Erfbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Als het goed is hebben mijn ouders onlangs alles weer financieel geregeld. Maar alsnog heb ik liever dat ze het zelf gaan opmaken. Zij hebben ervoor gewerkt, ik kan mijn eigen broek wel ophouden.

Ik denk er zelf over om informatie uit te gaan zoeken. Ik ben 37 en heb een koophuis, maar ben zo single als wat zonder kinderen. Heb wel 4 neefjes/nichtjes dus in mijn geval zou ik het over die 4 willen verdelen.

Mijn oom en tante hebben geen kinderen, van hen krijgen wij als nichtjes elk jaar 2500 euro. Mede dankzij hen heb ik ook een lagere hypotheek omdat ze nog in een regeling het e.a. hebben geschonken. (uiteraard heb ik liever dat ze er zelf van genieten, maar dat is niet meer mogelijk) Ben ze er enorm dankbaar voor, maar zie ook nu in dat ik mijn zaken ook moet gaan regelen gezien ik geen directe erfgenamen heb.
Laatst bijgewerkt door Winged op Vandaag, 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

fransje23 schreef:
Op het gebied van erfbelasting valt er bij leven in ieder geval nog wel wat regelen om het zo laag mogelijk te houden.

Klopt, vrijstellingen per jaar. Schenken op papier (en betalen van rente). Het is goed om daar bij leven mee aan de slag te gaan als je na sterven weinig belasting wilt betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Brainless schreef:
Alleen als de ontvanger de premie betaald.
Als ik de verzekering betaal en mijn kinderen erven, moet er over het vrijgekomen bedrag ook erfbelasting betaald worden.

Ohhh ik hoor wel eens dat iemand een verzekering afgesloten heeft zodat 'de partner in het huis kan blijven wonen' dus ik dacht dat dat dan voor de hypotheek is ofzo, maar dat is dan niet zo?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Sakura789 schreef:
fransje23 schreef:
Op het gebied van erfbelasting valt er bij leven in ieder geval nog wel wat regelen om het zo laag mogelijk te houden.

Klopt, vrijstellingen per jaar. Schenken op papier (en betalen van rente). Het is goed om daar bij leven mee aan de slag te gaan als je na sterven weinig belasting wilt betalen.

Maar je moet wel het eerste jaar schenkingsbelasting betalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Cer schreef:
pmarena schreef:
Maar inmiddels is het huis meer dan 6 ton waard.

maar kan je dan in dat geval niet een ton financieren op dat huis? En daarmee de erfbelasting betalen?

Ik heb geen idee hoor.. is er iemand die weet hoe dat werkt?

Ik heb er ook geen ervaring mee maar je zou inderdaad hopen dat dat kan :j
Lijkt me voor een bank ook een prima onderpand toch, een huis van 6 ton (zouden ze dat bepalen adhv de WOZ-waarde eigenlijk...?) en daar dan een hypotheek van 1 ton op...dat is lekker weinig risico :)

Ik denk dat het lastiger wordt wanneer er meerdere kinderen in het spel zijn die ook hun deel moeten krijgen natuurlijk. Stel je bent met 2 kinderen, je erft dan allebei de helft van het huis. Er is er maar 1 die graag in het ouderlijk huis zou willen wonen.

Dan moet die zijn / haar broer / zus 3 ton betalen en nog een halve ton erfbelasting. Dat wordt dan al lastiger.... ik weet ook niet in hoeverre je dat nog goed af zou kunnen dekken met een testament of eerdere schenkingen bij leven ofzo.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Ik vind het erg dubbel, ik was 31 toen mijn moeder overleed.
Ze heeft haar hele leve zichzelf in de rondte gewerkt om rond te komen en uiteindelijk haar huis op orde te krijgen.

Ik heb geen broers of zussen, wilde het huis niet verkopen, dus ik moest binnen een jaar, 10% van de waarde van het huis betalen aan de belastingdienst. (mss ergens maar goed want idd als de een het huis wel wil en de ander niet wordt het nóg ingewikkelder)
Dat vond ik echt niet leuk, ik snap dat het bij de allerrijkste de kloof groter maakt, maar bij jan modaal maakt het alleen maar moeilijker.

