Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:55

Ergens vind ik dat wel wat anders... van Jumbo is het doel om spullen te verkopen..
van Walibi is in oktober het doel om tickets te verkopen voor een horror event..

maar dus, als het een man was geweest, was het dan anders geweest (want er is ook geweld tegen mannen, en jongens worden ook getraffict), of is het het hele beeld wat niet (meer) kan?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:00

verootjoo schreef:
Met fictie geef je m.i. ook signalen af en normaliseer je zaken. Dit is gelukkig overduidelijk fictie, maar het weerspiegelt wél de maatschappij.
Want waarom wordt er geen man geveild?
We weten dat er overal en ook in NL vrouwen verkocht worden, we hebben besloten en vastgelegd dat we dat niet normaal vinden en niet willen in onze maatschappij.
Waarom wordt het dan gebruikt in een marketingcampagne?
In een horrorfilm zou ik het nog snappen, dan kiezen mensen ervoor om even te griezelen en schrikken en daar zie je de raarste dingen.
Maar in een campagne om mensen naar je park te lokken wordt hier wat mij betreft echt de plank misgeslagen.

Maar dit is blijkbaar alleen van toepassing als het gaat om gruwelijke dingen, niet om romantische of grappige dingen. Bridgerton is bijvoorbeeld ontzettend populair maar eigenlijk kan hetgeen wat daar gebeurt ook écht niet door de beugel. Het is gebaseerd op daadwerkelijk geschiedenis maar verschrikkelijk geromatiseerd en iedeereen knalt het nieuwe seizoen er op één dag doorheen om die reden.

Het is en blijft een fictie promotiefilmpje, Fright Nights is hun trademark, de liefhebbers kijken uit naar de promo en kijken uit naar het moment dat ze kaarten kunnen kopen. Net zoals TML met hun mainstage en over de top entreebewijzen, als Pinkpop en de kleur roze, ZC met de NL 'rednecks', bier, seks en modder. Allemaal doodnormaal en daar zoekt niemand iets achter totdat er iets in het nieuws komt en iedereen die er nóóit komt, en ook geen voornemens had ooit deel te nemen óók hun mening geven.

Cer schreef:
Ergens vind ik dat wel wat anders... van Jumbo is het doel om spullen te verkopen..
van Walibi is in oktober het doel om tickets te verkopen voor een horror event..

maar dus, als het een man was geweest, was het dan anders geweest (want er is ook geweld tegen mannen, en jongens worden ook getraffict), of is het het hele beeld wat niet (meer) kan?

Helemaal mee eens! Er wordt voor de makkelijkheid vergeten dat mannen net zo goed vermoord worden en slachtoffer zijn van huiselijk en seksueel geweld of onderdrukking. Maar ik durf er geld op in te zetten dat als het een man was geweest en allemaal minder dramatisch was opgevat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:22

Blue_Eyes schreef:
verootjoo schreef:
Met fictie geef je m.i. ook signalen af en normaliseer je zaken. Dit is gelukkig overduidelijk fictie, maar het weerspiegelt wél de maatschappij.
Want waarom wordt er geen man geveild?
We weten dat er overal en ook in NL vrouwen verkocht worden, we hebben besloten en vastgelegd dat we dat niet normaal vinden en niet willen in onze maatschappij.
Waarom wordt het dan gebruikt in een marketingcampagne?
In een horrorfilm zou ik het nog snappen, dan kiezen mensen ervoor om even te griezelen en schrikken en daar zie je de raarste dingen.
Maar in een campagne om mensen naar je park te lokken wordt hier wat mij betreft echt de plank misgeslagen.

Precies...

Hou op hoor.. Waar trek je dan de grens? Zullen we dan ook meer geen call of duty meer verkopen, want oorlogen zijn ook de orde van de dag? Geen galgje meer spelen, want er zijn veel mensen die zelfmoord plegen?

En ik kan me niet voorstellen dat in de wereld van de mensenhandel niet gehandeld wordt in mannen/jongetjes..

Maar om nu op elke slak zout te leggen, bij een horrorevent waar mensen er net zo goed voor kiezen om aan deel te nemen of niet..

Dat vind ik wel een beetje meuten..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:30

Little_Gift schreef:
Overdrijven is ook een kunst.

Het is fake hé, het is geen standpunt dat Walibi inneemt om voortaan iedereen te motiveren om vrouwen te veilen, kopen en shredden hé _O-

Maar wel een verwijzing naar.
Fout gekozen van Walibi.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:31

een verwijzing naar wat?

Ik weet niet meer precies wat hun vorige reclame filmpjes waren, als ze die al hadden.. ik ken alleen de fimpjes van de website.. nou, dan ga je ook niet meer naar de tandarts zeg maar..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:37

Naar het gewoon vinden van geweld tegen vrouwen.
Van naar de tandarts gaan, ga je niet dood. De tandarts is noodzakelijk. Een vrouw martelen niet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:38

nine1987 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Precies...

