15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:34

Swift schreef:
Daar zou vast wel een reden voor geweest zijn. Je wordt niet in een pleeggezin geplaatst vanwege je zweetvoeten.

Kinderen dus in pleeggezinnen worden geplaatst zitten daar niet door hun eigen toedoen hè. Die zitten daar omdat er is besloten dat de situatie thuis onhoudbaar is.

Dat bedoelde ik met mijn quote. Ze zitten niet voor niets in een pleeggezin.
Misschien kent niet iedereen die opmerking.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:36

Miran schreef:
Ik denk dat ‘hij vluchtte’ in deze situatie wat simpel uitgedrukt is. Het is niet dat hij een uitgestorven natuurgebied in rende, hij wilde gewapend een MacDonalds waar mensen zaten te eten in. Als daar gewonden of doden waren gevallen had het nog veel heftiger geweest.
Ik begrijp het verdriet van de moeder, maar hier zijn heel wat stappen mis gegaan.
Klopt het dat hij de mcDonalds in wilde rennen?
Ik las dat eerder inderdaad ook, maar later werd dit weerlegd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:37

Wie zegt dat hij uit huis is geplaatst? Ouders uit de Antillen sturen hun kinderen vaak naar Nederland omdat ze het onderwijs daar beter vinden, de kinderen komen dan vaak bij familie in huis. Is er ergens melding van gemaakt dat dit een uithuisplaatsing was?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:37

DuoPenotti schreef:
en ja het is heel simpel.
Als hij was gaan vakken vullen bij de appie en zo de fatbike bij elkaar had gespaard had hij ook nog geleefd.

Dit is naar mijn mening het enige juiste.

Hij heeft naar zeggen een wapen op het hoofd van het slachtoffer gezet toen hij de fatbike heeft gestolen. Daarna gevlucht met wapen en niet geluisterd naar de bevelen van de politie.

Als bovenstaande allemaal anders was gelopen dan had deze jongeman gewoon nog rondgelopen.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:38

Het is hier heel dichtbij, heb regelmatig ook gewerkt op die locatie van de mc.

Ergens begrijp ik de moeder wel, want het is haar kind.

Maar aan de andere kant, een politie schiet echt niet graag en ook niet nadat er maar 1x niet is gereageerd op een bevel. Het was een druk moment bij de mc, stel dat hij was gaan schieten en onschuldige omstanders (waar waarschijnlijk ook veel jonge kinderen bij zaten) was het ook de schuld van de agenten omdat ze niet optreden.. Naar mijn idee kunnen agenten tegenwoordig linksom of rechtsom niks goed doen.. Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.
Laatst bijgewerkt door Eefsel2109 op 25-09-25 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaK83

Swift schreef:
Jeetje ik schrik echt van de reacties en ook met de termen waarmee wordt gesmeten in de openingspost.
Het brein is in de puberteit nog volop in ontwikkeling, 15 jarigen zijn beïnvloedbaar en simpelweg nog niet in staat om de consequenties van hun acties volledig te overzien. Dat is geen excuus of volledige verklaring (want de gemiddelde 15 jarige berooft gelukkig niet gewapend iemand van zijn fatbike) maar ik vind het wel heel triest dat er door de politie op deze manier is gehandeld. Een puber (mens) in totale paniek is vergelijkbaar met een paard in paniek, ze schakelen over naar instinct gedrag (vechten, vluchten, bevriezen). Uit het beeld dat nu bekend is lijkt te spreken dat deze jongen aan het vluchten was, hij was op dat niet bereikbaar voor aanwijzingen (zijn onze paarden ook even niet als ze enorm schrikken en ervandoor gaan). Voor de politie is dit ook een situatie vol adrenaline maar we weten allemaal, als we de parallel naar ons paard in paniek blijven trekken, dat bepaalde handelingen de situatie erger maken en andere ervoor kunnen zorgen dat de paniek zakt en er weer contact mogelijk is. Ik vraag me wel af of er een andere uitkomst had kunnen zijn als deze jongen de mogelijkheid had gekregen om uit de paniek te komen. Ik vind het heel heftig dat er een jong leven op deze manier is geëindigd.