Dat de belasting er is, daar vind ik iets van, maar ik vind dat ze dit dan moeten verspreiden dat je langer de tijd krijgt om dit te betalen ..
Zodat verkoop minder vaak nodig is.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:17

Cer schreef:
ik heb een rekenvoorbeeld gebruikt met een huis van 2 miljoen zonder hypotheekschuld.
Dan zou de partner 224.165,20 euro belasting moeten betalen (als ik het goed uitgerekend heb)

Als er nog een schuld van 500.000 op zou zitten, zakt de erfbelasting al naar 124.133,10 (en wellicht valt dat dan te herfinancieren?)

Eigenlijk is het dan zaak om een overlijdensrisico verzekering (of hoe heet dat) af te sluiten, die uitkeert als je overlijd. Dan toch? (die heb ik niet, want geen partner tijdens het afsluiten van de hypotheek)

Maar ik kan echt niet rekenen, dus als iemand het kan checken :D

Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. dan heb je over het overblijvende miljoen een vrijstelling van € 828035,-. je betaald dus belasting over 171965,-. Tot € 158669,- betaal je 10%, daarboven 20%. De meeste mensen komen dus niet verder dan € 18562,- belasting voor een huis van 2 miljoen.. mag iedereen wat van vinden, maar ik vind dat niet buitenproportioneel. Ook hoef je pas na 8 maanden aangifte te doen en kun je 12 maanden uitstel krijgen. Daarnaast is betaling in termijnen ook nog mogelijk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

janderegelaa schreef:
karuna schreef:
Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.

Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.

Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden

Dat “gratis” geld is al wel talloze keren belasting over betaald. Erfbelasting is niet anders dan een extra melkkoe voor de overheid.

Dit inderdaad. Als ik kijk naar wat ik van mijn moeder ga erven, dan wordt over een deel ook twee keer erfbelasting betaald. Het deel dat zij erfde als langstlevende heeft ze na het overlijden van mijn vader in 2010 afgedragen (toen de vrijstelling erfbelasting lager was en werd het nog eufemistisch successierecht genoemd) en ik mag over dat deel weer gaan betalen want mijn ouder hebben met hard werken en heel zuinig leven een huis kunnen kopen en de huizenmarkt is al jaren idioot qua prijzen.

eestheer schreef:
Mars schreef:
Anderen voeren aan dat het sws oneerlijk is dat een deel van de mensen een (grote) erfenis krijgt en een ander deel niet omdat hun ouders het niet breed hadden. En dat de erfbelasting dit een beetje recht trekt. Hoe kijken jullie aan tegen erfbelasting?

Ik vind erfbelasting echt belachelijk.. Mijn schoonouders hebben heel hard gewerkt voor hun geld, en hebben hun vermogen helemaal van niks opgebouwd.. En dus ook jarenlang hoge belasting moeten betalen (Want hoe meer geld, hoe meer belasting je betaald) en dan komt dus dat als ze straks dood gaan, ze weer belasting erover moeten betalen..

En het argument wat jij benoemt, komt een beetje als calimero op mij over. Omdat de een niks heeft, mag de ander ook niks hebben?

Zo voelt het voor mij ook.
Mijn ouders hebben met geluk en hulp begin jaren zeventig hun eerste woning gekocht. Simpele tussenwoning in volksbuurt. Samen hard werken en sparen. Echt gen tonnen spaargeld op hun rekening. Hooguit een bedrag achter de hand voor het geval er iets gerepareerd of vervangen moest worden. Mijn moeder kon gelukkig heel goed met geld omgaan.
Zelf heb ik nooit een woning kunnen kopen. Mijn salaris was te laag voor een redelijke hypotheek en te hoog om huurtoeslag te krijgen. Ik woon nu al een tijdje samen en mijn vriend heeft ruim 25 jaar geleden de boerderij van zijn ouders overgenomen. Daardoor woon ik nu heel gezegend ruim.
Maar als ik ooit van mijn moeder erf mag ik erfbelasting afdragen en daarna elk jaar belasting over mijn bezittingen gaan afdragen want of ik heb een huis dat in box 3 komt te vallen of ik heb spaargeld.
En nu zijn er vast mensen die vinden dat het gekregen geld is, maar als ik voor de vierde keer belasting moet betalen over iets waar mijn ouders keihard voor hebben gewerkt én belasting over hebben betaald, is het gevoel van rechtvaardigheid bij mij wel een beetje weg.

Marije_jiplover schreef:
Er zijn ook mensen die niet hard hebben gewerkt voor dat geld.
Die hebben het ook maar gewoon gekregen uit een erfenis.

