Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:02

VanillaQueen schreef:
Citaat:
en de prikkers die hij in de vetbult krijgt kunnen met geen mogelijkheid in de longen komen.

Omg, ik zal eens prikkers in jouw vetbult steken [img]
http://static.bokt.nl/s/nosmile.gif[/img]

Serieus, wat zit je enorm krom te praten echt. Waarom zou het gerechtvaardigd zijn als zo'n beest wel in zn vetbult wordt gestoken en niet in zn longen? Is het dan minder erg ofzo?
Punt is dat ze gewoon een fout spelletje spelen met een dier wat daar niet op zit te wachten, als zo'n beest kon praten zou ie mooi vertellen dat ie dr echt niet op zit te wachten. Het is gewoon enorm VERKEERD.

Het gaat hier even niet om het feit of een dier er nou op zit te wachten of niet, we hebben het hier nu even over een directeur en zijn ideeën.
Ondertussen leg ik hier en daar wat uit waar misverstanden over bestaan, maar dat wil geenzins zeggen dat ik voor stierenvechten ben ofzo!
Ik vind het op zich al jammer dat Campo Pequeno weer opengaat, van mij mogen er meer en meer arenas sluiten. Maar goed, deze directeur wil leven in de brouwerij brengen met allerlei soorten shows enzo, je moet een beetje denken aan de Arena in Amsterdam, waar behalve voetbal ook concerten enzo worden gegeven. Hier is dan ipv het voetbal, stierenvechten het doorgaanse evenement.
Maar nu wil de directeur een voor Portugal verboden soort stierenvechten brengen. Dat is even het punt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:42

Ik ben van mening dat de nieuwe directeur zich hoort te houden aan de tradities en de regels van dat land. Als het in Portugal verboden is om de stieren in de arena te doden, moet hij daar niet aan willen tornen. Het omgekeerde dito. Een Portugese Directeur in een Spaanse Arena zal ook geen vrienden maken als de stier bij het gevecht niet in de arena wordt afgemaakt.

Nu vraag ik me af hoe hij op die directeursstoel is gekomen (en hoe snel hij daar weer van afkan?)

Overigens betekend bovenstaande niet dat ik stierengevechten in wat voor vorm, Spaans of Portugees goedkeur. De ruiterspelen waarvan Lusitana beweert dat het in Portugal zijn, kunnen ook op een andere manier worden ingevuld.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:53

Ik heb me er nooit zo goed in verdiepd, en ben niet van plan dat te doen ook. Ik denk dat ik er niet tegen zou kunnen en het als een last op m'n schouders zou dragen, wetende dat er dat soort dingen gebeuren.

Traditie of geen traditie, doden of niet doden, ik vind het vreselijk; stierenvechten.
Ik heb er een bepaald beeld van in mijn hoofd en in dat beeld vind ik het niet normaal dat er op die manier met dieren om wordt gegaan.
In landen als Portugal en Spanje kijken mensen (denk ik) over het algemeen anders aan tegen stierenvechten omdat het daar dus al traditie is, maar mijn mening is dat stierenvechten vreselijk is en dat alles wat voor achteruitgang kan zorgen verboden moet worden.

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:22

Ik ben van mening dat deze Spaanse directeur niet lang zal fluiten.
De jarenlange vete tusses de Portugezen en Spanjaarden zal alleen maar toenemen als een Spanjaard het Portugees stierenvechten wil veranderen of toepassen naargelang zijn gewoonte / cultuur.

offtopic :@lusitana: ik verbaas mij er echt over dat je het stierenvechten kunt goedpraten! Je vergelijkt het folteren, treiteren, ophitsen, pijn toebrengen en uitlokken van een dier in een arena met een gevecht in de natuur! Daar is helemaal niks natuurlijk aan.
Het is pure dierenmishandeling, ik heb hier al een paar maal een stierengevecht gezien. Ze maken de stier niet af, maar zouden het beter wel doen. Een barbaarse gewoonte, die ik niet goedkeur.
maar wie ben ik?

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:38

Bemoei me liever niet in discussie`s op bokt maargoed.