Een paniekerig paard heeft niet de intentie om kwaad te doen. Dat had deze zware crimineel wel. Hij had net daarvoor iemand bedreigd met een vuurwapen. Het zal je maar gebeuren!

Swift

Wintu schreef:
Als jij met een werkend wapen rondloopt samen met je matties, en deze op het hoofd van iemand zet als bedreiging, meerdere malen je wapen aan de politie laat zien en dan probeert te ontkomen aan dat ze je oppakken... je een volle mac in wilt lopen met dat wapen. Dat vind ik niet te vergelijken met een paniekerig paard.

Naar wat ik begreep had hij zich in de macDonalds "verstopt" en rende hij de Mac uit toen de politie kwam. Hij is buiten neergeschoten terwijl hij wegrende. Als hij koelbloedig en berekenend had gehandeld had hij hele andere keuzes (met veel schadelijkere gevolgen voor anderen) kunnen maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:40

Het slachtoffer die een pistool tegen zijn hoofd kreeg, is ook nog in elkaar geslagen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:40

Het is heftig voor alle betrokkenen en dan niet het slachtoffer, zijn familie, pleeggezin en de agenten. Maar wat van de mensen die het hebben zien gebeuren? De agent staat is ook die morgen niet opgestaan met het idee om een ventje van 15 neer te schieten. Terwijl dat mannetje wellicht wel zoiets had van zullen we een beroving doen. Maar dat is een aanname.

De moeder probeert er, imo, een slaatje uit te slaan. Terwijl zij in deze degene is geweest die haar zoon goed op had moeten voeden. Maar wat is idd de reden dat het kereltje met een geladen gaspistool liep? En waarom moest hij zo nodig een fatbike roven en de eigenaar van die vreselijke fiets ( van mij mogen ze allemaal de weg af maar dat terzijde ) bedreigen? Daarnaast, wie heeft hem dan wapen verschaft?

Zo ken ik er nog een bij mij in de directe omgeving die alles maar krijgt van haar moeder. En dat ze met een bivakmuts en een nepwapen op straat loopt mag ook. Gelukkig heb ik haar aan haar verstand kunnen peuteren dat dat hier een no go is. Maar wat als dat met Jerryson ( zo heet hij geloof ik ) ook zo was en er niemand was om hem aan zijn verstand te brengen dat dat echt niet kan. En dan kan het van kwaad tot erger gaan.
Ik vind dus ook dat de politie goed gehandeld heeft, Hij moet de rest van zijn leven dealen dat hij/zij een kind neergeschoten heeft.
Laatst bijgewerkt door Yavanna op 25-09-25 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 10:42

Brainless schreef:
Britta31 schreef:
Zij hoort toch gewoon bij haar zoon in nederland te zijn en laat de opvoeding nu over aan iemand anders.

Ouders hebben geen keuze als een kind uit huis wordt geplaatst.
Een waarom is het de verantwoordelijkheid van zijn moeder? Misschien woonde hij eerst bij zijn vader

Uithuisplaatsingen gaan best vaak fout. En als dan een voogd de verantwoording over kinderen krijgt, dan kan het helemaal fout gaan. DIe beslist dan waar een kind geplaatst wordt en als de ouders dingen vragen, beweren, zeggen, vermelden, dan wordt er echt niet altijd geluisterd.
Daar komt nog bij dat al die woongroepen, instanties, enz soms beheerd worden door 'zorgcowboy's' die snel geld willen verdienen. Denk dan even aan wat er gebeurd is met die Aurora borealis in Wedde, maar
lees dan dit ook even:
https://www.skipr.nl/nieuws/voormalig-d ... ugbetalen/

