Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:10

c_alsemgeest schreef:
Qua dekjes ben ik blij dat mijn huidige paard alleen de lemieux mesh wil of de carl rei.
Die komen niet zo vaak met nieuwe hippe kleurtjes, dus hoef ik er ook geen bijpassende kleding bij te kopen :+

Hier ook, door de korte zweetbladen van mijn zadel zijn dressuurdekjes te lang en vzh dekjes de veel gevormd. weinig dekjes zijn er dus echt mooi onder haha. Is ook een strategie, niet?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Komt je voorbeeld van vaak uiteten gaan misschien uit het buitenland ts? als je bijvoorbeeld naar Amerika kijkt, dan is het daar al een stuk normaler om voor elke scheet op pad te gaan met de auto, bij voorkeur een pickup of iets van soortgelijk formaat. Zoals de auto pakken om koffie te halen bij starbucks, meerdere dagen per week de auto pakken om uit eten te gaan (wel of niet drive-through).
In Amerika word je echt dood gegooid met (fastfood) restaurant ketens en buiten de deur eten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

xTammyy schreef:
Waarom is uiteten gaan of eten bestellen overconsumptie?
Met het idee dat je dan mogelijk boodschappen die al in huis had moet weggooien snap ik dat, maar anders?

Dat schuif je toch gewoon door naar de volgende dag?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Waidida schreef:
c_alsemgeest schreef:
Qua dekjes ben ik blij dat mijn huidige paard alleen de lemieux mesh wil of de carl rei.
Die komen niet zo vaak met nieuwe hippe kleurtjes, dus hoef ik er ook geen bijpassende kleding bij te kopen :+

Hier ook, door de korte zweetbladen van mijn zadel zijn dressuurdekjes te lang en vzh dekjes de veel gevormd. weinig dekjes zijn er dus echt mooi onder haha. Is ook een strategie, niet?

Precies O:)

Ik maak me op andere vlakken dan weer wel schuldig aan over consumptie.
Vooral mijn parfum collectie is belachelijk, maar dat is ook een hobby voor me (en dopamine booster _O- )
Maar laat me ook veel te vaak influencen met deze dingen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Noem me verwend en lui, maar de verwarmde bodywarmer in de winter en de luxe robotstofzuiger die ook dweilt zet ik als drukke koukleum echt op mijn lijstje van eerste levensbehoeften _O-

Sommige dingen zijn misschien niet essentieel, maar maken het leven wel echt veel leuker.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:23

Telpeva schreef:
Komt je voorbeeld van vaak uiteten gaan misschien uit het buitenland ts? als je bijvoorbeeld naar Amerika kijkt, dan is het daar al een stuk normaler om voor elke scheet op pad te gaan met de auto, bij voorkeur een pickup of iets van soortgelijk formaat. Zoals de auto pakken om koffie te halen bij starbucks, meerdere dagen per week de auto pakken om uit eten te gaan (wel of niet drive-through).
In Amerika word je echt dood gegooid met (fastfood) restaurant ketens en buiten de deur eten.

Hmm ja komt idd wel van een amerikaanse denk ik. Daarom dat ik ook al eerder verduidelijkte dat dit dan waarschijnlijk meer gaat over mensen die dit meerdere keren per week doen.

Voor corona had ik dit bij mijn papa ook, elk weekend dat ik daar was gingen we minstens 1 keer uit eten. Door corona beseften we eigenlijk pas hoeveel daar naartoe ging. Vanaf dan hebben we besloten dit minder te doen zodat het meer iets speciaals zou blijven.

mavantos schreef:
Noem me verwend en lui, maar de verwarmde bodywarmer in de winter en de luxe robotstofzuiger die ook dweilt zet ik als drukke koukleum echt op mijn lijstje van eerste levensbehoeften _O-

Sommige dingen zijn misschien niet essentieel, maar maken het leven wel echt veel leuker.

