Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AI in reclame: wel of niet?

AI inzetten vind ik prima.
32 (17%)
AI mag alleen ingezet worden onder bepaalde voorwaarden
53 (28%)
Nee, AI zou niet ingezet moeten worden
69 (37%)
Het maakt me allemaal niet uit
30 (16%)

Totaal aantal stemmen: 184

Suzanne F.

Re: Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:22

Dus het stroomverbruik neemt enorm toe. Dan is het dus goed dat zoveel huishoudens met zonnepanelen terugleveren aan het net toch? Waarom worden ze daar dan voor gestraft?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:24

Omdat ze het liever zelf opwekken met hectares aan spaarzame grond vernietiging aan zonnevelden.
Daar zullen ze vast meer aan verdienen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:30

Wie zijn ‘ze’?
Als jullie het hebben over terugleverkosten; die worden door energiemaatschappijen gerekend. Puur en alleen om geld te verdienen, daar zit echt geen plan achter om ‘mensen te straffen’ ofzo.
Velden met zonnepanelen worden doorgaans niet gelegd door energiemaatschappijen, maar door oa gemeentes, boerenbedrijven en bedrijven die specifiek daarin investeren. Die hebben niks te maken met terugleverkosten of energieleveranciers.
Jullie halen zaken door elkaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 08:53

Daarbij, de vraag is of de energievraag van datacenters qua tijdstip gelijk loopt aan de piek opwekking van zonnepanelen?

Want die pieken zijn het probleem, en het systeem wat dat niet aankan, niet het opwekken an sich.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:25

Goed punt :j
Ik verwacht dat een datacentrum in Nederland vooral overdag, zeg van 9 tot 5, het hardst draait. Dan gooien alle bedrijven hun data daarheen.
Dat zijn niet de momenten waarop de piekbelasting op het net staat.

Los van dat vind ik die enorme datacentra ook niet in Nederland passen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:41

Maar van 9-5 geeft wel de zonnepaneel het meeste door.
Dus dan zou dat wel gelijk lopen.Maar dat doet dat zonneveld ook... en dan schakelen ze hem bij de burger uit. Niet bij henzelf.

En als ik google zijn wel de energie bedrijven zoals Energy Solutions Group en dat soort bedrijven de grootste bezitters van die velden

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:16

Er zitten enorme ethische problemen aan generatieve AI. waarvan veel hier al in veel meer detail besproken zijn; de enorme hoeveelheden energie die het kost in tijden waar het net al enorm onder druk staat. Ook de enorme hoeveelheid schaars schoon drinkwater dat gebruikt en vervuild word, het land dat gebruikt wordt voor de datacenters en de vervuiling, waar mensen die dichtbij datacentra wonen gezondheidsklachten aan overhouden...

Daarnaast ook de metalen voor de chips die onder erbarmelijke omstandigheden gemijnd worden, de arbeiders die de data moeten valideren met traumas als gevolg en daarvoor erg slecht betaald krijgen. Alle gestolen data die in de modellen zit, enorme vooroordelen die aan de data kleven waardoor antwoorden ook automatisch deze vooroordelen krijgen (met alle sociale en politieke gevolgen van dien). En, misschien nog wel het belangrijkste, de invloed die techmiljardairs krijgen doordat we allemaal onze data (en dus geld) in hun modellen steken.

Als laatste ook de invloed van AI op ons brein: we worden er gewoon dommer van. AI maakt ons misschien efficienter, maar ten koste van wat? En waarvoor? En, misschien meer persoonlijk, ik ontleen veel waarde aan weten dat een mens, met al diens gevoelens en ervaringen, iets gemaakt heeft. AI kan deze waarde nooit hebben.

Ik ben echt geen technologie-hater, maar ik kan echt geen toepassing van AI bedenken die opweegt tegen al deze problemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:30

DuoPenotti schreef:
Ik vind het prima.
Mogen special effect in films dan ook al niet meer?
Of zou Pippi langkous ook in de jaren 80 haar paard echt opgetild hebben?

Dat meen je niet echt hè? Dat je aan Pippi twijfelt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:43

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind het prima.
Mogen special effect in films dan ook al niet meer?
Of zou Pippi langkous ook in de jaren 80 haar paard echt opgetild hebben?

