België en Nederland als 1 land: ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:32

DuoPenotti schreef:
Nee, want dan kunnen we niet meer goedkoop tanken _O-

Denk niet dat de belgen onze kosten willen...

Dat vooral niet ....en ook niet de nederlandse gezondheidszorg...mijn familie woont nog in nederland en er zijn redenen waaromwij in belgie wonen...en ook al zijn hier slechtere wegen..je mag teminste nogwel gas geven ipv 80 te trutten op een 5 baans snelweg...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 23:44

Hutcherson schreef:
Ik heb wel specifieke wensen die ik van ieder land wil meenemen. Ziekenfonds van BE, belastingen van NL, wegenbelasting van BE, infrastructuur van NL, trajectcontroles van BE (t werkt wel!) en de huizenprijzen van BE, de frieten vanuit NL BE, benzineprijzen van BE, taak van NL, zachtheid vanuit BE, toegankelijkheid en deskundigheid van zorg van BE.

Toch wel veel vanuit BE.

Fixed it for you.

Furst

Re: België en Nederland als 1 land: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:16

Ik vind dat er best hard word gereageerd vanuit NL naar BE toe. Sorry, maar de meeste van mijn vriendinnen zijn NL (Ik ben zelf Belg) en sommige dingen vind ik in NL toch wel echt niet oke. En dan vooral op het gebied van gezondsheidszorg. Ik betaal daarvoor nu ongeveer zo een 300 per jaar voor, terwijl dat voor mijn vriendin al bijna 300 per maand is. De hulp die zij nodig heeft, krijgt ze niet, dus ze zit maar ergens op te wachten. En pas op, daar wil ik zeker Belgie echt niet per se alle krediet voor geven want ook ik heb jaren moeten wachten op de juiste hulp hoor.

Aan de ene kant zie ik het wel zitten hoor. Aan de andere kant denk ik, wat een chaos het zal brengen..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:26

Koopkracht kan je vergelijken, overige kosten niet, omdat dat nu eenmaal op meer en andere manieren wordt geregeld dan de directe portemonnee. Zorg is niet goedkoper in België, je betaalt er op een andere manier voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:01

De trajectcontroles zou ik wel heel graag hier in Nederland zien ja :j Wij rijden regelmatig vanuit Limburg via Antwerpen naar Zeeland in plaats van via Eindhoven/Breda, juist omdat mensen daar gewoon allemaal dezelfde snelheid rijden. Hier in Nederland scheurt de ene na de andere je met 130km/u voorbij waar je 100 mag.
Hier in Nederland gedragen de Belgen zich dan ook weer gewoon als idioten op de weg, dus het ligt toch echt aan de controles :))

Oh, en onze belgische motoragent-kennis zei dat ze daar zelfs flitsers in kliko's verstoppen enzo _/-\o_ Dat is toch briljant!
Hier in Nederland staat dan zo'n dikke agent in reflecterend pak achter een lantaarnpaal 'verstopt' _O-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:29

8nnemiek schreef:
Oh, en onze belgische motoragent-kennis zei dat ze daar zelfs flitsers in kliko's verstoppen enzo _/-\o_ Dat is toch briljant!
Hier in Nederland staat dan zo'n dikke agent in reflecterend pak achter een lantaarnpaal 'verstopt' _O-

Erm, dat wordt of werd ook in Nederland gedaan hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:37

Ja precies.
Flitsers in een kliko, in een aanhanger.
Sowieso achter struikjes.
Een klein deel is maar duidelijk zichtbaar

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:58

Furst schreef:
Ik vind dat er best hard word gereageerd vanuit NL naar BE toe. Sorry, maar de meeste van mijn vriendinnen zijn NL (Ik ben zelf Belg) en sommige dingen vind ik in NL toch wel echt niet oke. En dan vooral op het gebied van gezondsheidszorg. Ik betaal daarvoor nu ongeveer zo een 300 per jaar voor, terwijl dat voor mijn vriendin al bijna 300 per maand is. De hulp die zij nodig heeft, krijgt ze niet, dus ze zit maar ergens op te wachten. En pas op, daar wil ik zeker Belgie echt niet per se alle krediet voor geven want ook ik heb jaren moeten wachten op de juiste hulp hoor.

Aan de ene kant zie ik het wel zitten hoor. Aan de andere kant denk ik, wat een chaos het zal brengen..

Jullie betalen op een andere, minder zichtbare manier, minstens net zo veel...

Wat ik nooit zou willen uit België is de hiërarchie op de werkvloer en in ziekenhuizen enzo. Ik ben meer van de gelijkwaardigheid. En de slechte wegen idd. Maar ook het vriendelijk verpakken van wat je wilt zeggen. Ik ben terug naar Limburg verhuisd na jaren Rotterdam en ik mis hier het directe, recht voor z'n rape al. Dat heb ik in België nog veel meer.