En dat is ook helemaal oke, maar het is een ander verhaal als je 10 verwarmde bodywarmers hebt en je een nieuwe robot koopt na een half jaar omdat je op de oude uitgekeken bent :+
Does this spark joy, is ook hier van toepassing haha. Als je het ook effectief gebruikt vind ik het ook geen overconsumptie. Net als dat dekjes in de kern geen overconsumptie zijn, als je er 50 hebt dan weer wel. Of makeup, an sich ook niet, tenzij je dus gigantisch veel hebt dat je niet op maakt.

BigOne

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Het zou de mensen die temu, shein en andere fast rotzooi winkels leeg kopen goed doen om gewoon drie maanden ( liefst een jaar ) niets te kopen, dan merken ze dat ze A het niet nodig hebben en B aardig wat geld overhouden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

purny schreef:
xTammyy schreef:
Met het idee dat je dan mogelijk boodschappen die al in huis had moet weggooien snap ik dat, maar anders?

Dat schuif je toch gewoon door naar de volgende dag?

Als anders je producten over datum zijn (bv vlees) lukt dat niet.
Nu blijf ik er bij dat ik uit eten gaan of bestellen niet over consumeren vind (tenzij je dus daardoor zelf een hoop eten weggooit), eten moet je toch.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Iemand had het op de 1e pagina over unboxingvideo's. Vergeet daarin ook niet dat veel (grotere) influencers heel veel gesponsord krijgen en er dus zelf ook geen cent aan uitgeven. Ken er bijv. een paar waarvan hun zadel gesponsord is en iig 1 van hun heeft wel eens aangegeven dat zadel zelf niet te kunnen betalen als ze hem niet gekregen had. Bij haar beland sowieso veel gesponsord spul uiteindelijk op Vinted. Sterker nog, maar ik weet niet of dat in de paardensector ook veel gebeurt, er zijn genoeg influencers die niet alleen een product krijgen maar óók nog een leuk bedrag betaald krijgen om het bij hun volgers aan te prijzen. Als ik soms wel eens hoor wat voor bedragen grote (niet-paarden) influencers betaald krijgen om iets aan te prijzen, dat is echt om te janken en kan ik soms gewoon 2 maanden voor aan het werk :=

Maar ik denk idd ook dat het Westen heel erg georiënteerd is op (over)consumptie. Mensen zijn verwend en hebben dat imo niet eens door. Vroeger was het idd heel anders maar werden spullen ook wel meer gemaakt om lang mee te gaan. Dat is nu niet meer lucratief natuurlijk want dan heb je als producent (veel) minder winst of noem maar op.

Ik kan me zelf heel erg vinden in wat Lorette schrijft.
Qua kleding ben ik de laatste jaren heel erg geminderd met kopen. Komt ook wel een beetje omdat ik in mijn sector werkkleding draag en kleding dus minder snel slijt. Maar probeer me er ook wel bewuster van te zijn want heb een hele kast vol. Maar sommige dingen zijn dus ook al 10+ jaar oud.

Qua paard heb ik qua dekjes wel het 3- of 4-voudige van wat je echt nodig hebt :o Alhoewel ik de laatste jaren op 2-3 gekochte dekjes per jaar zit. Dus ergens valt dat ook mee en is mn collectie ook wel over de afgelopen jaren opgebouwd. Bij de meeste heb ik ook bijpassende shirtjes :o Maar probeer qua kleuren ook wel op te letten dat het te matchen is met bijv. zwart of donkerblauw, dus broeken enz. heb ik al een paar jaar niet gekocht. Ook maar 1 paar laarzen, 1 cap enz. Ook 1 (dressuur)zadel, alhoewel ik er wel ooit nog een springzadel bij zou willen. Maar dat is tzt met een reden natuurlijk. Maar qua paard ben ik er idd wel gevoeliger voor.

