Ben je onverantwoord bezig als je voor een thuisbevalling ki

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Ben je onverantwoord bezig als je voor een thuisbevallin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:02

JackenJill schreef:
Het is zelfs zo dat Nederland een van de landen is, met de meeste succesvolle bevallingen ter wereld! Juíst door de vele thuisbevallingen!

Heeft zeker niks met de goed, correcte medische kennis en acudate zorg te maken...??

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:06

Mijn moeder heeft 4 kinderen gebaard, allemaal thuis, zonder problemen
Dus zolang er geen complicaties zijn, zou ik lekker doen wat voor jou het beste voelt! Veel plezier nog de rest van je zwangerschap en verder!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:03

Ik ben ook thuis bevallen, en dat terwijl ik een ziekenhuisindicatie had (medium care bevalling wegens te nauw bekken, ze zeiden 80% kans op een tang, vacuum of keizersnede)
Omdat het thuis snel vlotte, stelde de verloskundige voor dat we het gewoon thuis zouden proberen. En het ging heel goed, mijn dochter was er al na 20 minuten persen, totaal 6 1/2 uur.

Bij je eerste kind zijn de risico's ongeveer gelijk, bij een tweede kind is het zelfs veiliger om thuis te bevallen, omdat je thuis geen ziekenhuisbacterien hebt. Daarnaast heb je ook bij een standaard bevalling (zonder indicatie) in het ziekenhuis meer kans op ingrepen, zoals een knip, dan thuis.

Mijn verloskundige zei: als het heel snel gaat, gaat het altijd goed. en als het stagneert, ben je in no time in het ziekenhuis.
Als je in het ziekenhuis bevalt en je hebt toch een gynaecoloog nodig, dan moet die ook opgepiept worden en dan duurt het ooknog wel even dat die er is.

Om lekker ontspannen te bevallen, moet je in een omgeving zijn waar jij je het veiligste voelt. Je hoort bijv. regelmatig dat de weeen stagneren als iemand halverwege de bevalling naar het ziekenhuis gaat. Dus als je verloskundige geen bezwaar maakt, zou ik lekker thuis bevallen!

Extra voordeel: pappie hoeft na die tijd niet bij je weg. Zo'n eerste nacht met zn 3en moet je gewoon bij elkaar zijn. (leuk: de eerste dag is de baby heel veel wakker en zelf ben je ook klaarwakker)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:50

beantsje schreef:
Daarnaast heb je ook bij een standaard bevalling (zonder indicatie) in het ziekenhuis meer kans op ingrepen, zoals een knip, dan thuis.

Dat ligt voor een heel groot deel aan de mondigheid van de moeder. Ik heb voor elke bevalling precies aangegeven wat ik wel en wat ik persé niet wilde. Tijdens de eerste bevalling wilde de arts toch gaan knippen maar dat heb ik toen weer geweigerd, net als het meteen wassen van de baby en het meten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:56

Ik hoor van mijn internet-zwangerschapsmaatjes dat zij dus bij de bevalling om de minuut werden gevraagd of ze pijnstilling wilden. Nou wil ik het in eerste instantie puur natuur proberen, maar tijdens een pijnlijke wee ga je denk ik snel door de knieen. Ik zou dan echt achteraf het gevoel hebben dat me iets werd afgepakt. Ik ben best mondig maar ik weet niet hoe dat tijdens de bevalling gaat. Mijn vriend is helemaal niet mondig dus ik kan er niet op vertrouwen dat hij daarin voor mijn belangen opkomt (zonder negatieve connotatie he). Ik heb er dus echt schrik voor dat er van alles gebeurd wat ik niet wil.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:02

een bevalling is (voor sommigen/ de meesten) geen pretje, maar (bij ons) bevallen toch de meesten zonder dat zij pijnbestrijding nodig hebben. er komen ook hormonen vrij in je lijf, waardoor je op dat moment gewoon meer aan kunt.

off-topic: toch grappig om te lezen dat een ziekenhuisbevalling en verblijf in belgië zo ontzettend verschilt met dat in nederland.
dat babies nog bij hun moeder weggehaald worden (zonder verzoek van de moeder) is toch inmiddels echt wel uit de tijd en achterhaald (evenals fles- boven borstvoeding)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:05

Ik heb niet alles gelezen maar ik wilde toch even reageren.