Hou op hoor.. Waar trek je dan de grens? Zullen we dan ook meer geen call of duty meer verkopen, want oorlogen zijn ook de orde van de dag? Geen galgje meer spelen, want er zijn veel mensen die zelfmoord plegen?

En ik kan me niet voorstellen dat in de wereld van de mensenhandel niet gehandeld wordt in mannen/jongetjes..

Maar om nu op elke slak zout te leggen, bij een horrorevent waar mensen er net zo goed voor kiezen om aan deel te nemen of niet..

Er worden ook veel video games uitgesteld of aangepast omdat ze per ongeluk net even te veel op de huidige situatie lijken.
Onder andere Call of Duty Modern warfare bijvoorbeeld.

Er is ook een hele lange lijst van films die zijn aangepast omdat het gewoon te dichtbij kwam , teveel op de realiteit leek van het moment.
Dingen die teveel op 911 leken, of pandemie films te kort na covid.

En dit kan op dit moment niet. Omdat er afgelopen maand minimaal 3 geweldadige seksuele aanvallen waren tegen vrouwen op straat .En omdat er ook weer veel femicide in het nieuws was ( rot woord , maakt het woord Moord op je (ex) partner een beetje zachter ).

Dus ja, een chippendale door de shredder was beter geweest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:42

Over het algemeen weet een normaal persoon wel het verschil tussen fictie en werkelijkheid. Dit filmpje van Walibi is duidelijk fictie. Ja de timing van plaatsing is rottig, maar het filmpje doet mij niks. Terwijl ik gisteren bijna jankend naar het nieuwsbericht van Lisa keek, want dat is wel echt. Een idioot die een meisje heeft vermoord terwijl ze al om hulp belde... Maar mensen moeten iets hebben om over te vallen en dan is de timing van dit filmpje ideaal om iets te hebben om over te vallen. Voor mij staat dit filmpje volledig los, want fictie en niet gebaseerd op realiteit, van echte moordzaken. Ik ga morgen nog gewoon lekker gillend de achtbanen in, hadden we toevallig al gepland staan. Dus alleen de timing had van mij anders gemoeten. Plaats het dan een week later, zal de marketing weinig beïnvloeden lijkt mij. Maar negatieve aandacht is ook aandacht, zeg ik dan altijd maar. Dus linksom of rechtsom heeft nu wel iedereen het erover.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:43

ik wil dingen absoluut niet bagataliseren (maar wellicht vind iemand dat ik dit toch doe) maar een wereld impact event vs een moord in Nederland. Dat vind ik een rare vergelijking eigenlijk?

Niet omdat de moord niet belangrijk is, zeker niet, maar ik zie de vergelijking niet helemaal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:44

rien10 schreef:
Van naar de tandarts gaan, ga je niet dood. De tandarts is noodzakelijk. Een vrouw martelen niet.

Ligt er maar net aan, mijn schoonmoeder zou ik best willen opgeven voor zo'n veiling. :o

Het gaat echter om de fictie ervan, wat Cer_ bedoeld is dat je van vorige edities spontaan in je broek zou klonteren als je net de week daarna een tandartsafspraak hebt vanwege de inhoud van het filmpje. Maar het is en blijft fictie, en die moet je los kunnen zien van de realiteit ongeacht het onderwerp.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:45

@Eleeke

En dan.. Dan wordt 't weer een lustobject.. Zo kun je overal wat achter zoeken..

Begrijp me niet verkeerd, wat nu in de wereld speelt om trent het toenemend geweld tegen vrouwen, is op geen enkele manier goed te praten..

Maar een horrorevent dat ALTIJD over the top is, blijft wel een horrorevent.. En dat mag (en moet) gewoon los gezien worden van de realiteit..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:49

nine1987 schreef:

En wat dacht je van de nieuwe GTA waar doorgewinterde gamers al meer dan tien jaar met smart op wachten. Eindelijk weer prutsmutsen omleggen, oude mensen van de stoep jakkeren, een vliegtuig laten neerstorten, menig missie waar je met gemak 25 man met een AK-47 overhoop schiet en als je een goed headshot doet een lekker slomo krijgt van een kogel door de kop en hersenen all over. Ik kan niet wachten!

Praat ik daarmee goed dat je maar met een AK-47 door het dorp moet wandelen? Zeker niet, het is een spel, het is fictie en het enige wat ik daarbij denk is 'Wat is dit spel fenomenaal qua graphics en goed in elkaar gezet'.