Dat meen je niet echt hè? Dat je aan Pippi twijfelt?

Ik heb erover nagedacht. Maar nee zelfs Pipi vertrouw ik niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:20

ooh dat er nog zoveel menselijke acties en leed achter zat wist ik niet.
het algehele verbruik is wel een dingetje ja en ik denk dat ze dat goed moeten wegzetten tegen andere dingen die je bespaart door AI in te zetten.

ik zie wel echt heel veel mogelijkheden met AI en dat het onze wereld echt kan veranderen. ik hoop dus echt dat AI alle rompslomp kan vermakkelijken / tijd kan besparen en dat er dan ruimte komt voor persoonlijke aandacht, veel meer vrije tijd en dus meer tijd voor elkaar.

of dat lukt is natuurlijk een keuze aan ons, of gaan we voor nog meer geld en gaan we door en door en door.

als je kijkt naar de zorg waar echt tekorten zijn. als we daar nu AI in kunnen zetten voor de administratie en alles er omheen en dat mensen echt weer kunnen gaan zorgen (in plaats van meer patienten op 1 dag), dan zou dat toch fantastisch zijn

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:40

https://archive.is/LU91V

Duizelingwekkende cijfers: 'AI-systemen verbruiken tussen de 313 en 765 miljard liter water per jaar'
Net zoveel uitstoot als een grote wereldstad. En het waterverbruik? „Dat staat gelijk aan al het flessenwater dat wereldwijd per jaar wordt gebruikt.” We hebben het over kunstmatige intelligentie (AI). Alex de Vries-Gao, onderzoeker van de Vrije Universiteit, komt in een nieuwe studie tot duizelingwekkende cijfers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:24

Niet normaal. Maar hoe is dit te stoppen dan? Niet. Het wordt alleen maar meer.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 23:16

Ex-reclamecreatief hier (van die mensen die reclames bedenken). TBWA in Nederland is binnen het vak zelf overigens niet zo gerenommeerd; de meeste goede teams willen er absoluut niet meer werken, en meerdere vrienden van mij zijn er gillend weggegaan. Mij is er meermaals een baan aangeboden maar het is met name een onderbetalende, corrupte fabriek waar je voor één persoon die de scepter zwaait werkt. Deze ad en het resultaat verbaast ons over het algemeen dan ook niet, haha.

Wij zijn over het algemeen niet blij met de komst van AI; ons hele vak gaat erdoor naar de fillistijnen (zoals ieder creatief vak). Normaliter zijn er voor het maken van een beetje campagne een heleboel mensen nodig die allemaal ergens zeer goed in zijn; nu kan iedere idioot "even" iets in elkaar flansen. Tuurlijk, je hebt die uitzonderingen waarin het goed wordt toegepast en er nog steeds een team aan te pas komt, maar het gros van de merken kijkt met name naar goedkoop boven kwaliteit, en daardoor gaat in een sneltreinvaart jaren aan opgedane kennis, ervaring, en kunde verloren; creativiteit wordt op grote schaal kapot gemaakt. Goede mensen komen niet meer aan het werk, en op den duur, wanneer we doorhebben dat AI misschien wel goedkoop is maar op geen enkel vlak de kunde van creatieven evenaart, zijn er geen mensen meer omdat die iets anders zijn gaan doen. :+

En dan hebben we het nog niet eens over hoe ontzettend slecht het wel niet voor de planeet is.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:17

Is het jullie trouwens opgevallen hoeveel AI gebruikt wordt voor grappige filmpjes op insta? Kinderen van 1/2 jaar die perfect praten en articuleren. Het jammere is dat je niet meer weet wat echt of nep is.
Eigenlijk is het maar een enge ontwikkeling

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

DuoPenotti schreef:
https://archive.is/LU91V

Duizelingwekkende cijfers: 'AI-systemen verbruiken tussen de 313 en 765 miljard liter water per jaar'
Net zoveel uitstoot als een grote wereldstad. En het waterverbruik? „Dat staat gelijk aan al het flessenwater dat wereldwijd per jaar wordt gebruikt.” We hebben het over kunstmatige intelligentie (AI). Alex de Vries-Gao, onderzoeker van de Vrije Universiteit, komt in een nieuwe studie tot duizelingwekkende cijfers.