Shein, Temu, Ali bestel ik eigenlijk nooit (meer). Action kom ik af en toe maar vooral als ik iets gerichts koop. Maar ken ook wel mensen die daar soms mandjes vol met prul vandaan halen want "leuk en goedkoop". Vroeger viel ik daar ook wel sneller voor maar dan kon je bij de kassa nog steeds vaak zat een leuk bedrag betalen, en waarvoor dan eigenlijk :=

Mijn vriend zit in de marketing en werkt veel met influencers, en als ik daar soms hoor wat er allemaal weggegooid wordt, na bijv. ook pers-reviews etc. Echt onwijs zonde. Maar hij werkt ook oa met een producent van kinderspeelgoed. Allemaal plastic, verpakt in nog 3 lagen plastic. Je kan het 1x in elkaar zetten en "verzamel ze allemaal", dus ouders blijven kopen. Af en toe komt er eens wat mee naar huis, maar verschrikkelijk vind ik het :o Echt zo zonde van het geld en het milieu :o
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op Gisteren, 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

xTammyy schreef:

Het ligt er denk ik ook aan hóe het eten is geproduceerd, hoeveel daarvoor verloren is gegaan (en dat is in restaurants toch wel behoorlijk wat meer dan thuis), en de hoeveelheid eten in totaal. Thuis eet ik bijvoorbeeld makkelijk minder dan in een restaurant, omdat je toch netjes je bakje frietjes wil opmaken bijvoorbeeld (want: anders weggegooid).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Blacky94 schreef:
Iemand had het op de 1e pagina over unboxingvideo's. Vergeet daarin ook niet dat veel (grotere) influencers heel veel gesponsord krijgen en er dus zelf ook geen cent aan uitgeven. Ken er bijv. een paar waarvan hun zadel gesponsord is en iig 1 van hun heeft wel eens aangegeven dat zadel zelf niet te kunnen betalen als ze hem niet gekregen had. Bij haar beland sowieso veel gesponsord spul uiteindelijk op Vinted. Sterker nog, maar ik weet niet of dat in de paardensector ook veel gebeurt, er zijn genoeg influencers die niet alleen een product krijgen maar óók nog een leuk bedrag betaald krijgen om het bij hun volgers aan te prijzen. Als ik soms wel eens hoor wat voor bedragen grote (niet-paarden) influencers betaald krijgen om iets aan te prijzen, dat is echt om te janken en kan ik soms gewoon 2 maanden voor aan het werk :=

Er zijn ook (paarden)influencers die een unboxing doen en dan een paar maanden later bijna de complete inhoud weer nagenoeg nieuw verkopen via Vinted of via hun eigen kanalen.
Dan verdienen ze dus in principe gewoon dubbel aan de samenwerking :+
Dus het gebeurt ook in de paardensector idd!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Haha ja, dat gaf ik ook aan dat ik er zo 1 ken.
Ging me er meer om dat ik, iig vanuit oa de gaming-industrie, weet dat (grote) influencers vaak producten opgestuurd krijgen en vervolgens honderden tot soms duizenden euro's betaald krijgen om daar bijv. een reel en een x-aantal story's over te posten.
Wat ik alleen niet weet is of diezelfde gang van zaken ook normaal is binnen de equestrian community. Dus krijgen veel paardeninfluencers alleen producten in ruil voor filmpjes of krijgen zij idd ook nog "loon"? En evt. idd dubbelop als ze het daarna weer op Vinted oid verkopen. Alhoewel dat laatste natuurlijk ook kan met een raceset of koptelefoon of noem maar op. Maar in die sector zit ik niet dus dat hou ik niet in de gaten haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Ik merk dat ik er ook wel gevoelig voor ben en graag shop. Ik heb best veel kleding. Alle soorten en stijlen heb ik wel hangen. De laatste tijd geef ik best wat geld uit aan haarproducten. Ook wel geinfluenced door iemand op TikTok. Het werkt wel goed trouwens dus zeker geen miskoop. Maar je haar wordt ook schoon van eigen merk Kruidvat en dit is wel echt andere oliebol. Luxe went snel inderdaad. Gadgets ben ik niet zo gevoelig voor gelukkig. Uit eten en uitgaan ook niet en paarden heb ik ook niet meer. Ga ook bijna nooit op vakantie. Maar ik ga wel proberen minder te kopen dit jaar. Eerst even opmaken wat ik heb.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Ik winkel zelf graag, ik heb veel kleding. De schoenencollectie is wel al aardig ingeperkt en ook met kleding ben ik bewuster bezig of ik iets echt nodig heb en niet iets vergelijkbaars al heb. Voor mijn paard heb ik ook echt wel mooie spulletjes en ook in huis houd ik van mooie spullen. Maar de spullen voor het paard en in huis vernieuw ik niet zo vaak, meestal alleen wanneer nodig. Nu is de focus van mijn winkelen veranderd, ik heb een baby. Dus nu heb ik een andere bestemming om voor te winkelen en dat blijf ik wel erg leuk vinden. En ja ook eenmalige pakjes zoals ‘My first Christmas’ en ‘My first NYE’, maar die wil ik in een dekentje verwerken uiteindelijk. Ik winkel wel bewust, nu hij 3 maanden oud is weet ik welke spulletjes ik veel gebruik en welke niet nodig zijn. Ik koop gemixt uit de winkel en via Vinted. De kleding welke niet meer past geef ik weg aan mensen welke het minder breed hebben.

