Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:05

Niseyra schreef:
Ik heb me er niet helemaal in verdiept, maar het lijkt me logisch dat iedereen die hetzelfde werk doet binnen een bedrijf ook hetzelfde loon krijgt, ik vind dat die pool dan net zoveel zou moeten verdienen als die duitser/nederlander..

zo hoort het eigenlijk ook,alleen de polen willen voor mind dan het minimum aan het werk dus de werkgever neemt hun al sneller aan omdat ze goedkoper,zelfde als een 16 jarige in de supermarkt of een 20 jarige ze zullen in de meeste gevallen voor die van 16 gaan is goedkoper.

ik ben het hier ook niet mee eens,tis k*t voor hun dat ze in hun eigen land haast of geen werk kunnen krijgen,alleen hier is het hetzelfde,kijk maar hoeveel mensen werkloos thuis zitten.en nu word het beetje werk wat we hebben ingenomen door anderen

CharlieVM

Re: Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:08

Simone75 schreef:
Ja dat is heel erg voor die polen. Maar volgens mij snap je niet helemaal waar het hiermee naartoe gaat.
Als al die polen hier komen werken. Dan zegen al die bedrijfen straks ow polen lekker goedkoop, die gaan we aannemen.
En waar gaan al die andere jongeren dan werken. Die van school komen en denken te gaan soliciteren?
Nou vergeet het maar hoor. Dan zal er een behoorlijke werknood komen. En kunnen de anderen kijken waar ze van leven.
Omdat de polen dan alle banen hier en in duitsland hebben!
Er staat een hele discussiesite op home.nl Er staan daar zo een 80 reacktie`s van mensen die doodsbang zijn. Om door dit grapje hun baan te verliezen. Of nog erger dat er straks helemaal geen werk meer te krijgen is. Omdat heel polen naar nederland en duitsland trekt, voor werk!

Ik snap prima waar dit naartoe gaat. En als de overheid gewoon doet wat ze moet doen, krijgen de polen gewoon betaald wat een nederlander in dezelfde funtie krijgt. Helaas voor jou zijn het gewoon EU burgers die je niet buiten de deur kunt houden, en dus moet de overheid gewoon zorgen dat de regeltjes worden nageleefd. En ik heb absoluut geen vertrouwen in de autoriteit van een site als home.nl. Hier op bokt heb ik ook heel veel mensen hele rare dingen zien uitkramen over medische proeven op gedetineerden, de doodstraf en ga zo maar door. En het is echt belachelijk dat heel polen naar nederland en duitsland komt. Dan had heel polen wel in ierland en engeland gezeten nu. Warschau aan de maas!!! WHAHAHA

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:10

marije86 schreef:

zo hoort het eigenlijk ook,alleen de polen willen voor mind dan het minimum aan het werk dus de werkgever neemt hun al sneller aan omdat ze goedkoper,zelfde als een 16 jarige in de supermarkt of een 20 jarige ze zullen in de meeste gevallen voor die van 16 gaan is goedkoper.

ik ben het hier ook niet mee eens,tis k*t voor hun dat ze in hun eigen land haast of geen werk kunnen krijgen,alleen hier is het hetzelfde,kijk maar hoeveel mensen werkloos thuis zitten.en nu word het beetje werk wat we hebben ingenomen door anderen

Ja, en nogmaals, in Nederland hebben we gewoon regels die vertellen dat je hetzelfde loon voor hetzelfde werk dient te krijgen. Als die regels gewoon worden gehandhaafd is er niets aan de hand. Als het een probleem wordt gaat de overheid vanzelf zorgen dat bedrijven zich aan de regels houden. En de werklozen krijgen we hier voorlopig toch nog niet aan het werk, als ze te bedonderd zijn om komkommers te plukken.

