Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:19

nps schreef:
Denk ik ook, veel vrouwen en dierenliefhebbers ;)

nps schreef:
Celiien schreef:
Moet dit nu gelijk weer? Degene die hier begint over een liever Nederland, doet gelijk een sneer geven als iemand een mening heeft die niet in lijn ligt met de jouwe.
Goed verhaal :j

Hu? Ik benoem gewoon waarom ik denk dat men hier wat linkser is dan gemiddeld in Nederland? Hoe haal je hier nou alweer een sneer uit? :o? Totaal niet persoonlijk.

En nee, ik ga niet fout op een andere mening, maar het verkondigen van dingen die niet waar zijn en het zo meteen naar en op de man roepen dat een wat linkser kabinet de hel en verdoemenis voor Nederland zal zijn. Daar heb ik moeite mee. De afgelopen jaren hebben we een kabinet met alle extreme, rechtse partijen met een grote bek in de kamer, en dat ging niet zo goed. We hebben al decennia lang geen links kabinet gehad Mag nu een ander weer?

Verder, wat imandra zegt!

nps, hij kwam over als dat als je dus niet links stem, je dus tegen vrouwen/dieren bent.
Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

En ik heb niks gezegd over hel en verdoemenis als we een links kabinet krijgen. We gaan dan wel zien wat er dan gaat gebeuren. Ik denk persoonlijk dat op dit moment de hele tweede kamer teveel bezig is met modder gooien naar elkaar en elkaar te veroordelen, en dat er überhaupt een tijd over heen gaat voordat er iets zinnigs uit gaat komen. Zowel in formatie als in het bestuur erna.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:21

Celiien schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe zat dat met de vorige poll en wat er landelijke uitkwam?
Kwam dat overeen?

Dankjewel voor het opzoeken.

[ Afbeelding ]

dan is daaruit lijkt mij op te maken dat bokt linkser is dan landelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:24

BigOne schreef:
Europees heb ik volt gestemd maar landelijk laat ik toch echt de kleine partijen even links liggen, geen zin aan meer versnippering en zeker niet aan nogmaals een pvv kabinet. Wat mij betreft krijgt Wilders geen kans om er drie keer mee te kappen.

Hoe verwacht je een PVV kabinet als niemand meer met PVV wil samenwerken? Zelfs een rechtse coalitie lijkt al niet meer mogelijk als de PVV weer heel groot zou worden. Dus zelfs iemand die voorstander is van een rechts beleid doet er verstandig aan in elk geval geen PVV stemmen, omdat een linkse coalitie dan als enige mogelijkheid overblijft. :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:27

Celiien schreef:
nps schreef:
Hu? Ik benoem gewoon waarom ik denk dat men hier wat linkser is dan gemiddeld in Nederland? Hoe haal je hier nou alweer een sneer uit? :o? Totaal niet persoonlijk.

En nee, ik ga niet fout op een andere mening, maar het verkondigen van dingen die niet waar zijn en het zo meteen naar en op de man roepen dat een wat linkser kabinet de hel en verdoemenis voor Nederland zal zijn. Daar heb ik moeite mee. De afgelopen jaren hebben we een kabinet met alle extreme, rechtse partijen met een grote bek in de kamer, en dat ging niet zo goed. We hebben al decennia lang geen links kabinet gehad Mag nu een ander weer?

Verder, wat imandra zegt!

nps, hij kwam over als dat als je dus niet links stem, je dus tegen vrouwen/dieren bent.

En ik heb niks gezegd over hel en verdoemenis als we een links kabinet krijgen. We gaan dan wel zien wat er dan gaat gebeuren. Ik denk persoonlijk dat op dit moment de hele tweede kamer teveel bezig is met modder gooien naar elkaar en elkaar te veroordelen, en dat er überhaupt een tijd over heen gaat voordat er iets zinnigs uit gaat komen. Zowel in formatie als in het bestuur erna.

Was niet zo bedoeld, excuus als het zo overkwam. Laatste alinea was niet op jou gericht, ik word een beetje simpel van dat door sommigen wordt gedaan alsof deze resultaten uit de de peiling Het Einde Van Nederland betekent en dat het zo persoonlijk wordt op politici.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:29

DuoPenotti schreef:
Hoe zat dat met de vorige poll en wat er landelijke uitkwam?
Kwam dat overeen?

DuoPenotti schreef:
Celiien schreef:

Dankjewel voor het opzoeken.

[ Afbeelding ]

Even tegen over elkaar gezet:

Afbeelding

Het grappige alleen is dat onze poll destijds geen Denk erbij had zitten, en die heeft dus wel 3 zetels.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:33

nps schreef:
Celiien schreef:

Was niet zo bedoeld, excuus als het zo overkwam. Laatste alinea was niet op jou gericht, ik word een beetje simpel van dat door sommigen wordt gedaan alsof deze resultaten uit de de peiling Het Einde Van Nederland betekent en dat het zo persoonlijk wordt op politici.

