StrikeForGaza21Aug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:16

denisesilver schreef:
Een goed voorbeeld waarmee door het niet kopen van bepaalde producten een grote invloed is uitgeoefend op bepaalde bedrijven, is Tesla. Door het niet kopen van (en het vernietigen, bekladden, treiteren, etc.) van Tesla’s, was Elon Musk genoodzaakt een stap terug te doen in zijn politieke “carrière”. Dit is ook zoiets wat geen effect heeft op de normale mens, omdat Tesla niet een groot genoeg marktaandeel heeft om heel de aandelenmarkt onderuit te slaan.

Ja duh, als ik geen Tesla koop heeft de eigenaar die inkomsten niet. Dat is nogal logisch.

Maar hoe is Hamza in Gaza geholpen/ hoe worden de wereldleiders geraakt als ik donderdag mijn kop koffie op terrasje X op de Veluwe oversla??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:19

purny schreef:
verootjoo schreef:
Je kan natuurlijk ook heel erg je best doen om het niet te wíllen begrijpen, maar dan snap ik niet wat je in dit topic doet :')

Sorry maar ik vind deze opmerking niet kunnen.
Ik snap werkelijk waar niet het gevolg.
Er zijn zat dagen waar het betalingsverkeer plat ligt. Denk aan feestdagen enz

Er zijn wereldwijd niet dezelfde feestdagen, dus nee het betalingsverkeer ligt wereldwijd nooit een dag plat.

En ook op feestdagen kun je gewoon betalen met de bank.

Wereldwijd geen betalingen uitvoeren voor 1 dag, ontwricht de economie enorm. Daar heb je als consument geen last van, maar de grootgeldbezitters wel. De aandelen kelderen en zij voelen dit direct.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:22

Maar als ik donderdag die afspraak verzet naar volgende week? Wie heeft er dan last van?
Het geld geef ik toch uit, dan een week later.

En stel ik zou dan ook gepland hebben op het terras te zitten, maar doe dat volgende week niet, want dan is het geen mooi weer meer, help ik hoogstens onze nederlandse ondernemer om zeep.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:28

Goof schreef:
denisesilver schreef:
Een goed voorbeeld waarmee door het niet kopen van bepaalde producten een grote invloed is uitgeoefend op bepaalde bedrijven, is Tesla. Door het niet kopen van (en het vernietigen, bekladden, treiteren, etc.) van Tesla’s, was Elon Musk genoodzaakt een stap terug te doen in zijn politieke “carrière”. Dit is ook zoiets wat geen effect heeft op de normale mens, omdat Tesla niet een groot genoeg marktaandeel heeft om heel de aandelenmarkt onderuit te slaan.

Ja duh, als ik geen Tesla koop heeft de eigenaar die inkomsten niet. Dat is nogal logisch.

Maar hoe is Hamza in Gaza geholpen/ hoe worden de wereldleiders geraakt als ik donderdag mijn kop koffie op terrasje X op de Veluwe oversla??

Mooi dat je het tweede stuk eruit pakt en niet het eerste stuk, waarbij ik het over de aandeelhouders heb die je bij een wereldwijde staking in hun broekzak treft. Er valt niet te discussiëren met cherry picking.

Zelfs als er geen financiële gevolgen voor niemand niet zouden zijn, dan zendt je met zijn allen nog wel een sterk signaal af naar onder andere de politiek, die veel meer druk uit kunnen oefenen dan dat ze de afgelopen twee jaar (of 70 jaar) hebben laten zien. Twee ministers toegang tot het land weigeren doet natuurlijk geen fiets.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:41

Maar oke, als we met zijn allen besluiten om die ene dag niks te doen, worden er dan die ene dag minder mensen vermoord?
Zijn de regeringsleiders dan 1 dag minder bezig met bloed vergieten want ze hebben het druk met zichzelf zorgen maken over het feit dat hun economie stil ligt?

