Vaderschapsverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:02

Oeh dat is al lang geleden idd, dit topic. Toevallig heeft mijn vriend het vandaag gevraagd en hij (Belg) heeft 10 dagen vaderschapsverlof en is dus lekker 2 weken doorbetaald thuis, heerlijk!

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:19

faye schreef:
Kosten voor zwangerschapsverlof worden niet door de werkgever betaalt, dat valt onder de WW. Lijkt me prima als mannen daar ook gebruik van kunnen maken

Ik neem aan dat je de UWV bedoelt?
En ja, de UWV betaalt in die periode het salaris van de met zwangerschapsverlof gaande werknemer maar de werkgever zit wel met een man/vrouwkracht minder. En niet elk werk kan door de eerste de beste uitzendkracht gedaan worden.
Trouwens, er is tegenwoordig toch ook zoiets als ouderschapsverlof? Waarom wordt dat dan niet opgenomen in de (begin) periode?

Ik las ook nog iets over hoe zwaar vaders het wel niet hebben als de baby geboren wordt/is. Over gewijzigde gezinssamenstelling, de derde partij zijn en niet mee tellen enzo? (Kan 'm niet zo snel vinden en "quoten") Mag ik heel even overgeven?
Er zijn zoveel situaties dat mensen het moeilijk hebben in het dagelijks leven. Denk aan een sterfgeval of een ernstige ziekte in de nabije omgeving. Daar krijg je ook geen betaald verlof voor om daar van bij te komen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:41

wil je een kotsbakje?

en ja, de ww wordt via het uwv uitbetaald

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:47

Vergelijk het eens met de scandinavische landen. Daar krijgen vrouwen een jaar betaald (!!!) zwangerschapsverlof en kunnen daarna ook nog onbetaald verlof opnemen en ook de mannen krijgen veel langer betaald verlof dan de Nederlandse twee dagen.

En dan wordt er hier gezeurd over dat twee weken zwangerschapsverlof voor de man veel te veel is en dat dat dan maar van de weken van de vrouw af moet gaan.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:01

Kitty schreef:
Vergelijk het eens met de scandinavische landen. Daar krijgen vrouwen een jaar betaald (!!!) zwangerschapsverlof en kunnen daarna ook nog onbetaald verlof opnemen en ook de mannen krijgen veel langer betaald verlof dan de Nederlandse twee dagen.

En dan wordt er hier gezeurd over dat twee weken zwangerschapsverlof voor de man veel te veel is en dat dat dan maar van de weken van de vrouw af moet gaan.

Het is dan ook niet zo gek dat die landen een vrije val maken op de ladder van welvarendste landen.

ShirleyA

Re: Vaderschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:25

Cloverdale schreef:
Kamer wil invoering vaderschapsverlof
Vaders en moeders moeten de weken zwangerschapsverlof waarop de vrouw recht heeft, kunnen delen. Minister Aart-Jan de Geus (CDA, Sociale Zaken) gaat bekijken of dit mogelijk is.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer over emancipatie stelde een meerderheid van VVD, D66 en PvdA voor dat mannen voor zo'n vaderschapsverlof in aanmerking moeten komen.

Bron:
www.elsevier.nl

wat vinden jullie hier nou van ?

Goed idee, de dag dat mannen kinderen kunnen baren moeten we dit meteen invoeren!

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:54

Ik zou het een goed idee vinden als de mannen wat meer krijgen dan 2 dagen.
Ik vind het gewoon belachelijk dat de man, na twee dagen gewoon weer moet werken alsof er niets aan de hand is.
lekker als de vrouw bekken instabiliteit heeft en daardoor minimaal 5 dagen in bed moet blijven liggen.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:34

Vanessa24 schreef:
Ik vind het gewoon belachelijk dat de man, na twee dagen gewoon weer moet werken alsof er niets aan de hand is.
lekker als de vrouw bekken instabiliteit heeft en daardoor minimaal 5 dagen in bed moet blijven liggen.

Een vrouw krijgt toch al kraamzorg?! Die man kan gewoon naar zijn werk hoor, zijn prestatie is al 9 maanden terug gedaan hahahaha. Ik vind t onzin dat n man verlof moet hebben op kosten van andere mensen. Het geld moet wel weer opgebracht worden door anderen. Als je als man bij je baby en vrouw wil zijn moet je dat maar op eigen kosten doen: vakante opnemen dus.