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 22:12

wat als nederlanders wat meer gingen werken?
Volgens mij zijn er genoeg nederlanders die zich kapot werken.
Dus hou alsjebliefd op!
Ik ken genoeg mensen in mn kennissenkring die werken 14 uur per dag. Nou als dat geen hart werken is dan weet ik het niet meer!
Ik stop nu verder met deze discussie anders zit ik hier vanacht nog.
En dat is zonde van mijn tijd!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:15

hallooohooo een 16 jarige die ik aanneem begint tijdens het sollicitatie gesprek al over de rechten

nee, Nederlanders zijn een stel zeikerds geworden.......

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:18

Komt wel goed, eens gaan de Polen hetzelfde salaris als de Nederlanders eisen, en dan is er geen concurrentie meer tussen Polen en Nederlanders.
Het is nu zo dat Polen graag willen werken, terwijl sommige mensen gewoon niet willen werken in Nederland. Het niet kunnen is wat anders, maar het niet willen...

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:20

marije86 schreef:
Niseyra schreef:
Ik heb me er niet helemaal in verdiept, maar het lijkt me logisch dat iedereen die hetzelfde werk doet binnen een bedrijf ook hetzelfde loon krijgt, ik vind dat die pool dan net zoveel zou moeten verdienen als die duitser/nederlander..

Even op je laatste zin ingaand:

Enig idee hoeveel vacatures er zijn bij uitzendbureau's? En niet te vergeten het CWI?

Mensen die echt willen werken, krijgen dat op den duur echt wel, de 1 sneller dan de ander. Maar er zijn ook zat mensen die het leven met een uitkering prima vinden, die houden zich aan de sollicitatieplicht, maar solliciteren echt niet meer dan verplicht is.

Mensen kunnen zich vaak ook laten omscholen, o.a. ook bij het CWI, maar dat wil niet iedereen.
Even een voorbeeld: Iemand is loodgieter, maar daar is geen werk voor te vinden. Persoon in kwestie wil niets anders dan loodgieter zijn, terwijl er een tekort is aan timmermannen/vrouwen.
Men krijgt aangeboden om omgeschoold te worden om makkelijker en sneller aan werk te komen, maar persoon wil niet omdat hij/zij loodgieter wil blijven.

En dan komt er een Pool, welke graag wil werken voor het minimum loon en bereid is zich om te scholen en daar ook wat voor over heeft.
Tsja, dan vind ik het ook niet gek, dat Nederlanders thuis zitten, en de Polen aan het werk gaan.

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:21

Gelukkig ken ik ook heel veel nederlanders die keihard werken, maar ik sluit me verder toch echt aan bij Kiwiko. Ik ken helaas ook iets te veel mensen die net zijn afgestudeerd en een uitkering trekken omdat ze zich te goed opgeleid voelen om onder hun niveau te werken. Wat mij betreft mag dat heel hard afgestraft worden.

Maar daar gaat de hele discussie niet om. Het ging over de invasie uit het oosten die onze baantjes in komen pikken omdat ze zo weinig kosten, maar dan wel op miraculeuze wijze onze dure huurhuizen kunnen betalen en daar dan met gevulde zakken in gaan zitten.

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:23

Maar dat ze weinig kosten, ligt dat dan niet aan onze eigen instelling?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:25

een werkgever zal altijd proberen zijn bedrijf zo winstgevend mogelijk te maken en als dat betekend dat hij met een stel polen een stuk goedkoper uit is............ dan is het zijn goed recht om die mensen in dienst te nemen.,

waarom zou een werkgever dat niet doen???? waarom

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:29

Dat wordt veroorzaakt doordat de lonen in Polen nu nog veel lager liggen dan in Nederland, doordat nederlandse bedrijven allemaal slinkse sluiproutes verzinnen om Poolse mensen voor 3 euro per uur te laten werken en doordat de Nederlandse overheid de regels niet zo heel briljant handhaaft. Maar sommige mensen lijken hier te denken dat we binnenkort veranderen in Warschau aan de Maas, waarin onze goede, dure huurhuizen worden ingenomen door Polen die stinkend rijk zijn geworden door het inpikken van onze banen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:30

hun pikken onze banen niet in......... wij zijn teveel eisend

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:31

Simone, je leest echt niet he? Polen werken straks onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als Nederlanders. Die mensen zijn zoveel goedkoper niet meer dan! Het zit 'm vnl in de instelling die je hebt en zoals KiWiKo al zegt: als een 16-jarige komt voor werk beginnen ze meteen over rechten. Sronnie zegt het ook al: Zoveel vacatures bij uitzendbureau's... Hoezo, werkloosheid? Imo meer te beroerd om te werken.