Nee, het zou ze aan hun derriére oxyderen of wij hier niks uitgeven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:46

Madiba schreef:
Ik doe wel mee. Ik weet dat het maar een heel kleine druppel op een hete plaat is, maar als er op die plaat heel veel kleine druppels komen dan koelt hij wel af. Ik lig wakker van Gaza, hoe die mensen afgeslacht worden voor onze ogen zonder dat iemand er iets aan doet vind ik gewoon weerzinwekkend. 60.000 doden nu, maar er wordt geschat dat het er 400.000 zijn want er liggen er nog veel onder het puin. Meer dan 200 journalisten gedood, meer dan in eender welke andere oorlog, buitenlandse journalisten mogen niet binnen dus rapportage komt maar mondjesmaat binnen. In de hitte, zonder eten of drinken, in een tentje, hopend dat er geen bom op je valt. Voor de zoveelste keer naar een andere plaats moeten trekken omdat die plaats wordt aangeduid als 'safe zone', om dan te moeten zien dat er toch weer geschoten en gebombardeerd wordt. IDF soldaten en huurlingen, die voor de fun op weerloze burgers schieten die om hulpgoederen komen. Tijdens WO2 was er nog het excuus dat men niet wist wat er gebeurde, nu gaat dat niet meer op, iedereen die wil kan zich informeren.

Moeten gaan werken vind ik een flauw excuus, je kan ook meedoen door die dag niets te kopen. Vanuit Gaza komen er noodkreten dat niemand zich nog iets aantrekt van hun lot, ik kon dat niet geloven, maar misschien is het toch waar. En ja, op andere plaatsen is er ook miserie, is ook heel erg, maar vind ik geen reden om dan maar niks te doen. Met niks doen gaan we het zeker niet redden. Hoe zou je je voelen als dat hier zou gebeuren en de rest van de wereld zn schouders ophaalt en denkt zolang het mij niet overkomt is het niet mijn probleem? Waar is onze empathie gebleven?

Geen idee waar empathie is gebleven want 'ons'is een heel vaag begrip. Wie bedoel je met 'ons'?
Doe vooral waar jij je toe geroepen valt, maar het is een illusie dat je een heel kleine druppel bent, eerder een molecuul.

purny

Re: StrikeForGaza21Aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:51

Maar Madiba, denk je er ook zo over bij andere oorlogen? In Sudan?
Denk je er ook zo over wanneer er mensen zijn die in gevaar komen/afgeslacht worden omdat ze op hetzelfde geslacht vallen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:52

8nnemiek schreef:
Bloodymary schreef:
Mooi, dan ga ik donderdag lekker shoppen. Lekker rustig in de winkels.

En wat hiervoor gezegd wordt, waarom is Gaza erger dan andere landen, Sudan, China? En laten we Hamas niet vergeten... Omdat het uitgebreid op de social media is gekomen en het hip is als je tegen de Gaza genocide bent (die eigenlijk niet eens een genocide blijkt te zijn).

Wat een walgelijke reactie ;( Ruim een half miljoen doden waarvan het overgrote deel onschuldige burgers, en jij vindt het allemaal wel meevallen?!
Zo'n mensen moesten eens een weekje in de schoenen van de slachtoffers staan..

Geen walgelijke reactie maar gewoon nuchter. Waar haal je die half miljoen(500.000) doden vandaan?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:55

Echwel schreef:
https://www.trouw.nl/opinie/opinie-ook- ... gle.com%2F

https://archive.ph/qZLQZ

Een mooi stuk geschreven door een onafhankelijke historicus

Heel goed geschreven. Vooral dit stuk slaat de spijker op de kop:

"Vernietigingsdrang
Leuzen als ‘Free Palestine’ en ‘Palestine will be free’ klinken krachtig, maar bieden geen antwoord op de vraag hoe vrede bereikt kan worden, noch op wat daarvoor van alle partijen wordt gevraagd. Wie denkt dat een eenzijdige Israëlische terugtrekking of internationale erkenning van Palestina automatisch stabiliteit brengt, overschat symbolische politiek en onderschat de vernietigingsdrang van Hamas en andere terreurorganisaties en autocratische staten.