Ik vind er bij anderen dan ook niet veel van, dat zou hypocriet zijn.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:37

Van de influencers hangt het er een beetje van af.
Kleine influencers doen het vaak voor gewoon de gekregen spullen.
Maar wil jij bij een grote influencer met meer bereik zal je daar toch wat extra´s voor moeten neerleggen. Dat is vaak ook omdat ze zich beperken tot, ik zeg nu maar iets, 10 merken waarmee ze op langere termijn willen samenwerken. En als er dan 30 kandidaten zijn, kunnen ze er een extra bedrag op plakken dat die bedrijven bereid zijn te betalen.

Nu zijn de gekregen spullen dan nog steeds ook wel gewoon een deel van het loon, dus als ze ze daarna verkopen ruilen ze eigenlijk hun naturaloon om in geld.

Je kan de bedragen heel gek vinden maar een samenwerking met een influencer brengt wel vaak meer op dan, zeg maar, een blad in een magazine en kost een stuk minder. Helemaal als je vergelijkt met televisie. En onderschat ook het geld niet dat je kwijt bent aan instagramreclame als je een groot bereik wil halen.

Feit blijft dat het bij influencers minder als reclame wordt gezien en mensen daardoor makkelijker de producten zullen kopen.

Ik studeer communicatie, dus hier leren wij ook veel over en het is best wel interessant!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Oh ik kijk helemaal niks van influencers. Ik kan daar dus ook niet door beïnvloed worden. Maar ik geef wel graag geld uit aan kleding,uit eten gaan en reizen. Aan setjes voor mijn paarden doe ik niet. Ik heb gewoon 1 pad voor onder hun westernzadels.
Ik zal vast overconsumeren maar of dat echt het nieuwe normaal is weet ik niet. Ik kijk niet zo naar wat andere mensen kopen en doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Grappig, want ik dacht juist een tijd terug van mijn vriend begrepen te hebben dat het juist wel meevalt hoeveel extra verkoop er dankzij influencers plaatsvindt. Maar dat zal wellicht ook met het product/de doelgroep te maken hebben.

Het ging mij er meer om dat sommige grote namen rustig 3-4K voor een paar filmpjes op SM krijgen. Soms misschien nog wel meer. En ik weet dat zij in dat soort gevallen vaak ook nog managers moeten betalen die hun agenda moeten coördineren. Wellicht mensen die filmmateriaal etc. bewerken. Zo'n filmpje is ook niet altijd in een uur gemaakt en geproduceerd. Dus ik snap dat daar ook nog tijd en soms meer mensen achter zitten.
Maar nu kom ik zelf uit de zorg, dus ik denk dan vooral, als al deze mensen eens een nuttig en sociaal beroep zouden doen ipv hun geld verdienen met nog meer plastic rotzooi de wereld in helpen, zou de wereld er wellicht wat mooier uitzien :') Maar ik heb ook niet per se een hoge pet op van (de meeste) influencers :o En eigenlijk ook niet zo van veel grote bedrijven, nu ik weet dat er bij sommige rustig voor duizenden euro's per campagne aan praktisch nieuwe producten gewoon weggegooid worden :o

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:58

Blacky94 schreef:
Grappig, want ik dacht juist een tijd terug van mijn vriend begrepen te hebben dat het juist wel meevalt hoeveel extra verkoop er dankzij influencers plaatsvindt. Maar dat zal wellicht ook met het product/de doelgroep te maken hebben.