Ik zie het bij ons op kantoor ook, daar zijn mensen die van mening zijn dat je verplicht bent pauze te nemen. Dat er iemand door het kantoor heen moet lopen en iedereen naar de kantine moet sturen. Daggutnie, als ik doorwerk in mijn pauze is dat mijn zaak. Dat er anderen zo op staan is niet mijn probleem, ik ben niet te beroerd om door te werken.

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:39

Maar Sylvia, snap je dan niet dat wij Nederlanders het recht hebben om op de bank te zitten en een uitkering te trekken als we even 'werkloos' zijn? Je denkt toch niet serieus dat we in een bloedhete kas komkommers gaan plukken tegen het minimum loon als de uitkering netjes op je rekening verschijnt? We zijn toch zeker malle pietje niet? Moe worden, dat is iets voor Polen, die alleen hier mogen komen als ze het werk doen waar wij te beroerd voor zijn. Maar ja, die Polen komen hier ook om andere dingen te doen dan komkommers te plukken, en dan gaan ze in onze huurhuizen en wordt ons volk verdreven naar krottenwijken.

Lezen is moeilijk voor bepaalde mensen, maar schrijven gaat ze dan ook niet echt gemakkelijk af....

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:15

het enige gevaar, volges mij, is voor de vrachtwagenchauffeurs. Polen zetten in hun eigen land een bedrijfje op, onder eigen CAO, en kom in nederland rijden.
btw, dit heb ik neit zelf bedacht, dit komt van een vriend van mij zover had ik nog niet gedacht

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:18

Een Pool die zich hier een paar jaar uit de naad werkt, is in Polen binnen voor de rest van zijn leven. Kan een huis kopen, en vroeg rentenieren. Neem ze dat maar een kwalijk. Zouden wij in een dergelijke situatie niet hetzelfde doen?

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:19

Simone75 schreef:
J
Er staat een hele discussiesite op home.nl Er staan daar zo een 80 reacktie`s van mensen die doodsbang zijn.

de site home.nl en www.home.nl staan allebij geregistreerd op de naam van @home, dus ik wil eigenlijk van jou wel de link van die discussies

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:42

Cassidy schreef:
Een Pool die zich hier een paar jaar uit de naad werkt, is in Polen binnen voor de rest van zijn leven. Kan een huis kopen, en vroeg rentenieren. Neem ze dat maar een kwalijk. Zouden wij in een dergelijke situatie niet hetzelfde doen?

Maar ze moeten zich inderdaad letterlijk uit de naad werken. Willen ze dat kunnen.
Het verschil tussen de upper class en de lower class wordt alleen maar groter in Polen, de middle class is aan het verarmen.
De levensmiddelen in Polen zijn maar een fractie goedkoper dan bij ons. En als je dan als Pool maar een euro per uur verdient, dan wordt het heel moeilijk rond komen voor ze.

De gewone Pool is helemaal niet blij dat het communisme er niet meer is, vroeger was er niets in de winkels maar ze konden zich redden, nu is er alles te koop maar hebben ze geen geld.

Ik snap wel dat de Polen deze kant op komen, de meeste willen gewoon hard werken, ze zeuren niet over lange dagen.
Ze werken hier een paar weken en gaan dan even terug naar de familie.

Ik hoop dat TS ooit in de gelegenheid is om kennis te maken met het echte Polen, en nog meer met de aard en de mentaliteit van de Pool, kan ze nog een hoop van leren.

