Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:26

DuoPenotti schreef:
https://archive.is/j3hvn

Hier staan enkele verklaring waarom de jongeren door feesten

Ik vind het echt heel bijzonder. De uitleg zal ongetwijfeld onderzocht en bewezen zijn, maar is bij mensen de drang om te overleven dan zo ver weggestopt dat dat niet naar boven komt? Bij dieren komt dat echt direct naar boven.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:00

Het houdt mij ook enorm bezig. Wat een onmenselijke situatie waarin veel families en slachtoffers zich nu begeven. Wat een verdriet en wat een pijn. Ik zie zoveel verdrietige berichten en filmpjes voorbij komen.

Ook het commentaar op het door feesten overal online. Ik verwacht dat families en bekenden dat nu allemaal niet veel zullen lezen, maar er staan kinderen van 14 tussen.. daarnaast mag je vanaf je 16e al alcohol drinken in Zwitserland en was het al half 2. Je reactievermogen vertraagt, je reageert anders op situaties en denkt wellicht dat het nog wel meevalt. Ook nog groeps druk en kuddegedrag erbij.. Ik had dat heel goed als 20 jarige ook kunnen doen onder invloed van veel alcohol en ik hield me dan ook niet bezig met dat er maar één vluchtroute is of hoe de treintjes met champagne flessen voorbij kwamen met vuurwerk en of het plafond wel in orde was kwa brandveiligheid. Wie weet dachten ze, het personeel is een brandblusser halen en het komt goed.

Ik hoop dat de nog afwachtende families snel een bericht krijgen en ik duim enorm mee met alle slachtoffers in de ziekenhuizen. Kippenvel, wat een drama.

Overigens zie ik de champagne treintjes met vuurwerk in vrijwel elke club langskomen waar ik ooit ben geweest, zowel binnen als buiten. De flessen worden altijd hoog boven het hoofd gedragen en altijd met veel vuurwerk. Dat is in Nederland, België Frankrijk en Spanje overal zo in dat “ soort “ clubs. Het plafond maakt natuurlijk wel een enorm verschil.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:05

BigOne schreef:
Er zijn mensen die buiten staan te filmen hoe mensen in doodsnood proberen te ontsnappen, hoe dan, dan help je ze toch. Gruwelijk.

Dit is echt bizar. Ik heb twee video’s op de BBC voorbij zien komen hoe ze inderdaad vooral even de brand filmen en erna de slachtoffers, ook eentje bewust even van dichtbij. Die mogen van mij heel hard hiervoor gestraft worden.

DiantaM

Re: Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:09

Het houdt mij ook bezig. Ik ken Crans Montana goed omdat we er verschillende jaren op vakantie zijn geweest.

Ik denk dat veel mensen vergeten dat het hier om kinderen gaat die flink onder invloed waren.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:17

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 12:13

Texas02 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik vind het echt heel bijzonder. De uitleg zal ongetwijfeld onderzocht en bewezen zijn, maar is bij mensen de drang om te overleven dan zo ver weggestopt dat dat niet naar boven komt? Bij dieren komt dat echt direct naar boven.

Ook niet altijd helaas.
Bij brand in een stallencomplex gebeurt het vaak dat de paarden hun stal niet uit willen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:21

Honden rennen ook vaak weer terug het brandende huis in.

Ik vind het heel erg… wil er niet teveel over na denken. Wat een verschrikkelijk dood ook.. bah..

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:00

DuoPenotti schreef:

Dank voor het delen. Dit klinkt helaas heel logisch.

Ik lees net dat er weer veel slachtoffers geïdentificeerd zijn en dat er onder andere een meisje van veertien jaar tussen zit. Wat een verdriet, ongelooflijk. Hoe moet je verder als familie… Het blijft maar door mijn hoofd spoken, wat een hel.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:39

Ik zat net Snowmagazine te kijken en daar zie je bij de apres ski beelden ook van die fonteinen (maar dan met shotjes) vlak langs plafonds gaan.. dat het niet vaker misgaat..

