Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LMsWinnetou

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:40

Quellian schreef:
Bar schreef:
Ik heb getekend!

Ik vind het zoooo smerig als je lekker uit eten bent en aan de tafel achter je wordt lekker stevig doorgerookt

Ik vind het zó smerig als ik buiten voor de deur een peuk sta te roken en iemand staat daar zijn boterhammen op te eten

Ik heb ook getekend.
Tuurlijk zijn er punten voor en tegen op de noemen, en ik begrijp opzich een heeeeeeeeeeeel klein beetje de mensen die roken wel. Maar deze opmerking van jou slaat alles.
Boterhammen brengen jou toch geen schade aan? Je kijkt maar de andere kant op. Jaarlijks sterven er gemiddeld 300 mensen in ons land aan meeroken.. en ik vind het heel goed dat DAT nou eens aangepakt wordt.

Hermelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 02:04

Je kiest er toch zeker zelf voor om naar een restaurant of café te gaan waar gerookt wordt? Als je geen rook wil inademen, ga je er niet heen, klaar. Dat je dan niet uit kan, tsja, eigen schuld.
Bovendien is het een beetje hypocriet om niet mee te willen roken, maar wel, zoals iemand al zei, vrijwillig in de grote stad te gaan wonen.
Ik teken dus duidelijk niet.

LMsWinnetou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:06

_Scarlet_ schreef:
Je kiest er toch zeker zelf voor om naar een restaurant of café te gaan waar gerookt wordt? Als je geen rook wil inademen, ga je er niet heen, klaar. Dat je dan niet uit kan, tsja, eigen schuld.
Bovendien is het een beetje hypocriet om niet mee te willen roken, maar wel, zoals iemand al zei, vrijwillig in de grote stad te gaan wonen.

O, dus het is eigenlijk enorm stom van ons dat we niet zijn gaan roken? Want jij zegt hier dat de niet-rokers zich maar moeten aanpassen aan de rokers.. Gewoon maar niet uit eten gaan? Gewoon maar niet naar de kroeg gegaan? Omdat een stelletje verslaafden weigert rekening te houden met hen?
Natuurlijk zijn de uitlaatgassen ook een probleem, maar laten we bij 't ene probleem beginnen en dan vervolgens t volgende aanpakken.

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:27

In bijna elk restaurant heb je wel een rookgedeelt en een niet-rookgedeelte. Dus vaak in restaurants heb je wel een keus of je bij het roken wilt zitten of niet. Als er geen keus is vind ik dat je als roker zijnde best rekening kan houden en als een restaurant gewoon goede ventilering heeft moet het helemaal geen probleem zijn.
Maar als er ook al gezeurd wordt door mensen dat je buiten niet mag roken, omdat iemand er voor kiest om zijn boterham buiten e roken (zoals ik hier boven lees) vind ik een beetje hypocriet. Iedereen in nederland is vrij om buiten te doen wat zij willen.

Ik denk trouwens ook dat het rookvrij maken van café´s geen goed zou doen voor het café. Rokers zullen er minder lang zitten dus minder drankjes nuttigen.
Maar goed als gewoon elk restaurant of café een goede ventilering heeft kan je ook geen last krijgen van de rook van een ander!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:48

Als mensen willen roken prima, maar in hun eigen tijd en ruimte graag. Val een ander niet lastig met je verslaving!!

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:09

Olle schreef:
Nou dan wordt het nog gezellig in de horeca!
Weinig mensen zullen dan nog komen......

Jawel hoor, dan komen de niet rokers die nu niet komen... Ik heb de petitie iig getekend, het lijkt me een hele positieve wending als er iig niet meer gerookt mag worden in eetgelegenheden. Feit is nou eenmaal dat ook 'mee roken' schadelijk kan zijn voor de gezondheid en met name mensen met luchtwegaandoeningen kunnen er extreem veel hinder aan ondervinden. Het zou voor die mensen met astma, bronchitis, sarcoidose, whatever wel zo fijn zijn als ze ook gezellig uit eten kunnen gaan zonder last te hebben van rokers. Daar komt bij dat ik vind dat het horeca personeel ook recht heeft op een rookvrije werkplek .