Oh en dat achterlijke gedoe met de dokter moeten bellen voor een ziekbriefje voor je werk of school hoeft van mij ook niet. Wat een onzin en verklaring van wantrouwen naar je eigen medewerkers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:07

Ik vind het vooral grappig om de voor en nadelen te lezen van ieder land in dit topic.

Het samengaan is geen echt serieus plan zo te lezen, maar als ze samen zouden gaan zou het zoiets worden als Friesland denk ik. Soort provincies met eigen regels en gebruiken. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:19

Onali schreef:
8nnemiek schreef:

Erm, dat wordt of werd ook in Nederland gedaan hoor.

Wat goed, dat heb ik dus nog nooit gezien bij ons in de buurt! Hier zijn het altijd van die heel opvallende camera's of kasten, of zelfs hele groepen agenten met auto en al :+

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:33

Echt fuseren gaat nooit gebeuren, maar een sterke economische samenwerking tussen de Lage Landen kan heel goed zijn dus daar ben ik niet op tegen.

Ik ben gek op België en op Belgen (ben met een Vlaming verloofd) en er zijn zeker culturele/maatschappelijke verschillen, maar naar mijn idee niet heel veel anders dan in Nederlandse provincies onderling of vooral (Rand)stad vs provincie.

België is wat conservatiever op veel vlakken en loopt (daardoor misschien) ook vaak wat achter op moderne cultuur, zoals mode enz. Maar ook hiërarchie, traditionele rolpatronen, taalgebruik (het N-woord, hoor ik vrij veel in verschillende lagen). In de omgang juist weer iets gemoedelijker/laagdrempeliger dan veel Nederlanders. Maar dat kan dus ook weer een kwestie zijn van windstreek: Noord vs Zuid, waar ikzelf gewend ben aan nuchtere/stugge Noorderlingen.

Dus ja, t is allemaal niet zo zwart/wit. T mag zo blijven of er mag meer samengewerkt worden, ik zal hoe dan ook veel met Belgie te maken blijven hebben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 11:15

Het Nederlands studieschuld systeem is ook niet benijdenswaardig.

En wat de de werkvloer betreft, daar zijn de verschillen inderdaad huizenhoog. Cru gesteld worden Nederlanders hier vaak als arrogant gezien, en omgekeerd Vlamingen als achterbaks. Maar als je je een beetje open stelt leer je net veel van elkaar. Uiteindelijk, als je je professioneel opstelt, moet je met iedereen door 1 deur kunnen, toch?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:17

Oh, ik vind België en de Belgen prima.
En er zijn echt ook dingen die ik in België mooier of beter vind dan in Nederland.

Maar de vraag was of we 1 land moeten worden, en dát vind ik volkomen belachelijk en 0 voordelen hebben.

Nauwe samenwerking top.

De landen samenvoegen tot 1, belachelijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 11:19

8nnemiek schreef:

Hier in de buurt werd jaren geleden zo´n opvallende kast gezet. Diezelfde nacht autoband er rond en met benzine in de fik gezet. Na zes maanden nieuwe paal, diezelfde week weer bandje er rond en zaakje afgebrand. Ze hebben het geen derde keer geprobeerd.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:54

Nee dank u. Nu kan ik snel even over de grens goedkoop gaan tanken. Dat wil ik niet kwijt.
En als belg in nederland, wonend aan de grens. De verschillen tussen de 2 landen zijn toch flink. van kleine details tot grote verschillen.

Ik zou geen voorstander zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:54

heidy_wilco schreef:
Vlaanderen wel, die staan denk ik qua gedrag en cultuur best wel dichtbij ons, Wallonië niet, die kan beter naar Frankrijk gaan, want die hebben veel meer gemeen met elkaar qua cultuur. Cultuurverschillen blijf je altijd houden, maar over het algemeen kan ik heel goed met de Vlamingen die ik ken, en de Vlamingen die ik ken ontzettend goed met de Nederlanders. En een beetje onderling plagen gaat er altijd zijn, maar dat is juist het leuke.

Maar... Vlaanderen moet dan wel accepteren dat in veel instanties het Nederlandse systeem toch een stuk beter werkt.

Ik ben verhuisd van BE naar NL en echt waar, ik verlang terug naar de eenvoudigheid én snelheid van de Vlaamse overheid.

Wat een administratieve heksenketel met iedereen die een plasje eroverheen moet doen is Nederland.

