Kind aan de lijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:00

jacimatho schreef:
Ik geloof dat de meeste reacties zoals "Dat doe je toch niet!, of Voed je kind beter op dat ie niet wegloopt...of..Pak maar stevig bij het handje vast" ...zelf geen kids hebben en weinig ervaring met peutertjes van 2 die de wereld willen ontdekken.
Mijn kids hebben ook aan de riem gelopen, scheelde een hoop gemopper en angsten of de koter niet in een splitsecond onder een auto kwam omdat zo'n klam handje losschiet.

Niks mis mee om de kids aan te lijnen in een drukke binnenstad!!

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Als je je kind een polsbandje om doet is het niet alleen maar omdat ze misschien niet luisteren.
Ik vind veiligheid boven alles gaan. Dus als ik naar een concours ga met de kids of een ander evenement waar het heel druk is, hou ik ze liever "aangelijnd" dan dat ze onder een paard oid komen.
Dan maar door kinderloze mensen uitgemaakt worden voor belachelijke moeder

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:04

Ibalia ik ben kinderloos maar ik vind het alleen maar super dat je het doet.. ik ben dus zo'n miep die het heel erg irri vind dat die kleintjes dus alleen los lopen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:14

Nog erger: dat ouders op hun gemakje toe staan te kijken hoe hun kind over de hekjes in jouw ring klimt, of nog erger: zonder hekjes... en jij vanuit je middengalop patsboem de rem op gaat en hoopt dat het net op tijd was... en de ouders niet eens hun kind terugroepen.
Lang leve jouw lijntje hoor Ibalia!

Sando

Re: Kind aan de lijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:27

Ik vind het ook geen slecht idee. Ik ben zelf moeder van een kindje van 2 jaar en 2 maanden en die houdt niet van handjes vasthouden, nee die loopt veel liever zelf en dan de andere kant op.... hihhihi.... Dit kan dus erg irritant en riskant zijn en ze is zo vlug als water. Dus het idee van het aanlijnen vind ik wel goed, maar als ik zie dat mijn dochter aan een lijntje moet als ze met de peuterspeelzaal een wandeling gaat maken, zal ik toch even moeten slikken... Is toch wel een vreemd gezicht.
Maar ik ben wel van plan om er eentje aan te schaffen, zo`n tuigje, want als ik ergens ben, bijvoorbeeld Efteling, dan is het toch ook wel erg handig.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:30

Ik zag gister in '4 in het land' dat de kids het prima vinden, zo'n lijntje. Gingen ze hondje spelen.

Nee, liever een verantwoordelijke moeder die voor haar kinds veiligheid kiest, dan een onverantwoordelijke moeder die voor haar waardigheid kiest en het te min vind om een lijntje te gebruiken.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:34

Tja, als er dan meer aandacht aan besteeds zou worden dan zouden mensen het niet als taboe zien en zou je steeds meer moeders zo zien lopen. Maar dan laten ze het op tv zien en ook nog dat die mensen zelf er tegen zijn..... geeft ook geen goed beeld natuurlijk...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:37

Mijn zusje liep vroeger ook al aan de lijn, had ze zo'n tuigje om. Dat kind kon je echt niet bij je houden anders

Niks nieuws dus, bestond een jaar of 20 geleden dus ook al!

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:42

is ook niks nieuws, maar zoooo weinig mensen doen het dat merendeel er nu vreemd van staan te kijken.
Dan daarbij ging het er ook niet over of het nieuw was ja of nee... Wat ze op TV lieten zien van de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf in Utrecht.... Was dus voortaan verplicht daar en konden een boete verwachten als ze de kinderen niet aangelijnd hadden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:42

Ik kan alleen maar zeggen dat ik ze groot gelijk geef!
Meer mensen zouden dat moeten doen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:54

Ik geef ze ook groot gelijk...

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:10

Urielle schreef:
KAN idd, maar niet in alle gevallen. Heb vorige week nog ouderavond gehad en geloof me: er zijn ouders die wel kunnen janken over hoe hun kind zich gedraagt. Kinderen met ADHD of andere stoornissen kunnen behoorlijk lastig zijn om onder de duim te houden. Voor die ouders is het dubbel zo pijnlijk om steeds geconfronteerd te worden met 'het zal wel aan de ouders liggen'.

Dat is toch iets heel anders dan een kind wat geen stoornis heeft?! Die kinderen met een stoornis oid kunnen er niks aan doen en daar moet ook anders mee omgegaan worden. Maar een deel van de kinderen die niks mankeren gedragen zich net zo erg, maar nee hoor, het ligt natuurlijk Niet aan de opvoeders..

