Gemeenteraadsverkiezingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:07

Boras schreef:
Er zijn daarnaast lokale partijen met familiebanden. In Duitsland schijnt dat verboden te zijn, die regel mag van mij in Nederland opnieuw worden ingevoerd.

Hoe bedoeel je dat? Want ik kan me herinneren dat de SP ook geleid zijn door vader en dochter Marijnissen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:07

Met mijn eigen Stichting Fauna Haarlemmermeer kom ik op voor de wilde dieren in Haarlemmermeer. Ik ben geregeld bij raadsvergaderingen participatie bijeenkomsten en evenementen om de stem van de dieren te laten horen.
Ik Werk zoveel mogelijk samen met veel verschillende partijen afhankelijk van het onderwerp. Van links tot rechts. Het is :) altijd belangrijk om gehoord te worden namens de dieren onafhankelijk van het partijprogramma.
Heb de laatste 4 jaar veel raadsleden leren kennen en zij mij. Dus het is grappig om nu de kandidatenlijsten te kijken dat ik er nu veel ken.
En ook weet waar veel kandidaten in de praktijk echt voor staan als het om beleid gaat.

En ik ga zeker stemmen in het belang van de dieren maar ook van de mensen
Laatst bijgewerkt door janouk op 16-03-26 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:10

Ik mag hier niet meer stemmen. Maar de keuze is ook zowat 0. En de bewoners en raad worden tot nu toe compleet genegeerd door b en w. De locale partij is daar het beste in. Afgelopen periode hebben zij veel doorgeperst zonder enige vorm van overleg. En bij een openbare stemming is er dusdanige druk uitgeoefend door een zekere engerd (wethouder, ik ben vorig eens in gesprek geweest met de beste man ivm een inspraakavond. Ik heb me nog nooit zo geminacht gevoeld als toen :r van die bla bla standaard kreten als ik hoor wat u zegt en mevrouwtje en zo. Een compleet kansloos gesprek en de belofte tot contact opnemen over de kwestie is uiteraard nooit gebeurd ) dat de herstemming belangrijke dingen aan inspraak heeft tegengehouden. Samenwerking van pvda met groenlinks blokkeert daar een keuze door merkwaardige keuzes van groen links. En blijft er eigenlijk geen keuze over -O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:39

Lieser schreef:
Boras schreef:
Er zijn daarnaast lokale partijen met familiebanden. In Duitsland schijnt dat verboden te zijn, die regel mag van mij in Nederland opnieuw worden ingevoerd.

Hoe bedoeel je dat? Want ik kan me herinneren dat de SP ook geleid zijn door vader en dochter Marijnissen.

Goed voorbeeld. Ook niet goed. Jan Marijnissen had de teugels erg stevig in handen. Zijn dochter volgde hem op. Ik houd niet van erfopvolging binnen een politieke partij. En houd niet van de schijn van belangenverstrengeling of familiepolitiek.

Hier bij een kleine lokale partij net zo. Enkele jaren geleden opgericht door opa. Een dominante persoon. Vervolgens werd het leiderschap overgedaan aan een piepjong kleinkind. Veel gedoe binnen de partij. De (verstandige) helft vertrok en richtte een nieuwe partij op. Met oog voor democratie dit keer. De oude lokale partij kreeg noodgedwongen een nieuwe naam, opa kwam terug als leider om orde op zaken te stellen (was hij ooit weggeweest). Naast opa en kleinkind maken nu nog 3 familieleden deel uit van de partij. En nog 2 echtparen geloof ik.

Een andere lokale partij, die wel professioneel en al jaren bezig is, had een man als nummer 1 en later als wethouder. Wat denk je? Zijn toch voor in de politiek redelijk jonge kind maakt binnen de partij als een speer carriere en staat nu pa uit de politiek is opeens op plek 2 op de lijst. Bij deze grote partij maak je dan kans op het wethouderschap. Moet je niet doen, vind ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 09:29

Dat een partij, landelijk of niet, iedere 'idioot' als wethouder naar voren kan schuiven vind ik ook bizar.