@Olle; dat valt imo helaas echt vies tegen...

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:00

In de VS mag al tijden niet gerookt worden in de horeca en daar is het echt niet minder druk geworden.
En nog even over dat in de stad wonen, ook dat is een keus van iemand, meeroken niet. Bovendien is aangetoond dat (mee)roken een veel grotere kans geeft op kanker dan het in een grote stad wonen.
Tot nu toe is het enige goede argument dat ik tegen die evt. wet heb gehoord is dat het minder leuk is voor de rokers.

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:01

vanwege al deze aandoeningen die een persoon er last van kan hebben zeg ik ook dat er een goede afzuiging/ventilatie moet zijn. Ook zou er niet gerookt worden, moet dit gebeuren, want als je in bijvoorbeeld een restaurant ziet waar het eten voor je wordt gekookt krijg je ook rookontwikkeling en dat is ook schadelijk en irriterend voor je luchtwegen.
Ik ben zelf ook erg gevoelig voor astmatische hoestaanvallen en ik heb er meer last van als ik boven een kookplaat sta met rookontwikkeling als dat ik zelf een sigaret opsteek.

Maar goed, je moet zorgen dat je je medepersoon niet tot last bent. Ik zelf rook ook niet in bijzijn van etende mensen, tenzij ze het zelf ook doen (roken en eten te gelijk).
Als iemand mij erop wijst dat hij last heeft van mijn sigaret doe ik hem ook uit, of doe ik vijf stappen de andere kant op.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:05

Quellian schreef:
Bar schreef:
Ik heb getekend!

Ik vind het zoooo smerig als je lekker uit eten bent en aan de tafel achter je wordt lekker stevig doorgerookt

Ik vind het zó smerig als ik buiten voor de deur een peuk sta te roken en iemand staat daar zijn boterhammen op te eten

LMsWinnetou schreef:
Ik heb ook getekend.
Tuurlijk zijn er punten voor en tegen op de noemen, en ik begrijp opzich een heeeeeeeeeeeel klein beetje de mensen die roken wel. Maar deze opmerking van jou slaat alles.
Boterhammen brengen jou toch geen schade aan? Je kijkt maar de andere kant op. Jaarlijks sterven er gemiddeld 300 mensen in ons land aan meeroken.. en ik vind het heel goed dat DAT nou eens aangepakt wordt.

Uhm...

Volgens mij is het niet de bedoeling om Quellian's uitspraak letterlijk te nemen. Ik zag nog een paar reacties die serieus op haar ingingen. Jullie lijken wel vissen... Die happen ook zo snel.

Volgens mij zijn er echt niet zoveel restaurant met een rookvrije ruimte. Ja, de betere en luxe, maar de juist zo sfeervolle en leuke kleine restaurantjes (waar het eten betaalbaar en lekker is) hebben dan niet. Of een paar tafeltjes bij elkaar waar niet gerookt mag worden en dan nog staan deze dichtbij, zonder afscheiding bij het rokkersgedeelte.

In Engeland en Ierland mag volgens mij ook niet gerookt worden in de pub. Ierland iig niet. We waren daar op vakantie en die kroegen zitten nog steeds stampvol, maar de lucht is frisser (relatief gezien dan, want de lucht van verschaald bier is ook sterk, maar minder schadelijk )

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:42

_Scarlet_ schreef:
Je kiest er toch zeker zelf voor om naar een restaurant of café te gaan waar gerookt wordt? Als je geen rook wil inademen, ga je er niet heen, klaar.
Dat je dan niet uit kan, tsja, eigen schuld.

Volgens mij leef jij in de omgekeerde wereld! Ik heb astma, en omdat iedereen per sé moet roken en elk café, restaurant en uitgaansgelegenheid blauw staat van de rook ben ik een week ziek als ik uitga. Dat is níet mijn keus en al helemaal niet mijn schuld. Als iedereen sociaal genoeg zou zijn om gewoonn niet te roken waar een ander er last van heeft zou ik gewoon normaal uit kunnen gaan zonder gedoe en met mij de rest van de 25% van alle Nederlanders die in min of meerdere mate last hebben van hun luchtwegen.

