Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
fransje23 schreef:Op het gebied van erfbelasting valt er bij leven in ieder geval nog wel wat regelen om het zo laag mogelijk te houden.

Brainless schreef:Alleen als de ontvanger de premie betaald.
Als ik de verzekering betaal en mijn kinderen erven, moet er over het vrijgekomen bedrag ook erfbelasting betaald worden.
Sakura789 schreef:fransje23 schreef:Op het gebied van erfbelasting valt er bij leven in ieder geval nog wel wat regelen om het zo laag mogelijk te houden.
Klopt, vrijstellingen per jaar. Schenken op papier (en betalen van rente). Het is goed om daar bij leven mee aan de slag te gaan als je na sterven weinig belasting wilt betalen.
Cer schreef:pmarena schreef:Maar inmiddels is het huis meer dan 6 ton waard.
maar kan je dan in dat geval niet een ton financieren op dat huis? En daarmee de erfbelasting betalen?
Ik heb geen idee hoor.. is er iemand die weet hoe dat werkt?

Cer schreef:ik heb een rekenvoorbeeld gebruikt met een huis van 2 miljoen zonder hypotheekschuld.
Dan zou de partner 224.165,20 euro belasting moeten betalen (als ik het goed uitgerekend heb)
Als er nog een schuld van 500.000 op zou zitten, zakt de erfbelasting al naar 124.133,10 (en wellicht valt dat dan te herfinancieren?)
Eigenlijk is het dan zaak om een overlijdensrisico verzekering (of hoe heet dat) af te sluiten, die uitkeert als je overlijd. Dan toch? (die heb ik niet, want geen partner tijdens het afsluiten van de hypotheek)
Maar ik kan echt niet rekenen, dus als iemand het kan checken
janderegelaa schreef:karuna schreef:Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.
Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.
Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden
Dat “gratis” geld is al wel talloze keren belasting over betaald. Erfbelasting is niet anders dan een extra melkkoe voor de overheid.
eestheer schreef:Mars schreef:Anderen voeren aan dat het sws oneerlijk is dat een deel van de mensen een (grote) erfenis krijgt en een ander deel niet omdat hun ouders het niet breed hadden. En dat de erfbelasting dit een beetje recht trekt. Hoe kijken jullie aan tegen erfbelasting?
Ik vind erfbelasting echt belachelijk.. Mijn schoonouders hebben heel hard gewerkt voor hun geld, en hebben hun vermogen helemaal van niks opgebouwd.. En dus ook jarenlang hoge belasting moeten betalen (Want hoe meer geld, hoe meer belasting je betaald) en dan komt dus dat als ze straks dood gaan, ze weer belasting erover moeten betalen..
En het argument wat jij benoemt, komt een beetje als calimero op mij over. Omdat de een niks heeft, mag de ander ook niks hebben?
Marije_jiplover schreef:Er zijn ook mensen die niet hard hebben gewerkt voor dat geld.
Die hebben het ook maar gewoon gekregen uit een erfenis.
pmarena schreef:Henrike5: Dat vind ik ook het ergste, dat mensen degene kwijtraken waarmee ze samen hun leven deelden.
En alsof dat al niet erg genoeg is, dan ook nog hun spaargeld of zelfs hun huis kwijtraken... dat slaat toch eigenlijk nergens op, want als die persoon nog had geleefd dan had de overheid dat geld ook niet gehad... het voelt dan toch een beetje als dubbel gepakt worden.
Maar zo vond ik het ook idioot geregeld toen ik met mijn 1-manszaak begon.
Ik heb iets van 1000 euro geleend van mijn eigen spaarplan, om te kunnen beginnen.
En meteen in het eerste jaar geloof ik kreeg ik een schatting inkomstenbelasting voor dat eerste jaar en meteen ook voor het komende jaar....die betaald moesten worden terwijl die inkomsten er dus nog helemaal niet warenHet was toen ook bijna einde verhaal omdat dat eigenlijk niet op te hoesten was....