Flevostate was een woongroep voor jongeren die al dan niet tijdelijk uit huis geplaatst waren. Ik ben daar toen het nog bestond meermaals binnen geweest en heb echt wel dingen gezien die raar waren.
Ik geloof echt dat zulke woongroepen moeten bestaan, maar absoluut niet altijd het beste uit een kind weten te halen. Je hebt medewerkers die echt begaan zijn met hun werk, die willen het beste voor die kinderen. Je hebt er echter ook die gewoon tijd uit willen zitten. Als dan het beleid van hogerhand niet goed of niet optimaal is, dan gaat dit ten koste van de ontwikkeling van de kinderen die er zitten.
Er zijn dus woongroepen waar kinderen ondanks een leerplichtige leeftijd niet naar school gaan (die krijgen dan ontheffing omdat er zgn. geen 'passend onderwijs' voor handen is). Maar dan mogen ze ook in bed blijven liggen hoe lang het hen uitkomt, dus als ze om 11 uur van hun nest komen is dat prima, 1 uur is prima. Dan missen ze dus gewoon de regelmaat die iemand later in het leven nodig heeft om normaal te kunnen werken. Maar zoiets 'mag' op woongroepen.
Een ander voorbeeld is dat personeel geen kamers van clienten mag betreden. Dat is natuurlijk een goede regel, maar als men weet dat er gestolen waar ligt, dan mogen ze er ook niet in om het te bevestigen. Dan moet er al wat via de politie geregeld worden. Dus direct checken, straffen en aanpakken mag gewoon niet. Een ouder die direct toezicht heeft op het kind gaat gewoon die slaapkamer in, pakt terug wat gejat is en gaat met kind en al het terugbrengen naar een winkel. Tenminste, dat is normale opvoeding in mijn ogen. Zodat het kind het ook leert.

Het geen passend onderwijs voor kinderen is vaak een geldpotje van de gemeente die iets tegenhoudt. Ik ken een voorbeeld van een uit huis geplaatst kind wat in gemeente X geplaatst werd en gemeente A moest betalen. Gemeente X had een school en die school wilde dat kind niet hebben. Gemeente Y had een soortgelijke school en wilde het kind wel aannemen. Maar dat mocht niet van gemeente A waar het kind officieel stond ingeschreven omdat het dan te duur zou worden met een taxibusje e.d. Dus het gevolg: kind ging niet meer naar school.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:43

Swift schreef:
Wintu schreef:
Als jij met een werkend wapen rondloopt samen met je matties, en deze op het hoofd van iemand zet als bedreiging, meerdere malen je wapen aan de politie laat zien en dan probeert te ontkomen aan dat ze je oppakken... je een volle mac in wilt lopen met dat wapen. Dat vind ik niet te vergelijken met een paniekerig paard.

Naar wat ik begreep had hij zich in de macDonalds "verstopt" en rende hij de Mac uit toen de politie kwam. Hij is buiten neergeschoten terwijl hij wegrende. Als hij koelbloedig en berekenend had gehandeld had hij hele andere keuzes (met veel schadelijkere gevolgen voor anderen) kunnen maken.

Hij wilde niet gepakt worden, daarom rende hij weg. Omdat ie wist dat ie fout zat, dat kan zelfs een puber bedenken. Zijn actie om een werkend wapen aan te schaffen, die tegen iemands hoofd te zetten, die gene in elkaar meppen en dan maling hebbende aan de politie, je verstoppen in een drukke macDonalds, ik zie enkel en alleen koelbloedigheid en berekening.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:43

[/quote]

Dat bedoelde ik met mijn quote. Ze zitten niet voor niets in een pleeggezin.
Misschien kent niet iedereen die opmerking.[/quote]

Ik werk in de hulpverlening en ken de opmerking "ze zitten/komen hier niet voor hun zweetvoeten" dus maar al te goed. Daarmee wordt bedoeld dat de er wel het nodige met de cliënten aan de hand is. Wat ik wilde zeggen was dat er niet iets aan de hand hoeft te zijn met kinderen die in een pleeggezin terrecht komen maar dat ze heel vaak slachtoffer zijn van de situatie waarin de opgegroeid zijn. De kinderen kunnen er zelf niks aan doen, het ligt niet aan hen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:44

Swift schreef:
Voor de politie is dit ook een situatie vol adrenaline maar we weten allemaal, als we de parallel naar ons paard in paniek blijven trekken, dat bepaalde handelingen de situatie erger maken en andere ervoor kunnen zorgen dat de paniek zakt en er weer contact mogelijk is.

