Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 00:31

Ik kom ook weer actief meelezen.
Dank Tienus!

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 00:36

Bedankt Femke.

Ik heb voldoende meldingen gezien vorig jaar, er loopt in die buurt beslist een wolf rond, of hij Bram of Bram II is weet ik niet. Maar mijn fiets-route naar school ging door het bos, mijn fiets-route naar de manege ging door het bos. Ik ben ooit door een hond van mijn fiets getrokken. (Dat was mijn eigen schuld werd destijds gezegd want ik had mijn voeten stil moeten houden. Gelukkig kwam ik daar met wat schrammen en een kapotte leren jas vanaf, maar de eigenaar trok de hond van mij af).

Ik zou mijn kinderen niet laten fietsen naar school door een bos waar een wolf, de apex-predator, regelmatig gezien wordt.

En laten we wel wezen, de wolf, doordat de poffertjes hebben bedacht dat de wolf met rust moet worden gelaten inplaats van een beetje tegendruk moet ondervinden, voelt zichzelf oppermachtig.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 00:43

Manege Zeisterbos is onveranderd zover ik het weet. Ik zie ze bijna dagelijks in het bos rijden.

(Mijn paard staat IN het bos in Zeist, aan het eind van de Verlengde Slotlaan, waar ookm pensionstal Schaerweijde pal naast zit).

Er wordt dagelijks veel paardgereden in dit bos. Dit is de rand van het territorium van roedel Bram. Zover ik de meldingen nu volg komt Bram hier zelf momenteel niet echt (ik denk te ver van de welpen) maar mijn vermoeden is solo jongen van vorig jaar.

Mijn paard staat met drie anderen dag en nacht buiten, en ik rijd ook in het bos - maar niet te ver richting Austerlitz.

Manege Zeisterbos heeft, zover ik kan zien als ik er langskom, niets veranderd. Naar volgens mij hebben ze ook niet echt weiland daar? (Ik vermoed net als Schaerweijde alleen wat paddocks op het terrein?)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 00:54

Zichtmelding Yde Dr
Citaat:
Yde Drenthe
10-08-2025
8.30 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland aan de Vissersweg/ Duinstraat.
2 personen hebben hem het maïsveld in zien lopen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19dK7UvJ5J/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 01:00

Citaat:
10 augustus 2025/de Boerderij
Wolvenschade verpulvert record, nu al meer slachtoffers dan in heel 2024
De explosieve groei van de schade in Nederland door wolven zet onverminderd door. Wolven hebben in goed zeven maanden inmiddels meer landbouwhuisdieren gedood dan in het hele schadejaar 2024. Dit blijkt uit nieuwe cijfers over bevestigde en vermoedelijke wolvenschade van BIJ12, het loket van de provincies dat wolvenschade afhandelt.

In de eerste zeven maanden van het nieuwe schadejaar noteerde BIJ12 al 2.353 dodelijke slachtoffers onder landbouwhuisdieren in de periode 1 november 2024 tot en met 11 juni 2025. Dat is meer dan er in het hele schadejaar 2024, dat op 1 november 2023 begon en op 31 oktober 2024 eindigde. Toen sneuvelden er in twaalf maanden in totaal 2.293 dieren als gevolg van de aanval van een wolf. Dit zijn dieren die zijn gedood bij een wolvenaanval of daarna moesten worden geëuthanaseerd. Veruit de meeste slachtoffers zijn schapen, maar ook geiten, rundvee, pony’s, alpaca’s en een ezel overleefden het niet. In het lopende schadejaar raakten er bovendien nog 391 dieren gewond bij een wolvenaanval en 176 vermist.
Nieuw record

Het aantal slachtoffers als gevolg van een wolvenaanval stevent daarmee af op een nieuw record. Tien jaar geleden was de wolvenschade in Nederland nog marginaal. Schadejaar 2015 ging de boeken in met 8 dode landbouwhuisdieren als gevolg van een wolvenaanval.

In schadejaar 2020 was dat toegenomen tot 315. Het jaar daarop was er sprake van een afname om vervolgens jaar op jaar nieuwe records te bereiken. In schadejaar 2022 was sprake van 1.043 slachtoffers als gevolg van de wolf, in 2023 waren dat er 1.123 en in schadejaar 2024 ruim twee keer zoveel: 2.293. De teller staat nu na de eerste 7 maanden van schadejaar 2025 op 2.353.
633 schademeldingen

In totaal waren er 633 schademeldingen van bevestigde wolvenschade, ofwel gemiddeld zo’n 90 schademeldingen per maand. Veruit de meeste schademeldingen komen uit Gelderland (278), gevolgd door Drenthe met 125 meldingen en Friesland (107). In Overijssel was het 53 keer raak, in Utrecht 39 keer en in Groningen 20 keer.

