Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 13:47

Je bent niet de enige TS. Genoeg mensen die keihard hebben moeten werken voor en tijdens hun studie, die daarna niet werken in de baan waarvoor ze afgestudeerd zijn en zeker 10 jaar in een huurhuis wonen. Dat was in mijn tijd al zo en nog steeds zo. De pechgeneratie heeft er alleen nog een extra portie oliebol bijgekregen door veranderde regelgeving.

Ook ik heb gewoon moeten werken om mijn studie te betalen en woonde zelfs nog thuis om me niet in de schulden te hoeven steken door een kamer of huurhuis. Eigen keuze, daardoor wel schuldenvrij af kunnen studeren. Tijden mijn studie zijn er gouden bergen aan banen beloofd (Pabo), na mijn studie geen baan te vinden voor net afgestuurden en heb ik jaren op een archief gewerkt voor minimumloon en woonde ik op 45 m2 zonder extra spaargeld. Na 4 jaar ben ik een traineeship gaan volgen op een heel ander vakgebied (beleidsadviseur). Weer studeren, maar ook werken voor iets meer salaris. Na afstuderen volwaardig hbo salaris en eindelijk kunnen sparen.

Uiteindelijk heb ik 10 jaar in die flat gewoond, de laatste 3 jaar echt kunnen sparen en toen alleen een heel klein huisje kunnen kopen.
10 jaar keihard werken, en nog steeds trouwens, want de huidige hypotheek (2 jaar geleden verhuisd naar een gewoon rijtjeshuis) is echt niet grappig.

Kortom, verdien je modaal of daaronder, zul je keihard moeten blijven werken, wonen in een huurhuis en misschien op termijn een klein koophuis.
Het leven is enorm duur en dat zal voorlopig niet veranderen.
Wees blij dat je niet ook nog een schuld hebt af te betalen. En nee, misschien is dit niet het droomplaatje dat je voor ogen had van het werkende leven. Maar met jouw doorzettingsvermogen ga je daar echt wel komen, al dan niet bijgesteld in de loop van de jaren. Maar het gaat gewoon niet vanzelf helaas. Het vergt tijd, geduld en nog steeds hard werken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:00

Gezien het vooral mensen van de oudere generatie zijn die reageren is het misschien ook aardig als mensen van dezelfde leeftijd ongeveer reageren.

Ik herken wel het beeld wat mensen schetsen een beetje. Mensen willen steeds meer, en het liefst met zo min mogelijk werken. En geef ze eens ongelijk! Wil ik ook wel. Sommige zaken waren voorheen makkelijker en sommige lastiger. We hebben elk onze eigen uitdagingen. Helaas zijn dingen zoals ze zijn.

Je hebt echt goed doorgezet met je opleidingen. Je hebt duidelijk waardevolle kwaliteiten. Daar mag je ook op vertrouwen!
Schrijf op wat je nog wil en verken alle realistische opties, en maak dan een plan hoe je het kan bereiken.
Kan je goedkoper wonen?

Ik zeg ook sltijd tegen m'n vrouwelijke stagiaires: wil jij betaald worden als een man? Doe dan alsof je een p*k van 3 meter hebt en sla die vooral op tafel. Het is zakelijk, en ze gaan je heus niet afwijzen omdat je teveel vraagt. Het is triest dat hrt zo moet, maar je mag best assertief zijn in de onderhandelingen

Verder snap ik dat je even wat van het hart moet. Heb ik soms ook! Ik wil een woning kopen, en ik verdien goed. Maar het is lastig. Heb ook wel eens flink geklaagd hoor. Maar ik kan niet ontkennen: ik zit er warmpjes bij. Ik heb het goed! Ik heb een goedkope huurwoning en alles wat ik wilde bereiken heb ik, of ben ik onderweg. Die woning komt vanzelf wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:21

Als je 36 uur werkt en niet echt overuren draait dan kun je daarnaast toch nog wel wat erbij doen?
Mijn 25-jarige medewerker heeft naast zijn 40 uur contract nog een MBA gedaan. Was het zwaar? Vast wel, maar als je echt iets wilt dan lukt dat :j

Ik heb destijds naast mijn eerste „echte“ baan ook nog geruime tijd in de weekenden bijgewerkt om de studieschuld af te bouwen. Helaas komt niet iedereen uit een nestje met een startkapitaal.