Bizar... en ook wel echt zorgwekkend. En omdat je het zelf niet echt merkt, want het is maar 2 tellen op een knop drukken, ook niet echt iets waar mensen snel bewust van worden. Daarnaast wordt AI echt overal en nergens opgedrongen op dit moment, dus je ontkomt er ook niet echt aan als je wél van AI weg wilt blijven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Een van de redenen dat als ik iets zoek er altijd -ai achter staat. Ik voorkomt zo veel als gaat het te gebruiken. Ik zit ook niet te wachten op random computer verzinsels trouwens :')

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Dat AI zowel ethisch als millieutechnisch problematisch is, is natuurlijk nu steeds meer bekend. Het is zorgwekkend hoe mensen er weinig verschil van houding/gedrag laten zien als ze die kennis krijgen. 'Even opzoeken met chat' kost veel meer voor de aarde dan 'even googlen' daarbij neemt het weg dat je zelf leert kritisch kijken naar bronnen etc én is chatgpt niet altijd correct.

Dat gezegd hebbende. Om op dat etische in te haken heeft Artis een paar jaar geleden een campagne gedaan met bijzondere fotografie van dieren die zonder AI is gemaakt met de boodschap: Wij hebben geen AI nodig om mooie dieren te laten zien. Lees meer hier: https://www.marketingfacts.nl/berichten ... an-anders/
Toen kwam daarna de volgende campagne. Over hoe mensen op dieren kunnen lijken. Super leuk idee. Je zou denken; Artis is bewust bezig, gebruikt geen ai etc. Maar als je naar de beelden kijkt zie je gewoon dat het net niet helemaal klopt. Een oorbel die raar zit, een tand te veel, de reflectie klopt niet helemaal etc etc. Het bracht bij mijn vriendengroep zoveel vragen: dit lijkt wel AI maar Artis heeft voorheen geadverteerd met 'wij gebruiken geen ai'. Toen heb ik gebeld naar het bureau die de campagne heeft gemaakt en die bevestigde dat er wel degelijk AI is gebruikt om de campagnebeelden te genereren.
Artis Leeft -- Maar dus wel volledig AI, weinig 'leeft' aan. Zie de campagne hier: https://fonkmagazine.nl/artikelen/campa ... WoAVOscM98

Persoonlijk vind ik het gebruik van AI onethisch(helemaal voor dergelijke dingen). Maar het is met name problematisch als bedrijven niet helder communiceren wanneer ze wel of niet AI gebruiken bij bijvoorbeeld het maken van een videoreclame of een reclamecampagne op posters/andere platformen. AI ontwikkeld zich razendsnel en het is soms steeds lastiger te herkennen. Het zou interessant zijn als de Reclame Code Comissie hier regels voor opstelt zoals het verplicht vermelden op uitingen als deze met AI gemaakt zijn. Ik ben niet volledig op de hoogte wat daar de huidige wetgeving van is, maar denk dat zoiets een verrijking zal zijn voor het reclameland en de transparantie naar consumenten toe.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:54

Soepblik schreef:
Ex-reclamecreatief hier (van die mensen die reclames bedenken). TBWA in Nederland is binnen het vak zelf overigens niet zo gerenommeerd; de meeste goede teams willen er absoluut niet meer werken, en meerdere vrienden van mij zijn er gillend weggegaan. Mij is er meermaals een baan aangeboden maar het is met name een onderbetalende, corrupte fabriek waar je voor één persoon die de scepter zwaait werkt. Deze ad en het resultaat verbaast ons over het algemeen dan ook niet, haha.