De wolf heeft dit schadejaar ook opnieuw toegeslagen in Flevoland. In Tollebeek en Nagele in de Noordoostpolder werden vijf keer schapen aangevallen. In Limburg en Brabant blijft de schade tot nu toe beperkt met elk 3 schademeldingen.

https://www.boerderij.nl/wolvenschade-v ... -heel-2024

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Dd4KEygyS/?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 02:32

Bedankt Tienus en Femke!
Ik lees weer mee!
Ik ben bang dat deel 10 er nog wel komt…
Waar ik woon wordt enkel heel af en toe een zwerver gesignaleerd, geen geschikte plek hier. Wij zijn aan het oriënteren op te gaan verhuizen, maar er valt steeds meer gebied af zo!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 05:52

Uitgebreide en informatief openings topic.
Dankjewel voor het vele werk Tienus

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:49

Hettieheks schreef:
Bedankt Tienus en Femke!
Ik lees weer mee!
Ik ben bang dat deel 10 er nog wel komt…
Waar ik woon wordt enkel heel af en toe een zwerver gesignaleerd, geen geschikte plek hier. Wij zijn aan het oriënteren op te gaan verhuizen, maar er valt steeds meer gebied af zo!

Daar worden tot nu toe alleen zwervers gezien... ;)

Als de aantallen nog gaan verdubbelen of verdrievoudigen dan is er uiteindelijk nagenoeg geen plek in Nederland meer echt wolfvrij

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 07:53

Als je benieuwd bent hoe uitslag van ForGen eruit ziet, klik op de link laatste regel in de quote.
Wolven op de Hoge Veluwe hebben imo verrassende mix van bloed.

Citaat:
GELDERSE VALLEI / NOORD-VELUWE
Beeld over wolf completer: 'Goed nieuws'
Gerwin Peelen
Vandaag, 06:27 • Aangepast

[ Afbeelding ]

OTTERLO - Het Nationale Park de Hoge Veluwe gaat mogelijk toch hun wolvendata met BIJ12 delen, dat zegt een parkbeheerder tegen Omroep Gelderland. Binnenkort volgt een gesprek tussen de twee. Er worden daar vijf wolven frequent gezien. Ze springen in en uit het park, over de rasters.

BIJ12 houdt namens de provincies alles rondom de wolf bij. Maar de organisatie heeft dat bij de Veluwe niet in kaart, omdat die gegevens niet worden gedeeld.

Volgens de Hoge Veluwe is daar een reden voor. "De eerste analyse deden we met BIJ12, maar zij deelden niks met ons. Wij wilden wel precies weten hoe het hier zit. Toen zijn we een eigen weg gegaan", vertelt Jakob Leidekker van het park. Dat haalde de directeur van het Park - baron Seger Van Voorst tot Voorst - onlangs ook in de rechtszaal aan.

'Delen volop informatie'

Op de site van BIJ12 - waar alle roedels gemeld staan - staat bij de Hoge Veluwe: "Het is bekend dat hier in 2022 welpen zijn aangetoond, maar of er in 2023 en 2024 welpen zijn geboren, is niet vanuit het Wolvenmeldpunt vastgesteld."
De Hoge Veluwe benadrukt dat 'ze wel informatie delen'. Op de eigen site. "Wij delen volop informatie en dat hebben we altijd gedaan, ook DNA. Het probleem is dat onze data niet te vergelijken is met die van BIJ12."

'Goed nieuws'

Volgens Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging is het goed nieuws als de informatie straks mogelijk wel gedeeld wordt. "Dat betekent dat we de dan de monitoring voor heel Gelderland rond hebben", zegt hij. "We weten dat er wolven rondlopen, op de Hoge Veluwe, maar de monitoring van het DNA loopt niet via BIJ2. Als dat wel zo is, weten we welke wolven daar zitten en waar ze nog meer worden gesignaleerd."
In een reactie zegt BIJ12 blij te zijn als de data gedeeld wordt. "Het is goed nieuws als waarnemingen uit het park gevalideerd kunnen worden. Zo kan BIJ12 de Nederlandse wolvenpopulatie nog completer in beeld brengen.”
Volgens het Park liggen er nog heel veel monsters klaar om te testen. "We wachten even het gesprek met BIJ12 af", aldus Leidekker die stelt dat het beste is ‘als één organisatie’ alle profielen van wolven heeft. "Er staat ons niks in de weg om mee te werken met BIJ12."