Ook een (ontzettend niet!) fun fact: deescalerend te werk gaan zit niet ingebed in de politie opleiding. Het onderwerp wordt een paar keer aangestipt, maar het is geen hoofdmodule.

Collega's van mij geven hier workshops in bij politie en Defensie, niet bij de opleidingen maar gewoon voor medewerkers. Hoe vaak zij niet de reactie krijgen "had ik dit maar eerder geleerd, dan waren zoveel incidenten heel anders gelopen...".

Dus het is zó makkelijk oordelen over dat je toch wel logisch na kan denken, en ik snap dat gezien je reactie dat je er zo van geschrokken bent, maar het is echt niet zo simpel. De opleiding van de politie schiet aan alle kanten tekort. Simpelweg door te weinig middelen. Of eigenlijk maar één middel: geld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:45

Olle schreef:
DuoPenotti schreef:
en ja het is heel simpel.
Als hij was gaan vakken vullen bij de appie en zo de fatbike bij elkaar had gespaard had hij ook nog geleefd.

Dit is naar mijn mening het enige juiste.

Hij heeft naar zeggen een wapen op het hoofd van het slachtoffer gezet toen hij de fatbike heeft gestolen. Daarna gevlucht met wapen en niet geluisterd naar de bevelen van de politie.

Als bovenstaande allemaal anders was gelopen dan had deze jongeman gewoon nog rondgelopen.

Ook mee eens.
Risico van het vak.
En ja, als vijftienjarige kun je niet altijd doordachte keuzes maken, maar ik vind dit wel weer het andere uiterste.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:45

Ik vind het hij is zo'n zielige jongen toch altijd zo'n poedersuiker smoes.
Hij is pas 15 en weet niet beter.
Tuurlijk weet hij wel beter en dat je niet met een wapen mag beroven.

En hij kwam uit een rot thuis situatie.
Ja net als duizenden andere die zich dan wel gewoon gedragen.

Dat getrut geeft juist extra motivatie rottigheid uit te halen want het word toch wel recht geluld.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:46

Eens met Wintu!
Als hij stoer gaat rondlopen met een wapen er er ook een overval mee pleegt kan je weten dat dat de consequenties kunnen zijn, geen medelijden mee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:46

Britta31 schreef:
Ik vraag mij af waarom de moeder in het buiteland woont en haar zoon bij een pleegmoeder.Zij hoort toch gewoon bij haar zoon in nederland te zijn en laat de opvoeding nu over aan iemand anders.

Moeder had heimwee:
Citaat:
De biologische moeder van de jongen woont op Curaçao, legt de advocaat uit in de talkshow. "Omdat ze heimwee had naar dat land is ze terugverhuisd, maar ze wilde haar oudste kinderen een betere toekomst geven door ze in Nederland te laten", zegt hij. Ook is bekend dat de jongen pleegouders in Nederland had.
https://nos.nl/artikel/2583931-moeder-v ... n-doodslag

Ik ben van mening dat je, wat er ook gebeurt in het leven, je altijd primair moeder/vader/ouder bent van het kind wat je op de wereld hebt gezet. En je de daarmee ook de verantwoordelijkheid bent aangegaan om het kind zo goed mogelijk op te voeden.
Zij heeft heel egoïstisch haar eigen welzijn boven het welzijn en de opvoeding van haar zoon gekozen. Nu niet piepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:47

VuurVleugels schreef:
Swift schreef:
Voor de politie is dit ook een situatie vol adrenaline maar we weten allemaal, als we de parallel naar ons paard in paniek blijven trekken, dat bepaalde handelingen de situatie erger maken en andere ervoor kunnen zorgen dat de paniek zakt en er weer contact mogelijk is.