Wij zijn over het algemeen niet blij met de komst van AI; ons hele vak gaat erdoor naar de fillistijnen (zoals ieder creatief vak). Normaliter zijn er voor het maken van een beetje campagne een heleboel mensen nodig die allemaal ergens zeer goed in zijn; nu kan iedere idioot "even" iets in elkaar flansen. Tuurlijk, je hebt die uitzonderingen waarin het goed wordt toegepast en er nog steeds een team aan te pas komt, maar het gros van de merken kijkt met name naar goedkoop boven kwaliteit, en daardoor gaat in een sneltreinvaart jaren aan opgedane kennis, ervaring, en kunde verloren; creativiteit wordt op grote schaal kapot gemaakt. Goede mensen komen niet meer aan het werk, en op den duur, wanneer we doorhebben dat AI misschien wel goedkoop is maar op geen enkel vlak de kunde van creatieven evenaart, zijn er geen mensen meer omdat die iets anders zijn gaan doen. :+

En dan hebben we het nog niet eens over hoe ontzettend slecht het wel niet voor de planeet is.

Mwah, reclamestrateeg hier, haha. TBWA is nog steeds wel groot en bekend , met een goede lijst bekende klanten. Dus in die zin nog wel zeker gerenommeerd. Maar dat het er ontzettend ego-gedreven is, eens!

AI is denk ik echt tweezijdig. We kunnen er ontzettend veel mee, ook onze reclamecreatieven, maar aan de klantkant worden de kantjes er wel vanaf gelopen daardoor idd :j

Yavanna schreef:
Is het jullie trouwens opgevallen hoeveel AI gebruikt wordt voor grappige filmpjes op insta? Kinderen van 1/2 jaar die perfect praten en articuleren. Het jammere is dat je niet meer weet wat echt of nep is.

Ja dat vind ik wel echt een enge ontwikkeling. Ben zelf altijd wel goed op internet geweest, maar krijg grote moeite met het onderscheiden van AI of niet. Dat kan echt gevaarlijk zijn, afhankelijk van het onderwerp etcetera. Ik denk dat het dus goed zou zijn dat er systemen komen die aangeven of iets AI is of niet (volgens mij werkt Google / Nano Banana al met een technisch label wat je zou kunnen scannen, wat niet direct viseel is) en dus een label 'overlay' over de foto/video/etc toe kunnen voegen. Regelgeving zou goed zijn, zeg maar.

Ook met het ontwikkelen van skills. Ik ben zelf van mening dat AI echt wel goed kan zijn, maar je moet wel goed weten wat je doet. Dus moet je eigenlijk de skills wel bezitten voordat je die overlaat aan AI zeg maar. Ik denk dat scholieren van nu straks wel echt skills missen als ze het werkveld op gaan, omdat er dingen te makkelijk aan AI worden overgelaten. Maar, dat ligt denk ik ook aan het onderwijs wat er niet op bedacht is. Als in, de opdrachten zouden zo ingestoken moeten zijn dat je AI wel kan gebruiken maar dat je wel zelf goed moet nadenken etc.

Qua verbruik: eens, dat is heel slecht. Maar ik denk dat het niet weggaat dus moeten we manieren vinden om dat verbruik groener te maken, ik denk dat het onrealistisch is om te denken dat AI weggaat puur alleen omdat het zo veel energie en water etcetera verbruikt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Je kunt AI toch gewoon vragen of iets AI is? :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

IMANDRA schreef:
Soepblik schreef:

Mwah, reclamestrateeg hier, haha. TBWA is nog steeds wel groot en bekend , met een goede lijst bekende klanten. Dus in die zin nog wel zeker gerenommeerd. Maar dat het er ontzettend ego-gedreven is, eens!

AI is denk ik echt tweezijdig. We kunnen er ontzettend veel mee, ook onze reclamecreatieven, maar aan de klantkant worden de kantjes er wel vanaf gelopen daardoor idd :j

Yavanna schreef:

Ja dat vind ik wel echt een enge ontwikkeling. Ben zelf altijd wel goed op internet geweest, maar krijg grote moeite met het onderscheiden van AI of niet. Dat kan echt gevaarlijk zijn, afhankelijk van het onderwerp etcetera. Ik denk dat het dus goed zou zijn dat er systemen komen die aangeven of iets AI is of niet (volgens mij werkt Google / Nano Banana al met een technisch label wat je zou kunnen scannen, wat niet direct viseel is) en dus een label 'overlay' over de foto/video/etc toe kunnen voegen. Regelgeving zou goed zijn, zeg maar.