Een Israëlische terugtrekking is alleen mogelijk bij een onvoorwaardelijke capitulatie van Hamas en vrijlating van alle gijzelaars. Los daarvan moeten hulp en voedsel worden toegelaten, maar dat vereist wederzijdse garanties.

Vrede vraagt niet om gemakzuchtige morele schijnduidelijkheid, maar om de moed ook ongemakkelijke vragen te stellen aan alle betrokken partijen."

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:12

Als ik mijn jurk op woensdag koop in plaats van donderdag wat is/waar blijft dan de impact?
Ik zie het werkelijk niet.
Afzien van koop is wat anders dan “een dag niets kopen”. Afzien van iets kopen heeft wellicht impact. Verschuiven niet m.i.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:17

Let wel op: het stakingsrecht geldt namelijk niet voor politieke doeleinden, dan zit je toch aan het vrijnemen van een dag en dat kost jouzelf wat - dat merkt een bedrijf niet:
https://archive.ph/4BuuE
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 19-08-25 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:22

purny schreef:
Maar Madiba, denk je er ook zo over bij andere oorlogen? In Sudan?
Denk je er ook zo over wanneer er mensen zijn die in gevaar komen/afgeslacht worden omdat ze op hetzelfde geslacht vallen?

Whataboutism ten top. Dit topic gaat specifiek om Gaza. Geef jij iets om Sudan of homophobie als je het niet als topic kan gebruiken om acties tegen een genocide ergens anders van de kaart te vegen?

Het gaat niet om het beïnvloeden van de regering in Israel, het gaat om het beïnvloeden van onze regering en alle belangrijke poppetjes die daar invloed op hebben.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:23

Dit soort acties hebben alleen zin als dit thema een enorm groot draagvlak heeft bij mensen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het iets uit zal maken. Zoals ook bij het Eurovisie duidelijk was, krijgt Israel nog steeds veel steun. Ook worden dergelijke acties ook niet uitgevoerd voor Sudan (meer dan 150 duizend mensen vermoord tegenover 85 duizend in Gaza). En daar horen we ook niks over. Ik denk dat stemgedrag nog het meeste invloed heeft op de oorlog in Gaza. Maar zelfs daar heb je een grote groep gelijkgestemde mensen voor nodig...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:45

Er wordt ook wel erg makkelijk gedacht over het beïnvloeden van de beurs. Een beurscrash (zoals hier geïnsinueerd wordt, niet één specifiek aandeel maar de hele markt), gebeurt niet zomaar (kijk maar naar de geschiedenis). Een dag lang niet consumeren heeft hier echt geen effect op, en wanneer er wel paniek op de beurs lijkt te komen, wordt deze tijdelijk stil gelegd. Uiteindelijk is het effect minimaal. Dit nog naast de draagkracht om zoiets voor elkaar te krijgen, mensen zijn te verdeeld over de Palestina kwestie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:56

Echwel schreef:
https://www.trouw.nl/opinie/opinie-ook- ... gle.com%2F

https://archive.ph/qZLQZ

Een mooi stuk geschreven door een onafhankelijke historicus

Nu pas dit stuk gelezen.
En ik vind het ook een goed stuk.

Israël wordt voortdurend tot verantwoording geroepen, terwijl Hamas, ondanks terreurdaden, gijzelnames en het gebruik van burgers als menselijk schild, nauwelijks verantwoordelijk gehouden.

In de media niet, maar mis het hier ook.

Als Hamas 7 oktober 2023 niet had aangevallen had Israel ook Hamas niet uit willen roeien.

En ja geen enkele leider is de pineut, dat is enkel de bevolking, zoals in elke oorlog.
Zelensky en Poeting zie ik ook niet morgen dood liggen of honger lijden....

