Femicide !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:32

Elisa2 schreef:
Ah oke, nouja het was destijds PVV minister Coenradie die het plan van aanpak heeft bedacht. Dat heeft ze vast niet gedaan als de PVV tegen was.

Ze is waarschijnlijk niet voor niets overgestapt naar Ja21?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:49

DuoPenotti schreef:
ja klopt wel.

Met zoals ik toen begrepen heb dat ze wel wat aan femicide willen doen zijn maar niet voor de invulling van het bedrag zijn.

Bij Fvd heb ik daar sowieso mijn twijfel over, want daar het recht van de vrouw het aanrecht.

Maar..wat zou met geld dan te veranderen zijn aan de mentaliteit van foute mannen? Het enige wat je zou kunnen doen is al eerder oppakken van criminele mannen die al eerder in de fout zijn gegaan en die met zeer streng en sober regime vasthouden in een instelling met heel hoge hekken eromheen. Dat zou geld kosten en daar zou ik het dan mee eens zijn. Verder is er in Nederland gelukkig vrije partnerkeuze en hebben vrouwen gewoon recht op onderwijs en het organiseren van hun eigen leven. Ja, ook als die keuze is om huismoeder te zijn en zelf je eigen kinderen te verzorgen en "achter het aanrecht" je eigen maaltijden te koken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:06

anjali schreef:
Maar..wat zou met geld dan te veranderen zijn aan de mentaliteit van foute mannen? Het enige wat je zou kunnen doen is al eerder oppakken van criminele mannen die al eerder in de fout zijn gegaan en die met zeer streng en sober regime vasthouden in een instelling met heel hoge hekken eromheen. Dat zou geld kosten en daar zou ik het dan mee eens zijn. Verder is er in Nederland gelukkig vrije partnerkeuze en hebben vrouwen gewoon recht op onderwijs en het organiseren van hun eigen leven. Ja, ook als die keuze is om huismoeder te zijn en zelf je eigen kinderen te verzorgen en "achter het aanrecht" je eigen maaltijden te koken.

Misschien zorgen dat de foute mannen eerder opgepakt worden? Dat mensen de signalen eerder er- en herkennen voor het helemaal uit de hand loopt?
Ze wilde geld voor een 24/7 telefoonlijn waar mensen hulp kunnen krijgen.
Het doel moet natuurlijk zijn voorkomen dat het fout gaat. Strenger straffen heeft nauwelijks een preventief effect.

Wat het tweede deel van je betoog met femicide te maken heeft begrijp ik niet zo goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:31

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
ja klopt wel.

Met zoals ik toen begrepen heb dat ze wel wat aan femicide willen doen zijn maar niet voor de invulling van het bedrag zijn.

Bij Fvd heb ik daar sowieso mijn twijfel over, want daar het recht van de vrouw het aanrecht.

Met geld kun je voorlichtingscampagnes bekostigen, hulp faciliteren voor vrouwen die door hun man geterroriseerd worden, meer personeel inzetten voor (politie)onderzoek bij strafbare feiten als stalken, vrijheidsberoving, mishandelen, ik noem maar wat :).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:31

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Ah oke, nouja het was destijds PVV minister Coenradie die het plan van aanpak heeft bedacht. Dat heeft ze vast niet gedaan als de PVV tegen was.

Ze is waarschijnlijk niet voor niets overgestapt naar Ja21?

Dat weet ik niet, weet niet wat daar de reden verder van was. Zo erg volg ik de politiek niet.

Ik juich in ieder geval alle iniatieven toe die dit probleem proberen aan te pakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:38

Elisa2 schreef:

Coenradie werd gevraagd om staatssecretaris te worden voor de PVV in kabinet Schoof.

Voor dit kabinet was ze nooit aangesloten bij de PVV.

wend2009

Re: Femicide !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:48

Ik zit bij stap 5 de keuze gemaakt om te scheiden helaas heeft de politie alles verwezen naar hulpverlening en de hulpverlening zegt we doen niet aan waarheidsbevinding...
Tja nu zo vast in de bureaucratie dat het gewoon wachten is op de overige stappen.
Want (ex) verslaafde en (ik zeg het even zo want vader met normen en waarden is hij niet) zaaddonors zijn sneu en zielig.
Met als conclusie hij mag en kan alles en ik word nog steeds overheerst en kapot gemaakt psygisch.
En hij schroomt er niet om om de kinderen daarvoor in te zetten...
Iedere hulpverlening ziet het duidelijk dat hij geen normaal realistisch beeld heeft maarja je kan niks.

Ik hoop oprecht dat hij zelf een keer de verkeerde persoon tegen komt en Karma zijn werk doet.