Binnen onderzoek aan de gang gaan betekent doorgaans geluk hebben, netwerken bouwen en sowieso vaak eerder weken van 50 uur dan 30 uur.

Het doorzettingsvermogen dat je nu hebt laten zien is enkel in he voordeel, dat heeft niet iedereen en kan je nog ver brengen.

Ik denk dat het aankomen in de wereld na het studeren gewoon nog even tijd nodig heeft :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:36

Ik snap niet helemaal waarom TS overtuigd moet worden dat de huidige generatie-situatie er eentje is die altijd zo is geweest. Sowieso vraagt ze naar ervaringen van anderen in dezelfde situatie.

TS ik lees in jouw verhaal iemand die de kansen in het leven goed heeft op gepakt en er heel veel uit heeft gehaald. Ik mag mezelf niet bij de pech generatie rekenen (volgens mij is dat vanaf het afschaffen van de basisbeurs als gift bij het behalen van het diploma) dus eigenlijk spreek je mij niet helemaal aan maar iets als de huizenmarkt speelt voor mij ook enorm mee. Hoe je daarmee omgaat? Doorzetten en niet opgeven maar laat het ook niet je leven(sgeluk) niet overnemen. Je bent fantastisch bezig TS! Je komt er wel :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:41

Met doorzettingsvermogen kun je bergen verzetten :j
Dat is waardevoller dan welk diploma dan ook.

Wat zeker lastig is, is voor jezelf uitvinden of je meer waarde hecht aan een vast plekje en stabiliteit of dat je misschien juist beter af bent zonder vaste plek.
Nu kun je nog overal (ook over de grens) solliciteren zonder vast te zitten aan materiele ballast.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:26

Toch zijn ervaringen van mensen die al wat langer meelopen ook waardevol imo. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat het beeld dat er geschetst wordt op de opleidingen tegenwoordig gewoon niet klopt. Neem de studie van TS. Dat heette in mijn tijd SPH, sociaal pedagogische hulpverlening. Nu heet het Social Work, en in plaats van gewoon stage moeten er allerlei onderzoeken gedaan worden. Onderzoeken die iig in mijn werkveld nauwelijks aansluiten bij de praktijk. Maar die studenten wel het beeld geven, dat dit dus het werk is waar je voor wordt opgeleid ( wij hebben een stagiair gehad hbo niveau, die wilde geen mensen helpen met douchen want volgens haar ging ze dat later ook niet doen). Maar het werkveld vraagt niet om onderzoekers het werkveld vraagt vooral om handen aan het bed, mensen die in de praktijk aan de slag kunnen. Sowieso, als je al zo een functie ambieert ( het lijkt mij ook heel erg leuk) dan is een jaar of tien of meer werkervaring op de werkvloer wel gewenst. Ik blijf dus bij mijn advies, maak vlieguren, bouw verder aan je netwerk. Pak de kansen als ze komen en zorg dat je dichtbij het vuur zit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 16:02

Dorine92 schreef:
Goof schreef:

Die beloning komt echt wel, maar wat mij wel opvalt aan de huidige jeugd (en hier bedoel ik nu even niet TS) is dat ze al willen starten met een topbaan en topsalaris, maar zo werkt het helaas niet.
De 2e alinea over maandlasten en overboden worden geldt natuurlijk voor iedereen.

Wat mijn opvalt aan de huidige oudere generatie is dat ze niet snappen dat je die topbaan en dat topsalaris tegenwoordig nodig hebt om alleen maar zonder flinke stress en hulp aan kanten rond te komen.
Maandlasten en overboden worden geldt voor iedereen, maar als je al stabiel bent, kun je dat net even beter handelen dan iemand die alleen maar aan het strijden is geweest, en nooit heeft kunnen uitrusten

Absoluut wel! Het leven is niet goedkoop en ook niet makkelijk, zeker als starter in het werkveld en op de huizenmarkt.
Maar die topbaan mort je verdienen. Op basis waarvan vind je dat je op je 25e die topbaan + bijbehorend salaris verdient??

