Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:06

Ik ben vooral benieuwd wat er gaat gebeuren als er echt brandstof tekorten gaan komen, waar ze het wel over hebben.
Wij hebben een vakantie geboekt naar Zuid Frankrijk maar overwegen omboeken naar dichterbij...
De prijzen zijn natuurlijk niet zo hoog omdat er een overschot is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:06

ik pak voor lokale boodschapjes de fiets, de grote boodschappen worden gelukkig door Appie gebracht. De auto is alleen voor naar het ziekenhuis met mijn man, naar de da met de kat en evt. met vakantie. De vakantie is wel geboekt, maar het is de vraag of dat doorgaat. Volgens mijn man is er dan al geen benzine meer.
Ik rij in een Volvo V70 youngtimer die helaas alleen Super benzine lust, anders schiet ie meteen iun de foutmeldingen (katalysator)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:08

Polly schreef:
Ik ben vooral benieuwd wat er gaat gebeuren als er echt brandstof tekorten gaan komen, waar ze het wel over hebben.
Wij hebben een vakantie geboekt naar Zuid Frankrijk maar overwegen omboeken naar dichterbij...

Er liggen een hoop schepen voor anker voor de Nederlandse kust. Laf spelletje om prijzen hoog te houden en dat niet alleen door de overheid

https://www.vesselfinder.com/nl
Laatst bijgewerkt door Daks op 25-03-26 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:08

Daks schreef:
Polly schreef:

Er liggen een hoop schepen voor anker voor de Nederlandse kust. Laf spelletje om prijzen hoog te houden en dat niet alleen door de overheid

Bron? Ik heb je dit al meermaals zien beweren. Maar je bent de enige.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:09

Ik heb maar een paard gekocht :D

En als ik het serieus wil doen dan kan ik op ong 50 meter van mijn huis een stuk grond huren met stallen.
Mijn werk is op 6 km en ons kantoren complex is volledig omheind met een heel mooi grasveld.
Nog leuker is dat mijn vriend ook mijn collega is en dat we dus ook nog kunnen car..uhhh...horsepoolen.

Paard word komende zomer beleerd dus wie weet.

Voor nu rijden we er eigenlijk geen km minder om en tanken veel in duitsland.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:12

MarlindeRooz schreef:
Daks schreef:

Bron? Ik heb je dit al meermaals zien beweren. Maar je bent de enige.

Dit is de eerste keer dat ik over de schepen begin :')

Maar bron had ik al toegevoegd hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:14

Dan word ik gek. Ik dacht dat je dit in het politiek topic al gezegd had ook haha. Maar ik ben wat duf vandaag. Sorry! Ga je bron lezen!

Edit: die bron zegt toch niet of er in de toekomst nog genoeg olie en gas is? Daar gaat het om. Dreigende schaarste drijft prijzen ook op.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-03-26 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:14

Ik heb weinig keuze eigenlijk maar ik moet wel minderen omdat een tank volgooien in nl niet te doen is. eigenlijk moest ik op en neer (en tank over de grensen vooral luxemburg waar het flink goedkoper is) maar zit nu met hangende schouders waar ik eigenlijk niet wil zitten. Een soort van gestrand maar niet thuis. De kans dat ik in nl nodig ben is nu groter dus blijf ik voor nu in nl. En hier gebruik ik vooral de scootmobiel tot 10 km enkele reis. Ook in de regen en hagel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:15

Die schepen liggen er altijd Daks, ik ben goed bekend met vesselfinder, en vanaf het strand van Scheveningen en Kijkduin en Hoek van Holland zie je ze altijd liggen, wachtend tot ze op de Maasvlakte terecht kunnen :). Edit: zijn vooral veel containerschepen.

Ik rij geen kilometer minder, wij kunnen het betalen, ik zit alleen iets vaker nu op de rechterbaan want dat is toch wel zuiniger (mijn Golf rijdt zo'n 1 op 20 Euro 95)
Laatst bijgewerkt door prompter op 25-03-26 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:17

Er liggen altijd schepen voor de kust. Soms in afwachting van de loods om Nederland binnen te kunnen varen. Soms wachten ze op een nieuwe opdracht en tankers liggen er ook altijd, in afwachting van een betere prijs. Dat is niet nieuw.

Wij rijden niet minder. Wij kunnen thuis werken als we willen, maar ik werk niet extra thuis.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:18

Voor het werk zal ik moeten autorijden, daar kan ik niet op minderen.

Maar naar stal, naar winkels en dat soort dingen pak ik nu echt standaard de electrische fiets i.p.v. de auto.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:19

MarlindeRooz schreef:
Dan word ik gek. Ik dacht dat je dit in het politiek topic al gezegd had ook haha. Maar ik ben wat duf vandaag. Sorry! Ga je bron lezen!

Edit: die bron zegt toch niet of er in de toekomst nog genoeg olie en gas is? Daar gaat het om. Dreigende schaarste drijft prijzen ook op.

De schepen liggen op de redes, daar wachten ze danwel op ligplaats danwel op betere prijzen. Dus nee geen schaarste.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:22

ik heb net sinds jaren terug een eigen auto en het is een benzine. (timing is niet alles, maar goed, het is wat het is)
ja wij letten er wel op en proberen voornamelijk de electrische wagen te nemen voor de grotere ritten als het kan.