Ik ben van mijn 1e dochter thuis bevallen. Ik zou naar het ziekenhuis maar toen de weeen begonnen en de verloskundige bij me kwam, was het eerst wat ik riep: IK WIL THUIS BLIJVEN.
Gelukkig kon dat en ik heb een geweldige bevalling gehad in een kleine slaapkamer met 1 man, 1 verloskundige, 1 leerlin-verloskundige en een kraamverzorgende. We hebben er achteraf veel lol om gehad

De tweede dochter is ook thuis geboren. Ik zat nog even op de wc toen de verloskundige kwam en ik werd direct naar bed gestuurd.
Ook deze bevalling ging verder goed, alleen wat ik op de wc wilde doen moest nu op een kleedje op bed (zeg ik het zo netjes )
Dat was niet zo prettig.

Ik hoop dat je begeleiding vind voor je thuisbevalling. Het is heerlijk als je na je bevalling lekker onder je eigen douche kunt en daarna je kindje kunt showen in je eigen bed.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:07

Als je trouwens nog van plan bent om borstvoeding te gaan geven en je hebt er vragen over, mag je me wel een pb sturen. Ik heb beide meiden 1 jaar BV gegeven.

En geniet van deze bijzondere peiode, je verricht nu wel een topprestatie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:38

Het duurt nog wel even (ook al zou je dat niet zeggen met die natte plekken in bed) maar als de kleine er is, weet ik je vast en zeker te vinden. Ik vind het allemaal enorm spannend en ik ben dankzij dit topic toch wel erg overtuigd dat ik het liefst thuis wil blijven. Heel spannend of het gaat lukken, of de borstvoeding slaagt en hoe het allemaal gaat verlopen!

Morgenochtend ga ik voor de eerste afspraak naar de vroedvrouw (verloskundige in Nl) dus ik ga er gelijk alles nog voorleggen waar ik over in zit. (ze zal ook wel denken: wat een maf! maar oke)

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:46

Ik vindt niet dat je onverantwoord bezig bent! Hier in Nederland zijn de verloskundigen kundig genoeg om bevallingen thuis te doen!! En weten heel goed wat te doen mocht er toch onverhoopt een complicatie zich aandienen!!!
Het lijkt mij het fijnst om het thuis te doen en als dat je eerste keus is zou ik dat zeker doen!
Succes ermee!!!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:04

hier nog een (theoretisch) goed onderlegd type wat betreft BV, dus ook mijn pb box staat eventueel open

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:16

Mijn kinderen zijn ook beide thuis geboren en ik vond het heerlijk. Bij de oudste was het verschrikkelijk noodweer, stormen, onweren en hagelbuien, ik heb er niets van gemerkt

bij de jongste had ik een beginnende zwangerschapsvergiftiging en moest ik eigenlijk in het ziekenhuis bevallen. De arts zag aan mijn gezicht dat ik daar niet zo blij mee was en heeft ter plekke mijn verloskundige gebeld om te overleggen en zij durfde een thuisbevalling wel aan. Ze had meer dan 20 jaar ervaring en als zij het aandurfde, dan vond de arts het goed.
Dus uiteindelijk is nummer 2 ook thuis geboren, toen was het buiten 35 graden. Hij is midden op de dag geboren, de kraamhulp viel flauw door de warmte, want er mochten natuurlijk geen ramen open en ik lag met 2 kruiken in bed te bibberen van de kou

Maar wat ik wel ervaren heb, en dat hebben anderen ook al gezegd, op het moment dat de bevalling daadwerkelijk bezig is, maakt het je eigenlijk niet uit waar je bent, hoeveel mensen erom heen staan, dan wil je maar een ding, dat kind eruit werken

Succes met je keuze en ik hoop dat alles gaat zoals je zelf graag wilt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 11:27

Nou, we zijn in elk geval geweest. Het zou wel eens kunnen zijn dat ik sowieso aan een poliklinische bevalling moet vanwege de smalle trappen in ons appartement. Dan zou de brandweer me nl. door het raam moeten tillen als er iets met de placenta misgaat

Ik heb navraag gedaan naar het hoe en wat bij een placenta die in stukken komt, maar dit komt dus omdat ze in het ziekenhuis eerder geneigd zijn om de placenta proberen los te trekken in plaats van af te wachten tot hij vanzelf afkomt. Dan kan het dus idd zijn dat hij in stukken komt, maar thuis gaan ze er niet aan trekken. Mocht de placenta niet vanzelf komen word je eerst naar het ziekenhuis vervoerd en dan proberen ze hem rustig los te maken in plaats van aan de navelstreng te gaan trekken etc.

