Ibbel schreef:Dat een partij, landelijk of niet, iedere 'idioot' als wethouder naar voren kan schuiven vind ik ook bizar.
Wethouders zouden via een solliciatieprocedure/-commissie moeten worden benoemd. We doen dat ook met burgemeesters (die veel minder direct met het dagelijks reilen en zeilen van een gemeente te doen hebben als je het hebt over uitvoer, aansturing van ambtenaren etc)
Hier hebben nu zo'n beetje alle fracties hun evt wethouderskandidaten bekend gemaakt en mijn hemel, wat een incapabele mensen (ik ken ze uiteraarc allemaal vanuit de raad) zitten daar tussen.
Dat is echt een heel raar proces want misschien 100 jaar geleden nog wel werkte ('vroede mannen') maar nu echt niet meer. Er is totaal geen selectie op management of communicatievaardigheden, om maar eens wat te noemen. Politiek bedrijven als raadslid/fractielid is echt iets totaal anders dan als (ongekleurd/apolitiek) leiding geven aan beleidsuitvoer.
En ja, in theorie benoemd de raad de wethouders, maar die komen vanuit een meerderheidscoalitie, dus natuurlijk worden die benoemd.
Dit herken ik als ambtenaar heel goed. En dat werkt zeker het eerste jaar heel moeizaam. Gelukkig groeien de meesten in hun rol al wethouder. En soms niet, dan ben je blij als de vier jaar er weer op zitten 
Daarom gaat mijn stem ook naar de nu zittende wethouder. Capabele, intelligente en hard werkende bestuurder. Doet en zegt goede dingen. Ik zou hem graag nog een periode als wethouder zien.