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:03

Mungbean schreef:
Als je 36 uur werkt en niet echt overuren draait dan kun je daarnaast toch nog wel wat erbij doen?
Mijn 25-jarige medewerker heeft naast zijn 40 uur contract nog een MBA gedaan. Was het zwaar? Vast wel, maar als je echt iets wilt dan lukt dat :j

Ik heb destijds naast mijn eerste „echte“ baan ook nog geruime tijd in de weekenden bijgewerkt om de studieschuld af te bouwen. Helaas komt niet iedereen uit een nestje met een startkapitaal.

Binnen onderzoek aan de gang gaan betekent doorgaans geluk hebben, netwerken bouwen en sowieso vaak eerder weken van 50 uur dan 30 uur.

Het doorzettingsvermogen dat je nu hebt laten zien is enkel in he voordeel, dat heeft niet iedereen en kan je nog ver brengen.

Ik denk dat het aankomen in de wereld na het studeren gewoon nog even tijd nodig heeft :)

Het is niet voor niks dat 36 uur fulltime is met dit soort banen. Zeker met onregelmatigheid is dat soms al best fors.

@ts ik kan je alleen maar aanraden om op je werk in gesprek te gaan over mogelijkheden. Ik ben van sph ( via hbo-v) naar VS gegaan, schooluren vielen onder mijn contract. Kijk of er dat soort wegen zijn die je trekken?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:06

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:27

Renee schreef:
Ik snap niet helemaal waarom TS overtuigd moet worden dat de huidige generatie-situatie er eentje is die altijd zo is geweest. Sowieso vraagt ze naar ervaringen van anderen in dezelfde situatie.

Ik denk dat het is omdat ze zelf de (pech)generatie zo benadrukt, maar vervolgens eigenlijk dingen benoemt waar iedere generatie tegenaan is gelopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:39

Dorien, aangezien niet iedere 40er een topbaam heeft zijn zich die net zo goed bewust.
Meerdere van mijn vrienden tussen eind 30 en midden 40 wonen in een gedeeld huishouden (niet met partner) omdat het op die manier wel betaalbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:50

Benzz schreef:
Ik denk dat dit artikel wel eens interessant voor je kan zijn.

https://www.linkedin.com/pulse/sollicit ... LOkw%3D%3D

Staan rake beweringen in alleen wbt de baankansen, mensen met een praktische opleiding, en mensen in zorg en onderwijs blijven keihard nodig. Waar ik werk zijn zoveel vacatures, die ook nog eens lang open blijven staan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:28

Iedere generatie heeft wel ‘pech’ op een bepaald aspect.
Ik kreeg wel stufi (70 euro pm thuiswonend), maar toen ik afgestudeerd was, stortte de banenmarkt compleet in. Dus mijn 1e grote mensen baan was niet waar ik voor gestudeerd had, ver onder niveau en tegen minimumloon. Maar ik hád tenminste een baan ten opzichte van vele anderen van mijn generatie

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:33

mavantos schreef:
Ik denk dat je heel blij en super trots op jezelf kan zijn dat je geen schulden hebt opgebouwd. Hopelijk vind je snel een baan die naar je zin is en kan je verder gaan bouwen aan de toekomst.

Schouders eronder en met heel veel kleine stappen kan je uiteindelijk ook heel ver komen.

Even mezelf gequote om aan te geven dat ik (28 jaar oud) ook onder de pechgeneratie val die TS in de OP bedoelt.

Dat is overigens geen term die TS zelf verzonnen heeft. Zo noemen ze de generatie die onder het leenstelsel hebben gestudeerd nu eenmaal. Betekent niet dat er andere generaties geen pech hebben gehad, maar die worden daar niet mee bedoelt. Lijkt me ook irrelevant om te benoemen hoe zwaar andere generaties het niet hebben gehad, want daar gaat het eigenlijk nu niet om. Als iemand zijn paard kreupel is willen ze daar graag tips over en geen reactie van "ja, maar mijn paard had nog een veel ergere blessure"... Daar heb je nu eenmaal niks aan en vraag je niet naar.

