Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:31

Precies Babootje. Wat ik las in de Franse pers dat er een vermoeden bestaat dat er drones richting de basis gingen. Dus goed de terughoudende reactie van de NAVO, en dat dit tot de bodem wordt uitgezocht. Dat richting de basis gaan heb ik nergens anders gelezen, dus maar eens afwachten
Ik las zowel in de Belgische als de Franse pers dat men spreekt over 20 drones en wellicht paar meer die afzwaaiden of elders neergestort zijn en waar men geen weet van heeft. Dat getal van 500 heb uit nergens in de betrouwbare pers gelezen, dus overdrijven is ook een kunst. Maar 19,20 of 21 dat is niet meer per ongeluk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:13

En het kan zo maar nog een keer gebeuren..

https://x.com/EuromaidanPress/status/19 ... 7319860501
Polen stuurde op 13 september vliegtuigen op en sloot de luchthaven van Lublin als reactie op een Russische dronedreiging in aangrenzende Oekraïense regio's.
De NAVO heeft de verdediging langs de oostgrens versterkt na de inval van Russische drones op 10 september
https://x.com/NSTRIKE1231/status/1966911101230346250
Er is een luchtaanvaldreiging afgekondigd in het Poolse woiwodschap Lublin.

En het gebeurt overigens ook in Roemenie
https://x.com/NSTRIKE1231/status/1966911377030734234
Roemeense media hebben officieel de vernietiging van een Shahed-drone bevestigd die het Roemeense luchtruim is binnengedrongen. Twee Roemeense F-16's vertrokken om 18:05 uur lokale tijd vanaf vliegbasis Fetesti.

Hoe wel de laatste wel een "ongelukje" kan zijn want het is maar een enkele drone.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:26

Babootje jouw zin: '"En het kan zo maar nog een keer gebeuren.."klopt toch niet? Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen voor als het nog een keer gebeurt. Ik schrok me dood van je bericht want ik dacht dat de Russen het weer hadden gedaan. Gelukkig is dat niet het geval en -praten we over voorzorgmaatregelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:48

De voorzorgsmaatregelen om sneller te reageren hebben geen invloed op de mogelijkheden van Rusland om weer drones over de Poolse grens te sturen. Dus ja het kan nog een keer gebeuren, ongeacht hoe goed/slecht de reactie aan de ontvangende kant is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:52

pien_2010 schreef:
Babootje jouw zin: '"En het kan zo maar nog een keer gebeuren.."klopt toch niet? Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen voor als het nog een keer gebeurt. Ik schrok me dood van je bericht want ik dacht dat de Russen het weer hadden gedaan. Gelukkig is dat niet het geval en -praten we over voorzorgmaatregelen.

Jazeker, voorzorgsmaatregelen omdat het zomaar weer eens kan gebeuren dat Rusland zich "vergist".

Het advies van Zelensky is dat Polen meehelpt om de drones al in Oekrains luchtruim uit de lucht te halen.
Dan gaan ze zeker niet de grens over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:02

Zou ik ook zeggen als ik Zelensky was.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 17:32

Afgezien van het feit dat drones een ellende kunnen veroorzaken denk ik dat we dolblij moeten zijn met wat er gebeurt is. Immers het toont aan hoe zwak de lucht verdediging is. Wellicht ontstaat het idee om adequate lucht verdedigingen aan te schaffen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 09:09

pien_2010 schreef:
Zou ik ook zeggen als ik Zelensky was.

Het nadeel is alleen wel dat het dronepuin dat ook schade kan veroorzaken wel in Oekraine valt.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:36

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 17:59

MissWeenie schreef:
En ook nu weer schending van het luchtruim in Estland.
https://www.nu.nl/buitenland/6369656/ru ... tland.html

Rusland ontkend maar in dit geval geloof ik de NL propaganda. Dit is iets wat in de genen van de Russen zit. Ze vinden het fantastisch om de aandacht te trekken. Na afloop zitten ze aan de whiskey, geen wodka, om er over na te praten. Dit is al tientallen jaren het geval. We konden het recentelijk ook lezen van de Noren die een Russische onderzeeër zochten. Wen er maar aan. Mijn bron, ik heb ook Russische kennissen, was zelf in Rusland globaal 7 keer, en met een paar borrels erbij komen de sterke verhalen. Gedrag van de Russen keur ik niet goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 19:27

Nico zullen we het woord propaganda gebruiken voor propaganda en nieuws gebruiken voor nieuwsfeiten?
Dan gebruik je de Nederlandse taal correct zonder het een te zeggen met de schijn van het andere. Dat is wel zo verhelderend op een forum waar we discussiëren middels taal.