14 jaar oud, jeetje ;(

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:40

Ja ik heb het echt in alle clubs in diverse landen, ook met een laag plafond de afgelopen tien jaar wel voorbij zien komen om eerlijk te zijn. Ik heb ook nooit verder op de plafonds gelet. Ik las wel dat diverse Franse clubs het vanaf nu ook niet meer doen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:33

Hier een uitleg van iemand die na de Grenfell Tower brand betrokken was bij het doorvoeren van veiligheidsaanpassingen in grote vastgoedportefeuilles in het VK.
---
Dit is de wetenschappelijke uitleg van wat je ziet:

1. Wanneer de muziek blijft spelen en het personeel niet in paniek raakt, onderdrukt het menselijk brein het vluchtinstinct om de dreiging in een normale context te plaatsen. Dit wordt normaliteitsbias genoemd. Deze kinderen verstijfden om tegenstrijdige sociale signalen te verwerken, niet om likes te krijgen. Ze waren waarschijnlijk al aan het filmen. En waarschijnlijk waren ze ook dronken.

2. We ontwerpen gebouwen expliciet met het oog op deze aarzeling (de tijd die verstrijkt voordat men in beweging komt). Brandveiligheidsvoorschriften gaan ervan uit dat mensen wachten voordat ze gaan rennen. In een gebouw dat aan de voorschriften voldoet, kunt u ervan uitgaan dat er tot een minuut of twee verstrijkt voordat men daadwerkelijk gaat vluchten. Sprinklers en detectiesystemen zijn specifiek ontworpen om die tijd te winnen.

3. De reden dat er hier geen tijdsbuffer was, is het materiaal. Dat plafond is gemaakt van polyurethaanschuim. Dat brandt niet lineair; het bereikt een ontvlamtemperatuur (1100 °F) binnen 90 seconden. Het is in feite 'vaste' benzine. De ruimte ontploft in feite, ruim voordat iemand redelijkerwijs had kunnen evacueren.

4. We berekenen de breedte van de uitgangen op basis van het aantal mensen dat per minuut fysiek door een deur kan (doorstroomsnelheid) in verhouding tot de snelheid waarmee een brand zich verspreidt. Bij schuimbranden daalt de beschikbare veilige evacuatietijd tot bijna nul. Zelfs als ze onmiddellijk hadden gereageerd, zou de menigte de uitgangen hebben geblokkeerd voordat de ruimte leeg was.

5. Bij een normale brand in een gebouw, vooral als die klein begint, verwacht je dat een verantwoordelijke volwassene het vuur blust, of dat de sprinklers dat doen. Als er een pan in een restaurant in brand staat, ren je niet naar buiten uit angst dat het hele gebouw plotseling explodeert. Geen redelijk mens had dat mogen verwachten, tenzij hij of zij de eigenaar was en wist hoe het gebouw ontworpen was.

Die arme tieners zijn waarschijnlijk kort na het bekijken van deze video flauwgevallen door rookvergiftiging. Anders waren ze waarschijnlijk in een catastrofale explosie terechtgekomen toen ze zich door de enige, smalle uitgang probeerden te wurmen.

Ze zijn niet gestorven door Instagram.

Ze stierven omdat de natuurkundige krachten van het vuur zich sneller verspreidden dan menselijke lichamen zich fysiek door een deur konden wringen, en door een catastrofale schending van de veiligheidsvoorschriften hadden ze geen schijn van kans.

----
Hier werd ook nog even de brand in 2003 van The Station nachtclub genoemd. Ook daar was polyethureen de brandversneller. De live band gebruikte bij zijn optreden vuurwerk en daardoor ontvlamde het geluidwerende schuim op plafond en wanden. Binnen enkele minuten stond de hele tent in lichterlaaie. 100 doden en 230 zwaar gewonden. Ook daar hadden mensen nauwelijks tijd om te ontsnappen. En ook al begonnen mensen meteen te evacueren; er was gewoon niet genoeg tijd. Dit soort materiaal gebruiken voor geluidwering is gewoon misdadig.
https://x.com/search?q=Station%20Nightc ... uery&f=top

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:40

Dankjewel voor je uitleg, Babootje.