Een rookverbod zou echt (letterlijk!) een verademing zijn.

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:46

Eliane schreef:
_Scarlet_ schreef:
Je kiest er toch zeker zelf voor om naar een restaurant of café te gaan waar gerookt wordt? Als je geen rook wil inademen, ga je er niet heen, klaar.
Dat je dan niet uit kan, tsja, eigen schuld.
Bovendien is het een beetje hypocriet om niet mee te willen roken, maar wel, zoals iemand al zei, vrijwillig in de grote stad te gaan wonen.Ik teken dus duidelijk niet.

Volgens mij leef jij in de omgekeerde wereld! Ik heb astma, en omdat iedereen per sé moet roken en elk café, restaurant en uitgaansgelegenheid blauw staat van de rook ben ik een week ziek als ik uitga. Dat is níet mijn keus en al helemaal niet mijn schuld. Als iedereen sociaal genoeg zou zijn om gewoonn niet te roken waar een ander er last van heeft zou ik gewoon normaal uit kunnen gaan zonder gedoe en met mij de rest van de 25% van alle Nederlanders die in min of meerdere mate last hebben van hun luchtwegen.

Ik sluit me helemaal aan bij Eliane... en dat stukje tekst dat ik rood heb gemaakt raakt imo kant nog wal... er is al gezegd dat roken schadelijker is dan in een stad wonen... en daar komt ook nog eens bij dat lang niet iedereen die in een stad woont daar ook vrijwillig woont... het is nl. niet altijd makkelijk om weg te komen uit de woonplaats waar je opgegroeid bent (oa ivm beperkte inschrijfmogelijkheden bij woningbouwverenigingen) en als je bij je ouders woont heb je het natuurlijk ook niet voor het zeggen...

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:55

Eliane schreef:
Ik heb astma, en omdat iedereen per sé moet roken en elk café, restaurant en uitgaansgelegenheid blauw staat van de rook ben ik een week ziek als ik uitga. Dat is níet mijn keus en al helemaal niet mijn schuld. Als iedereen sociaal genoeg zou zijn om gewoonn niet te roken waar een ander er last van heeft zou ik gewoon normaal uit kunnen gaan zonder gedoe en met mij de rest van de 25% van alle Nederlanders die in min of meerdere mate last hebben van hun luchtwegen.

Dat het blauw staat in uitgaansgelegenheden betekent het dat er geen goede afzuiging is. En die rookmachines zijn ook niet echt bevordelijk. Maar goed je kan neem ik aan ook begrijpen dat sommige mensen gewoon niet kunnen stoppen met roken.
Ik ben tegen een verbod op roken in café's, maar ik ben zeker voor een goede afzuiging, zodat mensen geen last meer hebben van de rook.

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:11

Wat me opvalt is dat de meeste mensen die in dit topic tegen zijn het over het algemeen alleen over hebben dat het schadelijk is voor de gezondheid.

De petitie is daar helemaal niet voor bedoeld, het gaat juist om dat het tijdens het eten niet fijn en niet lekker is voor niet rokers.

Als je het alleen maar aan je gezondheid denkt moet je misschien maar in een glazen hokje gaan zitten. Aangezien tegenwoordig bijna alles schadelijk is voor de gezondheid. Kijk alleen al maar naar auto's en brommers, niet alleen schadelijk voor je eigen gezondheid, maar ook nog eens voor het milieu. Er zijn toch ook weinig mensen die om die reden de auto laten staan, of moeten we alle auto's nu ook maar eens gaan afschaffen en alles te voet gaan doen (blote voeten dan wel, want plastic/kunststof is ook schadelijk).

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:16

Het gaat niet om een rookvrije eetgelegenheid voor klanten.. Het gaat er om dat mensen die in de horeca werken, recht hebben op een rookvrije werkplek (maar zoals ik al zei... aangezien 80% daarvan rookt, is die behoefte niet enorm.. zeker niet in café's..)

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:21

ingeborg schreef:
Het gaat niet om een rookvrije eetgelegenheid voor klanten.. Het gaat er om dat mensen die in de horeca werken, recht hebben op een rookvrije werkplek (maar zoals ik al zei... aangezien 80% daarvan rookt, is die behoefte niet enorm.. zeker niet in café's..)

