Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:26

Elisa2 schreef:
Ik vind het dubbel, in eerste instantie voel ik weerstand. Maar als een dier sowieso al ingeslapen moet worden wegens gezondheidsredenen dan maakt het niet veel uit of het vlees vernietigd wordt bij de Rendac of opgegeten wordt. Als het opgegeten wordt dan dient het nog een doel.

Ik zou het wel erg vinden als dieren hier speciaal voor gedood worden. Maar tegelijkertijd besef ik hoe hypocriet ik ben door zoiets te zeggen en zelf ook vlees te eten.

Precies dit. Zo sta ik er ook in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:26

Hoeveel dieren zitten er in de opvang en asiels etc zo hier en daar… sommigen zitten er jaren… (helaas)
Als mensen er vanaf willen vinden ze heus wel wat…

En wat als mensen het ineens niet meer kunnen betalen? Misschien komt dat nu ook wel vaker voor?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:29

MarlindeRooz schreef:
Maar dan zouden opvangen ook slecht zijn. Want die bestrijden ook het symptoom en lossen het maatschappelijke onderliggende probleem niet op.

Debiele mensen blijven toch wel bestaan. Die nemen toch wel dieren. Dus goed dat die dieren nog nuttig kunnen zijn.

@Wintu, wat is het verschil tussen een gezonde hond of een gezond stierkalf dat naar de slacht moet omdat hij geen melk geeft?

Klopt, maar niet altijd met een ellendige uitkomst voor het dier en reken maar dat men probeert aan de voorkant zaken op te lossen.

En verder, vind ik een dierentuin sowieso geen plek voor gezonde roofdieren..
Laatst bijgewerkt door Wintu op 04-08-25 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:29

Ik vraag me af van iedereen die het een goede oplossing vind, zelf zijn huisdier er naar toe zou brengen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:31

Ik ga er vanuit als ze het niet kunnen betalen de meeste mensen een advertentie plaatsen voor een goed tehuis.

Kan me ook niet voorstellen dat er veel honden komen.

Maar paarden op leeftijd.. Baasjes die er niet meer voor willen zorgen..
Want ze kunt niet meer rijden.

Dat zal wel aangeboden gaan worden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:36

Ze hadden laatst ook een overschot aan apen geeutaniseerd en aan de oerang oetangs of bavianen ofzo gevoerd las ik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:43

Cer schreef:
Hoeveel dieren zitten er in de opvang en asiels etc zo hier en daar… sommigen zitten er jaren… (helaas)
Als mensen er vanaf willen vinden ze heus wel wat…

En wat als mensen het ineens niet meer kunnen betalen? Misschien komt dat nu ook wel vaker voor?

Niet om het topic te ontsporen, maar ik ben weleens dieren tegen gekomen waarvoor de asiels hun verantwoordelijkheid voor hadden moeten nemen. En ik zie ze nu nog weleens langskomen, dieren met gezondheids- en/of gedragsproblemen, of dieren die de rest van hun leven aan de pijnstillers moeten.

DuoPenotti schreef:
Ik ga er vanuit als ze het niet kunnen betalen de meeste mensen een advertentie plaatsen voor een goed tehuis.

Kan me ook niet voorstellen dat er veel honden komen.

Maar paarden op leeftijd.. Baasjes die er niet meer voor willen zorgen..
Want ze kunt niet meer rijden.

Dat zal wel aangeboden gaan worden

En eerlijk, liever dat ze dan geslacht worden, dan op hun oude dag de handel in gekegeld worden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:43

Wintu schreef:
Ik vraag me af van iedereen die het een goede oplossing vind, zelf zijn huisdier er naar toe zou brengen.

Dit was dus echt precies de vraag die ik net wilde gaan stellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:46

Wintu schreef:

Nou ja het is niet verplicht denk? Dus als iemand het niet wil, doen ze het niet..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:49

Als ik een oud dier zou hebben welke ik anders in had laten slapen, dat relaxt was op transport en op ander terrein, en het zou redelijk kort transport zijn, zou ik er geen problemen mee hebben. Maar dan wil ik wel weten hoe ze geuthanaseerd worden, en ik zou er ook bij willen zijn. Wat ik al eerder zei, ben veel te bang dat ze anders alsnog de handel in zouden verdwijnen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:52

MarlindeRooz schreef:
Ik ga liever naar een dierentuin die zelf z’n prooidieren fokt en daar open en eerlijk over is.

Dat lijkt me niet realistisch. Enig idee hoeveel dieren ze dan moeten hebben (en voeren!) om de dierentuindieren in leven te houden? Dat kan nooit uit, zowel qua geld als qua ruimtebeslag.
Je verwacht toch ook niet dat elke dierentuin zijn eigen appels, bloemkolen, bamboe en meelwormen kweekt?
Laatst bijgewerkt door Lieser op 04-08-25 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:54

Maartje_M schreef:
Wintu schreef:

Ik ben niet tegen dat mensen hun paard naar de slacht doen.
Ook al doe ik het zelf niet.

Dat kunnen toch losstaande dingen zijn?

Een hond of kat kan ik mij persoonlijk niet voorstellen.
Maar als mensen hun dier daar wel heen brengen omdat het niet meer te genezen is, zou ik ze er niet lelijk op aan kijken.

Om te dumpen wel.
Want denk na voordat je een dier koopt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:57

Wintu schreef:

Vast wel. Er worden toch ook huisdieren gedumpt elk jaar? Over het hek bij de kinderboerderij, vastgebonden aan een boom, kittens in een doos in het bos.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:58

DuoPenotti schreef:
Maartje_M schreef:
[

Ik ben niet tegen dat mensen hun paard naar de slacht doen.
Ook al doe ik het zelf niet.