Ik heb zelf ooit meegedaan aan een brandweeroefening waarbij er ongevaarlijke rook verspreid werd, en we toen de uitgang moesten vinden. Vantevoren hadden we tijd om de ruimte te bekijken.
We konden alledrie spontaan niet meer direct de bordjes exit vinden, toen de kamer mistig werd. Die hingen namelijk beneden, niet boven aan de muur. En dit was in een oefening, wat ik wist, met mensen in een kamer ernaast die ons volgden en konden ingrijpen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:04

Ik heb ook ooit eens zo'n oefening met ongevaarlijke rook gedaan, dat valt inderdaad vies tegen om de uitgang weer te vinden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 23:52

Op zulke dingen werden wij dus van het bedrijf uit attent op gemaakt. Dat maakt dat ik na al die jaren nog steeds bij aankomst in mijn hotelkamer eerst ga kijken waar de nooduitgangen zijn, of ze vrij zijn en dan probeer in te prenten hoe ik kruipend zonder iets te zien vanuit de kamer de nooduitgang kan bereiken.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 00:00

DuoPenotti schreef:
Klopt als (ploegleider) BHV, kijk je daarna idd anders.
De filmpjes van hoe snel brand gaat. Daar schrik je van.

Of een oefening met rook.
Hoe snel je echt niets meer ziet.

Van mij zou Ehbo met reanimeren en BHV op de eerste van voortgezet onderwijs verplichte kost moeten zijn bij maatschappijleer of hoe dat tegenwoordig ook heet.

Bij mijn zoon op school krijgen ze EHBO les in de derde klas. Het valt niet onder maatschappijleer maar is een verplicht vak wat ze gedurende een x periode dat jaar krijgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:29

Dank Babootje. Ik word eerlijk gezegd een beetje naar van mensen die doen alsof die jongeren 'dom' waren omdat ze filmden, niet meteen wegrenden etc.

En los van bovenstaande oorzaken; heeft niet bijna iedereen als puber of student, al dan niet onder invloed van drank, dingen gedaan waarvan ie later dacht 'oeps, dat had echt heel erg mis kunnen gaan'?

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:59

Eens Tiggs, ik kan er best pissig om worden ook. Al waren ze gaan lopen/rennen richting de uitgang hadden ze voor 99.99% vermoedelijk toch niet eruit kunnen komen. De trieste waarheid. ;(

Ik las dat inmiddels zowel de slachtoffers als de doden allemaal zijn geïdentificeerd. Onder hen is ook de beveiliger die meerdere malen naar binnen is gegaan om kinderen te redden en een jongen die een vriendin heeft gered maar daardoor zelf is komen te overlijden. Wat zijn sommige mensen toch enorm heldhaftig. Of een vader die in de buurt was en een bericht kreeg van zijn dochter die het van vrienden hoorde; die heeft ook nog een nooduitgang gecreëerd. Wat ben je dan een held.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:15

Ja eens hoor. De werkelijke verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de eigenaren van de uitgaansgelegenheid.
Je zou er toch op moeten kunnen vertrouwen dat die voldoet aan de veiligheidseisen maar dat is toch heel vaak niet zo blijkt. Er waren ook meer nooduitgangen (ik begreep ook 1 in de kelder) maar die zaten op slot, begreep ik. Dan ben je toch echt wel heel fout.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:14

Dit is volgens mij niet achter een betaalmuur, foto's van de eerdere bredere trap.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/fot ... 33235.html

In het stuk staat ook: De bar Le Constellation is ’drie keer in tien jaar tijd’ geïnspecteerd, vertelde de eigenaar en manager aan de media. Hij hield vol dat ’alles volgens de voorschriften is gedaan’ en beloofde mee te werken aan het onderzoek.

Als dat waar is, dan moeten de inspecteurs ook onder de loep >;) . Of de regels.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:27

Die trap, hoe verzin je het om die zoveel smaller te maken. Dan ben je niet, maar dan ook echt totaal niet bezig met de veiligheid van je pand :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:31

Ponytante schreef:
Dit is volgens mij niet achter een betaalmuur, foto's van de eerdere bredere trap.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/fot ... 33235.html

In het stuk staat ook: De bar Le Constellation is ’drie keer in tien jaar tijd’ geïnspecteerd, vertelde de eigenaar en manager aan de media. Hij hield vol dat ’alles volgens de voorschriften is gedaan’ en beloofde mee te werken aan het onderzoek.

Als dat waar is, dan moeten de inspecteurs ook onder de loep >;) . Of de regels.