bron: BIJ12

Wolven zijn nationaal en internationaal beschermd. Vanwege de bescherming zijn lidstaten verplicht om de staat van instandhouding (verspreiding, aantalsontwikkeling) van wolven te monitoren en zo nodig maatregelen te nemen om die te behouden of te verbeteren. Dit aspect vormt de kern van de monitoring in Nederland zoals in het Wolvenplan 2025 en in het Monitoringsplan wolf is opgenomen en vloeit voort uit wettelijke taken. Provincies rapporten via het Rijk aan Europa. Namens de provincies is BIJ12 verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van:

Het landelijk Wolvenmeldpunt
Gecoördineerde organisatie van wolvenmonitoring in afstemming met provincies, terreinbeheerders en vrijwilligersorganisaties.
voor alle waarnemingen van (vermoedelijke) wolven.
Op de website van het Nationale Park de Hoge Veluwe staan hier de DNA-analyses.

Bron omroep Gelderland
https://www.gld.nl/nieuws/8349253/beeld ... oed-nieuws

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 08:35

Zichtmelding Garderen gisteravond , wolf is niet onder de indruk van ruiter te paard.
Citaat:
10 augustus 2025/Garderen/Gelderland
Zichtmelding Wolf
Tijd: 21.00 uur
Ontmoeting bij Boeschoten. Wolf is niet erg onder de indruk.

Afbeelding
Afbeelding
Filmpjes via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1J87oXUZ2U/?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:48

tienus63 schreef:
Als je benieuwd bent hoe uitslag van ForGen eruit ziet, klik op de link laatste regel in de quote.
Wolven op de Hoge Veluwe hebben imo verrassende mix van bloed.

Citaat:
GELDERSE VALLEI / NOORD-VELUWE
Beeld over wolf completer: 'Goed nieuws'
Gerwin Peelen
Vandaag, 06:27 • Aangepast

[ Afbeelding ]

OTTERLO - Het Nationale Park de Hoge Veluwe gaat mogelijk toch hun wolvendata met BIJ12 delen, dat zegt een parkbeheerder tegen Omroep Gelderland. Binnenkort volgt een gesprek tussen de twee. Er worden daar vijf wolven frequent gezien. Ze springen in en uit het park, over de rasters.

BIJ12 houdt namens de provincies alles rondom de wolf bij. Maar de organisatie heeft dat bij de Veluwe niet in kaart, omdat die gegevens niet worden gedeeld.

Volgens de Hoge Veluwe is daar een reden voor. "De eerste analyse deden we met BIJ12, maar zij deelden niks met ons. Wij wilden wel precies weten hoe het hier zit. Toen zijn we een eigen weg gegaan", vertelt Jakob Leidekker van het park. Dat haalde de directeur van het Park - baron Seger Van Voorst tot Voorst - onlangs ook in de rechtszaal aan.

'Delen volop informatie'

Op de site van BIJ12 - waar alle roedels gemeld staan - staat bij de Hoge Veluwe: "Het is bekend dat hier in 2022 welpen zijn aangetoond, maar of er in 2023 en 2024 welpen zijn geboren, is niet vanuit het Wolvenmeldpunt vastgesteld."
De Hoge Veluwe benadrukt dat 'ze wel informatie delen'. Op de eigen site. "Wij delen volop informatie en dat hebben we altijd gedaan, ook DNA. Het probleem is dat onze data niet te vergelijken is met die van BIJ12."

'Goed nieuws'

Volgens Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging is het goed nieuws als de informatie straks mogelijk wel gedeeld wordt. "Dat betekent dat we de dan de monitoring voor heel Gelderland rond hebben", zegt hij. "We weten dat er wolven rondlopen, op de Hoge Veluwe, maar de monitoring van het DNA loopt niet via BIJ2. Als dat wel zo is, weten we welke wolven daar zitten en waar ze nog meer worden gesignaleerd."
In een reactie zegt BIJ12 blij te zijn als de data gedeeld wordt. "Het is goed nieuws als waarnemingen uit het park gevalideerd kunnen worden. Zo kan BIJ12 de Nederlandse wolvenpopulatie nog completer in beeld brengen.”
Volgens het Park liggen er nog heel veel monsters klaar om te testen. "We wachten even het gesprek met BIJ12 af", aldus Leidekker die stelt dat het beste is ‘als één organisatie’ alle profielen van wolven heeft. "Er staat ons niks in de weg om mee te werken met BIJ12."