Dus omdat die groep er is moet de grote groep die een beetje welvaart heeft verworven ook maar bloeden? Want die welvaart is mede ontstaan doordat de overheid jarenlang het kopen van woningen heeft gestimuleerd met o.a. hypotheekrenteaftrek. En mede daardoor en door tientallen jaren krapte op de woningmarkt gieren de prijzen van woningen de pan uit. Die woningmarkt is al decennia lang een probleem, ik 25 jaar terug een woning zocht was dat ook al zo. En mijn ouders konden begin jaren zeventig b.v. in Amsterdam ook al geen woning vinden terwijl ze daar beiden werken en mijn vader er geboren en opgegroeid was.

pmarena schreef:
Henrike5: Dat vind ik ook het ergste, dat mensen degene kwijtraken waarmee ze samen hun leven deelden.
En alsof dat al niet erg genoeg is, dan ook nog hun spaargeld of zelfs hun huis kwijtraken... dat slaat toch eigenlijk nergens op, want als die persoon nog had geleefd dan had de overheid dat geld ook niet gehad... het voelt dan toch een beetje als dubbel gepakt worden.

Maar zo vond ik het ook idioot geregeld toen ik met mijn 1-manszaak begon.
Ik heb iets van 1000 euro geleend van mijn eigen spaarplan, om te kunnen beginnen.

En meteen in het eerste jaar geloof ik kreeg ik een schatting inkomstenbelasting voor dat eerste jaar en meteen ook voor het komende jaar....die betaald moesten worden terwijl die inkomsten er dus nog helemaal niet waren :oo Het was toen ook bijna einde verhaal omdat dat eigenlijk niet op te hoesten was.... -O-

Zo werkt het in Nederland, maar blijkbaar vinden sommige mensen het volkomen normaal dat de overheid je komt kaalplukken als je wat erft want dat is gekregen geld….

Schenken bij leven klinkt leuk, maar dan moet er wel cash zijn om te schenken. Mijn moeder zit er niet slecht bij, maar wat ze bezit aan waarde is vooral bakstenen. En ze wil wel graag nog iets op haar spaarrekening hebben voor het geval ze een nieuwe koelkast nodig heeft, haar huis moet laten schilderen, o.i.d.
Als ik erf zal ik of een lening moeten nemen om de belasting te betalen of duimen dat ik het huis zo snel mogelijk kwijtraak. En in dat geval kan de belastingdienst zich ook weer in de handen wrijven want dan kunne ze min de toekomst ook weer extra belasting innen over bezit datik heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

sterregoud schreef:
Belasting betalen over iets wat je krijgt, is te overzien. Maar belasting moeten betalen om het huis waar je in woont, en dat dan te moeten verkopen na het sterven van je partner, is nogal heftig. Dat komt nu met de steeds hogere huizenprijzen ook voor.
Bijv Marion Bloem moest haar huis uit, omdat haar partner dood ging, en de overheid de erfbelasting opeiste.

Hoe ging dat dan? Dan heb je toch iets niet goed geregeld bij leven :?

Als mijn partner overlijdt ben ik gewoon nog eigenaar van het huis en en betaal ik daar naar mijn weten geen erfbelasting over.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Ik snap ook beide kanten, en sta er ook wel dubbel in. Enorm veel geld erven zonder er iets over te hoeven afdragen voelt imo niet helemaal eerlijk. Je hebt er helemaal niks voor hoeven doen behalve in de juiste wieg belanden toen je klein was.. En je krijgt het geld vaak pas als je boven de 50 bent, en niet op het moment dat je het het hardst nodig hebt, in veel gevallen.
Aan de andere kant is het ook heel naar als je ouders altijd zuinig geleefd hebben en voor jou hebben gespaard, en daar nog maar een klein deel van over blijft. En het is vooral vervelend als je een huis erft, en dat moet verkopen om de belasting te kunnen betalen.

Allereerst vind ik eigenlijk dat ouders die specifiek sparen voor hun kinderen, dat geld beter beetje bij beetje kunnen geven, zodat ze er samen nog van kunnen genieten, in plaats van te wachten totdat ze dood zijn.

Verder denk ik dat het een fantastische oplossing zou zijn als een klein deel gewoon belastingvrij is, bijvoorbeeld de eerste ton, en je in stappen steeds meer belasting gaat betalen, met boven het miljoen gewoon bijna 100% belasting wat vervolgens wordt gebruikt om belastingen voor iedereen te verlagen. Dat maakt het al een stuk eerlijker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

verootjoo schreef:
Als mijn partner overlijdt ben ik gewoon nog eigenaar van het huis en en betaal ik daar naar mijn weten geen erfbelasting over.