Mede, maar in eerste instantie ben je als eigenaar gewoon zelf verantwoordelijk. Controles of niet.
Ik las wel dat in het betreffende kanton de gemeentes verantwoordelijk zijn voor de brandcontroles en dat daar eigenlijk de capaciteit niet voor is (bron: srf.ch).

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:37

Cayenne schreef:
Ik heb er nog geen topic over voorbij zien komen, maar ik merk toch dat het me erg bezig houd.
Net kwamen tijdens het journaal ook weer beelden voorbij van gillende mensen die vast zitten in het vuur.
Verschrikkelijk! Mijn gedachten gingen meteen terug naar Volendam, 25 jaar geleden.
En wat een gigantische hoeveelheid doden en gewonden, waarbij veel mensen met zeer ernstige brandwonden waardoor ze vrezen dat het dodental nog veel hoger gaat uitkomen.
Zoveel families en vrienden die hun zoon/dochter nog niet gevonden hebben... :

Waarschijnlijk is het vuur ontstaan door sterretjes die in champagneflessen zijn gestoken en daarbij het geluidsisolerende materiaal aan het plafond hebben geraakt.

Het bijzondere is, dat je met spuitende champagne dat vuur nog een beetje had kunnen dempen. Maar dat niemand daar aan heeft gedacht. Je ziet ze gewoon doorfeesten terwijl het vuur brandt. Niemand lijkt te vluchten of te bedenken dat ze met die champagne het vuur wat kunnen doven. Uiteindelijk zie je dat het zich verspreidt, er wordt nog rustig gefilmd tot mijn verbazing... lijkt geen paniek te zijn, misschien komt dat later pas.
Was er dan daar nergens een fles met blusvloeistof? Ze zouden voldoen aan de voorschriften, dan moet er ergens aan de muur een fles met vloeistof om te blussen zijn. En ze hadden met die champagne ook nog wat kunnen blussen, dat leek ook niemand te doen...

Verschrikkelijk voor de slachtoffers. Maar ik vraag mij dan serieus af of ze voldeden aan alle brandveiligheid-eisen, hoe het het zich anders zo kunnen verspreiden? Te veel mensen? Te weinig vluchtwegen? Geen blus-middelen? Niemand die er even aan denkt om met die champagne het plafond te blussen?!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:41

Dit had niet geblust kunnen worden zodat het zou stoppen. Dat schuimrubber is net zo brandbaar als benzine en als je er op blust, verspreid het zich en wordt het groter. Is nu ook gebeurd, maar blussen had het niet kunnen vertragen.

Dat schuimrubber had nooit op het plafond mogen zitten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:00

verootjoo schreef:
Dit had niet geblust kunnen worden zodat het zou stoppen. Dat schuimrubber is net zo brandbaar als benzine en als je er op blust, verspreid het zich en wordt het groter. Is nu ook gebeurd, maar blussen had het niet kunnen vertragen.

Dat schuimrubber had nooit op het plafond mogen zitten.

Precies dit.
Voor mij onbegrijpelijk dat dit pand zo ooit door een inspectie is gekomen.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:28

Ik lees steeds meer wat Babootje ook al aangaf, er zou wel nog een nooduitgang zijn geweest maar die zat op slot. Dat zijn wel allemaal speculaties nog. De eigenaar had dezelfde dag al aangegeven dat ze aan alle eisen voldeden, maargoed, dat zou iedereen hebben gezegd. Zijn vrouw zou er aan het werk zijn geweest en lichte brandwonden hebben opgelopen, hij was in een van de andere tenten aan het werk.

Het filmpje wat hier gedeeld is hoe snel de ontwikkeling gaat van brand, al zou iemand ergens een brandblusser gehaald hebben, met het materiaal op het plafond lijkt het alsof het allemaal niet had uitgemaakt.. wie weet zelfs erger? En al helemaal met alcohol blussen… lijkt het, ik weet het ook echt niet. Maar daar zullen heel wat reconstructies van gemaakt worden en gedegen onderzoek naar gedaan worden. De eerste seconden had niemand wat door en die zijn natuurlijk vreselijk kostbaar.

Overigens zie je op Tripadvisor duidelijke foto’s hoe alles eruit zag, ook een duidelijke foto van de trap.