Dat kunnen toch losstaande dingen zijn?

Een hond of kat kan ik mij persoonlijk niet voorstellen.
Maar als mensen hun dier daar wel heen brengen omdat het niet meer te genezen is, zou ik ze er niet lelijk op aan kijken.

Om te dumpen wel.
Want denk na voordat je een dier koopt.

Ja, eens.
Ik kan het me met een paard iets meer voorstellen. Mijn honden en kat laat ik inslapen in mijn armen en niet schieten, dus dat houdt dan al op.
Maar zowel mijn paard als mijn vorige hond en katten zijn, na liefdevol inslapen, een vermaler in gegaan. Waarom dan niet als voer dienen? Dan heeft zelfs hun dood nog nut.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:09

Dit soort dingen zijn ook een optie voor dieren die problemen hebben, geen medicijnen of ziektes maar die een DA niet wil inslapen. Voor paarden is er een slager dan, voor een hond of kat niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:11

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ik doelde meer op blijvend geblesseerde paarden die ingeslapen worden bijvoorbeeld.

Die snap ik ook, maar gezonde honden bijvoorbeeld? Zie het al voor me, stel gaat uit elkaar, geen wil de hond, breng die maar naar de dierentuin dan.

Nee, gevoelsmatig zeg ik.. dat is een dikke nee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:16

Wintu schreef:

Nee, maar vooral omdat ik ze altijd thuis laat euthanaseren.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:04

Ik zou nooit een levend huisdier kunnen inleveren als voedselprooi.

Ik weet wel dat er zat mensen zijn met slangen die konijnen en muizen fokken om ze te voeren aan de slangen, maar dat zou ik zelf niet kunnen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:13

crow schreef:
Ik zou nooit een levend huisdier kunnen inleveren als voedselprooi.

"De huisdieren worden eerst geëuthanaseerd voordat ze als voer worden gebruikt."

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:31

denisesilver schreef:
Als ik een oud dier zou hebben welke ik anders in had laten slapen, dat relaxt was op transport en op ander terrein, en het zou redelijk kort transport zijn, zou ik er geen problemen mee hebben. Maar dan wil ik wel weten hoe ze geuthanaseerd worden, en ik zou er ook bij willen zijn. Wat ik al eerder zei, ben veel te bang dat ze anders alsnog de handel in zouden verdwijnen.

Precies wat ik bij mijn eerste 25-jarige pony met HKO heb gedaan. Ik heb haar zelf aan de slager overhandigd en stond achter de deur bij het schieten. En ik was nog ergens blij ook toen ze zeiden dat mijn sportpony nog zo mooi in de spieren stond, dat het premium vlees was. Want vermalen en tot lijm afkoken, zeg nou zelf, is dat dan zo fantastisch als einde? Dan liever een leeuw zijn maag vullen. Het verdriet blijft hetzelfde. En zoals gezegd, eerst euthanasie, daarna voederen.

Bij dieren die niemand WIL heb ik er een probleem mee, maar dieren in een uitzichtloze medische toestand vb dementie, kanker, artrose, aanslepende peesblessure etc (waar ze trouwens in het wild ook op de duur de klos mee zouden zijn) of compleet verknipt (sommige dieren kan je niet heropvoeden tot veilig huisdier) die mogen van mij hemelen na (uitzichtloze) behandeling.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:51

Paarden gebeurd al lang hier in Nederland hoor.
Als paard ongeldig paspoort heeft mag het geslacht worden maar niet meer voor menselijke consumptie, deze gaat dan als voer naar de dierentuin.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:16

DuoPenotti schreef:
Ziek is ook kreupel enz.
En dat willen ze wel zeker.

Nogmaals hier in Nederland gebeurt of misschien nu gebeurde, dat ook.
Paarden die niet voor menselijke consumptie zijn, maar nog wel voor dierlijke.

Dat gebeurd nog steeds. :j
Slachthuizen moeten daar een aparte erkenning voor hebben als ik het goed heb.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:34

Niets mis mee.

Ik krijg er jurassic park beelden bij.
Kennen jullie het stukje van de geit aan een touw in het t-rex verblijf? Hihi.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:42

Ik vind er wat van. Ik snap het in het kader van efficiëntie, maar ik vind het ook te rooskleurig om te zeggen dat het niet vervelend is voor de dieren.

Ik geloof echt dat je dier er rust uit kan halen als het wordt ingeslapen in vertrouwde omgeving en mensen die ze kennen en vertrouwen, het liefst nog met de groepsgenoten in de buurt.
Naar mijn mening doe je een paard dus echt wel extra stress aan door ze dan naar de dierentuin te brengen waar ze zonder bekenden geslacht worden (want dat is de euthanasie in dit geval). Dan gaat het me dus niet zo zeer over die paar seconden doodgaan, maar om de stress voor dat moment.

Zijn er vervelendere manieren om dood te gaan? Jazeker. Zijn er betere? Jazeker.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:13

Horsie84 schreef:
Niets mis mee.

Ik krijg er jurassic park beelden bij.
Kennen jullie het stukje van de geit aan een touw in het t-rex verblijf? Hihi.

Tja, sorry, ik vind dit dus een walgelijke reactie, kan me er niets bij voorstellen dat je het grappig vindt en dan doel ik niet op de film.