Maar verder, laat het maar apart zijn. Een Belg is net zo verschillend van een Nederlander dan Duitsers en Denen. We spreken alleen semi dezelfde taal.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:55

8nnemiek schreef:
Alsjeblief niet zeg, ik moet er niet aan denken om overal billboard aan de muren te zien en gaten in de wegen :')

Heel andere cultuur inderdaad. Ik heb ook het idee dat dierenwelzijn en natuur en milieu totaal niet leeft in België, of lijkt dat maar zo?

Dat lijkt. Zeker op vlak van natuur is de bescherming én handhaving in België toereikender. Ik werk in die sector en ben nog steeds niet bekomen van de schok hoeveel er in Nederland mag verdwijnen aan natuur volgens de wet in vergelijking met Vlaanderen. Ook op vlak van milieu zoals waterrecycling zijn de regels in BE strenger dan in NL.

Als je kijkt naar dierenwelzijn denk ik ook niet dat BE veel minder is. Kijk maar eens hoeveel pups en kittens op Marktplaats en hoeveel op 2dehands.

Verder vind ik de toon waarop hier geschreven wordt over Belgie (en bijbehorend Belgen) wel confronterend. Dat mensen zich als Nederlander zo verheven voelen over een ander... Een grapje over slechte wegen is echt wel te maken maar zeggen dat een land achter loopt? Gewoon omdat het anders geregeld is? Wat is het volgende? Belgen zijn te dom om bij Nederland te horen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:21

Ik mag toch hopen dat de grappen over 'domme Belgen' en het achter lopen net zo bekend zijn voor de Belgen hier als die over de kwaliteit van de wegen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:27

Schuur_ schreef:
Wat is het volgende? Belgen zijn te dom om bij Nederland te horen?

En Nederlanders te gierig om bij België te horen, waarschijnlijk.

In nationale Belgische enquêtes worden Nederlanders herhaaldelijk beschreven als betweterig, arrogant, onbeschoft, dominant en agressief. Waarom is dat wel oké?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:34

Het afkraken van andere landen is een bekend nationalistisch fenomeen. Het maakt een land een eenheid denk ik dan maar. :P

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:35

Dus je vindt dat een Belg maar gewoon 'dom' moet meelachen als er wordt gezegd dat ze achterlopen op Nederlanders want het is algemeen geweten? Als je dit plaatst in een algemenere context is dat zeker niet ok.

Zoals ik het hier lees zijn dat soort gedachtegangen voor meerdere mensen hier geen grap maar waarheid en dat vind ik confronterend, zeker als Belg wonende in Nederland.

Waar zeg ik dat die vooroordelen over Nederlanders in nationale enquêtes (linkje aub want ik ben wel eens benieuwd naar de wetenschappelijke basis van die enquete) wel ok zijn? Ik zeg alleen dat ik het confronterend vind dat er toch een bepaalde verhevenheid heerst bij sommige personen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:36

Als je dit topic op een Belgisch forum geplaatst had dan had je dezelfde soort berichten gekregen hoor. :P

Ik maak mij daar niet zo druk om. Ik sla nog steeds geen Belgen in elkaar als ik daar ben. En de Belgen hier hebben mij ook nooit wat aangedaan. :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:40

MarlindeRooz schreef:
Het afkraken van andere landen is een bekend nationalistisch fenomeen. Het maakt een land een eenheid denk ik dan maar. :P

Jammer dat je de nood voelt om eenheid te creëeren door een ander af te breken.

Ik ga hier verder niet over in discussie want dat is me niet waard. Het ging me er alleen over dat ik best ben geschrokken over het gemak waarmee sommige uitspraken worden gedaan. Tuurlijk zit er een soort van grap of humor in maar als je dit plaatst met een andere doelgroep zijn eenzelfde uitspraken niet ok. Dus waarom bij de een wel en de ander niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:41

Oh ja ik kan daar juist wel om lachen. Nederlanders zijn vaak ook bot en gierig. Dus wie ben ik om dat te ontkennen.

Ik neem gelukkig dat soort dingen niet serieus. Als we nou constant ruzie hadden met onze buurlanden dan was dat anders.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:56

Schuur_ schreef:
Dus je vindt dat een Belg maar gewoon 'dom' moet meelachen als er wordt gezegd dat ze achterlopen op Nederlanders want het is algemeen geweten? Als je dit plaatst in een algemenere context is dat zeker niet ok.

Zoals ik het hier lees zijn dat soort gedachtegangen voor meerdere mensen hier geen grap maar waarheid en dat vind ik confronterend, zeker als Belg wonende in Nederland.

Eerlijk gezegd denk ik dat niemand hier in dit draadje (en in de rest van Nederland en België) de plannen van Bart de Wever serieus neemt. Dus de reacties zijn ook niet serieus.