Moeilijk he lezen ?. Ik ben te lui om te tellen hoevaak Lusitana al gezegt heeft dat ze het niet goedpraat.

En om de 2 post zie ik weer een penny post met een hoog "ah zielig" gehalte, maar zonder enige fundering of argumentatie. Verdiep je eerst is in een onderwerp voordat je je mengt in een discussie.

Praat ik het goed nee. Maar net zo min buitenlanders onze streek traditie`s hoeven te begrijpen. Hoeven wij die van hun niet te begrijpen zolang we elkaar lekker in waarde laten.

zo mijn hart ff gelucht en daarbij laat ik het in deze discussie.

Om toch nog even snel op het werkelijke onderwerp te reageren. De Spaanse directeur heeft niet het recht zijn cultuur op te dringen aan die van te portugezen. En al helemaal niet op dit punt. Tis verboden en het zou dus ook zo moeten blijven.

Andersom gezien is deze discussie een stuk lastiger. Daar meng ik me maar niet in..

edit : ter verduidelijking, ik heb het hier niet tegen alleen de poster boven mij..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:14

Er zijn er inderdaad maar een paar hier die het punt wat Lusitana aankaart begrijpen. Ze gaan met haar in discussie over stierenvechten terwijl zij daar over haar mening niet eens echt geeft.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:21

Ik vraag me eerlijk gezegd stellig af hoe het hier zit. Ik neem aan dat bij portugese stiergevechten de stier dan alsnog buiten de arena wordt gedood? [edit] Oepsa, ik lees nu van niet.

Ik ken de stiergevechten niet goed genoeg om in te schatten wat belangrijker is: de stier dood in de arena, of buiten de arena. Als de nieuwe directeur het idee wil doorvoeren zal er misschien een discussie oprakelen. Maar het kan zijn dat er in portugal vraag is naar het doden van de stier in de arena... maar dat weet jij beter dan ik!

[edit]
Dat er een verbod op dit soort stiergevechten is gekomen (waarbij de stier aan zijn einde komt in de arena) is dan toch ook rede om een dergelijk besluit van de directeur niet door te laten gaan?

En tja, wel of niet doden in de arena; de stier komt hoe dan ook die dag aan zijn einde. En daar is niks menswaardigs aan Als dat nou eens gerealiseerd wordt... net als de bio-industrie in Nederland.

En vergeet niet dat in veel gevallen de stier wél als koning zijn leven heeft geleefd voor zijn gevecht. De commerciele tak is juist zo nadelig voor de stier (en elk dier natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 19-03-06 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:26

Citaat:
Het is maar een keer in zijn leven. Er zijn zat paarden die alle dagen worden gemarteld met sporen en scherpe bitten....
Ik wil het niet goedpraten, maar je moet de dingen wel in verhouding zien.
Als ze in het veld lopen worden ze geprikt door andere stieren. Zo zitten ze in elkaar. Het is hun natuur te prikken en geprikt te worden. Zo´n scherpe haak in vet veroorzaakt minder schade dan een hoorn die hele huid openscheurt en organen kan spiezen.

Lusitana wil het niet goedpraten maar doet het wel. In de natuur vechten stieren onderling, dat besef ik wel. Maar de "overwinnaar" jaagt de "verliezer" weg. Of de "verliezer" heeft toch de kans om op te geven. In een stierengevecht niet! Het dier is opgesloten in de arena én moet alle handelingen ondergaan.
Citaat:
Een stier gaat niet dood aan de verwondingen, en de pijn is zeker niet ondraaglijk. Het is dus niet zo dat je hem uit lijden verlost met het doden.