TS, straks heb jij ook ineens de wind mee! En salaris stijgt relatief snel als je jong bent. Gewoon ervaring op blijven doen en solliciteren op functies die je wat lijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:48

Mungbean schreef:

Hoe bedoel je ik solliciteer naar een burnout

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:51

Goof schreef:
Dorine92 schreef:

Wat mijn opvalt aan de huidige oudere generatie is dat ze niet snappen dat je die topbaan en dat topsalaris tegenwoordig nodig hebt om alleen maar zonder flinke stress en hulp aan kanten rond te komen.
Maandlasten en overboden worden geldt voor iedereen, maar als je al stabiel bent, kun je dat net even beter handelen dan iemand die alleen maar aan het strijden is geweest, en nooit heeft kunnen uitrusten

Absoluut wel! Het leven is niet goedkoop en ook niet makkelijk, zeker als starter in het werkveld en op de huizenmarkt.
Maar die topbaan mort je verdienen. Op basis waarvan vind je dat je op je 25e die topbaan + bijbehorend salaris verdient??

Ik heb de TS niet horen vragen om een topbaan. Slechts om een baan die enigszins aansluit op haar opleidingsniveau en voldoende is om van te leven zonder idiote hoeveelheden uren te maken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:52

Dispar_Vulgo schreef:
Iedere generatie heeft wel ‘pech’ op een bepaald aspect.
Ik kreeg wel stufi (70 euro pm thuiswonend), maar toen ik afgestudeerd was, stortte de banenmarkt compleet in. Dus mijn 1e grote mensen baan was niet waar ik voor gestudeerd had, ver onder niveau en tegen minimumloon. Maar ik hád tenminste een baan ten opzichte van vele anderen van mijn generatie

En waar je schijnbaar je rekeningen mee kon betalen. Dat is tegenwoordig niet vanzelfsprekend. Mensen kunnen wel leuk roepen dat je een lager baantje moet nemen en niet moet janken, maar als je het daar financieel niet mee redt houdt het ook snel op he

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:55

Wat werk betreft heb je denk ik al best wat denkrichtingen gekregen in dit topic.
Wat wonen betreft, is de term pechgeneratie wel terecht in mijn ogen. Want een eigen huis is toch nog steeds de norm. Huren is geld in een zwart gat storten, bij kopen levert het wat op. Hier in het noorden kocht je 20 jaar geleden een nette tweekapper voor 2 ton. Daar krijg je met hard werken als alleenverdiener misschien de financiering nog voor rond.
Datzelfde huis kost nu het dubbele. Kleine/goedkope woningen voor single huishoudens zijn er nauwelijks. En natuurlijk zijn de lonen ook gestegen etc etc, maar kom er op de woningmarkt nog maar eens tussen als starter. Als je geen familie of partner hebt die in staat zijn om er kapitaal in te steken, lukt je dat gewoon niet. En dat is gewoon zuur en oneerlijk.
En hier gaat op korte termijn ook geen oplossing voor komen.
Laatst bijgewerkt door Rhys op 24-08-25 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:56

En niet leuk om over na te denken, wel realistisch wanneer je echt wilt sparen: Misschien toch er over nadenken om je paard te verkopen.
Dat scheelt nou eenmaal wel een heleboel geld per maand.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:19

Ik had bewust niet gereageerd maar als middelbaartje reageer ik toch maar.

De pechgeneratie als titel zorgde er voor dat ik even oversloeg.
Wat mij opvalt is dat die generatie verwachten dat doordat ze de opleiding hebben denken dat ze net zoveel wijsheid in pacht hebben als iemand die ouder is. Maar even werkervaring opdoen in dit geval begeleiding te min vinden waardoor de droombaan nooit gaat komen.
Het dė generatie is die dure wereldreizen wil maken, een huis kopen en niet wil huren.

Toen ik jong was hadden mijn ouders het niet breed. Ik moest kostgeld betalen nadat de kinderbijslag stopte dus leende ik naast mijn studie KMBO.
Ik kon geen werk vinden in mijn richting dus ben ik als cassiēre bij een supermarkt begonnen. De lening moest nog afbetaald worden. Langzamerhand ben ik de zorg ingerold door o.a. bij te leren naast dat ik werkte.
We hebben de eerste 7 jaar gehuurd voordat we eindelijk een huis konden kopen doordat we ingeloot werden.
Mijn zus huurt nog steeds omdat kopen niet te doen was voor hun.