Ik vind het in elk geval fijn dat de vroedvrouw er bij zou zijn om te bewaken dat ik idd een zo natuurlijk mogelijke bevalling krijg. Ik krijg dan alleen pijnstilling als het echt medisch noodzakelijk is of als ik er zelf om vraag omdat ik niet meer kan.

Binnenkort komt ze eens kijken of het mogelijk is met onze trappen om thuis te bevallen en anders doen we het begin thuis en daarna vertrekken we naar het ziekenhuis.

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:49

Lekker thuis bevallen.
Als je gespannen bent komen de weeen toch minder goed op gang en duurt het vaak ook een stuk langer en is pijnlijker.
Thuis kan je een beetje lopen,in bad, onder de douche.Dingen doen die je wilt doen.
Wel moet je een vroedvrouw hebben die achter jou beslissing staat en een kraamzorg organisatie die dit steunt. Verder is het wel belangrijk om uit te zoeken of het evt ziekenhuis het accepteerd om te helpen als je toch naar het ziekenhuis moet.
Meid, lekker thuis in je eigen ontspannen sfeertje!
Succes!

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:50

Lekker thuis bevallen.
Als je gespannen bent komen de weeen toch minder goed op gang en duurt het vaak ook een stuk langer en is pijnlijker.
Thuis kan je een beetje lopen,in bad, onder de douche.Dingen doen die je wilt doen.
Wel moet je een vroedvrouw hebben die achter jou beslissing staat en een kraamzorg organisatie die dit steunt. Verder is het wel belangrijk om uit te zoeken of het evt ziekenhuis het accepteerd om te helpen als je toch naar het ziekenhuis moet.
Meid, lekker thuis in je eigen ontspannen sfeertje!
Succes!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:34

en wat als je je bed op de beneden verdieping zet?
of is dat geen optie?
en een placenta kun je er echt niet uittrekken hoor, als hij echt vastzit, trek je namelijk de navelstreng kapot.
in sommige gevallen komt hij niet los, maar ook dan zijn er wel een aantal "trucs" om toch te proberen hem los te krijgen, zoal bijv je buik masseren, je blaas legen of het kindje aan de borst aanleggen.
als hij echt vast blijft zitten zul je toch naar het ziekenhuis moeten, maar dan heeft de verloskundige er ook wel alles aangedaan...

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:32

Ik denk dat het heel goed kan, thuisbevallen, en als je het graag wil, en je er goed bij voelt, zou ik het zeker doen.

Voor mezelf zou ik er nooit voor kiezen. Ik zou het mezelf nooit vergeven, als er iets mis gaat, wat ik had kunnen voorkomen door in het ziekenhuis te bevallen. Als het gebeurt, dan ga ik voor de zekerheid van in het ziekenhuis bevallen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:03

luxje schreef:
en wat als je je bed op de beneden verdieping zet?

Ik woon op 4 hoog dus dan moet ik in de hal slapen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:21

waarom zou je niet thuisbevallen?
ik hoor hier om me heen alleen maar thuisbevallingen behalve als er iets niet goed is dan wordt je alsnog voor/na/tijdens de bevalling naar het zieken huis gebracht
mn zus en ik zijn beide thuis geboren, net zoals al mn neefjes en nichtjes(en dat zijn er nogal wat )
en vroege ri de klas weet ik nog wle dat maar een enkeling in het zh was geboren en veruit de meeste gewoon thuis

is dat niet iets van de laatste jaren dat je ineens naar het ziekenhuis'hoort' te gaan voor een bevalling?

wil zelf geen kinderen, maar mocht het ooit zover komen dan graag thuis! alhoewel het idee van pijnbestrijding in het ziekenhuis ook wel aantrekkelijk klinkt

dus als er geen medische reden is gewoon lekker thuis bevallen, daar voel jij je het prettigst bij en jij za het moeten doen, dus moet de rest het maar eens zijn met je! jij moet op je gemak zijn en als dat thuis is dan mooi thuis bevallen!!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:33

Marja1988 schreef:

Tuurlijk er kunnen complicaties voorkomen die is het ziekenhuis ´1,2,3´ worden opgelost en thuis niet. Maar als er van te voren geen rare afwijkingen zijn (bijvoorbeeld verkeerde ligging van de baby en buik) zou ik liever thuis bevallen met een dokter of verloskundige erbij.