Ik snap de keuze van de kinderopvang wel, het is gewoon veel gemakkelijker om al die kleine dondersteentjes met een lijntje bij je te houden, hoef je ook geen moeite te doen om ze bij je te houden. Aan de andere kant, is het niet weer te pietpeuterig? Op tv hadden die leidsters aan elke hand 1 lijntje, dat moet toch ook makkelijk zonder kunnen? Het is wat anders als er 4 kinderen aan 1 hand moeten...

Tot welke leeftijd wordt zo'n lijntje eigenlijk gemiddeld gebruikt? (ook bij ouders)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:18

Tot hun 18e

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:59

Ibalia schreef:
jacimatho schreef:
Ik geloof dat de meeste reacties zoals "Dat doe je toch niet!, of Voed je kind beter op dat ie niet wegloopt...of..Pak maar stevig bij het handje vast" ...zelf geen kids hebben en weinig ervaring met peutertjes van 2 die de wereld willen ontdekken.
Mijn kids hebben ook aan de riem gelopen, scheelde een hoop gemopper en angsten of de koter niet in een splitsecond onder een auto kwam omdat zo'n klam handje losschiet.

Niks mis mee om de kids aan te lijnen in een drukke binnenstad!!

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Als je je kind een polsbandje om doet is het niet alleen maar omdat ze misschien niet luisteren.
Ik vind veiligheid boven alles gaan. Dus als ik naar een concours ga met de kids of een ander evenement waar het heel druk is, hou ik ze liever "aangelijnd" dan dat ze onder een paard oid komen.
Dan maar door kinderloze mensen uitgemaakt worden voor belachelijke moeder

Gaat hier volledig in mee.

Ik heb zelf vroeguh ook aan en lijntje/tuigje gelopen. En mijn eigen dochter ook.

Om het nog even wat "erger" te maken, ik had voor haar zelfs zo'n hondenriem uitschuifbaar tot 5 meter. Maar ook zeer kort te houden als het nodig is.

En ik moet zeggen dat de meeste reacties die ik kreeg waren positief. Zeker van andere ouders met kinderen

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:04

In een hele drukke stad kan het nog wel. Oke het is misschien wat dom maar liever dit dan nog meer aangereden kinderen lijkt mij zo

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:07

Ik denk ook helemaal niet gelijk 'woef' als ik een aangelijnd kind zie maar meer: wat een verantwoordelijke ouders!

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:10

Je kan opvoeden wat je wil, maar zo'n watervlug, bewegelijk kleintje van drie bij je houden is nog best een hele kunst denk ik. Ze wringen hun handje zo los uit de jouwe, en als je dan nog een kindje aan de andere hand heb, dan heb je dus een probleem. Zo'n tuigje is dan een prima methode om ongelukken of zoekgeraakte kinderen te voorkomen. Dat ding zit gewoon om het bovenlijfje heen, lichamelijke schade zal het niet zo snel veroorzaken en op een enkele uitzondering na, zal zo'n hummel er ook geen geestelijke schade aan overhouden. Het kan immers nogsteeds rondrennen, alleen dan iets minder ver.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:05

Citaat:
Ben je in de 50-, 60- of 70-er jaren
opgegroeid .. ?

Hoe heb je dat overleefd ?

De auto‘s hadden geen veiligheidsgordels,
hoofdsteunen en zeker geen airbags.

Op de achterbank was het plezierig en
niet gevaarlijk

De spijltjesbedden en het speelgoed
waren kleurig of tenminste met
loodhoudende of andere giftige lakken
geverfd.

Er bestonden geen kinderbeveiligingen
aan stopcontacten, autodeuren,
geneesmiddelflessen en chemische
reinigingsmiddelen.

Men kon zonder helm fietsen.

Men kon aan de tuinslang of andere
bronnen drinken en geen mineraalwater
uit steriele flessen...

We bouwden zeepkisten, en die, die het geluk
hadden, aan een steile straat te wonen, konden
proberen snelheidsrecords te vestigen om eventueel
halverwege vast te stellen, dat ze de remmen
vergeten hadden.

Na een paar ongevallen was dit probleem meestal ook opgelost !=:)

We mochten buiten gaan spelen
onder voorwaarde, dat we voor
het donkerworden weer thuis waren

GSMs bestonden niet...

n niemand wist, waar wij rondhingen. Niet te geloven.

We hadden schaafwonden , gebroken armen en benen
ook uitgeslagen tanden

maar nooit
werd iemand daarvoor aangeklaagd

Behalve wij had niemand schuld.

We konden snoepgoed eten en
boterhammen ,

frisdrank met echte suiker drinken

en we hadden bijna nooit gezondheidsproblemen - omdat we altijd buiten speelden en aktief waren

We konden met vier een limonade delen... uit dezelfde fles drinken, zonder dat iemand daaraan gestorven is.

We hadden geen Playstations, Nintendo 64,
X Boxes, Vídeospelen, 99 kabelkanalen, videorecorder ,
dolby surround , GSM ,
computer , chatrooms in het internet
... maar kameraden.