Ook mijn man en ik zijn er gekomen, een koophuis naar onze zin, geen eigen paard, geen dure wereldreizen maar wel gelukkig met wat we hebben.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:23

Renee schreef:

TS ik lees in jouw verhaal iemand die de kansen in het leven goed heeft op gepakt en er heel veel uit heeft gehaald. Ik mag mezelf niet bij de pech generatie rekenen (volgens mij is dat vanaf het afschaffen van de basisbeurs als gift bij het behalen van het diploma) dus eigenlijk spreek je mij niet helemaal aan maar iets als de huizenmarkt speelt voor mij ook enorm mee. Hoe je daarmee omgaat? Doorzetten en niet opgeven maar laat het ook niet je leven(sgeluk) niet overnemen. Je bent fantastisch bezig TS! Je komt er wel :)

Als je in je titel spreekt over pech generatie dan ga je er blijkbaar vanuit dit alleen jou(w) generatie overkomt en je daarvan een slachtoffer bent. Dat is dus niet zo.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:25

SjonnieZ schreef:
Renee schreef:

Als je in je titel spreekt over pech generatie dan ga je er blijkbaar vanuit dit alleen jou(w) generatie overkomt en je daarvan een slachtoffer bent. Dat is dus niet zo.

Zoals ik al eerder noemde wordt de generatie die tijdens het leenstelsel heeft gestudeerd de pechgeneratie genoemd. Dat heet TS niet zelf verzonnen.

Zie o.a. https://www.studiekeuzelab.nl/kies/de-p ... eenstelsel en https://www.youngcapital.nl/weblog/6607-pechgeneratie
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-08-25 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:26

De huizenprijzen zijn inmiddels inderdaad gestoord, dat staat buiten kijf.
Vandaar ook mijn opmerking dat het niet gebonden zijn aan een werkplek in je voordeel kan werken. Je kunt dan ook gericht zoeken naar een land of regio waar het wel haalbaar is op den duur.
De gemiddelde leeftijd om iets te kunnen kopen in NL ligt rond de 35 jaar.
Een paard is inderdaad een luxe. Echter at ik op die leeftijd ook liever droog brood dan dat ik mijn paard zou verkopen, maar dat betekend ook dat de spaarpot niet echt lekker gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:36

Mungbean schreef:
Een paard is inderdaad een luxe. Echter at ik op die leeftijd ook liever droog brood dan dat ik mijn paard zou verkopen, maar dat betekend ook dat de spaarpot niet echt lekker gaat.

Dat snap ik heel goed! Maar dat is dan ook een keus die je maakt :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:40

Wat is pech?
Gezond zijn?
Een baan hebben?
Kunnen studeren?

Ik ging meer dan fulltime werken met mijn 16.
In de tuinbouw waar ik al jaren vakantiewerk deed. Ik wilde politie agente worden. Maar toen moest je nog 18 zijn.

Maar in die 2 jaar wachten kreeg ik pfeiffer, net voordat ik me aan kon melden. Dus een sport test zou niet gaan.
Volgende jaar dan maar.
Toen niet wetende dat mijn pfeiffer een vergelijking werd met de long covid van nu.

Politie werk van de baan.
Door ploeteren voor het minimum in de tuinbouw.

Maar hey dik gespaard voordat ik 22 was. Ondanks kostgeld betalen.

Mijn vriend in de tuinbouw ontmoet.
En zo samen een huis gekocht.

En vervolgens werd mijn werk traject ploeteren, uitvallen, me weer een schop onder de kont geven, ploeteren weer uitvallen..
Niet geloofd worden door geen Gak, Guo en Uwv.
Van ellende maar zelf minder werken.
Nooit meer op kunnen bouwen in functie. Terwijl het volhouden van werk 300% inzet kostte.

Totdat je boven de enkels afknapt.

Wie heeft er nu pech?

Ik weet het een kromme vergelijking.
Maar misschien wel 1 die je laat inzien wat je wel hebt. En ben er blij mee. Kan zo anders zijn.

En bij deze besef ik, wat ik heb. Want vele hebben nog weer minder...

Tel je zegeningen...