Je bent mede eigenaar en na overlijden is de helft voor jouw en de andere helft erf jij (en eventueel je kinderen).

prompter

Re: Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Bij leven alvast geven is inderdaad beter, schenkbelasting is minder hoog dan erfbelasting.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

prompter schreef:
Bij leven alvast geven is inderdaad beter, schenkbelasting is minder hoog dan erfbelasting.

Schenkbelasting is hoger.
Laatst bijgewerkt door Brainless op Vandaag, 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

martichr schreef:
Cer schreef:
ik heb een rekenvoorbeeld gebruikt met een huis van 2 miljoen zonder hypotheekschuld.
Dan zou de partner 224.165,20 euro belasting moeten betalen (als ik het goed uitgerekend heb)

Als er nog een schuld van 500.000 op zou zitten, zakt de erfbelasting al naar 124.133,10 (en wellicht valt dat dan te herfinancieren?)

Eigenlijk is het dan zaak om een overlijdensrisico verzekering (of hoe heet dat) af te sluiten, die uitkeert als je overlijd. Dan toch? (die heb ik niet, want geen partner tijdens het afsluiten van de hypotheek)

Maar ik kan echt niet rekenen, dus als iemand het kan checken :D

Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. dan heb je over het overblijvende miljoen een vrijstelling van € 828035,-. je betaald dus belasting over 171965,-. Tot € 158669,- betaal je 10%, daarboven 20%. De meeste mensen komen dus niet verder dan € 18562,- belasting voor een huis van 2 miljoen.. mag iedereen wat van vinden, maar ik vind dat niet buitenproportioneel. Ook hoef je pas na 8 maanden aangifte te doen en kun je 12 maanden uitstel krijgen. Daarnaast is betaling in termijnen ook nog mogelijk.

Toch hangt dat heel erg van de situatie af, want mijn bedrag was echt vele malen hoger dan dat, en het ging om een kleine simpele tussenwoning ...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Brainless schreef:
prompter schreef:

Schenkbelasting is hoger.

De tarieven zijn exact hetzelfde, alleen de vrijstelling is bij de schenkingsbelasting veel lager.

prompter

Re: Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Dus in delen schenken :j

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

Saul schreef:
martichr schreef:

Toch hangt dat heel erg van de situatie af, want mijn bedrag was echt vele malen hoger dan dat, en het ging om een kleine simpele tussenwoning ...

Ja dat staat er, ik ken je situatie verder niet, maar als je van je partner geërfd hebt en je hebt veel meer moeten betalen naar rato dan is er bij de notaris iets mis gegaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Cer schreef:
Brainless schreef:
Alleen als de ontvanger de premie betaald.
Als ik de verzekering betaal en mijn kinderen erven, moet er over het vrijgekomen bedrag ook erfbelasting betaald worden.

Ohhh ik hoor wel eens dat iemand een verzekering afgesloten heeft zodat 'de partner in het huis kan blijven wonen' dus ik dacht dat dat dan voor de hypotheek is ofzo, maar dat is dan niet zo?

Daar zijn verschillende opties voor. De meeste verzekeringen keren een bedrag uit om de hypotheek of een deel daarvan af te lossen. Er valt immers een inkomen weg in de meeste gevallen en zonder dat inkomen kan het lastig of niet meer mogelijk zijn om de lasten te betalen. Het is daarbij inderdaad belangrijk om te kijken wie de premie betaald en hoe je je partnerschap geregeld hebt. Zelf heb ik bijvoorbeeld alleen een samenlevingscontract, dus er is ook een testament opgemaakt waarin (heel belangrijk!) ook een verblijvingsbeding zit en het vruchtgebruik geregeld is voor het deel van de woning wat niet van mij is. Plus een aantal andere zaken, aangezien wij geen kinderen hebben.

Ik weet even niet meer wie het schreef, maar als het geld vast zit in stenen en de wens is er wel om te willen schenken om de erfenis te drukken. Er is ook een mogelijkheid om te schenken op papier.

Erfbelasting is bij uitstek een goed planbare belasting en het kan slim zijn om hier van te voren goed over na te denken en hulp van een deskundige in te schakelen.

