Swift schreef:Jeetje ik schrik echt van de reacties en ook met de termen waarmee wordt gesmeten in de openingspost.
Het brein is in de puberteit nog volop in ontwikkeling, 15 jarigen zijn beïnvloedbaar en simpelweg nog niet in staat om de consequenties van hun acties volledig te overzien. Dat is geen excuus of volledige verklaring (want de gemiddelde 15 jarige berooft gelukkig niet gewapend iemand van zijn fatbike) maar ik vind het wel heel triest dat er door de politie op deze manier is gehandeld. Een puber (mens) in totale paniek is vergelijkbaar met een paard in paniek, ze schakelen over naar instinct gedrag (vechten, vluchten, bevriezen). Uit het beeld dat nu bekend is lijkt te spreken dat deze jongen aan het vluchten was, hij was op dat niet bereikbaar voor aanwijzingen (zijn onze paarden ook even niet als ze enorm schrikken en ervandoor gaan). Voor de politie is dit ook een situatie vol adrenaline maar we weten allemaal, als we de parallel naar ons paard in paniek blijven trekken, dat bepaalde handelingen de situatie erger maken en andere ervoor kunnen zorgen dat de paniek zakt en er weer contact mogelijk is. Ik vraag me wel af of er een andere uitkomst had kunnen zijn als deze jongen de mogelijkheid had gekregen om uit de paniek te komen. Ik vind het heel heftig dat er een jong leven op deze manier is geëindigd.
Een paniekerig paard heeft niet de intentie om kwaad te doen. Dat had deze zware crimineel wel. Hij had net daarvoor iemand bedreigd met een vuurwapen. Het zal je maar gebeuren!