No problemo, we lezen ook maar van een beeldscherm af dus de toon gaat nogal verloren soms.
Ik word vooral een beetje moedeloos van het moddergooien, tussen links, rechts, de tweede kamer leden en alles erop en eraan. Je kan tegenwoordig ook niks meer zeggen zonder dat je (als rechts zijnde persoon) links over je heen krijgt, en andersom is dat natuurlijk net zo het geval.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:45

Celiien schreef:
No problemo, we lezen ook maar van een beeldscherm af dus de toon gaat nogal verloren soms.
Ik word vooral een beetje moedeloos van het moddergooien, tussen links, rechts, de tweede kamer leden en alles erop en eraan. Je kan tegenwoordig ook niks meer zeggen zonder dat je (als rechts zijnde persoon) links over je heen krijgt, en andersom is dat natuurlijk net zo het geval.

Ja!! Mee eens, zo vermoeiend. Lijkt wel een schoolplein
Moet wel zeggen dat ik dat nooit ervaar, maar wellicht ben ik te centrum georiënteerd die zowel met links als met rechts uit de voeten kan :P

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:48

Celiien schreef:
Even tegen over elkaar gezet:

[ Afbeelding ]

Het grappige alleen is dat onze poll destijds geen Denk erbij had zitten, en die heeft dus wel 3 zetels.

Duidelijk!
Dankjewel :j

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:03

DuoPenotti schreef:

Ik vraag me regelmatig af hoe dat komt? Op sociale media, waar toch ook veel mensen tijd aan besteden, zie je ook veel rechts georiënteerde mensen. Heeft het te maken met bepaalde opleidingen? Functies? Wel of geen werk, jong of oud? Werkzaam voor overheid of niet?
Misschien leuk om hier eens een poll over te maken? Of is dat al eens gedaan?

Bij een paardenforum verwachtte ik ook meer BBB stemmers of meer rechtste meningen… Nu weet ik al wel dat Bokt veel linkser is dan de weerspiegeling van de Nederlandse samenleving. Maar het hoe en erachter vind ik wel heel interessant.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 12:09

AppleSter schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik vraag me regelmatig af hoe dat komt? Op sociale media, waar toch ook veel mensen tijd aan besteden, zie je ook veel rechts georiënteerde mensen. Heeft het te maken met bepaalde opleidingen? Functies? Wel of geen werk, jong of oud? Werkzaam voor overheid of niet?
Misschien leuk om hier eens een poll over te maken? Of is dat al eens gedaan?

Bij een paardenforum verwachtte ik ook meer BBB stemmers of meer rechtste meningen… Nu weet ik al wel dat Bokt veel linkser is dan de weerspiegeling van de Nederlandse samenleving. Maar het hoe en erachter vind ik wel heel interessant.

ik denk dat dit voornamelijk komt doordat de meerderheid hier vrouw is.

Petpa

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:10

Ik denk dat het komt doordat er op bokt, relatief gezien, veel mensen met een uitkering zijn.
Mensen stemmen in de regel toch naar de portemonnee.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:12

Petpa schreef:
Ik denk dat het komt doordat er op bokt, relatief gezien, veel mensen met een uitkering zijn.

Oh ja? Hoe is die verhouding op Bokt dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:12

Ik stemde vroeger altijd GL. Sinds ze samen zijn gegaan met de PvdA zijn ze mij kwijt geraakt en ben ik een beetje gaan zweven. Ik ben meer naar rechts opgeschoven omdat ik sommige klimaatdoelstellingen veel te ver vind gaan. Zo hoeven er van mij niet overal windmolens te komen en ik ben voor actief beheer op wolven, indien nodig. Heb de vorige keer BBB gestemd maar die zijn me toch veel te rechts op een heel aantal punten. Ik twijfel nu tussen ChristenUnie en CDA. Die scoren ook hoog bij mij in de stemwijzer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:14

Petpa schreef:

dan stem ik fout...

Of ja, ik denk dat met meer links het echt niet beter word met een uitkering al zeggen ze dat wel.
Die klimaatwaanzin moet toch betaald worden en dat gaat niet samen met uitkeringen verhogen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:14

Doubtless schreef:
Petpa schreef:

Oh ja? Hoe is die verhouding op Bokt dan?

Heb je goed gelezen?

Ik schrijf ik denk.
Denken is anders dan weten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:20

Petpa schreef:
Heb je goed gelezen?

Ik schrijf ik denk.
Denken is anders dan weten.