We konden eruit, te voet of met de
fiets vrienden bezoeken ook als ze
meerdere km ver weg woonden,

aankloppen of gewoon zonder aankloppen in het huis gaan, hem afhalen om te gaan spelen
a buiten, in de meedogenloze wereld ! Zonder oppasser ! Hoe was dat mogelijk ?.

We speelden voetbal op één doel en als er eens iemand niet mocht of kon meespelen, kreeg hij geen psychisch trauma en het was ook geen wereldondergang.

Een paar leerlingen waren misschien
niet zo goed als de andere, en ze
moesten blijven zitten.
Niemand werd daarom naar een
psycholoog gestuurd.
Niemand had concentratieproblemen
of was hyperactief, dat jaar werd
gewoon herhaald en iedereen kreeg
zijn kans.

Wij hadden vrijheid ,
tegenslag , successen ,
taken

...en leerden daarmee om te gaan.

De grote prijsvraag is:
Hoe hebben wij dat alles overleefd ???

En vooral hoe konden wij onze persoonlijkheid ontwikkelen ???

en de jeugd van tegenwoordig ??

zullen zeker zeggen, dat ons leven vervelend was - maar -

man, wij waren tevreden en gelukkig !!!!!!

Of niet ????

dit stuk bedoelde ik...

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:54

Ylana schreef:
Tot hun 18e

Was het maar zo'n feest!

@ vorige post met die quote over hoe het vroeger was: Tja, dit is gewoon een voorbeeld van aanpassen aan de maatschappij. Vroeger waren er ook nog minder pedofielen en kinderlokkers, minder gevaarlijke autobestuurders die niet met hun doppen uit het raam kijken maar in de krant of op hun gsm, etc etc. Dus konden kinderen ook gewoon rustig spelen in de straten. Nu is dat wel veranderd..
Laatst bijgewerkt door Mareska op 04-04-06 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:56

Mijn broertje had vroeger ook een tuigje om als we met de boot weg gingen. Hij zat geen moment stil en luisterde niet. Was anders gewoon te gevaarlijk!
Maar dit was alleen maar toen hij heel klein was

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:42

Mareska schreef:
Dat is toch iets heel anders dan een kind wat geen stoornis heeft?! Die kinderen met een stoornis oid kunnen er niks aan doen en daar moet ook anders mee omgegaan worden. Tot welke leeftijd wordt zo'n lijntje eigenlijk gemiddeld gebruikt? (ook bij ouders)

Er zijn zo ontzettend veel kinderen die (al dan niet terecht) rondlopen met het merkje ADHD. Mijn broer bijv. zal dat ook wel hebben maar dertig jaar geleden bestond het volgens mij niet eens, toen waren dat gewoon 'levenslustige ondernemende kinderen' Nu heb ik in elke klas een stuk of 8 leerlingen met ADHD. Volgens mij wordt er ook op tweejarige leeftijd nog niet naar gekeken, maar dat weet ik niet zeker.

Ik denk dat zo'n lijntje ongeveer tot het vierde a vijfde jaar gebruikt wordt? (Tot hun 18e zou wel een vooruitgang zijn hahaha)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:45

Ik vind het maar raar om een kind zomaar een tuigje om te doen het is geen hond. Heb het ook op tv gezien.
Maar als ze begeleiders met zoveel kinderen tegelijk gaan wandelen dan ik het vrij lastig om ze allemaal in de gaten te houden.
Ben ik even blij dat ik al groot ben en zelf kijkt of er een auto aan komt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:32

mmm, van mij mogen op bepaalde plekken kids zeker aan een lijntje ....

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:33

Mijn moeder had mij ook aangelijnd hoor! Ik liep heel vaak weg. En in zon drukte kon ik toch voor me zelf lopen, maar mam wist waar ik was.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:31

Ik liep ook wel eens aan een lijntje.
Was heel snel, en liep het liefst zo ver mogelijk weg. Nou, lijntje was de oplossing.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:39

Peuters zijn soms net onstuimige jonge honden; rennen het liefst naar alles toe wat er interessant uit ziet! Aanlijnen vind ik dan ook zeker een goed idee, je wilt toch niet dat de stoute peuter onder een auto komt?
Ik pas op een tweeling (twee peuters) die niet altijd even goed luisteren, het liefst rennen ze ieder een andere kant op. Hun ouders hebben van die polsbandjes voor ze gekocht (ook omdat er een baby op komst is en er max. twee kinderen in de wandelwagen kunnen). Echt ideaal!!! Ik vind er niks zieligs aan hoor. Ik kan me herinneren dat kinderen vroeger heel vaak een tuigje aan hadden (ik ook, zo'n "schattige" van wit leer, heel fout!).