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:40

ShirleyA schreef:
Vanessa24 schreef:

Een vrouw krijgt toch al kraamzorg?! Die man kan gewoon naar zijn werk hoor, zijn prestatie is al 9 maanden terug gedaan hahahaha. Ik vind t onzin dat n man verlof moet hebben op kosten van andere mensen. Het geld moet wel weer opgebracht worden door anderen. Als je als man bij je baby en vrouw wil zijn moet je dat maar op eigen kosten doen: vakante opnemen dus.

En wie, denk je, betaalt die kraamzorg?

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:49

Inderdaad! En wat dacht je waar die man o.a. al die tijd belastingen en sociale premies voor betaalt?
Onder andere om recht te hebben op een ww-uitkering en dus in dit geval op langere vaderschapsverlof.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:09

Kitty schreef:
Inderdaad! En wat dacht je waar die man o.a. al die tijd belastingen en sociale premies voor betaalt?
Onder andere om recht te hebben op een ww-uitkering en dus in dit geval op langere vaderschapsverlof.

Wat dus inhoudt dat de kosten van de sociale premies omhoog gaan, wat als gevolg heeft dat je minder netto loon overhoudt, wat als gevolgd heeft dat mensen minder kunnen besteden, wat als gevolg heeft dat de economie minder gaat draaien...

Wil je vrij, prima, daar zijn vakantiedagen voor, wil je niet vrij, prima, dan ga je werken (in overleg met je vrouw mag ik hopen ).

Waarom moet toch altijd alles via wetten en regelingen voor ons geregeld worden?

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:44

Karl66 schreef:
Waarom moet toch altijd alles via wetten en regelingen voor ons geregeld worden?

Omdat er blijkbaar nog altijd mensen zijn die vinden dat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen (of daar geen zin in hebben) en er op rekenen dat er anderen zijn dat voor hen doen.

Volgens mij weet je al aardig vroeg van te voren wanneer er een baby komt dus kun je daar alvast rekening mee houden door vakantiedagen te gaan sparen ipv op te maken aan die drie vakanties per jaar die gewoon door moeten gaan.
Je kunt tegenwoordig ook sparen voor zorgverlof, maar ja, dat kost geld van jezelf; het is veel prettiger dat er een regeling getroffen wordt en alles collectief wordt betaald ook door mensen die geen kinderen hebben. Hoef je zelf lekker weinig in te brengen en er voor te laten.

Oja, over een paar weken krijg ik een puppie in huis. Voor mij betekent dat ook een hele omschakeling. Mag ik nu ook een poos betaald verlof?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:02

Ach, ik betaal liever voor een man die zijn brood verdient en graag een weekje of twee aan zijn kind wil wennen, dan voor iemand die te lui is om te werken en waar permanent voor betaald moet worden. Of iemand die een vergrijp begaat (bijvoorbeeld met zijn takkies aan een kind zitten) en op kosten van de gemeenschap de gevangenis is gaat of een tbs kliniek

En zo betalen we allemaal wel mee aan iets waar we het niet mee eens zijn

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:41

faye schreef:
Ach, ik betaal liever voor een man die zijn brood verdient en graag een weekje of twee aan zijn kind wil wennen, dan voor iemand die te lui is om te werken en waar permanent voor betaald moet worden. Of iemand die een vergrijp begaat (bijvoorbeeld met zijn takkies aan een kind zitten) en op kosten van de gemeenschap de gevangenis is gaat of een tbs kliniek

Ach ik heb er niet zo'n moeite mee om aan het gevangeniswezen mee te betalen, anders moeten de misdadigers weer naar huis gestuurd worden omdat er geen gevangenissen zijn.

Ik heb er ook geen moeite mee dat er een sociaal minimum is waar elke nederlander recht op heeft en waar je op gekort wordt als je je niet beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt terwijl je dat wel kan.

