Ongehoord beelden veehandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Als Hindoes in India zien dat iemand een koe iets wil aandoen dan lynchen ze die persoon soms. Waarbij de politie wegkijkt.In deelstaten in India waar een Hindoe-meerderheid is, is het wettelijk verboden en strafbaar om runderen te doden. Omdat de koe wordt gezien als "de moeder", immers vrijwel iedereen heeft zeker in zijn jeugd melk van koeien gedronken. Koeien worden daar dus ook gemolken maar ze mogen daarbij hun kalf houden. Stieren worden gecastreerd (wat ook als slecht maar onvermijdelijk wordt gezien) en dan als os als trekdier gebruikt. Voor bejaarde runderen zijn gesubsidieerde opvangen al laat men ze ook wel gewoon los overal rondlopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:47

pol013 schreef:
Overigens ook voor de duidelijkheid: wat je ziet op deze video (ik heb alleen de foto's gezien) is ook gewoon absoluut niet binnen de regels.
Dus ook binnen de sector zelf is er consensus dat dit niet oké is.

Voordeel is dus dat je het (achteraf) kunt aanpakken. Fijner zou zijn: voorkomen.

Een van deze bedrijven staat onder extra toezicht van de NVWA vanwege eerdere misstanden.

De beelden laten zien dat extra toezicht schijnbaar vooral een "papieren oplossing" is en dat de betreffende ondernemer er niets van geleerd heeft.

Bij ernstige misstanden mag er wat mij betreft eerder een beroepsverbod worden opgelegd.

Hun gedrag brengt niet alleen dieren schade toe maar ook de gehele sector.

Sachertorte

Re: Ongehoord beelden veehandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Kan hier niks tegen gedaan worden? Walgelijk deze praktijken. Ik begrijp niet hoe mensen zo kunnen zijn.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

ik vind dit ook heel erg.

Maar,het is wel inbreken bij verschillende bedrijven.
Het illegaal plaatsen van camera's.
Nog een keer inbreken om de camera's weer op te halen.

Bij hoeveel berdrijven is er gefilmd?
Waren er ook bedrijven die wel goed met de dieren omgingen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:14

lizard schreef:
ik vind dit ook heel erg.

Maar,het is wel inbreken bij verschillende bedrijven.
Het illegaal plaatsen van camera's.
Nog een keer inbreken om de camera's weer op te halen.

Bij hoeveel berdrijven is er gefilmd?
Waren er ook bedrijven die wel goed met de dieren omgingen?

Ik weet niet of er is ingebroken.
Misschien is het wel geplaatst door iemand die wel bevoegd was op het erf te komen.

Ik heb geen problemen met geheim filmen als het een groter doel dient.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

https://ongehoord.nl/onderzoek/uitgemol ... en-kalfjes

Hier ook veel achtergrondinformatie.
Het zijn vooral uitgemolken koeien, kreupele koeien en kalfjes die te lijden hebben. Vuiler, natte plaatsen waardoor de koeien ook niet genoeg kunnen rusten/liggen.
Echt triest als je de verhalen leest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

Ik dacht dat die stroom prikkers verboden waren!?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

Popstra schreef:
Ik dacht dat die stroom prikkers verboden waren!?

Vanaf 1 januari geloof ik. Maar dan nog, de mensen die ze hier zo misbruiken schoppen en slaan er waarschijnlijk ook wel op los zonder zo’n prikker.

Walgelijk! Zulke mensen zouden wat mij betreft naast een flinke boete nooit meer bij dieren in de buurt mogen komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Voor mij is het simpel.
Bedrijven waar gebleken word dat dit vaker gebeurt met medeweten van de eigenaar moeten ze sluiten. Levenslang sluiten.

Net als mensen die hun dieren laten verhongeren zoals dat geval vorige week in leudal.
Dieren houd verbod voor altijd.
Nog geen guppy meer.

Bedrijf, particulier, maakt niets uit.
Slot er op.

Dit is gewoon niet hoe de gemiddelde veehouder zijn dieren behandelt.
Net zo min als de gemiddelde paarden houder zijn dieren uithongert.
Deze lui zijn slecht. En die gaan maar tuinen schoffelen of zoiets.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:26

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

anjali schreef:
Als Hindoes in India zien dat iemand een koe iets wil aandoen dan lynchen ze die persoon soms. Waarbij de politie wegkijkt.In deelstaten in India waar een Hindoe-meerderheid is, is het wettelijk verboden en strafbaar om runderen te doden. Omdat de koe wordt gezien als "de moeder", immers vrijwel iedereen heeft zeker in zijn jeugd melk van koeien gedronken. Koeien worden daar dus ook gemolken maar ze mogen daarbij hun kalf houden. Stieren worden gecastreerd (wat ook als slecht maar onvermijdelijk wordt gezien) en dan als os als trekdier gebruikt. Voor bejaarde runderen zijn gesubsidieerde opvangen al laat men ze ook wel gewoon los overal rondlopen.

en wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

Kinke schreef:
anjali schreef:

en wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

Dat men zoiets in India niet zou moeten proberen!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:59

Ja, maar dit kan ik ook niet goedpraten.
Met een camera op iemands oprit staan ís ook echt super bedreigend.

We leven hier hopelijk in een land waar we gewoon onze wetten het werk laten doen. Die hébben we gelukkig en die keuren niet goed wat daar met die koe gebeurt. Dáár moet dit probleem opgelost worden. Niet door willekeurige burgers op iemand zijn thuis erf.