Het ging mij er meer om dat sommige grote namen rustig 3-4K voor een paar filmpjes op SM krijgen. Soms misschien nog wel meer. En ik weet dat zij in dat soort gevallen vaak ook nog managers moeten betalen die hun agenda moeten coördineren. Wellicht mensen die filmmateriaal etc. bewerken. Zo'n filmpje is ook niet altijd in een uur gemaakt en geproduceerd. Dus ik snap dat daar ook nog tijd en soms meer mensen achter zitten.
Maar nu kom ik zelf uit de zorg, dus ik denk dan vooral, als al deze mensen eens een nuttig en sociaal beroep zouden doen ipv hun geld verdienen met nog meer plastic rotzooi de wereld in helpen, zou de wereld er wellicht wat mooier uitzien :') Maar ik heb ook niet per se een hoge pet op van (de meeste) influencers :o En eigenlijk ook niet zo van veel grote bedrijven, nu ik weet dat er bij sommige rustig voor duizenden euro's per campagne aan praktisch nieuwe producten gewoon weggegooid worden :o

Hangt een beetje van af wie je neemt, als je een niche influencer neemt is de kans groter dan een algemene influencer. We leren ook dat je beter meerdere kleinere influencers neemt dan 1 grote. Want hoe meer bereik een persoon heeft hoe lager het engagement is bijvoorbeeld.
Maar stel nu dat jij een paardenmerk bent en een paardeninfluencer aanspreekt is het engagement waarschijnlijk hoger, dan bijvoorbeeld het zoveelste skincare product bij een algemene influencer

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Op Instagram zie ik nu veel accounts van Amerikanen die hun schulden af willen betalen en spullen gaan verkopen. Of juist gaan ontspullen om meer rust te creëren. Als je dan ziet wat die allemaal hebben dat is echt krankzinnig.

Niu zijn we in Nederland gelukkig niet zo van keeping up with the Joneses, maar ik heb het idee dat SM er wel voor zorgt dat de jeugd hier wel mee begint.

Zelf zijn we vrij minimalistisch ingesteld, we geven wel graag geld uit aan ervaringen en uitjes. Uit eten kan daar ook bij horen. Verder leven we vrij sober. Zowel mijn man als ik hebben maar 3 lange broeken en hooguit 7 truien, ik kan wel wassen en zie niet in waarom je kasten vol met kleding moet hebben. Sowieso kwaliteit boven kwantiteit.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:34

Kom uit een heel calvinistisch nest. Daar heb ik wel een tik van over gehouden. Ik heb het lang lastig gevonden om geld uit te geven. Ik werd er gewoon naar van als mijn man achteloos boodschappen in de kar smeet. Waar je vervolgens amper een voedzame maaltijd van kan koken :). Zomaar op terrasje gaan zitten op vakantie. Ik kan dat nu wel meer loslaten maar ben me er zeer bewust van.
Probeer mijn kids (16, 19, 21) dit ook echt mee te geven…Ze hoeven me echt niet op de knieën te bedanken als we uiteten gaan (wat we ook zeker niet maandelijks doen hoor) maar na 2 glazen drinken is wel de afspraak dat ze vragen of ze nog wat drinken mogen…. En ik merk dat ze dit ook normaal vinden. Hun neefje en nichtje die jonger zijn mogen onbeperkt bestellen fristi etc en dat resulteert in borden niet leeg eten etc. Daar irriteren die van ons zich ook aan.