Allebei die zaken vind ik van een totaal andere orde dan zwangerschapsverlof voor vaders, dat kan je gewoon zelf regelen met je vakantiedagen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:47

Ieder zijn mening zullen we maar zeggen

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:58

faye schreef:

Ik betaal liever helemaal voor niemand iets!!! Ik werk me ook 3 slagen in de ronte om alles zelf te kunnen betalen, dan kan n ander dat ook (uitzonderingen daargelaten). Geen zin om te werken: geen geld van mij. Misdaad begaan: water en brood waar je zelf voor werkt! Zwanger: zelf opdraaien voor de kosten: is toch jouw kind!
Van mij mag de kinderbijslag ook afgeschaft worden. Kinderen neem je zelf en daar moet je anderen niet voor laten betalen. Kan je dat niet bekostigen, dan is dat heel rot maar niet anders. Klinkt heel hard en dat is misschien ook wel zo maar als iedereen gewoon zelf voor zichzelf zorgt, zou ik bv iets minder kunnen gaan werken en zo wat meer van mijn kind kunnen gaan genieten! Wat ik heb daar voor gekozen en betaal alles zelf (alleenstaande ouder) maar ik baal dat ik zo veel geld betalen moet voor onzin als vaderschap verlof ed. Ik kan mijn tijd beter en leuker besteden. Het wordt tijd dat men zijn eigen verantwoordelijkheden op zich neemt en dat dat gepamper ns afgelopen is.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:08

Afschaffen dus maar, die verzorgingsstaat?

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:28

Bealy schreef:
Afschaffen dus maar, die verzorgingsstaat?

Voor een heel groot deel wel ja. Ik vind t prachtig dat mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt door de jongere generatie verzorgd worden, vertroeteld ipv verwaarloosd in tehuizen. Mooi dat mensen die door ziekte niet in staat zijn zelf voor hun levensonderhoud te zorgen door anderen worden onderhouden. Maar al die genen die misbruik maken van deze verzorgingsstaat mogen van mij echt op straat worden gezet. Misbruik stinkt! En ik wil daar idd niet voor betalen.
Nu zal ik niet zeggen dat zwangerschapsverlof misbruik is maar t is wel n luxe en het gaat er bij mij niet in dat mannen ook betaald verlof moeten hebben als hun kind net geboren is: waanzin en veel te duur. Neem dan lekker vakantie op, dat is daar voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:51

Vraagje: Wat doe jij als je kind ziek is en je hebt geen vrije dagen meer?

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:26

faye schreef:

Ik heb geen vrije dagen of vakantiedagen, ik ben freelance vormgever en dus eigenbaas. Elke dag die ik niet werk is een dag zonder inkomen. En als mijn kind ziek is zeg ik meteen mijn klant af, altijd! Dat kost niemand (behalve mijzelf) ook maar 1 euro. Het zelfde doe ik voor mijn paarden, hond en katten. Maar nooit op kosten van een ander dus. Ook tijdens mijn 'zwangerschaps verlof' koste ik niemand iets... Ik heb daarvoor gewoon extra klussen aangenomen en daar kon ik voor en na de bevalling op teren.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:38

faye schreef:

onbetaald verlof.

Is overigens niet van toepassing, ik heb geen kinderen. Maar alle dagen die ik vrij neem om wat voor reden dan ook, zij onbetaald verlof, als freelancer.

ik sluit me aan bij Karl66.

En die vader mag dan premies en sociale lasten afdragen, daarmee heeft hij toch nog geen recht op vaderschapsverlof? Ik betaal die lasten net zo goed, maar omdat ik uit eigen keus geen kinderen heb, kom ik er ook niet voor in aanmerking.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:42

Kitty schreef:

Dan moet je de vergelijking wel compleet maken, in de Scandinavische landen werken de meeste vrouwen met kinderen dan ook fulltime. Die verdienen het verlof dus wel weer terug.

Jamayka

Re: Vaderschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:45

Tsjonge jonge, dan staat er dus ook echt opmerkingen bij dat de man geen last heeft gehad van die 9 maanden. Nee, de vrouw heeft al 9 maanden een band kunnen vormen met de kleine. De man niet.

Bovendien, als je net bevallen bent, dan wil je toch ook dat je man/vriend thuis is. Het kindje is van jullie samen en je moet samen wennen aan de kleine. En dan die vrouwen maar klagen dat de man niet mee helpt en niks kan. Ook daarom zou hij vrij moeten kunnen zijn.

En vakantie nemen gaat dus niet altijd. In sommige gevallen moet je dat gewoon van tevoren plannen en wees eerlijk, een bevalling kun je niet plannen.
Laatst bijgewerkt door Jamayka op 16-05-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:46

En daarom bestaan er vakantie dagen
Dus alles wat jij opnoemt kan gewoon

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:47

soesita schreef:
En wie, denk je, betaalt die kraamzorg?

iedere werkende Nederlander.