Of de pijn ondraaglijk is weet ik niet. Ik ben geen stier . Maar het feit dat men een dier pijn toebrengt, daar walg ik van. Maar Pijn is pijn en kan nooit leuk zijn
Citaat:
Bekijk het eens van de stier zijn kant. De Iberische wilde stier groeit op in het wild en is dus een wild dier. Wilde dieren worden in de natuur gewoon opgevreten door natuurlijke vijanden, en daar gaat ook wel even een gevecht aan vooraf. Ik wil dat mensen even indenken wat het is om in de natuur op te groeien en te sterven, dat gaat dus niet zo zachtjes, maar is het lot wat bijna elk wild dier ondergaat. Er zijn er weinig die van ouderdom sterven.
Onderling vechten deze stieren regelmatig en ze hebben erg gevaarlijke hoorns en een doorboorde long om opengereten buik met ingewanden eruit kom je dus tegen. Het is niet tegennatuurlijk voor ze om pijn te ervaren in confrontaties.
Nogmaals, gevechten in het wild gaan niet op met een gevecht in een arena: de stier heeft geen natuurlijke tegenstander, bevindt zich niet op bekend terrein en is zeker onder de indruk van de toeschouwers/omgeving.

@jannico: Ik kan wel lezen, daarom lijkt het me dat lusitana het toch wel goedpraat. Ze vergelijkt het met de natuur, dat de pijn toch niet zo erg is, etc.
Ik wil hier ook geen discussie beginnen, maar ik mag wel mijn mening verduidelijken. Net zoals jij en alle anderen.

En die Spaanse directeur zal echt zijn zin er niet door krijgen.
@lusitana : kun jij mij een link doorsturen van het artikel? Of welke krant het was?

Bij Portugese stiergevechten wordt de stier soms afgemaakt. Hangt van zijn verwondingen af. Het gaat er even stevig aan toe, men maakt enkel de stier niet af in de arena. Erbuiten soms wel.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:48

ShirleyA schreef:
Persoonlijk vind ik idd niet dat n buitenlander zijn tradities mag doorvoeren in n land. Waar ook. Voor tradities moet je naar de herkomst vd traditie en dat is niet in het nieuwe land! Anders is het ook geen traditie, maar n nieuw (opgedrongen) iets.
Ik hoop voor je dat de nieuwe eigenaar dat ook inziet en afziet van zijn nare plan.

Het topic nog niet geheel doorgelezen, maar bij bovenstaande stukje dacht ik meteen aan de Chinees naast mijn huis, die zijn tradities meegenomen heeft naar Nederland om daarmee een bloeiend restaurant op te zetten, dat werkgelegenheid oplevert en goed is voor onze economie

Of de Turkse bakker, de Amerikaanse hamburgerketen, de Zweedse meubelgigant....

Allemaal een stukje cultuur, waar wij graag voor betalen. En zie de marktwerking zo; als er geen vraag naar is zal het niet werken. Wat mij betreft mag de markt daarom vrijgelaten worden. Als de mensen et luguber of onethisch vinden, zal het zichzelf reguleren....

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:59

je kan het van 2 kanten bekijken;

jouw kant als ook "buitenlandse" die er voor is dat de cultuur in ere wordt gehouden in het prachtige portugal (ole) en de stier niet in de ring wordt gedood

of die van señor torro uit España die er voor is om de spaanse traditie in het plaatsje in te voeren in de arena waar hij de leiding over heeft gekregen en hij uit eigen ervaring in zijn land heeft geleerd dat dit wel sensatie is en dus ook mensen trekt, dit misschien bevredigend is voor de omzet en het animo wat er op de stierenvechten afkomt en dus meer dinhero in het laatje brengt.

blijft alsnog denk ik voor de nederlanders en de bokkers die dit niet kennen moeilijk om voor te stellen dat het in portugal niet zo erg is als in spanje (been there seen that) en dus misschien foute plek om een idee te krijgen.

Lijkt me voor de hand liggender om het in Portuagl eens te vragen.

succes ciao!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:00

Laura schreef:
Het topic nog niet geheel doorgelezen, maar bij bovenstaande stukje dacht ik meteen aan de Chinees naast mijn huis, die zijn tradities meegenomen heeft naar Nederland om daarmee een bloeiend restaurant op te zetten, dat werkgelegenheid oplevert en goed is voor onze economie

Of de Turkse bakker, de Amerikaanse hamburgerketen, de Zweedse meubelgigant....

Allemaal een stukje cultuur, waar wij graag voor betalen. En zie de marktwerking zo; als er geen vraag naar is zal het niet werken. Wat mij betreft mag de markt daarom vrijgelaten worden. Als de mensen et luguber of onethisch vinden, zal het zichzelf reguleren....