MarlindeRooz

Daks schreef:
MarlindeRooz schreef:

De schepen liggen op de redes, daar wachten ze danwel op ligplaats danwel op betere prijzen. Dus nee geen schaarste.

Lees je wat ik zeg? :o

Dreigende schaarste door het conflict met Rusland en Trump zijn ego-oorlog in Iran dat is wat de prijzen omhoog drijft. Vraag en aanbod. De overheid heeft er niks mee te maken. Behalve de belasting en accijns natuurlijk.

Thioro

Rijd al een tijdje minder omdat de werk kilometers zijn weggevallen.
Maar hier moet je voor alles minstens 10km verder zijn en openbaar vervoer is een illusie.
Dus nog steeds de auto nodig.
Diesel, dus dat doet pijn aan de pomp.
Ik tank sowieso enkel als het moet. Toevallig vandaag rondje tankstations gedaan want zat in de reserve. Had ik eindelijk de goedkoopste gevonden, was de diesel op :+ .
Dus toch bij een duurdere getankt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:28

Ik heb 3 weken terug een elektrische auto gekocht, en daar ben ik heeel blij mee! Ik rij er ook niet minder om.
Man heeft ook een elektrische met pas van de zaak, die pakken we voornamelijk voor privé ritten ook

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:30

Ik heb een electrische fiets gekocht. Dat was ik al langer van plan (gezonder en beter voor het milieu), maar nu is het ook financieel extra aantrekkelijk om te fietsen ipv de auto te pakken.

Verder probeerde ik altijd al activiteiten te combineren om zo min mogelijk kilometers te maken (kids naar sport brengen is ook gelijk boodschappen doen of naar de post).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:36

Ik rijd een benzine leaseauto met Europese tankpas := Dus nee, ik rijd er zeker niet minder om. Maar ben wel iemand die altijd in t dorp tankt en zuinig rijdt. Langs de snelweg tank ik alleen bij vakanties (hele lange afstanden). Rijd gemiddeld 1 op 20 met mijn station.

Ik heb de auto ook gewoon nodig om mezelf fatsoenlijk te kunnen verplaatsen :') Binnen het dorp doe ik meestal wel lopend of met de elektrische step.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:37

Normaliter deed ik op kantoordagen een deel auto, omdat dit tijd scheelt (zeker terugweg, dan ben ik sneller op stal). Maar nu neem ik volledig het ov. Het helpt.dat het savonds langer licht is en ik wat minder haast voel snel naar stal te gaan.

Verder heb ik nu een aantal x de fiets gepakt naar stal en wil ik wel vaker gaan doen. Wilde ik al, maar de kosten geven wel een extra zetje in de rug. Ik stoom echter m'n hooi thuis, en die baal kan niet op de fiets, dus ik zal minder vaak fietsen dan ik misschien zou willen/kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:39

Daks schreef:

https://www.vesselfinder.com/nl

Het is heel normaal dat schepen buitengaats liggen. Die wachten daar totdat er plek is in de haven, of totdat ze naar binnen gesleept worden omdat ze vanwege milieueisen niet op eigen motor naar binnen mogen varen.
Dat is van alle tijden en heeft niks te maken met de olieprijzen, en dat is al helemaal niet vanuit de overheid geregeld.
Laat je niks wijsmaken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:43

Nee, maar wij vallen dan ook aan twee kanten over de grens. Zes kilometer verderop diesel €1,99, benzine €1,75, daar rijden we wel even voor. :=

Ik ben wel blij dat we geen wedstrijden hebben ver in het buitenland dit jaar zoals Denemarken en dergelijke. Die wat het verste weg is, is iets meer dan 400km. Maargoed, we kunnen het betalen dus om direct alles te cancelen vind ik ook onnodig.

Overigens wel oprecht benieuwd of er een accijnsverlaging of andere compensatie komt zoals bijvoorbeeld reiskostenvergoeding. Dat is nu echt een giller. Ook op het werk aangegeven dat ik niet onnodig naar het werk kom en fysieke meetings zoveel mogelijk samen te plannen. Maar die luxe heeft zeker niet iedereen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:45

Helaas. Maar ik pak wel wat vaker de hybride ipv mijn koekblik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:48

KimD schreef:
Nee, maar wij vallen dan ook aan twee kanten over de grens. Zes kilometer verderop diesel €1,99, benzine €1,75, daar rijden we wel even voor. :=

Is dat in Duitsland?
Ik ben even in België gaan kijken, maar daar stond de diesel op €2,25 dus dat was me wat te gek :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:50

Prive rijd ik nauwelijks, behalve met de paarden in het weekend. Boodschappen doe ik vaak onderweg tijdens een ritje voor het werk. Daar zijn ze wel bezig met een tijdelijke oplossing voor de km vergoeding.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:54

Ik moet wel 4 dagen naar werk rijden, OV en fietsen is niet te doen, maar ik betwijfel wel ernstig of ik de hobby van de honden nog door ga zetten :+ ik ga met ze naar de renbaan en de dichtstbijzijnde is Amsterdam (wij wonen in Leiden) en degene die we het fijnst vinden is in Lelystad… opzich is de hobby zelf niet duur, maar het erheen rijden is toch een stuk minder grappig met deze benzineprijzen. Boodschappen doe ik altijd lopend.