Ik woon nog steeds in de woning waar hij me zo te pakken heeft gehad.
Slaap nog op de kamer waar die mij heeft proberen 3 keer te wurgen..
Tenminste in hoeverre je daar kan slapen.
De Kids hebben het gehoord en gezien dus die durven ook niet op de kamer te komen.
En ik mag geen kant op hij woont max 2 km van mij vandaag.

En als moeder zijnde word er maar verwacht dat je alles blijft doen.
Ondanks het terreur...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:52

sanne1221 schreef:
Het zou mooi zijn als vrouwen meer zelfvertrouwen zouden hebben.
Dat ze niet alles pikken van een man en al aan de voorkant / sneller doorhebben wat er gebeurt.

Het zou nog mooier zijn als mannen hun zonen, vrienden, collega's, studiegenoten en maten zouden corrigeren als er weer eens stoere praat langskomt. Of sexistische grapjes gemaakt worden. Eerstejaars studenten uit Amsterdam die punten moesten verdienen door seks te hebben met een vrouw in een steeg. Studenten uit Utrecht die ringen gooien om een fles die zit in het achterwerk van een vrouwelijke stripper. Utrechtse studenten die vrouwelijke leden 'geile prutsmutsen' noemen, en zichzelf 'trotse apen op de rots van Utrecht'.

En die pareltjes worden straks jouw manager, directeur, hoofd van HR, of jullie schoonzoon.

Het feit dat Amalia gewoon lid werd van het Amsterdamse corps, ondanks alle schandalen, zegt toch genoeg over wat vrouwen allemaal accepteren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:27

Wat erg voor je Wend2009. Sterkte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:33

wend2009 schreef:
Ik zit bij stap 5 de keuze gemaakt om te scheiden helaas heeft de politie alles verwezen naar hulpverlening en de hulpverlening zegt we doen niet aan waarheidsbevinding...
Tja nu zo vast in de bureaucratie dat het gewoon wachten is op de overige stappen.
Want (ex) verslaafde en (ik zeg het even zo want vader met normen en waarden is hij niet) zaaddonors zijn sneu en zielig.
Met als conclusie hij mag en kan alles en ik word nog steeds overheerst en kapot gemaakt psygisch.
Iedere hulpverlening ziet het duidelijk dat hij geen normaal realistisch beeld heeft maarja je kan niks.

Ik hoop oprecht dat hij zelf een keer de verkeerde persoon tegen komt en Karma zijn werk doet.

De Kids hebben het gehoord en gezien dus die durven ook niet op de kamer te komen.

Ondanks het terreur...

Wat een nare situatie :(:) misschien naar een Blijf van mijn lijf huis gaan als het te link wordt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:35

wend2009 schreef:

Ondanks het terreur...

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je zo in de steek gelaten wordt...

Is er een vrouwelijke agent waar je je verhaal nog eens kan doen? Blijf van mijn lijf huis is ook een goede tip, zij kunnen je denk ik goed van hulp voorzien, ook hoe je dit met de hulpdiensten aan moet pakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:40

Verschrikkelijk.

Hoe oud zijn je kinderen?
Hij woont niet meer bij jullie in begrijp ik.

Je hebt werk begrijp ik omdat je het hebt over dat je maar alles blijft doen?
Is daar een vertrouwenspersoon?

Leger des heils is misschien ook een optie.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:56

Ik heb het bewust allemaal niet gelezen
Het triggert mij nog te veel

We als mentoren zitten nu in stap 5: uit elkaar gaan en strafzaak
Mijn moeder werd geïsoleerd van familie. Ze werd zwaar mishandeld door hem.
We, mijn zus en ik, hebben met onze rug tegen de muur gestaan. Dankzij huisarts, veilig thuis en casemanager waar meldingen zijn gedaan. Mijn moeder moest ondanks dat ze al wilsonbekwaam was, hij eerder veroordeeld is geweest wegens huisvredebreuk en overtreden huisverbod zelf aangeven dat ze bij hem weg wilde.
Gelukkig zijn er bewijzen en ook al als zodanig goed gekeurd.
Verder kan ik helaas niet in details treden en ben ik al bang dat ik het te herkenbaar heb gemaakt

Het mag wat mij betreft keihard worden aangepakt

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:50

Zit net een playlist te luisteren...komt het nummer how come,how long van babyface en Stevie Wonder voorbij. Vind het wel behoorlijk actueel nu...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:00

Djeez, wat een nare ervaringen!

Weet even niet wat ik moet typen.
Geeft wel aan dat er nog veel werk aan de winkel is!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 02:14

MarliesV schreef:
de podcast 'zij is van mij' gaat hier over en geeft mega veel inzichten. We zijn in Nederland nog lang niet op het awareness niveau wat nodig is, maar goed, stapje bij stapje wordt het steeds bekender en dat is goed!