Het is trouwens niet zo dat als een huis 9 ton waard is en je erft het als partner, dat je per definitie moet betalen. Als dat huis al voor de helft jouw eigendom is, dan erf je alleen het andere deel van 50%, oftewel 4,5 ton. En die valt inderdaad ruim binnen de vrijstelling. Let er alleen wel op dat je ook daadwerkelijk partner en erfgenaam bent. In onze huidige tijd wonen veel mensen samen zonder iets geregeld te hebben. En ook het huwelijksrecht is sinds 2018 aangepast. Jezelf goed laten informeren is altijd een goed idee!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Excuus niet goed genoeg gelezen, mijn situatie was niet erven van een partner.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

janderegelaa schreef:
karuna schreef:
Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.

Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.

Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden

Dat “gratis” geld is al wel talloze keren belasting over betaald. Erfbelasting is niet anders dan een extra melkkoe voor de overheid.

Veruit de meeste erfenissen betreft vooral de waarde van de woning. De hele vermogensstijging van een woning is grotendeels onbelast en de meeste mensen hebben hier aanzienlijk meer hypotheekrenteaftrek voor genoten dan er ooit aan eigen woningforfait is betaald, dus je stelt het wat zwart-wit.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Erfenissen zouden veel harder belast moeten worden dan bijvoorbeeld werk. Werk voegt iets toe voor de hele samenleving, erfenissen alleen voor specifieke personen (die het vaak niet eens superhard nodig hebben). Op de huidige manier neemt de kloof tussen arm en rijk vooral toe ipv af. En dat systeem is niet toevallig zo ontstaan natuurlijk...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Je kunt je druk maken over erfbelasting maar misschien eens goed het gesprek met ouders aangaan wat betreft vermogen.
Buurvrouw had een zeer fikse bankrekening en drie kids, kwam in verzorgingstehuis en kon toen meer dan 2000 per maand aftikken want veel geld op de bank. Tegen alle verwachtingen in leefde ze nog vijf jaar dus 125.000 betaald.
Alleen omdat ze het niet nodig vond om een goed testament op te maken.
Iedereen die verwacht redelijk wat te erven zou met ouders in gesprek kunnen gaan om advies bij notaris in te winnen. Want je kunt veel zaken simpelweg voorkomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

martichr schreef:
Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. .

Ohhh ja dat vergat ik steeds bij het rekenen, het is al door de helft inderdaad :j

Overigens ik vind het argument 'je eft geld dus je hebt mazzel met waar je wieg gestaan hebt' wel een beetje een kul argument ergens.
Die kinderen met rijke ouders hebben hun hele leven al mazzel. wonen in een betere buurt, krijgen meer spullen, worden in andere zaken gesponsord.. dan is die erfenis wat het is.. Moet je de kansen die ze dan eerder krijgen omdat ze in een zogenaamde gouden wieg geboren zijn, ook korten?

De kinderen met gemiddelde ouders erven ook niet ineens een miljoen ofzo. Althans, dat lijkt me sterk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

BigOne schreef:
Je kunt je druk maken over erfbelasting maar misschien eens goed het gesprek met ouders aangaan wat betreft vermogen.
Buurvrouw had een zeer fikse bankrekening en drie kids, kwam in verzorgingstehuis en kon toen meer dan 2000 per maand aftikken want veel geld op de bank. Tegen alle verwachtingen in leefde ze nog vijf jaar dus 125.000 betaald.
Alleen omdat ze het niet nodig vond om een goed testament op te maken.
Iedereen die verwacht redelijk wat te erven zou met ouders in gesprek kunnen gaan om advies bij notaris in te winnen. Want je kunt veel zaken simpelweg voorkomen.

Wat had ze dan moeten doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Ik vind erfbelasting hele onterechte belasting. Er is al zoveel keer belasting over betaald. En zodra het op je rekening staat ben je elk jaar weer aan de beurt om er belasting over te betalen. Ik vind echt dat we aan alle kanten geplukt worden. Mensen die werken betalen al loonbelasting, dan koop je iets - of in de winkel of een huis - en dan betaal je btw of overdrachtsbelasting. Dan betaal je daar jaarlijks weer belasting over - op je rekening vermogensbelasting en over je huis OZB - en als je dan doodgaat dan betaalt de nabestaande daar weer erfbelasting over en voor de nabestaande geldt dit riedeltje weer opnieuw terwijl het hetzelfde geld is. Zo wordt over iedere euro tig keer belasting geheven. Bizar vind ik het.