Ik vind het best schokkend om in een Poolse provincie stad op zondag öp een martkt te lopen en te ontdekken dat Poolse gezinnen daar hun inkopen behalve de levensmiddelen doen.
Voor ons Nederlanders is het harstikke goedkoop, een handgemaakte eikenkast bijvoorbeeld kost maar 800 euro voor ons, dat is dus 800 uur arbeid voor veel polen. Een paar schoenen 25 euro, dat is leuk als je drie kinderen hebt die nieuwe schoenen moeten hebben.

Ik sluit me helemaal bij Sylvia aan. De meeste Nederlanders voelen zich te min om lichamelijk zwaar of saai werk te doen.
TS is daar een lichtend voorbeeld van.

Ik vraag me trouwens af wat voor uitkering TS wel niet zal hebben. Een 40 urige werkweek tegen het minimumloon is te min, maar een uitkering trekken is wel voldoende.
Een uitkering is toch maximaal 70 % van je laatst verdiende loon, voor de maximum duur van een jaar.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:56

Ik snap de TS trouwens toch niet. Gister geregistreerd op een paardenforum om dan met zo'n topic te beginnen. Wat zoek je dan eigenlijk op Bokt???

Een baas die een Nederlander (of Duitser; neem aan dat de wetgeving daar wel ongeveer gelijk zal zijn) in dienst heeft, kan deze niet zo maar ontslaan. Alleen bij gegronde redenen (diefstal, sexuele intimidatie, etc.) of bij aantoonbare economische redenen mag iemand zomaar worden ontslagen (dus als je baan overbodig geworden is, maar dan mag hij weer niemand aannemen). De procedures hiervoor zijn redelijk ingewikkeld. Dus ik ben echt niet bang dat m'n baas zegt: wegwezen, ik neem voor jou een Pool !!

De werkeloosheid in Nederland loopt op dit moment terug, er staan banen genoeg open, maar er is zeker een groep die niet makkelijk aan de bak komen: laaggeschoolde jongeren. Als we misschien eens zouden beginnen met niet alle schoolverlaters zonder baan het recht te geven op een uitkering, dan denk ik dat die groep op miraculeuze wijze ineens wél wat zouden gaan doen. Ik geef toe dat het perspectief voor die groep slecht is, want een baas die kan kiezen uit een hoog opgeleide en een laagopgeleide schoolverlater, kiest de laatste, maar dat kun je hem niet verwijten. Meer waar voor je geld.

Ik denk dat het net zo is met Polen: je krijgt als baas meer waar voor je geld: geen gezeur, hard willen werken, niet te beroerd voor de vieze klusjes.

Als inderdaad vanaf 1 januari volgend jaar de grenzen opengaan, maar dan met dezelfde rechten als de Nederlanders (loon, vakantiegeld, sociale voorzieningen, etc.) dan zal de baas kiezen voor de 'beste waar voor z'n geld'. Dan spreek je van eerlijke concurrentie. Als de Nederlander net zo gemotiveerd is en het werk net zo goed doet, heeft deze immers dezelfde kans als de Pool en andersom.

En laten we wel wezen: hoeveel Nederlanders werken er niet zwart (de werkster, de schilder, de klusjesman, de oppas, etc.) Pikken die dan ook niet het werk in van de 'witte' vakman of vrouw ??

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:36

Ze hadden de grenzen niet moeten open gooien want de nederlanders verliezen zo wel hun baan en dat vindt ik absoluut niet kunnen

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:52

Simone75 schreef:
Ja dat is heel erg voor die polen. Maar volgens mij snap je niet helemaal waar het hiermee naartoe gaat.

Als al die polen hier komen werken. Dan zegen al die bedrijfen straks ow polen lekker goedkoop, die gaan we aannemen.

En waar gaan al die andere jongeren dan werken. Die van school komen en denken te gaan soliciteren?
Nou vergeet het maar hoor. Dan zal er een behoorlijke werknood komen. En kunnen de anderen kijken waar ze van leven.
Omdat de polen dan alle banen hier en in duitsland hebben!
Er staat een hele discussiesite op home.nl Er staan daar zo een 80 reacktie`s van mensen die doodsbang zijn. Om door dit grapje hun baan te verliezen. Of nog erger dat er straks helemaal geen werk meer te krijgen is. Omdat heel polen naar nederland en duitsland trekt, voor werk!