Maar je hebt er geen gedachte bij hoe die verhouding dan is? Gewoon dat het 'veel mensen' zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:22

Petpa schreef:

Mensen met paarden en uitkering ? Ik denk dat het wel meevalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:22

Ik heb juist het idee dat er op bokt meer hogeropgeleide mensen zitten dan bijvoorbeeld op Facebook, en juist minder mensen met een uitkering.

Mensen met een uitkering blijken trouwens vaker rechts te stemmen dan je zou verwachten. Best gek, want daarmee snijden ze zichzelf in de vinger.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:24

Oh mijn idee is daar echt omgekeerd bij, veel mensen met paarden, paarden kosten geld, die kan je doorgaans niet houden als je een uitkering hebt. Totaal nergens op gebaseerd deze gedachtengang. Maar vooral vanuit mijn eigen leefwereld geredeneerd. Ik ben echt hard aan het nadenken nu of ik überhaupt (persoonlijk) mensen ken die een uitkering hebben :o

Daarnaast denk ik ook: veel mensen met dieren op bokt, die houden van de natuur en stemmen eerder op gl of pvdd. Ook weer nergens op gebaseerd :=

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:24

Ik heb dan toch wel het idee ergens, dat dat wel mee moet vallen? Onderbouwd heb ik het niet, en ik denk niet dat daar ergens een staafje voor is, maar paardensport is een dure hobby. Je zou toch eerder een meerderheid verwachten van mensen die geen uitkering hebben?

Een vandaag heeft er eens een artikel aan besteed over de demografie bij stemgedrag van de grootste 5 partijen. je kan hier per partij selecteren op man/vrouw, werkzaam/niet werkzaam, opleidingsniveau, en ook waar de stemmers vandaan komen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepa ... tst-147246
Het is wel uit 2023, maar ik vermoed niet dat er veel veranderd is.
Daar zie je ook wel dan meer dan 50% van de GL/pvda stemmers niet werkzaam zijn. Of dat echter is omdat ze een uitkering hebben, of omdat ze met pensioen zijn, zegt het verhaal niet.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 03-10-25 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:26

Cayenne schreef:
Hier ook de stemwijzer gedaan en ik kwam voor 69% uit op GroenLinks/PVDA, 62% op Vrede voor Dieren ( :o? Nooit van gehoord) en voor 59% op Partij voor de Dieren.
Ondanks dat niet alle standpunten bij mij aansluiten, gaat het waarschijnlijk wel GL/PVDA worden.

Een deel van de pacifistische kant van de Partij voor de Dieren kon zich niet vinden in de lijn van de partij (ze vinden het een wapenwedloop, dat men meer aan diplomatie moet doen en dat de PvdD teveel geld aan defensie wil uitgeven) en is daarom een eigen partij begonnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:27

Ik hoop dat mensen echt gaan begrijpen dat een aantal partijen vaak maar 1 doel hebben, pvv islam, bbb intensieve veehouderij, vvd ondernemers en rijken. Alle drie hebben geen tot zeer weinig oog voor de problemen van de onderkant van de bevolking.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:29

BigOne schreef:
Ik hoop dat mensen echt gaan begrijpen dat een aantal partijen vaak maar 1 doel hebben, pvv islam, bbb intensieve veehouderij, vvd ondernemers en rijken. Alle drie hebben geen tot zeer weinig oog voor de problemen van de onderkant van de bevolking.

dan moet je het partijprogramma van BBB toch wat beter bekijken voordat je zulke uitspraken doet.
Ook hun moties zijn veel meer divers dan enkel intensieve veehouderij

Zoals de motie van De rekenkundige ondergrens van 1 mol wordt zo snel mogelijk ingevoerd.
Die is aangenomen.

Die is niet enkel voor de veehouderij, maar ook voor huizenbouw.

En als GL/Pvda geen rem zet op elk jaar een kleine stad aan inwoners erbij lijkt me huizenbouw best welnodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:34

Een partijprogramma zegt weinig. Het gebeurt met regelmaat dat een partij gewoon dwars tegen hun eigen programma in stemt. Afgelopen jaar nog; de PVV stemt TEGEN de wet voor meer natuurlijk gedrag voor veedieren. Maar wel roepen dat ze tegen dierenleed zijn.. BBB stemde daar uiteraard ook tegen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-10-25 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:34

BigOne schreef:

Kan ik het toch niet helemaal mee eens zijn.
Het zijn wel de speerpunten van hun campagnes altijd.

Echter zijn er ook partijen die dat totaal hebben losgelaten, wat hun veel kiezers heeft gekost. Ik noem maar een D66, 'de studentenpartij', die hun kiezers driedubbel hard genaaid hebben met het leenstelsel en bijvoorbeeld het rentepercentage van de studielening. Gewoon een voorbeeld.