Dan heb jij vast niet alles goed gelezen. Het gaat om de rookvrije horeca. Niet roken bij eten dus.
Vanochten bij 538 ook nog eens haarfijn uitgelegd door de voorzitter van Clean Air Nederland.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:28

Ik had wel begrepen dat het gaat voor de werknemers in de horeca. Maar ik vind het (in eigenbelang) ook geen verkeerde zaak. Niet omdat ik het ongezond is (is het wel, maar er is zoveel ongezond), maar omdat ik het vies vind als er gerookt wordt terwijl ik zit te eten. Gewoon omdat het mijn eetlust bederft. Voor mij vergelijkbaar als ik zit te eten en er komt een rioollucht door het restaurant (heb ik ook een keer gehad). Maar ik spreek even puur voor mezelf. Het idee van Olle: een goede afzuiginstallatie, vind ik ook erg goed. Als ik in een restaurant zit en ze zitten te roken, maar ik heb er totaal geen last van vanwege een goede afzuiginstallatie, ben ik ook al tevreden.

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:32

Als er nou ook eens meer mensen zoals jou zouden zijn Duke, zou het voor iedereen denk ik wat makkelijker zijn/worden.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:35

Arabesk schreef:
Als mensen willen roken prima, maar in hun eigen tijd en ruimte graag. Val een ander niet lastig met je verslaving!!

als ik ga uiteten is dat mijn eigen tijd,
ook al zijn er restaurants met een rook vrije zone
ook dan is er wat te zeuren
als ik buiten een peuk sta te roken in mijn eigen tijd.
zijn er weer zeurpieten,
die staan van het zonnetje tegenieten net als ik. maar hebben
last van mijn rook.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:37

Ik heb niet het hele topic door gelezen.

Mijn ouders hebben een horecabedrijf (wij wonen daar ook boven).
Achter is het rookvrij (restaurant) en voor is het cafe waar gerookt mag worden. Krijgen er veel goede reacties op en het werkt geweldig op deze manier. Echter zou ik het niet handig vinden als het in de hele horeca verboden word

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:47

jongens wat een gedoe!
Ik rook dus WEL en ik vind het stinken als iemand een sigaar aansteekt. Misschien moet ik maar eens een handtekeningenactie beginnen tegen sigaren??
Natuurlijk is een restaurant met een rookvrij gedeelte een goed idee, en als er ergens niet gerookt mag worden, hou ik me daar ook braaf aan.
Maar nu worden de rokers ineens afgeschilderd als een stel stinkende, egoistische asocialen die nergens rekening mee houden.
Gaat me een beetje ver.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:55

Jullie nemen mij idd wel heel letterlijk. Ik voel me gevleid

Maar als we iedereen nou eens in hun waarde laten? Wordt de wereld een stuk beter van

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:07

Quellian schreef:
Maar als we iedereen nou eens in hun waarde laten? Wordt de wereld een stuk beter van

Ben het hier helemaal mee eens!!

Kayla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:43

Quellian schreef:
Maar als we iedereen nou eens in hun waarde laten?

Wie doet dat niet dan?
Ik heb absoluut niks tegen rokers persoonlijk hoor, die roken wat mij betreft maar een eind weg, maar bij voorkeur niet bij mij in de buurt.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:07

_Scarlet_ schreef:

hahaha! Alsof mensen "vrijwillig" in de stad gaan wonen. Sommige mensen moeten er heen wegens studie, familie, werk, etc.

Als ik vrijwillig de straat oversteek, hoef ik ook niet overgereden te worden.

Om even lekker kort mee te gaan; imo rookt de hele westerse wereld zich stuk, weer een probleem minder :]

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:21

Kayla schreef:
Quellian schreef:
Maar als we iedereen nou eens in hun waarde laten?

Wie doet dat niet dan?
Ik heb absoluut niks tegen rokers persoonlijk hoor, die roken wat mij betreft maar een eind weg, maar bij voorkeur niet bij mij in de buurt.

Nou, lees eens goed