bron: BIJ12

Wolven zijn nationaal en internationaal beschermd. Vanwege de bescherming zijn lidstaten verplicht om de staat van instandhouding (verspreiding, aantalsontwikkeling) van wolven te monitoren en zo nodig maatregelen te nemen om die te behouden of te verbeteren. Dit aspect vormt de kern van de monitoring in Nederland zoals in het Wolvenplan 2025 en in het Monitoringsplan wolf is opgenomen en vloeit voort uit wettelijke taken. Provincies rapporten via het Rijk aan Europa. Namens de provincies is BIJ12 verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van:

Het landelijk Wolvenmeldpunt
Gecoördineerde organisatie van wolvenmonitoring in afstemming met provincies, terreinbeheerders en vrijwilligersorganisaties.
voor alle waarnemingen van (vermoedelijke) wolven.
Op de website van het Nationale Park de Hoge Veluwe staan hier de DNA-analyses.

Bron omroep Gelderland
https://www.gld.nl/nieuws/8349253/beeld ... oed-nieuws

https://www.hogeveluwe.nl/files/SU0076- ... inal_G.pdf
Verrassend is een omschrijving. In de onderste tabel op pag. 8 kom ik naast de standaard huishond en Zweden ook 2x Arizona tegen. Dan hebben we of idd met "wolf" fok en uitzet te maken of er zit nog een hoog wolfcontent huishond tussen. Impliceerd aardig wat aan hybridisatie, verklaard ook stuk geen angst voor mensen en de "is het een hond of een wolf" verwarring van mensen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:18

Dat dus!
Ik weet wel dat er een levendige handel in wolven zit, privédierentuinen, wild parken etc. Maar zolang de CITES documenten in orde zijn, is dat ook toegestaan.
En heel veel jonge wolven die hier in (kleine) dierentuinen en opvang geboren worden verhuizen op die manier.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:19

Zichtmelding Grolloo Dr
Citaat:
Grolloo Drenthe
11-08-2025
08.50 uur

Net om 8:50 stak er een wolf over de Schoonloerstraat net voorbij Grolloo, voorbij Boerhaarshoeve. Vanaf oost (Schoonloo) naar west (Grolloo) kant.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Czzrt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:21

Wolf tussen de pinken in wolfwerend raster Stroe Gld
Citaat:
Stroe Gelderland
11-08-2025
05.50 uur

Vanochtend om 05:50 heeft de wolf tussen een koppel pinken van ons gelopen nabij de wolweg in Stroe. Rondom staat wolfwerend raster. We zijn met de trekker het land in gereden en toen rende hij weg richting het maisland en ging onder het wolfwerende raster door.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1RZKAYsuT7/?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:22

Wees voorzichtig met de directe conclusie dat het DUS wolf hybriden zijn.

Dat is níet per se wat er staat, zeker niet voor alle monsters.

Ik moet vandaag zo'n beetje de hele dag naar t ziekenhuis, ik heb weinig tijd om er direct helemaal in te duiken.

Ik hoop dat op een later moment wel te kunnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:32

Citaat:
“Waakhond van de wolf” BIJ12 zegt al jaren dat er getest wordt op hybridisatie wolven in Nederland. BIJ12 liegt ook daarover. Bij WUR/ WENR en Senckenberg hebben geen DNA-onderzoeken plaatsgevonden waarin getest werd op hybridisatie van de wolf voor degene die dat nog niet wisten. Ook hier ben ik nog steeds druk mee.

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1A5Sxa ... tid=wwXIfr

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:36

Ik volg mee in dit topic.

Ik woon in Belgisch Limburg, Heusden-Zolder, en in begin zouden er in de gemeente waar ik woon wolven gespot zijn geweest.

Waar ik destijds mijn paarden op een wei had staan (Beringen) was in de buurt een schaap vermoord en poot afgerukt, bleek een wolf te zijn geweest.
Mijn paarden staan nu op een wei 4km daar vandaan maar daar zijn nog geen wolven gespot, regio Equitom.
Over wolven in Beringen of Heusden-Zolder ook niks meer gehoord.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:20

Deelstaat Brandenburg, Duitsland wil jacht op wolf toestaan.
Citaat:
Brandenburg wil toestaan op wolven te schieten

In Europa zijn wolven streng beschermd, maar Brandenburg wil nu de jacht op dit roofdier mogelijk maken.

