Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Amber_anne schreef:Je uitspraak over mensen met Down syndroom is er nogal een.
'maar er zijn vaak geen enthousiastere en meer onbevangen mensen te vinden op deze aarde'
' Het ligt er vaak maar net aan hoe iemand in het leven staat en of mensen de uitdaging aan durven.'
15 tot 30% van de mensen met Down syndroom zijn zwaar verstandelijk beperkt. Dat is niet zomaar een uitdaging. De mensen die je op tv ziet en die mee functioneren in de maatschappij zijn een heel klein gedeelte.
journee schreef:Ik kwam dit nieuwsbericht tegen, de politie sommeert een verkrachter om zichzelf aan te geven, anders wordt een 3d versie van hem vrijgegeven.
https://nos.nl/artikel/2592860-politie-dreigt-3d-model-te-publiceren-als-verkrachter-zich-niet-meldt
Wat vinden jullie hiervan, goed of juist niet? Aan de ene kant zou ik het heel terecht vinden als alle criminelen openbaar te vinden waren, aan de andere kant blijft het natuurlijk lastig als iemand nog niet veroordeeld is, want stel dat iemand onschuldig blijkt? Of nog erger, als iemand toevallig veel op die persoon lijkt en onterecht door zijn omgeving als verdachte wordt aangemerkt en ook zo behandeld?
Hoe belangrijk is iemand zijn privacy eigenlijk nog, welk belang weeg zwaarder?
Popstra schreef:Sterilisatie moet zeker kunnen vind ik. Men kan zich tegenwoordig ook laten om bouwen. Die kunnen ook spijt krijgen. Vind dat dus geen reden waarom het niet kan.
Heel eerlijk, als je geen kinderen wil dan zit die hele baarmoeder ook maar in de weg. Die geeft meer ongemak dan gemak bij het gros aan vrouwen.
Ik heb hem ook al 20 jaar niet meer. Geen dag gemist ook!
Suzanne F. schreef:journee schreef:Ik kwam dit nieuwsbericht tegen, de politie sommeert een verkrachter om zichzelf aan te geven, anders wordt een 3d versie van hem vrijgegeven.
https://nos.nl/artikel/2592860-politie-dreigt-3d-model-te-publiceren-als-verkrachter-zich-niet-meldt
Wat vinden jullie hiervan, goed of juist niet? Aan de ene kant zou ik het heel terecht vinden als alle criminelen openbaar te vinden waren, aan de andere kant blijft het natuurlijk lastig als iemand nog niet veroordeeld is, want stel dat iemand onschuldig blijkt? Of nog erger, als iemand toevallig veel op die persoon lijkt en onterecht door zijn omgeving als verdachte wordt aangemerkt en ook zo behandeld?
Helemaal prima. Openbaar maken, met foto en 3D en alles. Dan had hij maar niet moeten verkrachten.
Ik denk dat de politie niet zomaar iets openbaar maakt als ze twijfelen aan of hij het wel of niet gedaan heeft. Dan zouden ze het anders formuleren. Dan gaan ze eerst op zoek naar iemand voor meer informatie. En die persoon kan zich dan zelf melden uit vrije beweging.
journee schreef:Ik kwam dit nieuwsbericht tegen, de politie sommeert een verkrachter om zichzelf aan te geven, anders wordt een 3d versie van hem vrijgegeven.
Popstra schreef:Sterilisatie moet zeker kunnen vind ik. Men kan zich tegenwoordig ook laten om bouwen. Die kunnen ook spijt krijgen. Vind dat dus geen reden waarom het niet kan.
Heel eerlijk, als je geen kinderen wil dan zit die hele baarmoeder ook maar in de weg. Die geeft meer ongemak dan gemak bij het gros aan vrouwen.
DuoPenotti schreef:Popstra schreef:Sterilisatie moet zeker kunnen vind ik. Men kan zich tegenwoordig ook laten om bouwen. Die kunnen ook spijt krijgen. Vind dat dus geen reden waarom het niet kan.
Om hier op in te haken.
Met transitie mag al begonnen worden als de persoon nog niet volwassen is, hersenen ook nog niet volgroeid.