Aan beide zijdes moeten ze vrede willen, anders gebeurt er niets

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:24

KikiCelinevs schreef:
Dit soort acties hebben alleen zin als dit thema een enorm groot draagvlak heeft bij mensen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het iets uit zal maken. Zoals ook bij het Eurovisie duidelijk was, krijgt Israel nog steeds veel steun. Ook worden dergelijke acties ook niet uitgevoerd voor Sudan (meer dan 150 duizend mensen vermoord tegenover 85 duizend in Gaza). En daar horen we ook niks over. Ik denk dat stemgedrag nog het meeste invloed heeft op de oorlog in Gaza. Maar zelfs daar heb je een grote groep gelijkgestemde mensen voor nodig...

320k mensen in Gaza ondertussen, volgens een Israëlische onderzoeker in de VS. Eens dat een Sudan, China en Congo veel meer aandacht nodig hebben, maar het is ergens logische dat er meer aandacht is voor Gaza vanuit de westerse wereld, gezien Israel als westerse wereld gezien wordt.

Er wordt niet over een daadwerkelijke beurscrash gesproken. Er wordt gesproken over het raken in de beurs. Niet het compleet lam leggen van de economie.

DP, Israel heeft van meet af aan als doel gehad heel Gaza uit te roeien. Die hebben zo'n idioot groot budget voor precisiewapens, die ze overigens gewoon inzetten, dat heel het verhaal over menselijke schilden kant nog wal raken. Zoveel informatie die naar buiten is gebracht door Israel blijkt later niet waar te zijn. Wat betreft de gegijzelden, ik vrees dat het aantal wat er nu nog zit ergens onder de gebouwen begraven ligt.

Ik stap verder maar uit dit topic. Als er niet of selectief gelezen wordt, valt er geen discussie te voeren. Bedankt voor het delen, TS. Ik ga er zeker aan meedoen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:26

En hamas vertelt wel de waarheid?

nogmaals: Aan beide zijdes moeten ze vrede willen, anders gebeurt er niets

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:44

Ik ben niet zo activistisch dat ik mee doe aan protesten oid. En ben het wel eens met hrt argument dat als ik een aankoop nu niet maak, ik het de dag daarna wel doe.
Ik gebruik de no thanks app om te kijken welke merken ik beter kan mijden omdat ze discutabele banden hebben met Israel. Tuurlijk, je kan het nooit perfect doen, het is een grijs spevtrum. Maar soms zijn makkelijke productwissels te maken. En sommige merken zitten er ook dieper in dan anderen. Zo heb ik besloten geen Adidas hardloopschoenen meer aan te schaffen.
Misschien een goede tip voor andere mensen die "iets willen doen. Maar niet activistisch zijn."

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 19:03

Als je de filmpjes die ik geplaatst heb bekijkt, zie je dat niemand het onzinnige denkbeeld heeft dat één dag niks uitgeven het grote verschil gaat maken, natuurlijk niet. Maar het mooie aan deze actie vind ik, dat, als er genoeg mensen meedoen, we een boodschap brengen. Net zoals de protesten en de no thanks app. De machtshebbers zijn als de dood voor een volksopstand want ze weten heel goed dat wij met heel veel meer zijn dan hun. Naast dat Israel bol staat van de leugens, die vaak ook weer ontmaskerd worden, willen ze niet dat er veel informatie naar buiten komt over hun economische toestand. Reken maar dat dat niet zo rooskleurig is als ze willen uitschijnen. Toerisme is weggevallen, Israeli's ontvluchten het land, bedrijven die massaal geboycot worden. Tijdens de 12-daagese oorlog met Iran gaven ze zelfs gevangenisstraffen aan mensen die beelden van de bombardementen naar buiten brachten. Het imago van Israel in de wereld is om zeep. Net zoals de illusie van de onoverwinnelijke iron dome en de slachtofferrol die ze altijd hebben aangenomen. Ik woon in een stad met een grote Joodse gemeenschap en ik spreek soms met hun. Heb nog geen enkele jood gehoord die deze genocide toejuicht. Ze zijn beschaamd dat dit in hun naam wordt uitgevoerd. Ben ik dan pro-Hamas? Nee, absoluut niet. Ik denk dat het schrijnende van heel deze situatie is dat de gewone Gazanen gevangen zitten tussen hamer een aanbeeld, enerzijds de bombardementen en uithongering, anderzijds Hamas die hun evengoed terroriseert. En dit duurt nu al meer dan 2 jaar. Moeten we dan wachten tot ze allemaal vermoord zijn? Er worden zelfs geen aanstalten gemaakt om na te denken of te spreken over een oplossing.