Ja deze heb ik ook geluisterd inderdaad, met nog een aantal andere podcasts en afleveringen die er aandacht aan besteedden.
Het is ongelooflijk hoe het soms totaal niet te verwachten is, maar toch gebeurt, en het is nog ongelooflijker hoe het soms totaal wél te verwachten is, en niemand er iets tegen kan of wil doen. Van de politie kun je weinig verwachten, vaak hebben zulke gekken helemaal vrij spel.

Hutcherson schreef:
Mijn tante is sinds haar 18e getrouwd met mijn oom. Die haar opwachtte achter de kassa waar ze werkte. Dan stond hij achter haar kassa te wachten tot ze klaar was en ging met haar direct naar huis. Altijd. Standaard. Ooit had ze het uitgemaakt maar hij bleef haar volgen en contact zoeken. Uiteindelijk heeft ze het opgegeven en is maar met hem getrouwd en twee kinderen gekregen. Ooit dachten we nog 'misschien als de kinderen uit huis zijn...' maar helaas.
Hij koopt ook gewoon een ander appartement. Zet hun huis te koop en zij moet maar even kijken hoe ze zit met haar hobbys en drie honden. Ik roep al jaren dat ze er zelf ook een verantwoordelijkheid in heeft maar ergens denk ik ook dat ze gewoon geen mogelijkheden ziet om van hem af te komen. (ze zijn rond de 60).

Dit is ook een bizar verhaal zeg..
Maar eerlijk, er zijn heel heel heel veel relaties niet goed, of ongelijkwaardig. De ene met actief geweld, de ander met passief geweld, en dan heb je nog allemaal andere zaken waaronder vreemdgaan, continu de ander wantrouwen en controleren, etc.
Ik vraag me echt heel vaak af waarom mensen eigenlijk bij elkaar zijn als het niet eens leuk is. In deze tijd is het volgens mij ook vaak om financiële redenen, het feit dat er vaak twee inkomens nodig zijn maakt vrouwen een flink stuk kwetsbaarder, want ja, kan niet weggaan. Dat is wel zorgelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:17

Was het niet altijd om dat soort redenen? Voorheen was een vrouw alleen een schande, een gescheiden vrouw helemaal.. en een vrouw zonder man stelde niks voor. Dat is volgens mij al van hele lange tijd.

De vrouwen onderwijzen over toxische mannen is denk een groot onderdeel van de oplossing. (nu zijn er ook toxische vrouwen natuurlijk, alleen die zullen fysiek minder in te brengen hebben soms). En de 'ik kan dat wel fixen-houding' (gezien ook de aantrekkingskracht van criminelen op vrouwen) een keer loslaten..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:34

Dorine92 schreef:
In deze tijd is het volgens mij ook vaak om financiële redenen, het feit dat er vaak twee inkomens nodig zijn maakt vrouwen een flink stuk kwetsbaarder, want ja, kan niet weggaan. Dat is wel zorgelijk.

Vrouwen zijn nu niet kwetsbaarder dan vroeger. Zeker niet!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:39

Cer schreef:
.lnu zijn er ook toxische vrouwen natuurlijk, alleen die zullen fysiek minder in te brengen hebben soms)

Op mannen die mishandeld worden door hun partner heerst al helemaal een taboe!

Denk dat iedereen zich wel voor kan stellen hoe andere mannen reageren op een man die mishandeld wordt door zijn vrouw.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:45

Eens..

Ik probeer zelf, sinds deze berichtgeving, mn hoofd om het begrip Femicide te krijgen. Moord op een vrouw omdat ze vrouw is.
kan dat ook als een vrouw een vrouw vermoord, of is het altijd door een man? Mannen worden meestal door mannen vermoord, maar is er nog een aparte naam voor een man die door een vrouw vermoord wordt..?
Is een moord van een man op een vrouw binnen huiselijke kring 'omdat' ze een vrouw is, of omdat de man een draadje mist (altijd zo bij moord / mishandeling etc zou je denken) en de hele (hetero) relatie een drama was.
Veranderd een moord op een jonge vrouw van filicide naar femicide als ze 18+ zijn? (Ouders die hun kinderen vermoorden, het ergste van het ergste misschien wel)..

Wel allemaal dingen waar ik dan weer over nadenk, hoewel niet allemaal on topic..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:55

Lieser schreef:
Het zou nog mooier zijn als mannen hun zonen, vrienden, collega's, studiegenoten en maten zouden corrigeren als er weer eens stoere praat langskomt. Of sexistische grapjes gemaakt worden. Eerstejaars studenten uit Amsterdam die punten moesten verdienen door seks te hebben met een vrouw in een steeg. Studenten uit Utrecht die ringen gooien om een fles die zit in het achterwerk van een vrouwelijke stripper. Utrechtse studenten die vrouwelijke leden 'geile prutsmutsen' noemen, en zichzelf 'trotse apen op de rots van Utrecht'.