Maar dit valt niet onder het aanpakken van dit probleem wat mij betreft.

Je kunt het er zeker over hebben of ze dan voldoende opgevolgd kunnen worden als dit bedrijf al onder toezicht stond.

Overigens heb ik wel echt goede hoop voor AI in deze. Het kán niet heel lang meer duren voor we zover zijn dat een camera in de stal kan herkennen of alles daar binnen goed verloopt. Dat als je onder toezicht gesteld wordt, je zo'n ding in je stal krijgt die meldingen bijhoud van hoe je het doet of in ieder geval discutabele momenten kan vaststellen voor beoordeling door een mens later.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Vandaag, 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:05

De mensen die op dat filmpje aangevallen worden zijn journalisten van Powned die wederhoor kwamen halen n.a.v. de beelden van Ongehoord.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

anjali schreef:

Helaas is het niet zo rooskleurig: https://www.studioplantaardig.nl/Podcas ... niversity/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

Ik vind Powned een beetje sensatiezoekers, maar ze zoeken niet alleen de boeren op, ze gaan ook naar bedrijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:14

Ik geloof niet dat powned zich zelf altijd zo netjes voorstellen.
Dus kan mij voorstellen dat die lui niet wisten wie er op de oprit stond.

Wat niet wegneemt dat op mensen inrijden wel strafbaar is.
Ook al is erfvredebreuk dat ook

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:18

Voorop gesteld dat ik ook niet perse een Powned-fan maar het geweld ging best ver.
Het was gezien de rode microfoon erg duidelijk dat ze van PowNed waren.

Lees overigens ook dat de bewuste veehandelaren zijn bedreigd. Dat is ook niet nodig.

Het openbaar ministerie heeft de originele beelden gevorderd en gaat onderzoek doen. Dat lijkt mij de juiste weg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:21

Vind dit trouwens wel een zwakke reactie van de veehandelaar die de levende koe aan de poten wegsleept

Het bedrijf zelf stelt de gemaakte beelden zeer serieus te nemen. ‘Wij betreuren de situatie en dragen de verantwoordelijkheid voor de misstanden die zijn vertoond. Ook zetten we ons voor honderd procent in om te voorkomen dat wij op enige wijze betrokken zijn bij misstanden die te maken hebben met dierenwelzijn. Daarnaast willen wij benadrukken dat in de opnames is geknipt en geplakt, waardoor een vertekend beeld van de werkelijkheid is ontstaan.’

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

pol013 schreef:
Ja, maar dit kan ik ook niet goedpraten.
Met een camera op iemands oprit staan ís ook echt super bedreigend.

We leven hier hopelijk in een land waar we gewoon onze wetten het werk laten doen. Die hébben we gelukkig en die keuren niet goed wat daar met die koe gebeurt. Dáár moet dit probleem opgelost worden. Niet door willekeurige burgers op iemand zijn thuis erf.

Maar dit valt niet onder het aanpakken van dit probleem wat mij betreft.

Je kunt het er zeker over hebben of ze dan voldoende opgevolgd kunnen worden als dit bedrijf al onder toezicht stond.

Overigens heb ik wel echt goede hoop voor AI in deze. Het kán niet heel lang meer duren voor we zover zijn dat een camera in de stal kan herkennen of alles daar binnen goed verloopt. Dat als je onder toezicht gesteld wordt, je zo'n ding in je stal krijgt die meldingen bijhoud van hoe je het doet of in ieder geval discutabele momenten kan vaststellen voor beoordeling door een mens later.

Je kan ook gewoon naar binnengaan en de politie bellen natuurlijk. Als je dit soort dingen oplost door op mensen in te rijden, wat ook gewoon poging doodslag is, zegt dat m.i. toch een hoop over je als persoon. Ook niet heel gek nu een deel van de personen op de verborgen camera beelden stond.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:30

Ik heb nu dit filmpje gekeken. Straks stond er een ander met naam van Kidde.

En al die veehandelaren geven aan, vertekken nu.
Dus de onrechtmatige daad ligt daar dus wel bij Pow.
Blijven drammen. En duidelijk geen aanstalten maken om te vertrekken.

Die eerste ging naar binnen maar ze bleven de deur open trekken en over dat erf lopen.

Nogmaals op ze in rijden is ook fout.
Maar na vorderingen om te vertrekken blijven staan ook

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:40

En weet je wat het bijzondere is..op zondag zitten een groot deel van deze in de kerk. :7

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:57

juval schreef:
ik vind het heel verdrietig om te zien. En ook om te weten dat misschien ook kalfjes van ons, die ik met veel liefde de eerste weken van hun leven heb verzorgd, hier terecht zouden kunnen komen.

Het is en blijft altijd rot als er een koe van ons bedrijf moet vertrekken. Onze veehandelaar heeft een eigen transporteur en die rijdt rechtstreeks naar het slachthuis waar ze direct geslacht worden, dus ze komen (wat mij is verteld dus) niet op verzamelplaatsen terecht. Hij is ook kritisch op kreupele koeien. Wij zijn zelf ook kritisch en laten een koe die niet goed is liever inslapen dan naar de slacht, ook al kost ons dat veel geld en krijgen we strafpunten van de melkfabriek.

Ik denk dat het goed is dat deze misstanden zijn gefilmd, en ik hoop echt dat er wat aan gedaan kan worden.

Strafpunten van de melkfabriek....
Daar zit in dit hele verhaal dus ook.een grote boosdoener.