Had geen eigen pony behalve mijn laatste ponyjaar. Ik reed voor anderen. Ik werkte op handelstal in ruil voor les. Had verweerde cap (alleen voor wedstrijd), 2 gewone legging die fijn zaten met rijden, 2 dekjes, een witte wedstrijdbroek die echt voor geen meter zat maar ja wat niet kapot ofzo.

Moeilijke periode toen ik 16 was. Zat niet zo lekker in mijn vel. Toen de pony verkocht dreigde te worden naar Zweden hebben mijn ouders daar stokje voor gestoken en haar zelf gekocht. Zij dachten dat ik daar te verdrietig van zou worden. Ik was toen z dressuur met haar en L springen. Hadden ze voor mij niet hoeven niet doen maar wat een super jaar nog met haar gehad.

En nu heb ik voor mijzelf sinds een jaar weer een eigen te duur recreatiepaard gekocht maar ja wat is te duur? Ze is gezond en betrouwbaar en door haar houd ik het leven beter vol. Dit klinkt zwaar…maar ivm zorgen om mijn ouders / schoonouders / zoon, vond ik het leven echt wel pittig worden. Ik verdween een beetje. En sinds ik haar gekocht heb dankzij mijn man ook, vind ik mezelf echt weer terug en dat zien anderen ook. Maar ook nu weer…2 dekjes, 2 rijbroeken (wel echte). Vind het echt onzin nog steeds om meer te hebben. Om het geld hoef ik het nu niet te laten maar ik hoef gewoon niet meer. Ben dankbaar dat mocht ik een dierenarts nodig hebben of iets anders voor haar welzijn dat ik dit kan betalen.

Ik zie soms kids met van die kep caps. Kids amper 10 jaar. Leren laarzen etc etc. Het voelt soms wat leeg…Waar zijn deze kinderen later nog blij mee? Mijn ouders hadden het financieel prima maar waren heel zuinig, stonden niet vooraan om als er nieuwe tv uitkwam of andere gadgets dat deze dan meteen aangeschaft diende te worden en ik heb dat gevoel ook niet en dat heb ik van ze meegekregen. Het had echt wel soms wat losser gekund maar het geeft ook een soort van rust als je dat hebben hebben gevoel niet zo hebt meegekregen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Leuk topic en helemaal eens met de TS.

Ik ben een soort minimalist geworden. Dat betekend NIET dat er hier in huis heel weinig spullen zijn maar ik hou niet van dat “verzamelen”. Mijn moeder doet dat, alles maar kopen en bewaren. Echt waarom!? De helft gebruik je niet eens.

Ik zoek regelmatig alle spullen uit; gebruiken we het niet meer maar kan een ander het nog gebruiken? Kringloop. En denken soms iets langer na voordat we iets aanschaffen.

Ik mag best wel wat kopen maar het moet wel van kwaliteit zijn zodat het langer meegaat en het moet iets zijn wat gebruikt/gedragen enz. word. Hetzelfde met make-up/haarproducten/spullen kids. Ik kan er ook oprecht een beetje verdrietig van worden als ik met kerst weer spul krijg wat ik niet gebruik.. maar krijg dat mijn schoonmoeder maar eens aan het verstand.. -O-

Bijkomend voordeel als je hier heel strict in bent; ik weet precies wat we allemaal in huis hebben (ook omdat ik regelmatig “uitzoek” rondjes doe - beetje OCD in opruimen ook) en het houdt het lekker opgeruimd. I love that. :j

Toch zie ik hier steeds vaker mensen ook wel bewuster in worden dan 10 jaar terug. Voor mijn idee was het hele overconsumeren nog erger? Of zit ik hier naast?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:24