Ook met het ontwikkelen van skills. Ik ben zelf van mening dat AI echt wel goed kan zijn, maar je moet wel goed weten wat je doet. Dus moet je eigenlijk de skills wel bezitten voordat je die overlaat aan AI zeg maar. Ik denk dat scholieren van nu straks wel echt skills missen als ze het werkveld op gaan, omdat er dingen te makkelijk aan AI worden overgelaten. Maar, dat ligt denk ik ook aan het onderwijs wat er niet op bedacht is. Als in, de opdrachten zouden zo ingestoken moeten zijn dat je AI wel kan gebruiken maar dat je wel zelf goed moet nadenken etc.

Qua verbruik: eens, dat is heel slecht. Maar ik denk dat het niet weggaat dus moeten we manieren vinden om dat verbruik groener te maken, ik denk dat het onrealistisch is om te denken dat AI weggaat puur alleen omdat het zo veel energie en water etcetera verbruikt.

Dat ze een mooie lijst klanten hebben staat vast, maar onder de meeste creatieven staat het echt bekend als een no go zone, of als een last resort als je geld nodig hebt haha.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:39

Oh ja dat kan ik me voorstellen haha. Als strateeg is het wel nog een interessant bureau :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:40

mysa schreef:
Je kunt AI toch gewoon vragen of iets AI is? :)

Helaaaaaas werkt dat niet goed haha :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-we ... slagrondes

Inmiddels wordt langzaam ook duidelijk dat er banen verdwijnen door ai. Uwv verzamelt deze informatie.

Vooral de creatieve sector krijgt klappen. Colorbleed vraagt daarom ook faillissement aan. Dat schijnt een bedrijf te zijn dat ia voor de overheid spots maakt maar kennelijk ook voor de mac d

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Firebug schreef:
Er zitten enorme ethische problemen aan generatieve AI. waarvan veel hier al in veel meer detail besproken zijn; de enorme hoeveelheden energie die het kost in tijden waar het net al enorm onder druk staat. Ook de enorme hoeveelheid schaars schoon drinkwater dat gebruikt en vervuild word, het land dat gebruikt wordt voor de datacenters en de vervuiling, waar mensen die dichtbij datacentra wonen gezondheidsklachten aan overhouden...

Daarnaast ook de metalen voor de chips die onder erbarmelijke omstandigheden gemijnd worden, de arbeiders die de data moeten valideren met traumas als gevolg en daarvoor erg slecht betaald krijgen. Alle gestolen data die in de modellen zit, enorme vooroordelen die aan de data kleven waardoor antwoorden ook automatisch deze vooroordelen krijgen (met alle sociale en politieke gevolgen van dien). En, misschien nog wel het belangrijkste, de invloed die techmiljardairs krijgen doordat we allemaal onze data (en dus geld) in hun modellen steken.

Als laatste ook de invloed van AI op ons brein: we worden er gewoon dommer van. AI maakt ons misschien efficienter, maar ten koste van wat? En waarvoor? En, misschien meer persoonlijk, ik ontleen veel waarde aan weten dat een mens, met al diens gevoelens en ervaringen, iets gemaakt heeft. AI kan deze waarde nooit hebben.

Ik ben echt geen technologie-hater, maar ik kan echt geen toepassing van AI bedenken die opweegt tegen al deze problemen.

Ik vraag me af..al jaren wordt er over klimaatverandering gesproken en dat dit op den duur zal zorgen voor woestijnen en een tekort aan drinkwater. Waarom wordt dit nooit benoemd? De schadelijke gevolgen van AI? Ik zie ook heel erg veel mensen AI nutteloos gebruiken voor allerlei filmpjes en foto's. Heb weleens gezegd dat het zo vervuilend is maar daar wordt niet naar geluisterd. Waarom is AI eigenlijk gratis?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Nou ja banen verdwenen altijd al, door automatisering en mechanisatie. Dit is een volgende stap daarin.

En net als door de vervuiling(vooruitgang) door industrie zal hier nu ook een nadeel aan kleven. Waar ze waarschijnlijk over 50 jaar een keer wat mee gaan doen..