In mijn ogen is het niet meer dan vertrutting van de samenleving, als je realiteit en fictie niet meer los van elkaar kunt zien is dat het probleem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:52

KimD schreef:
rien10 schreef:

Ligt er maar net aan, mijn schoonmoeder zou ik best willen opgeven voor zo'n veiling. :o

Het gaat echter om de fictie ervan, wat Cer_ bedoeld is dat je van vorige edities spontaan in je broek zou klonteren als je net de week daarna een tandartsafspraak hebt vanwege de inhoud van het filmpje. Maar het is en blijft fictie, en die moet je los kunnen zien van de realiteit ongeacht het onderwerp.

We verschillen hierin van mening.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:58

dat kan, en dat mag :)
Ik ben wel benieuwd, heb je dat dan met al het geweld in films, boeken, games etc? En dan specifiek tegen vrouwen? of alles?
(is wel een beetje offtopic dus behoeft zeker geen antwoord, sowieso niet natuurijk)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:03

verootjoo schreef:
Een vrouw veilen vinden jullie niet schokkend? :o

Dit dus.......

Een vrouw veilen blijft nog steeds een vrouw in een minderwaardige positie zetten. Ik begrijp wel dat de dolle mina's terecht terug zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:06

goldenarrow schreef:
Het is fictie, niet de echte wereld. Als we dat tegenwoordig al niet meer kunnen onderscheiden...

Dat is dus precies het probleem, heel veel mensen kunnen fictie en realiteit niet meer onderscheiden. En eerlijk: Het is geen fictie, vrouwenhandel en femicide is een groot probleem in NL.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:09

Benzz schreef:
goldenarrow schreef:
Het is fictie, niet de echte wereld. Als we dat tegenwoordig al niet meer kunnen onderscheiden...

Dat is dus precies het probleem, heel veel mensen kunnen fictie en realiteit niet meer onderscheiden. En eerlijk: Het is geen fictie, vrouwenhandel en femicide is een groot probleem in NL.

Nou, dan enkel nog Disney op tv.

Waarom kunnen mensen fictie niet onderscheiden van realiteit, onder welke steen leven die mensen dan. Dan ben je volgens mij bij voorbaat al niet helemaal ok onder de hersenpan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:13

Benzz schreef:
goldenarrow schreef:

Dat IS ook een groot probleem.. Dat ontken ik ook zeker niet..

Maar het een heeft letterlijk NIETS te maken met het ander..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:13

Door vrouwen structureel in een minderwaardige positie te zetten, normaliseer je dit.
Oók als het in een fictiefilm gebeurt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:15

Dat is absolute onzin.. Je normaliseert het pas wanneer je het toestaat in het echte leven..

We normaliseren wapengebruik toch ook niet? Terwijl je deze in bijna elke film/game tegenkomt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:20

Wapengebruik vs vrouwen in een minderwaardige positie plaatsen.

Dat is toch niet te vergelijken?

Vrouwen die al sinds we bestaan minderwaardig zijn aan mannen, waarbij dat zeer sterk is ingebakken in onze cultuur en allerlei culturen, vs wapengebruik slaat hetzelfde als een banketstaaf op een drumstel :?

Willen we van het vrouwengeweld en vrouwen als minderwaardigheid af, moeten we ook af van filmpjes waarin vrouwen als minderwaardig object worden getoond.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:25

Wintu schreef:
Benzz schreef:

Waarom kunnen mensen fictie niet onderscheiden van realiteit, onder welke steen leven die mensen dan. Dan ben je volgens mij bij voorbaat al niet helemaal ok onder de hersenpan.

Nee, nee, nee, ik wil niet levend gekookt worden (shogun staat op Disney, is een serie over historisch Japan), want dat wordt genormaliseerd als Disney de norm wordt. Of dood door een lightsaber of door aliens. :+

@Benzz als het geen fictie is, dan is die vrouw dus levend de shredder in gegaan tijdens het maken van de film?
Ik denk niet dat het filmpje van Walibi enigszins invloed heeft op de idioten in de wereld, die blijven helaas toch wel hun dingen doen. Ook zonder filmpjes zoals dit. Nog steeds de timing was belabberd, het filmpje zelf is niet zoveel mis mee in mijn ogen. Het is niet bedoeld als politiek bericht, puur reclame. Dus ik zoek er niks meer achter dan dat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:26

Wat had de inhoud van al jullie posts geweest als het een man i.p.v. een vrouw was geweest in het filmpje?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:26

Wintu schreef:

je kent niet de controverse rond disney met stalking, kidnapping (belle & het beest) en aanranding (sneeuwwitje) ? :+

Citaat:
Wapengebruik vs vrouwen in een minderwaardige positie plaatsen.

nee, fictie en realiteit door elkaar halen, dat was de vergelijking

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:27

Goof schreef:
Wat had de inhoud van al jullie posts geweest als het een man i.p.v. een vrouw was geweest in het filmpje?

Dan is het anders want wordt er eindelijk eens een man in een ondergeschikte rol geplaatst ipv een vrouw.