Dit als reactie op "in dit geval geloof ik de NL propaganda"

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:35

"Nieuwsfeiten" zijn altijd nog opgeschreven door een persoon die de betreffende gebeurtenis op een bepaalde manier interpreteerd.
Is dat dan een feit,of toch eigenlijk journalistische propaganda? In feite is dat met alles toch zo?wat kan je nu nog geloven?ik bekijk alles met een zeer wantrouwende blik.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:52

Behalve wat je vrienden en bekenden in Rusland je vertellen. :o
Dat wordt regelmatig voor waar aangenomen door jou, zonder onderbouwing.

Feiten kunnen onderbouwd worden met bewijs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:56

Polar schreef:
Behalve wat je vrienden en bekenden in Rusland je vertellen. :o
Dat wordt regelmatig voor waar aangenomen door jou, zonder onderbouwing.

Feiten kunnen onderbouwd worden met bewijs.

Precies!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 22:05

veneri schreef:
"Nieuwsfeiten" zijn altijd nog opgeschreven door een persoon die de betreffende gebeurtenis op een bepaalde manier interpreteerd.
Is dat dan een feit,of toch eigenlijk journalistische propaganda? In feite is dat met alles toch zo?wat kan je nu nog geloven?ik bekijk alles met een zeer wantrouwende blik.

Neem nu maar van me aan dat Rusland echt aan het provoceren is en geen goede bedoelingen heeft met Europa. Neem ook maar van me aan dat Rusland het oorlogsrecht aan alle kanten schendt. Dat ligt niet aan de Russische inwoners maar aan het regiem van dat land. Zijn echt niet zo'n frisse mannen.
En ja kritisch zijn is goed. Maar de drones waren in Polen, de Russische straaljagers al jaren het en der daar waar ze niet hoorden. Dat zijn feiten en de een brengt het wellicht wat koeler als de ander maar dat doet niets af aan het feit dat dit gezeur en geprofoceer al jaren bezig is.
Alleen Turkije had de ballen om er een meer te halen na waarschuwing en daar vergissen de Russen zich niet meer. Ze zouden wel gek zijn want is veels te duur.
Maar met een zwalkende Trump in de NAVO is het heel moeilijk om goed door te pakken, dus gooit de Navo er maar weer een vergadering tegen aan. Het is gevaarlijk wat Rusland doet en dat besef is bij teveel mensen in Europa niet aanwezig.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:13

Wat de Russen doen of dat testen/ provoceren of wat dan ook is zie ik als onbelangrijk. Zolang er geen slachtoffers vallen zie ik het fantastisch. Immers de geleerden kunnen behalve vergaderingen hopelijk op het idee komen hoe kun je adequate verdediging opbouwen en als de nood aan de man komt misschien aanvallen. Ook tegen terreur groepen kun je je beter verdedigen. Wat mij stoort is dat er teveel aandacht in het nieuws wordt gepubliceerd over "provocatie" en daardoor de binnenlandse problemen minder aan bod komen. Mede daarom heb ik nieuws ook vervangen door propaganda.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:17

Misschien goed om je eens te verdiepen in wat de MSM eigenlijk is en wat ze doen.
Dan druk je de TV niet meer aan en sla je de krant niet meer open ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:20

BarbaLala schreef:
Misschien goed om je eens te verdiepen in wat de MSM eigenlijk is en wat ze doen.

Vertel! Want “doe zelf onderzoek” vind ik niet genoeg uitleg om het te snappen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:28

Verdeel en heers, angst zaaien.
Follow the money ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:30

BarbaLala schreef:

:? Wat en tegen wie wil je iets zeggen. Ik begrijp het niet je post en je post er na als antwoord op MarlindeRooz begrijp ik ook niet. Ik ken MSM niet, dus leg het maar uit.