Dit klopt niet helemaal hoor. Als je 's nachts in een ziekenhuis bevalt en je hebt complicaties moet de dienstdoende arts/gynaecoloog ook nog opgepiept worden, die is er ook niet 1.2.3....

Zelf wilde ik graag thuis bevallen en had verder geen complicaties, dus het mocht. Echter zette de ontsluiting niet spontaan door en moest ik 's ochtends om 1/2 5 alsnog naar het ziekenhuis...In de auto met weeën is geen pretje, maar zelfs als je voor een ziekenhuis bevalling kiest mag je pas heen als je zo'n 5 centimeter ontsluiting hebt, dus zit je ook met weeën in de auto...

Als je een vroedvrouw kunt vinden die jou wil helpen met de bevalling, dan zou ik het gewoon lekker thuis doen. Ziekenhuis is maar op 100 meter, ze dragen je er zo heen op het brancardje..Volgende keer wil ik het ook gewoon weer thuis proberen. Vent wil in het ziekenhuis, maar in deze ben ik heel egoïstisch en gaat mìjn gevoel voor, tenslotte gaat het erom waar ik me het prettigst voel....

Verder vind ik het echt belachelijk dat jou ziekenhuis zo'n protocol voert..Het is toch jòu kindje, jij hoort hun te vertellen hoe ze het moeten doen, niet andersom. Zèker met betrekking op voeden....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:50

Ik weet niet of het al genoemd is, maar je bouwt dus allerlei antistoffen op voor je eigen omgeving die je dan via de moedermelk weer aan je pasgeborene geeft en daardoor is het beschermd. Bij een ziekenhuis bevalling breng je het kindje dus in een omgeving waar het niet tegen beschermd is en waar bovendien behoorlijk aggresieve resistente bacteriën bestaan. Hoezo veiliger?
En ook in een ziekenhuis kan het mis gaan hoor, het geeft geen enkele garantie op een goed gevolg van een probleem bevalling.
En, het is al genoemd, als er wat mis is, zit je zo in het ziekenhuis daar.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:47

neeeh hoor helemaal niet.. vroeger deden ze niet anders. Mijn moeder heeft 5 kinderen waarvan er 3 thuis zijn geboren.. de laatste in 1996. Dus niks aan het handje.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:46

Ik had ook gekozen voor een thuisbevalling, maar helaas werd dit naar 14 uur toch een ziekenhuisbevalling.

Ik zie geen gevaren in een thuisbevalling, mits er goede begeleiding is.
In het ziekenhuis is er ook niet meteen een gynacoloog of arts als je 's nachts/'s avonds bevalt en kan het ook ff duren voor hij er is.
Bij ons ben je met 20 minuten in het ziekenhuis en zolang kan het ook duren voor een arts er is
En als het goed is heeft een verloskundige ook de kennis om de echt acite dingen op te kunnen losssen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:49

Ik ben ook thuis geboren en dat is prima gegaan (voor zover ik weet heb ik er niets raars aan overgehouden ). Wel met aanwezigheid van een vroedvrouw.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:03

Je moet doen waar je zelf vertrouwen in hebt.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Mijn bevalling heeft in totaal maar drie uurtjes geduurd. Niks geen ingrepen en dingen die ik niet wilde. Ik had ook zoiets van ik wil niet te veel poespas om me heen. Maar de enigen die we er bij waren, was uiteraatd hubbie, verder een verpleegkundige van de verloskamers en een gyneacologe die van de ene kamer naar de andere liep maar tijdens het persen erbij was. (Het was toen een erg drukke avond in het ziekenhuis)

Maar nogmaals je moet doen waar jij vertrouwen in hebt en wat verantwoordelijk is om te doen.