Wethouders zouden via een solliciatieprocedure/-commissie moeten worden benoemd. We doen dat ook met burgemeesters (die veel minder direct met het dagelijks reilen en zeilen van een gemeente te doen hebben als je het hebt over uitvoer, aansturing van ambtenaren etc)

Hier hebben nu zo'n beetje alle fracties hun evt wethouderskandidaten bekend gemaakt en mijn hemel, wat een incapabele mensen (ik ken ze uiteraarc allemaal vanuit de raad) zitten daar tussen.

Dat is echt een heel raar proces want misschien 100 jaar geleden nog wel werkte ('vroede mannen') maar nu echt niet meer. Er is totaal geen selectie op management of communicatievaardigheden, om maar eens wat te noemen. Politiek bedrijven als raadslid/fractielid is echt iets totaal anders dan als (ongekleurd/apolitiek) leiding geven aan beleidsuitvoer.

En ja, in theorie benoemd de raad de wethouders, maar die komen vanuit een meerderheidscoalitie, dus natuurlijk worden die benoemd.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 09:43

Earth schreef:
Ik had graag op een kennis gestemd, maar als jouw partij een slogan heeft met 'voor mekaar, met mekaar' dan haak ik al af (op het taaltechnische deel. 'Mekaar' is spreektaal, maar ik vind dat niet echt kunnen om te gebruiken als slogan).

Ieks, daar krijg ik ook meteen de rillingen van %)
Wat staat dat dom.

CobCowgirl

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 10:05

Ik ben vorig jaar verhuisd en stem nu voor het eerst in deze (kleinere) gemeente. Weinig landelijke partijen, veel lokale partijen waarvan een aantal ook redelijk hoog uit de stemwijzer komen.

Op basis van de specifieke punten van alle partijen, stem ik toch op GL/PVDA (kwam op zich ook het hoogst uit), landelijk stem ik PVDD maar die doen hier niet mee helaas.

De lokale partijen komen heel erg op voor de eigen regio, maar o.a. door de bewoording in hun programma's krijg ik toch een hoog "eigen volk eerst" gevoel. Daar haak ik toch op af. Daarnaast is er ook geen enkele lokale partij die zich echt inzet voor natuur en dieren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:44

Ibbel schreef:
Dat een partij, landelijk of niet, iedere 'idioot' als wethouder naar voren kan schuiven vind ik ook bizar.

Wethouders zouden via een solliciatieprocedure/-commissie moeten worden benoemd. We doen dat ook met burgemeesters (die veel minder direct met het dagelijks reilen en zeilen van een gemeente te doen hebben als je het hebt over uitvoer, aansturing van ambtenaren etc)

Hier hebben nu zo'n beetje alle fracties hun evt wethouderskandidaten bekend gemaakt en mijn hemel, wat een incapabele mensen (ik ken ze uiteraarc allemaal vanuit de raad) zitten daar tussen.

Dat is echt een heel raar proces want misschien 100 jaar geleden nog wel werkte ('vroede mannen') maar nu echt niet meer. Er is totaal geen selectie op management of communicatievaardigheden, om maar eens wat te noemen. Politiek bedrijven als raadslid/fractielid is echt iets totaal anders dan als (ongekleurd/apolitiek) leiding geven aan beleidsuitvoer.

En ja, in theorie benoemd de raad de wethouders, maar die komen vanuit een meerderheidscoalitie, dus natuurlijk worden die benoemd.

Dit herken ik als ambtenaar heel goed. En dat werkt zeker het eerste jaar heel moeizaam. Gelukkig groeien de meesten in hun rol al wethouder. En soms niet, dan ben je blij als de vier jaar er weer op zitten :+
Daarom gaat mijn stem ook naar de nu zittende wethouder. Capabele, intelligente en hard werkende bestuurder. Doet en zegt goede dingen. Ik zou hem graag nog een periode als wethouder zien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 19:15

Ibbel schreef:

Landelijk vind ik het nog oneerlijker geregeld. Daar worden mensen als minister of staatssecretaris benoemd die niet eens op de lijst hebben gestaan voor de verkiezingen. Soms moeten ze zelfs nog snel lid worden van de betreffende partij.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 19:27