Ook een (ontzettend niet!) fun fact: deescalerend te werk gaan zit niet ingebed in de politie opleiding. Het onderwerp wordt een paar keer aangestipt, maar het is geen hoofdmodule.

Collega's van mij geven hier workshops in bij politie en Defensie, niet bij de opleidingen maar gewoon voor medewerkers. Hoe vaak zij niet de reactie krijgen "had ik dit maar eerder geleerd, dan waren zoveel incidenten heel anders gelopen...".

Dus het is zó makkelijk oordelen over dat je toch wel logisch na kan denken, en ik snap dat gezien je reactie dat je er zo van geschrokken bent, maar het is echt niet zo simpel. De opleiding van de politie schiet aan alle kanten tekort. Simpelweg door te weinig middelen. Of eigenlijk maar één middel: geld.

om eerlijk te zijn geloof ik hier geen bal van...
Als beveiliger leer je dit als eerste en dan zou het bij de politie niet zo zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:49

@roodvos
Kun je wel vinden, maar zo werkt het niet.
Voor sommige kinderen zou het juist beter zijn als ouders niet primaire rechten hadden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:49

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:50

VuurVleugels schreef:
Swift schreef:

Wat erg dat er door geldgebrek zo'n belangrijk onderdeel van het werk overgeslagen wordt en agenten onvoldoende voorbereid een steeds meer verhardende maatschappij in worden gestuurd. Als je het niet geleerd hebt kun je het inderdaad ook niet toepassen en dan is dit inderdaad de enige mogelijke uitkomst en dat is triest voor alle partijen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:51

De-escaleren is volgens mij zo'n beetje de basis van politiewerk.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:53

DuoPenotti schreef:
om eerlijk te zijn geloof ik hier geen bal van...
Als beveiliger leer je dit als eerste en dan zou het bij de politie niet zo zijn?

Bij de politie ligt de focus op massa/crowd management. De straat/omgeving veilig stellen en houden. Interessante links hierover:

https://www.politieacademie.nl/over-ons ... -opleiding:

Citaat:
Hoe geven we politiemensen de goede training en opleiding mee? Is daar tijd voor? En kan je dat bijvoorbeeld ook meer in de praktijk doen? Politiemensen zijn bijvoorbeeld positief over de opleiding de-escalerend communiceren. Maar er kunnen maar een beperkt aantal mensen per jaar deze opleiding volgen. Docent IBT Peter Walterbos vertelde over de moeite die het kost om de-escaleren in te bouwen. Er is 24 uur nascholing beschikbaar voor operationele agenten. De roep om tijd en opleidingscapaciteit op dit vlak werd breed gedeeld.

https://www.politieacademie.nl/opleidin ... 8-001-2025
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 25-09-25 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 10:54

Brainless schreef:
@roodvos
Kun je wel vinden, maar zo werkt het niet.
Voor sommige kinderen zou het juist beter zijn als ouders niet primaire rechten hadden.

En als ouders uit de ouderlijke macht gezet zijn, dan zijn ze ook echt niet meer verantwoordelijk. Dan is het LJ en R.
Dan heb je als biologische ouders zelfs niets meer te zeggen, alleen maar ja en amen te knikken.
Ik weet natuurlijk niet of dat hier speelde, of niet, maar pleegouders krijg je volgens mij niet zomaar.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:57

MarlindeRooz schreef:
Ja en ik lees ook dat je schrijft dat de politie niet oefent met bewegend doelwit. Ik vind daar andere dingen over. :)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0008332/1996-11-15

Dit klopt inderdaad, sorry, onduidelijkheid aan mijn kant. Ik refereerde naar realistische situaties buiten, zoals hoe de Amerikaanse politie oefent. Dat wordt niet geoefend. Maar inderdaad wel lopend schieten op bewegende 'bollen'!