Maar je zegt als 28 jarige ik wil geen kinderen, nee mevrouw u kunt nog spijt krijgen
![]()
juval schreef:Ik lees het stukje over de verkrachter en over steriliseren... 1 en 1 is 2. Lijkt me heel prima dat bewezen/veroordeelde zedendelinquenten chemisch gecastreerd worden
Shadow0 schreef:Oh nee, niet die onzin weer.
In Nederland kunnen jongeren, na een behoorlijke wachtlijst en traject en vragenlijsten en wat niet al, soms op 12-jarige leeftijd puberteitsremmers krijgen. Doel: deze jongeren tijd te geven zodat er juist niets onomkeerbaars gebeurt. Stopt men de puberteitsremmers, dan komt de puberteit op gang.
Op 16-jarige leeftijd kunnen jongeren (nog steeds met een heel traject en vragenlijsten en wat niet al) hormonen krijgen. Deze hormonen hebben dan dezelfde invloed als die tijdens de puberteit van andere jongeren. De gevolgen zijn herstelbaar maar niet zomaar omkeerbaar, net als de gewone puberteit.
Pas als iemand volwassen is mag iemand beslissen over eventuele aanvullende operaties.
Een geweldig zorgvuldig protocol met een boel tijd om te zorgen dat er geen beslissing overhaast genomen wordt. Eigenlijk precies wat iedereen wil dus.
Dat er andere gebieden in de medische sector zijn waar men wat minder hecht aan autonomie... tsja, dat is jammer. Puntje van aandacht wellicht.
DuoPenotti schreef:Maar als je niet snapt waarom iemand een vergelijking maakt misschien zelf je betoog niet houden.
DuoPenotti schreef:Popstra schreef:Sterilisatie moet zeker kunnen vind ik. Men kan zich tegenwoordig ook laten om bouwen. Die kunnen ook spijt krijgen. Vind dat dus geen reden waarom het niet kan.
Om hier op in te haken.
Met transitie mag al begonnen worden als de persoon nog niet volwassen is, hersenen ook nog niet volgroeid.
Maar je zegt als 28 jarige ik wil geen kinderen, nee mevrouw u kunt nog spijt krijgen
![]()
Shadow0 schreef:Oh nee, niet die onzin weer.
In Nederland kunnen jongeren, na een behoorlijke wachtlijst en traject en vragenlijsten en wat niet al, soms op 12-jarige leeftijd puberteitsremmers krijgen. Doel: deze jongeren tijd te geven zodat er juist niets onomkeerbaars gebeurt. Stopt men de puberteitsremmers, dan komt de puberteit op gang.
Op 16-jarige leeftijd kunnen jongeren (nog steeds met een heel traject en vragenlijsten en wat niet al) hormonen krijgen. Deze hormonen hebben dan dezelfde invloed als die tijdens de puberteit van andere jongeren. De gevolgen zijn herstelbaar maar niet zomaar omkeerbaar, net als de gewone puberteit.
Pas als iemand volwassen is mag iemand beslissen over eventuele aanvullende operaties.
Een geweldig zorgvuldig protocol met een boel tijd om te zorgen dat er geen beslissing overhaast genomen wordt. Eigenlijk precies wat iedereen wil dus.
Dat er andere gebieden in de medische sector zijn waar men wat minder hecht aan autonomie... tsja, dat is jammer. Puntje van aandacht wellicht.
Raineri schreef:Maar vraag me af in welke mate dit nog kan veranderen naarmate hersenen zich ontwikkelen. Zolang dit niet bekend is, ben ik voor zelfbescherming.
journee schreef:Popstra schreef:Sterilisatie moet zeker kunnen vind ik. Men kan zich tegenwoordig ook laten om bouwen. Die kunnen ook spijt krijgen. Vind dat dus geen reden waarom het niet kan.
Eigenlijk niet gek gedacht. Waarom jarenlang elke maand het hele riedeltje doorlopen als je geen kinderen (meer) wilt? Dus vrouwen gewoon de keus geven of ze die baarmoeder überhaupt willen houden?
Shadow0 schreef:DuoPenotti schreef:Maar als je niet snapt waarom iemand een vergelijking maakt misschien zelf je betoog niet houden.
Ik weet dat er nogal wat nare groepen zijn die via misinformatie over transities steeds weer verontwaardiging en ophef proberen op te roepen. Dat ben ik meer dan zat. Daar reageerde ik op.