Het kan zijn dat deze actie op niets uitdraait, maar niet geprobeerd is altijd mis. Het ergste wat er dan gebeurt voor mij is dat ik één dag niks heb gekocht of betaald, dat zal ik wel overleven. Net zoals de producten die ik niet meer koop ook niet gemist worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:44

Ik heb even naar de No Thanks! App gekeken.
Er wordt gesproken over “de boycot lijst”. Verder geen uitleg. Dat vind ik te weinig om hier iets zinnigs mee te kunnen doen of om beslissingen op te nemen.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 19:48

Als je klikt op het logo van de bedrijven die er op staan, zie je de uitleg

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:05

rien10 schreef:
Ik heb even naar de No Thanks! App gekeken.
Er wordt gesproken over “de boycot lijst”. Verder geen uitleg. Dat vind ik te weinig om hier iets zinnigs mee te kunnen doen of om beslissingen op te nemen.

Als je een bedrijf zoekt, kun je naar de pagina door op de bedrijfsnaam te klikken. Je gaat dan naar een pagina met bewijslast en waarom het op die lijst staat.

Voorbeeld Adidas

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:19

Ik las het ja. Ik ben nog met mijzelf in overleg of dat voor mij genoeg grond is om dat bedrijf te “boycotten”.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:24

Ja snap ik! Daarom zei ik ook bewust dat het heel grijs is. Ik heb 1 blikje frisdrank dat ik wekelijks drink wat een dochterbedrijf is van een merk op de lijst. Wat ik kan mijden doe ik.

Maar periodiek vraag ik mezelf ook af wat en of het nuttig is. Ik kan er nog steeds geen goed antwoord op geven als ik eerlijk ben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:28

Nou laptop en telefoon dan ook maar het raam uit.
Geen geneesmiddelen meer nemen...

Citaat:
AI-overzicht
Israël staat bekend om zijn innovatieve technologieën, vooral op het gebied van cyberbeveiliging, medische technologie, en landbouwtechnologie. Landen over de hele wereld maken gebruik van technologieën die in Israël zijn ontwikkeld.
Enkele bekende voorbeelden zijn:
Cyberbeveiliging:
Israël is een wereldleider in cyberbeveiliging, met bedrijven als Check Point, CyberArk, en Imperva die toonaangevende technologieën leveren voor het beschermen van systemen tegen cyberdreigingen.
Medische technologie:
PillCam van Given Imaging, een capsule-endoscopieapparaat, is een Israëlische uitvinding die het spijsverteringskanaal kan onderzoeken.
Landbouwtechnologie:
Druppelirrigatie, een efficiënte methode voor het besproeien van gewassen, is een Israëlische uitvinding die wereldwijd wordt gebruikt.
Mobiele telefoon technologie:
Verschillende innovaties in mobiele telefoons, zoals de technologie achter instant messaging, zijn mede ontwikkeld in Israël.
Andere innovaties:
Israël heeft ook bijgedragen aan technologieën zoals de USB-stick, voicemail, en verschillende innovaties op het gebied van AI en robotica.
Naast deze specifieke voorbeelden, investeert Israël ook sterk in onderzoek en ontwikkeling op gebieden als biotechnologie, watertechnologie en hernieuwbare energie.
Kortom, Israël is een belangrijke speler in de wereldwijde technologische innovatie en blijft belangrijke bijdragen leveren aan verschillende sectoren
.