Dat zijn de leuke aspecten van iemand anders z'n cultuur, het eten en de feesten.

Maar als er aspecten bij zitten die de bevolking kwetst, dan kun je het gewoon niet maken.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:12

ik vind dat hij zich aan het land moet aanpassen anders gaat hij lekker terug naar spanje toch

vind het beetje raar gelijk in je nieuwe land even de regels naar je hand te zetten

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:25

VanillaQueen schreef:
Punt is dat ze gewoon een fout spelletje spelen met een dier wat daar niet op zit te wachten, als zo'n beest kon praten zou ie mooi vertellen dat ie dr echt niet op zit te wachten. Het is gewoon enorm VERKEERD.

Als ik een paard zou vragen wat ie van z'n wekelijkse dressuurles vindt, denk ik stiekem ook dat ie zou zeggen dat ie daar niet op zit te wachten en liever met een kudde over de sappige weiden zou wandelen.
Een varken wordt liever ook geen broodje shaorma en het gemiddelde rund staat er ook niet om te springen om als jouw mooie nieuwe laarzen te eindigen.
Kom zeg, face it! Wij mensen gebruiken en misbruiken dieren, zonder dat zij er om vragen. Zo zit onze wereld in elkaar en als je daar iets aan wilt veranderen, wees dan consequent en voer het compleet door.
Ik word er een beetje flauw van dat zodra het woord "stierenvechten" valt, iedereen gaat gillen dat "stieren superr zielig is!!! En het moet verboden worden!!!" zonder hun stelling een beetje te beargumenteren.
Denk nog eens goed na over dierenleed als je je broodje ham naar binnen schuift....

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:27

Wat dacht je van het offerfeest hier in NL?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:41

Desiree schreef:
Dat zijn de leuke aspecten van iemand anders z'n cultuur, het eten en de feesten.

Maar als er aspecten bij zitten die de bevolking kwetst, dan kun je het gewoon niet maken.

Maar als er aspecten bij zitten die de bevolking kwetst, dan moet de bevolking toch tegen die aspecten zijn. En op die manier ervoor zorgen dat die aspecten niet in dat land worden opgenomen?

Ik blijf er dan ook bij dat het per "over te nemen traditie/aspect" bekeken moet worden of dit wel of niet past in het nieuwe land. In het geval van het doden van de stier in de arena in Portugal blijkt dus (nav wat ik dus hierboven lees), dat de portugese bevolking het daar niet mee eens is. Mijns inziens kan en mag die spaanse directeur zijn visie dan niet doordrukken. Wil hij een gedode stier in een arena zien, dan vertrekt ie met een enkeltje naar Spanje, waar dit wel getolereerd wordt.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:06

Citaat:
Het gaat hier even niet om het feit of een dier er nou op zit te wachten of niet, we hebben het hier nu even over een directeur en zijn ideeën.
Ondertussen leg ik hier en daar wat uit waar misverstanden over bestaan, maar dat wil geenzins zeggen dat ik voor stierenvechten ben ofzo!
Ik vind het op zich al jammer dat Campo Pequeno weer opengaat, van mij mogen er meer en meer arenas sluiten. Maar goed, deze directeur wil leven in de brouwerij brengen met allerlei soorten shows enzo, je moet een beetje denken aan de Arena in Amsterdam, waar behalve voetbal ook concerten enzo worden gegeven. Hier is dan ipv het voetbal, stierenvechten het doorgaanse evenement.
Maar nu wil de directeur een voor Portugal verboden soort stierenvechten brengen. Dat is even het punt.