Dat is dan toch zeker de schuld van de nederlandse regering! Zij zijn degenen die de Polen laten werken voor vaak maar net een kwart van het minimumloon. Die Polen zijn blij dat ze in ieder geval iets verdienen, als de overheid de lonen voor Polen en Nederlanders in hetzelfde beroep gelijk zou trekken zou dit probleem er helemaal niet zijn, nu worden al die polen aangenomen omdat ze goedkoper zijn, en zeg nou zelf, jij zou als Pool zijnde toch ook geen baan afslaan als je amper rondkomt van het geld dat je in je eigen land verdient?
Ik vind het gewoon érg vreemd dat je nu doet alsof het aan de Polen ligt, terwijl het probleem veroorzaakt word door de regering.

Verder zeg je ook dat de Polen voorgetrokken worden. Dat ben ik ook niet met je eens. Als een Nederlander voor exact dezelfde baan veel meer betaald krijgt dan een Pool, lijkt het me niet dat de Pool voorgetrokken wordt of wel? En dat je zegt dat ze hier alle banen innemen ben ik ook niet met je eens. Die mensen knappen hier de rotklusjes op waar veel Nederlanders zich te goed voor voelen, en dan zelfs nog tegen veel minder geld!
Nee, ik vind niet dat je dit probleem bij 'de Polen' moet zoeken!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:44

Hm, ik heb het niet helemaal gelezen.....
maar tussen de regels door wel iets opgevangen dat nederlanders te veeleisend zijn, en dat het aan de nederlandse regering ligt...

Mijn vader werkte 25 jr geleden in de tuinbouw, is als 13 jarig jongetje gaan werken. School niet afgemaakt, want er moest gewerkt worden. Wat kon hij gaan doen? Ja, tuinbouw dus. Hij had geen eisen hoor, hij wilde gewoon geld verdienen.
Toen kwamen er mensen van buiten nederland, die goedkoper waren, en het was redelijk eenvoudig om illegalen aan het werk te hebben... En dus had mijn vader, zonder opleiding, maar wel ervaring in de tuinbouw, geen werk meer. Hij deed het werk al wat de nederlanders (volgens sommigen hier) zogenaamd niet wilde doen... Dat heeft hem een flinke knauw gegeven hoor....

Er zijn best nederlands die de rotbaantjes willen doen, en die niet gelijk beginnen over rechten e.d. Maar dan moeten ze wel de kans krijgen om te werken....

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:48

Daar heb je gelijk in Cer, geef ik zo toe.
Maar in mijn ogen is ook dit wel degelijk de schuld van de regering, als zij de lonen van Polen en Nederlanders voor hetzelfde werk gelijk zouden trekken zou jou vader net zoveel kans maken om aangenomen te worden (waarschijnlijk zelfs meer) als een Pool. De reden dat de Polen hier zoveel baantjes krijgen is omdat ze veel goedkoper zijn, een probleem wat, lijkt mij, bij de regering ligt.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:20

Ik ben het helemaal met gekkesies eens. Daarbij is de situatie die Cer beschrijft in theorie verholpen als de grenzen open gaan, want dan moeten de Polen dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als Nederlanders en is die kostenbesparing een heel stuk minder.

En wat te denken van allochtonen, langdurig werklozen, gehandicapten, ouderen etc? Eigenlijk de zwakkeren in de samenleving? Voor bedrijven is het ook goedkoper om die aan te nemen omdat ze daar subsidies voor krijgen. Dat gebeurd natuurlijk op veel minder grote schaal dan Polen aannemen, maar toch. Ook zij worden voorgetrokken. In theorie.
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 03-04-06 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Samir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:21

Ze hadden gewoon de grens dicht moeten laten..