En die pareltjes worden straks jouw manager, directeur, hoofd van HR, of jullie schoonzoon.

Hear hear!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:04

Cer schreef:
Eens..

Ik probeer zelf, sinds deze berichtgeving, mn hoofd om het begrip Femicide te krijgen. Moord op een vrouw omdat ze vrouw is.
kan dat ook als een vrouw een vrouw vermoord, of is het altijd door een man? Mannen worden meestal door mannen vermoord, maar is er nog een aparte naam voor een man die door een vrouw vermoord wordt..?
Is een moord van een man op een vrouw binnen huiselijke kring 'omdat' ze een vrouw is, of omdat de man een draadje mist (altijd zo bij moord / mishandeling etc zou je denken) en de hele (hetero) relatie een drama was.
Veranderd een moord op een jonge vrouw van filicide naar femicide als ze 18+ zijn? (Ouders die hun kinderen vermoorden, het ergste van het ergste misschien wel)..

Wel allemaal dingen waar ik dan weer over nadenk, hoewel niet allemaal on topic..

Moorden van mannen op mannen vinden met name plaats in het criminele circuit. Vrouwenmoord vindt met name plaats door een (ex) partner.

Ik ben zo blij met deze feministische golf die ontstaat. Vrouwen zijn al te lang slachtoffer van het systeem, van cultuur, van geschiedenis en van mannen. Als je dan de reacties op bijvoorbeeld nu.nl ziet wordt dit écht niet ingezien door veel mannen. Veel mannen lijken oprecht te denken dat vrouwen dezelfde postitie hebben in onze maatschappij. Of ze weten dat dit niet zo is, maar vinden het ok.

We hebben als maatschappij een probleem. Vrouwen worden nog steeds minder betaald voor hetzelfde werk, het zijn nog steeds veelal de vrouwen die minder gaan werken bij de komst van kinderen (en daarmee hun carriere op een laag pitje zetten én hun pensioenopbouw), vrouwen zijn vaker slachtoffer van huiselijk geweld, vrouwen doen nog steeds meer in het huishouden, vrouwen zijn vaker slachtoffer van seksueel geweld en van moord zonder directe aanleiding.

de structurele ongelijkheid tussen mannen en vrouwen speelt een grote rol bij geweld tegen vrouwen. Stereotiepe verwachtingen dat mannen dominant zijn en controle over vrouwen (mogen) hebben, kunnen mannen de overtuiging geven dat zij het recht hebben om macht uit te oefenen over vrouwen.

De opkomende manosphere baart me echt zorgen.... Wie staat er op voor de vrouwen? Als de vrouwen dat zelf doen, geeft dat voldoende effect? of worden we dan terug naar het aanrecht verwezen?

Hoe kom je als maatschappij uit deze ziekelijke cirkel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:04

Dorien66 schreef:
Lieser schreef:

Hear hear!

Inderdaad!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:06

De naam femicide vind ik ook lastig. Omdat het imo vaker gaat om een gekwetst ego van de dader ipv perse vrouwenhaat. Maar goed, het belangrijkste is dat het een naam heeft.

Ik denk dat voorlichting heel belangrijk is. Zowel voor het slachtoffer als voor de maatschappij. Als je je bewust bent van de rode vlaggen dan herken je ze sneller. Maar de maatschappij moet ook voorgelicht worden over de signalen en hoe er mee om te gaan. Er wordt nog te vaak gezegd dat vrouwen maar gewoon weg moeten gaan, terwijl dat helemaal niet makkelijk is als je in een toxische relatie zit. En het zorgt zelfs voor nog meer schaamte want het slachtoffer had toch gewoon weg kunnen gaan? Je zult dan ook minder makkelijk hulp zoeken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:59

996981 schreef:
De opkomende manosphere baart me echt zorgen.... Wie staat er op voor de vrouwen? Als de vrouwen dat zelf doen, geeft dat voldoende effect? of worden we dan terug naar het aanrecht verwezen?

Als vrouwen echt voor zichzelf opkomen zal er wel geluisterd moeten worden. Maar veel vrouwen hebben de neiging zichzelf buiten spel te zetten.
De cultuur is nu eenmaal zo dat het een mannenwereld is en de ongelijkheid is zo normaal dat het nog nauwelijks opvalt.

Ik heb persoonlijk het idee dat ik als vrouw qua rechten er in de laatste jaren op achteruit ga.
Voor mijn gevoel was ik in de jaren 90 vrijer.