Ik weet niet waar ik onder val. Ik geef weinig uit aan kleding, uiterlijk, interieur. Ga niet vaak uit(eten) en ook niet op vakantie. Aan de andere kant let ik totaal niet op de prijs bij boodschappen doen. Eet waar ik op dat moment zin in heb. Koop voor mijn paarden op het gebied van voeding en gezondheid alles wat ik denk wat goed voor ze is. Ook voor de hond en katten. Maar wat paardenspullen betreft koop ik goede kwaliteit, let daarbij niet perse op de prijs en doe er vervolgens decennia mee. Ik ben dan weer niet gevoelig voor allerlei dekjes, dure caps, halstersetjes etc. In huis en met elektronica ook zo. Ik koop wat ik mooi en goed vind maar die daar ook heel lang mee. Er wordt niet iets vervangen omdat ik na een jaar de kleur niet meer mooi vind.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:44

Nee ik ben er totaal niet gevoelig voor. Eigenlijk draaf ik soms misschien wel door naar de andere kant. Vorige week aardappels, groente en vlees gegeten maar had geen jus en zin in. Jus gemaakt maar teveel. Kon het niet weg gooien dus ingevroren en gisteren ontdooit en vlees in gebakken en op gebruikt. Hier gaat echt sporadisch eetbaars de vuilnisbak of gootsteen in.
Met kleding net zo en gelukkig is mijn man eerder erger dan minder erg daarin. Ik liep gisteren met een spijkerbroek waarvan het kruis volledig vergaan was haha. Zag het met aan doen maar moest toch enkel thuis werken. Deze ligt nu wel bij het afval hoor maar ik draag alle kleding echt op. Ik trok gisteren een gat in badhanddoek met afdrogen na douchen. Toevallig hebben we het vorige week er over gehad dat we echt nieuwe moeten kopen. De laatste 6 jaar niet gedaan en ze worden ontzettend veel gebruikt en zijn gewoon echt op. Deze verdwijnen dan weer richting de boerderij waar de paarden staan en gaan daar nog lang mee voor allerlei dingen en worden ook gewoon gewassen. Dure merkkleding nooit gehad. Ik zie ook echt het nut niet van een jas weg gooien omdat je hem 3 jaar hebt. Een jas doe je weg als deze totaal versleten is.
Eigenlijk ook wel beetje als Jessix hierboven. Wat nodig is kopen we en wel degelijk en goed materiaal. Prijs op zich niet van belang maar duurzaamheid wel. Ik ben wel van setjes maar heb er geen 10 nodig. Mijn honden hebben beiden een rogz for dogz setje en dan echt alles wat in dat setje hoort qua riemen (3), tuigen (2) en halsbanden (4 of 5?) Kan ik toch afwisselen aan de hand van de situatie waar we naartoe gaan. Plus beiden een leren set halsband en riem. Echter bij overlijden schuift dat gewoon door naar de volgende hond. Duurzaam materiaal en gaat meerdere honden levens mee. Ben wel geneigd sneller luxe voor mijn dieren te kopen dan voor mezelf. Hoewel meeste van de setjes rogz for dogz gewoon 2de hands via marktplaats gekocht is. Grootste deel van hun speelgoed en kussens ook. Zelfs voeding voor de dieren komt grotendeels van marktplaats vandaan.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Dit is één van de redenen dat ik een andere baan zocht. Ik werkte bij Epplejeck en uiteraard komen daar mensen die echt dingen nodig hebben of tegen een probleem aan lopen, maar er zijn ook zoveel mensen die duizend dekjes kopen, 6 caps hebben, 5 paar laarzen en nog meer willen. Dat ging me zo erg tegen staan, ik wil niet meewerken aan deze consumptiemaatschappij.

Wij zijn hier thuis niet per se heel bezig met duurzaamheid, maar hebben het niet mega veel te besteden dus passen daar onze levensstijl op aan. Ik koop kleding eigenlijk alleen maar op Vinted, we rijden in oude auto’s (de maatschappij geeft aan dat die vies zijn, maar een nieuwe auto kopen is veel slechter voor het milieu dan rondrijden in de auto die je al hebt), gaan 1x per jaar misschien uit eten, etc. Je kunt de overconsumptie natuurlijk vooral verwachten bij mensen die het ook kunnen betalen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Hm, ik denk dat dat meer een social media ding is ?