@ Nico . Tja het gaat op de eerste plaats in het nieuws vrijwel altijd over de asielzoekers die "het kwaad" zijn van alles wat er mis gaat in Nederland. Oekraïne oorlog is al aardig gewend en komt vele male minder in het nieuws. Vele problemen zijn helaas niet aangepakt door de pvv en zijn vrienden en deze uitgeklede regering kan niet veel meer, mag op de winkel passen. en wat Rusland doet moet echt wel in het nieuws. Wat denk je dat er gebeurt als de Navo "per ongeluk" met drones, straaljagers en bommenwerpers in het Russisch luchtruim gaat vliegen? Draai het eens om!
Reken maar dat de Russen (en terecht) dit niet fijn vinden en waarschijnlijk niet pikken. En omdat Rusland een dictatuur is, kan er gelijk een pittige reactie komen.

Dus prima dat jij het fantastisch vindt daar de systemen getest worden, ik vind het vooral riskant en "echt not done". Temeer daar het expres gebeurt en steeds een tandje meer en er bij komt. Omdat de NAVO een democratisch overleg systeem heeft, zal zolang we niet in oorlog zijn met Rusland de reacties altijd gematigd blijven en op zich laten wachten. Dat verandert zodra het oorlog is, want een eigenschap van oorlog is dat er dan snel en adequaat gehandeld moet worden. Dat is het nadeel bvan een democratisch overlegsysteem dat gaat over meer schijven vergeleken met een dictatoriaal / autocratisch systeem.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:33

BarbaLala schreef:
Verdeel en heers, angst zaaien.
Follow the money ;)

Bronnen? Waar haal jij dan je nieuwe vandaan?

Je snapt dat je niemand overtuigt met dit soort teksten??

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:12

Het is altijd belangrijk om op te letten en kritisch te denken.
En journalistiek is niet altijd onbevooroordeeld, dat weet iedereen.

Maar er is genoeg bekend over Rusland en Putin om te weten dat onafhankelijke media, internationale waarnemers en talloze videobeelden keer op keer hetzelfde beeld laten zien.
Dat zou bij mensen met gezond verstand zwaarder moeten wegen dan vage bronnen of anonieme kanalen die nergens op gecontroleerd worden. :o

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:18

Ik schrijf aan de TS, uiteraard.

En ik hoef ook niemand te overtuigen, dat ligt niet in mijn macht.
Jij moet als mens jezelf overtuigen van wat jouw waarheid is.

Onafhankelijke media noemen en dan de MSM aanhalen is natuurlijk 1 grote grap, maar dat snap je zelf vast ook wel Polar(iserend) :D

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:30

De meeste grote media zijn juist onafhankelijk.
Ze worden niet aangestuurd door de overheid, hebben redacties die zelf (binnen de grenzen) bepalen wat ze publiceren, en werken vaak samen met internationale onderzoeksjournalisten.
Daardoor kun je controleren of wat ze schrijven ook feitelijk juist is.

De bronnen die zichzelf "alternatief" noemen, zijn vaak juist níet onafhankelijk: anoniem, niet te controleren en zonder dat ze verantwoording hoeven af te leggen of eerlijk te hoeven zijn.
Zoals bijvoorbeeld het opinieprogramma Ongehoord Nederland, die hun uitspraken wegzetten als feiten en daardoor al meerdere keren op de vingers getikt zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:36

Nico12 schreef:
Wat de Russen doen of dat testen/ provoceren of wat dan ook is zie ik als onbelangrijk. Zolang er geen slachtoffers vallen zie ik het fantastisch. Immers de geleerden kunnen behalve vergaderingen hopelijk op het idee komen hoe kun je adequate verdediging opbouwen en als de nood aan de man komt misschien aanvallen. Ook tegen terreur groepen kun je je beter verdedigen. Wat mij stoort is dat er teveel aandacht in het nieuws wordt gepubliceerd over "provocatie" en daardoor de binnenlandse problemen minder aan bod komen. Mede daarom heb ik nieuws ook vervangen door propaganda.

Je hebt echt een bijzondere woordkeuze.