Er is een omslag in het milieubeleid van Brandenburg: de nieuwe Staatssecretaris voor Landbouw, Gregor Beyer (56, vroeger FDP), wil de sterk beschermde wolf als ‘jachtwild’ classificeren, omdat er te veel van zouden zijn. Natuur­beschermers zijn geschokt.

“Het gaat om de vraag hoeveel wolven verdraagbaar zijn voor Brandenburg,” zei Beyer tegen de dpa. Hij schat dat er “duidelijk meer dan 2000 wolven” zijn. Omdat deze roofdieren jaarlijks meer dan 1000 schapen en geiten doden, vindt hij dat er een afschotplan nodig is.

Beyer wil een bovengrens instellen: “De populatie moet worden vastgesteld en daarna wordt een quotum voor afschot bepaald.” Om dit mogelijk te maken, moet de wolf worden opgenomen in het jachtrecht. Hij verwacht dat dit “binnen dit jaar” in het jachtreglement van Brandenburg wordt opgenomen. Tot nu toe is afschot slechts toegestaan voor enkele ‘probleemwolven’.

Maar: voor jacht op wolven moet eerst het EU-recht worden aangepast. Wolven zijn in heel Europa strikt beschermd en in Duitsland is hun doding strafbaar volgens de federale natuurbeschermingswet. Toch heeft de Raad van Europa inmiddels een weg vrijgemaakt om de beschermingsstatus te verlagen. Beyer rekent erop dat een wijziging in EU-wetgeving rond 2026 mogelijk is, mits de EU daarin meegaat.

Tot die tijd wil de staatssecretaris overleg met boeren, jagers en natuurbeschermingsorganisaties “op ooghoogte”. Hij benadrukt dat hij de soort niet wil uitroeien: “De wolf hoort hier thuis.”

Brandenburgse natuurbeschermers zijn verontwaardigd. Axel Kruschat, directeur van BUND in Brandenburg, noemt het plan “duidelijk onwettig” en wijst erop dat deze aanpak wolvenslachtoffers niet voorkomt. Volgens Kruschat gaat het Beyer vooral om politieke controle over welke soorten gejaagd mogen worden, zodat boeren op grotere schaal winst kunnen maken. Hij benadrukt dat de eigen milieu­autoriteit slechts “maximaal 500 tot 600 wolven” schat, verdeeld over 58 roedels. Hij waarschuwt dat in landen zoals Noorwegen de jacht op wolven tot inteelt heeft geleid.

https://www.bz-berlin.de/brandenburg/33 ... sDN0tBTl-Q

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1BGYGy ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:20

Ik dacht dat dat 'strikte', 'strenge' of 'sterke' bescherming er Europees gezien nu af is?? (Alleen in Nederland dus nog niet).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:23

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:26

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:26

Over manege austerlitz gaat al heel lang de ronde dat het verkocht is/wordt. De eigenaar wil dat graag, maar het is nooit rondgekomen. Of het nu anders is, weet ik niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:27

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:29

DubbelFun schreef:
Ik dacht dat dat 'strikte', 'strenge' of 'sterke' bescherming er Europees gezien nu af is?? (Alleen in Nederland dus nog niet).

Is van heel strikt, naar strikt gegaan. Dus nog steeds beschermd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:31

Wintu schreef:
https://www.destentor.nl/veluwe/wandelp ... qHZSknOsTA

Zit achter een betaalmuur, maar de gevolgen voor wanneer een natura2000 gebied ook voor de wolf is.

Citaat:
Wandelpaden en fietsroutes op de Veluwe dicht vanwege de wolf? Deze vijf stappen bepalen of dat echt gebeurt
Afgesloten wandelpaden, geen jacht meer in bepaalde gebieden en gratis wolfwerende hekken voor omwonenden. Dit staat de Veluwe mogelijk te wachten door een uitspraak van de rechter. Maar zover is het nog lang niet.
Romi Vos, Emma van der Wal 05-08-25, 19:30