We hebben hier bizar veel kleine rechtse partijen met meestal maar 1 punt waar ze graag over schreeuwen. Ik hoop dat mijn linkse stem het iets milder maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 23:35

Na de eerste exitpolls lijkt het er op dat er nogal wat anti asielzoekers gestemd is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

In ieder geval meest een stuk rechtser en lokaler (behalve hier, die wethouder heeft het verkloot geloof ik :+ )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

Dat valt hier wel mee. De 2 grootsten hier zijn Groen Links/PvdA en een lokale midden partij met ieder 6 zetels, met daaronder D66 en VVD en de lokale rechtse partij met ieder 3 zetels. De rechtse lokale partij is wel gegroeid, maar niet enorm. 1 zetel geloof ik. En er zijn 3 nieuwe partijen met 1 zetel in de raad, maar dat zijn ook landelijke partijen.
Al met al valt het me niet tegen.
Er zijn in totaal 27 zetels, dus ik ben benieuwd hoe ze de coalitie gaan vormen. De grootsten hebben er samen 12, dus er moet nog minimaal 1 partij bij.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op Gisteren, 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

BigOne schreef:
Na de eerste exitpolls lijkt het er op dat er nogal wat anti asielzoekers gestemd is.

Ja vooral dat en tegen homos / queer mensen. Die partij is van 0 naar 7 gegaan.

Er is tegen alles wat niet wit, refo en hetero is gestemd hier. :7

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Hier zijn GroenLinks/PvdA en VVD de grootste partijen. Net geen meerderheid samen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

Hier zijn de 2 grootste partijen links gelukkig, PVV is wel van 0 naar 6% van de stemmen gegaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

Lieser schreef:
Hier zijn GroenLinks/PvdA en VVD de grootste partijen. Net geen meerderheid samen.

De lokale partij met homofobe en racistische mensen (maar wel uit Gods naam) zijn samen met de SGP al een meerderheid. Dus top. :7

Ik wil gelukkig geen kinderen. Maar die zou ik hier nooooooit laten opgroeien. Ook omdat er hier alleen streng christelijke scholen zijn (veelal reformatorisch, rokje etc).
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op Gisteren, 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xSagan

zonnebloem18 schreef:
Hier zijn de 2 grootste partijen links gelukkig, PVV is wel van 0 naar 6% van de stemmen gegaan.

Hier zijn die twee ook de grootste. :)

karuna
Drukke kabouter

Vvd is meer dan verdubbeld hier, cda 1 zetel meer overduidelijk anti azc maar we hebben fanatiek gelobby gehoord voor de vvd wat helemaal niet klopte kwa cijfers :n maar waar veel vanuit zijn gegaan dat de cijfers klopten. Alle linkse partijen en d66 zijn stevig verminderd om dezelfde reden. Pvv of fvd doen hier niet mee :n

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

BigOne schreef:

Vind je dat vreemd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:08

Eretria schreef:
BigOne schreef:

Vind je dat vreemd?

Ja, aangezien gemeentes helemaal niet bepalen of er een opvang komt. Nogal dom gedrag.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Wat heerlijk dat GL/PvdA landelijk 135 zetels verloren heeft. Hier in Friesland ook flink gedaald, hebben 20 zetels ingeleverd. Geeft wel weer heel goed de kloof tussen steden en het platteland weer…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:10

Jildau schreef:
Wat heerlijk dat GL/PvdA landelijk 135 zetels verloren heeft. Hier in Friesland ook flink gedaald, hebben 20 zetels ingeleverd. Geeft wel weer heel goed de kloof tussen steden en het platteland weer…

Noem eens een land waarin populisme en radicaal rechts regime een goede uitwerking heeft gehad. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:12

MarlindeRooz schreef:
Jildau schreef:

Noem eens een land waarin populisme en radicaal rechts regime een goede uitwerking heeft gehad. :)

Hahahaha dus niet GL stemmen betekent populisme en radicaal rechts regime? :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

Jildau schreef:

helaas in mijn gemeente iets winst voor GL/PvdA, zijn zijn nu de grootste. VVD is ook gestegen en CDA, ten koste van een lokale partij die niet meer in de raad komt nu. Dus we volgen het landelijke beeld niet.