sterregoud schreef:Belasting betalen over iets wat je krijgt, is te overzien. Maar belasting moeten betalen om het huis waar je in woont, en dat dan te moeten verkopen na het sterven van je partner, is nogal heftig. Dat komt nu met de steeds hogere huizenprijzen ook voor.
Bijv Marion Bloem moest haar huis uit, omdat haar partner dood ging, en de overheid de erfbelasting opeiste.
martichr schreef:Cer schreef:ik heb een rekenvoorbeeld gebruikt met een huis van 2 miljoen zonder hypotheekschuld.
Dan zou de partner 224.165,20 euro belasting moeten betalen (als ik het goed uitgerekend heb)
Als er nog een schuld van 500.000 op zou zitten, zakt de erfbelasting al naar 124.133,10 (en wellicht valt dat dan te herfinancieren?)
Eigenlijk is het dan zaak om een overlijdensrisico verzekering (of hoe heet dat) af te sluiten, die uitkeert als je overlijd. Dan toch? (die heb ik niet, want geen partner tijdens het afsluiten van de hypotheek)
Maar ik kan echt niet rekenen, dus als iemand het kan checken
Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. dan heb je over het overblijvende miljoen een vrijstelling van € 828035,-. je betaald dus belasting over 171965,-. Tot € 158669,- betaal je 10%, daarboven 20%. De meeste mensen komen dus niet verder dan € 18562,- belasting voor een huis van 2 miljoen.. mag iedereen wat van vinden, maar ik vind dat niet buitenproportioneel. Ook hoef je pas na 8 maanden aangifte te doen en kun je 12 maanden uitstel krijgen. Daarnaast is betaling in termijnen ook nog mogelijk.
Saul schreef:martichr schreef:
Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. dan heb je over het overblijvende miljoen een vrijstelling van € 828035,-. je betaald dus belasting over 171965,-. Tot € 158669,- betaal je 10%, daarboven 20%. De meeste mensen komen dus niet verder dan € 18562,- belasting voor een huis van 2 miljoen.. mag iedereen wat van vinden, maar ik vind dat niet buitenproportioneel. Ook hoef je pas na 8 maanden aangifte te doen en kun je 12 maanden uitstel krijgen. Daarnaast is betaling in termijnen ook nog mogelijk.
Toch hangt dat heel erg van de situatie af, want mijn bedrag was echt vele malen hoger dan dat, en het ging om een kleine simpele tussenwoning ...
Cer schreef:Brainless schreef:Alleen als de ontvanger de premie betaald.
Als ik de verzekering betaal en mijn kinderen erven, moet er over het vrijgekomen bedrag ook erfbelasting betaald worden.
Ohhh ik hoor wel eens dat iemand een verzekering afgesloten heeft zodat 'de partner in het huis kan blijven wonen' dus ik dacht dat dat dan voor de hypotheek is ofzo, maar dat is dan niet zo?
janderegelaa schreef:karuna schreef:Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.
Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.
Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden
Dat “gratis” geld is al wel talloze keren belasting over betaald. Erfbelasting is niet anders dan een extra melkkoe voor de overheid.

martichr schreef:Dat hangt van de omstandigheden af, maar bij partners met een gemeenschap van goederen is de helft van het huis al van jezelf. .

BigOne schreef:Je kunt je druk maken over erfbelasting maar misschien eens goed het gesprek met ouders aangaan wat betreft vermogen.
Buurvrouw had een zeer fikse bankrekening en drie kids, kwam in verzorgingstehuis en kon toen meer dan 2000 per maand aftikken want veel geld op de bank. Tegen alle verwachtingen in leefde ze nog vijf jaar dus 125.000 betaald.
Alleen omdat ze het niet nodig vond om een goed testament op te maken.
Iedereen die verwacht redelijk wat te erven zou met ouders in gesprek kunnen gaan om advies bij notaris in te winnen. Want je kunt veel zaken simpelweg voorkomen.