Doe dan ook geen uitspraken als "het valt wel mee".
[/quote]
[/quote]

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:07

Soda schreef:
VanillaQueen schreef:

Als ik een paard zou vragen wat ie van z'n wekelijkse dressuurles vindt, denk ik stiekem ook dat ie zou zeggen dat ie daar niet op zit te wachten en liever met een kudde over de sappige weiden zou wandelen.
Een varken wordt liever ook geen broodje shaorma en het gemiddelde rund staat er ook niet om te springen om als jouw mooie nieuwe laarzen te eindigen.
Kom zeg, face it! Wij mensen gebruiken en misbruiken dieren, zonder dat zij er om vragen. Zo zit onze wereld in elkaar en als je daar iets aan wilt veranderen, wees dan consequent en voer het compleet door.
Ik word er een beetje flauw van dat zodra het woord "stierenvechten" valt, iedereen gaat gillen dat "stieren superr zielig is!!! En het moet verboden worden!!!" zonder hun stelling een beetje te beargumenteren.
Denk nog eens goed na over dierenleed als je je broodje ham naar binnen schuift....

Flauw om paardrijden er weer bij te gaan halen...dat is zo'n uitgemolken zijtak hier. Overigens, ik ben vegetariër, dus niks geen broodje ham.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:08

Laura schreef:
Wat dacht je van het offerfeest hier in NL?

DAt weet ik niet. ik weet niet of die dieren meer lijden dan de dieren zoals die normaliter geslacht worden. MAar er zijn inderdaad wel veel mensen die er moeite mee hebben en die omvergewalst worden met "andermans cultuur respecteren" in hun eigen land.

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:23

[quote="Cassidy"]Ik ben van mening dat de nieuwe directeur zich hoort te houden aan de tradities en de regels van dat land. [quote]

Dat zij ik nou ook oke als het een traditie is maar doe het dan waar het mag bijv . spanje en ga het niet weer invoeren waar het niet mag "portugal" en ik hoop dat sommige mensen zich een beetje in houden in dit topic het gaat hier om of je je tradities mag voortzetten in een ander land waar het verboden is.

de beesten hier voor de vlees slacht gaan een heel slecht leven tegemoet die worden alleen voor het vlees geboren vol gepropt enzovoort,, de stieren in portugal daartegen hebben een heel fijn begin van het leven ze groeien op met soortgenoten maar in spanje worden ze alleen maar gefokt op agressie maar zolang dat land het niet vebied zal het stietvechten met doden toch blijven daar heb je als 1 persoon niet veel over te zeggen dus als portugal het nou gewoon blijft verbieden heeft die man niks om op te staan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:32

Jammer dat er zovelen niet willen leren lezen. En als je er dan toch van overtuigd bent dat Lusitana het goedpraat, kijk daar dan langs en hou je bezig met de werkelijke opzet van het topic...!

Ivm het topic zelf: ik geloof dat wanneer hij het kan doorvoeren, hij sowieso minder volk zal trekken... Trekt hij veel volk, zal het (helaas) zo zijn dat er animo is voor het doden in de ring, en dat de traditie daarvoor onderdoet.
En ik hoop van harte dat het Portugese volk traditie boven lust stelt.

Maar als hij werkelijk begint met de administratieve rompslomp op alle niveau's, zullen er waarschijnlijk genoeg protesten komen.

Ik ben er persoonlijk tegen om je tradities op te dringen..

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:32

Stierenvechten..
HOE TRIEST
Kan ik me zo boos over maken he! en dan sommige mensen jaa jaa traditie enzo.. Maar ik vind niet dat slechte tradities in stand gehouden moeten worden !!!!!!! KAN ER ECHT NIET TGEN alleen voor een beetje leedvermaak:@

xx_Merle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:33

sorry de reactie is een beetje offtopic maar moest er even uit

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:55

VanillaQueen schreef:

Doe dan ook geen uitspraken als "het valt wel mee".

In vergelijking met het Spaanse stierenvechten valt het wel mee!
Ik praat het niet goed, maar probeer dingen in verhouding te zien!
---
Ik geloof dat zodra het woord 'stierenvechten' valt, dan mensen dan blind worden/een bord voor hun kop krijgen ofzo....

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:06

Ik geef het op. Deze discussie die de ts wilde aanzwengelen komt niet op gang. Mensen draaien het een totaal andere richting in en we komen geen stap verder.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:08

Ik vind het ook jammer dat de discussie toch telkens een andere richting op gaat terwijl de TS toch echt een leuk discussiepunt heeft aangezwengeld .

xx_Merle, een reactie zoals die van jou draagt daar niet aan bij.