0 REACTIES
Volgens de rechter is het geen goed idee om te wachten met passende maatregelen om de wolf te beschermen, zo bleek vrijdag in de rechtbank. Alle Natura 2000-gebieden op de Veluwe zouden volgens de rechter ook voor de wolf moeten gelden.
De uitspraak heeft mogelijk grote gevolgen, zegt professor Arie Trouwborst van de Tilburg University, expert in het natuurbeschermingsrecht in Europa.
Hij noemt bijvoorbeeld bepaalde tijden of plaatsen waarop minder hoefdieren afgeschoten mogen worden. Of nieuwe bouwprojecten die getoetst moeten worden aan de wolf. Ook kunnen recreanten stuiten op afgesloten wandelpaden en gebieden.
Het zijn ingrijpende maatregelen, maar heel definitief en concreet zijn ze nog niet. Eerst komen deze vijf stappen nog aan bod:
Het is de vraag of staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) - van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) - in hoger beroep gaat.
Hij wil de beschermde status op zijn vroegst pas in 2029 afgeven, als de wolf officieel tien jaar in Nederland gevestigd is. Daarom spande de Faunabescherming een rechtszaak tegen het ministerie aan.
Of er een hoger beroep komt, wil woordvoerder Jet Otten nog niet zeggen. Maar de kans is groot dat het er wel van komt, volgens juridisch adviseur natuurwetgeving Luuk Boerema.
In dat geval gaat de zaak naar de Raad van State.
Bij de Raad van State is het de vraag: gaat die de uitspraak vernietigen of bevestigen. Het kan vanaf het hoger beroep nog wel maanden duren voordat die kwestie daar op tafel ligt.
Als er een streep door de uitspraak gaat, is de zaak ten einde. Dan hoeft er niets te gebeuren.
Als de hoogste rechter achter de uitspraak staat, blijft die staan. Dan is het tijd voor beschermende maatregelen.
Stel, de uitspraak blijft staan. Of er komt geen hoger beroep. Dan moet het ministerie van LVVN bepalen wat er nodig is om te zorgen dat de Veluwe een geschikt leefgebied voor de wolf is, legt Boerema uit. Daarvoor moet het ministerie duidelijke doelen stellen.
Die doelen moeten gaan over de leefbaarheid van het gebied waarin de wolf voorkomt. Hoe die er concreet uitzien, hangt af van de behoeftes van de wolf, aldus Boerema.
Wanneer het ministerie die doelstellingen bekend heeft gemaakt, is de provincie aan zet. Die moet de doelstellingen omzetten in beleid.
„Je kunt denken aan het afsluiten van bepaalde gebieden”, zegt de jurist. Bijvoorbeeld het afsluiten van wandelpaden en mountainbikeroutes.
Een andere maatregel zou gratis wolfwerende hekken voor omwonenden kunnen zijn. „Dat zou de provincie vast kunnen leggen in het beleid.”
Helemaal aan het einde van het proces staan de uitvoerders. Dit kan de gemeente zijn, maar ook een natuurbeheerder als Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten of een onafhankelijke partij die wordt ingehuurd door de provincie.
Zij voeren het beleid uit.
Gemeenten wachten af
Volgens Boerema duurt het minimaal een half jaar voordat er beleid ligt, vanaf het moment dat de uitspraak vaststaat. Een eventueel hoger beroep maakt dat nog langer. Echte veranderingen zijn dus volgens hem voorlopig nog niet binnen handbereik.
En daarom zitten de Veluwse gemeenten nog even stil. Zij wachten de volgende stap van het ministerie af, melden ze. Bijvoorbeeld Ermelo: „We kunnen nog niet vooruitlopen op concrete consequenties of maatregelen”, zegt een gemeentewoordvoerder.
Ook Apeldoorn volgt de stap van het ministerie ‘nauwlettend’. „Zodra duidelijk is wat het ministerie en eventueel de provincie besluiten, kunnen wij beter beoordelen of en welke gevolgen dit heeft voor ons lokale beleid of de praktijk”, zegt woordvoerder Sibel Sahingöz.
Bovendien is het volgens jurist Boerema nog de vraag hoe groot de impact überhaupt zal zijn. „Er wordt nu ook al rekening gehouden met de wolf.”
Impact onduidelijk
De maatregelen zullen moeten het woongebied van de wolf verbeteren en beschermen. „Denk aan dingen die lawaai maken of licht geven. Bijvoorbeeld jacht.”
„Het kan zijn dat de wolf in hetzelfde gebied komt als de zwarte specht of de wespendief.” Voor deze dieren zijn al soortgelijke regels gemaakt, volgens de jurist. Als de wolf in dat gebied komt, blijft het gevolg misschien klein.

Bron archive is

https://archive.is/A5AMX