Telpeva schreef:Komt je voorbeeld van vaak uiteten gaan misschien uit het buitenland ts? als je bijvoorbeeld naar Amerika kijkt, dan is het daar al een stuk normaler om voor elke scheet op pad te gaan met de auto, bij voorkeur een pickup of iets van soortgelijk formaat. Zoals de auto pakken om koffie te halen bij starbucks, meerdere dagen per week de auto pakken om uit eten te gaan (wel of niet drive-through).
In Amerika word je echt dood gegooid met (fastfood) restaurant ketens en buiten de deur eten.
Hmm ja komt idd wel van een amerikaanse denk ik. Daarom dat ik ook al eerder verduidelijkte dat dit dan waarschijnlijk meer gaat over mensen die dit meerdere keren per week doen.
Voor corona had ik dit bij mijn papa ook, elk weekend dat ik daar was gingen we minstens 1 keer uit eten. Door corona beseften we eigenlijk pas hoeveel daar naartoe ging. Vanaf dan hebben we besloten dit minder te doen zodat het meer iets speciaals zou blijven.
mavantos schreef:Noem me verwend en lui, maar de verwarmde bodywarmer in de winter en de luxe robotstofzuiger die ook dweilt zet ik als drukke koukleum echt op mijn lijstje van eerste levensbehoeften

Sommige dingen zijn misschien niet essentieel, maar maken het leven wel echt veel leuker.
En dat is ook helemaal oke, maar het is een ander verhaal als je 10 verwarmde bodywarmers hebt en je een nieuwe robot koopt na een half jaar omdat je op de oude uitgekeken bent
Does this spark joy, is ook hier van toepassing haha. Als je het ook effectief gebruikt vind ik het ook geen overconsumptie. Net als dat dekjes in de kern geen overconsumptie zijn, als je er 50 hebt dan weer wel. Of makeup, an sich ook niet, tenzij je dus gigantisch veel hebt dat je niet op maakt.