Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:08

Steppe schreef:
Eigenlijk is het pure discriminatie dat je als minder valide niet zoveel mogelijk hetzelfde kan als een valide persoon.

Nee dat is het niet. Het is wél heel erg vervelend als je tegen veel dingen aanloopt die het je moeilijker (en zelfs onmogelijk) maken dan een ander, maar geen discriminatie.

En TS, bestudeer dit plaatje nou eens echt, daar kun je héél duidelijk op zien waar inclusiviteit over gaat (en dat is dus niet: ik moet dezelfde mogelijkheden hebben als een ander):

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:14

Steppe schreef:
Eigenlijk is het pure discriminatie dat je als minder valide niet zoveel mogelijk hetzelfde kan als een valide persoon.

Nee, dat heeft niets met discriminatie te maken. Discriminatie is het ongelijk behandelen van gelijke situaties. Dus de ene rolstoeler wel en de andere niet. Daar is hier geen sprake van.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:19

Ik heb me nog nooit gediscrimineerd, achtergesteld of buitengesloten gevoeld. Eerder het tegendeel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:19

Google maar eens op recreatieve zonering. Dan begrijp je de reden erachter. Het heeft niks met inclusie of het uitsluiten van bepaalde groepen te maken, dat parkeerplaatsen gesloten worden of verplaatst zijn. Ik baal ook dat bepaalde plekken alleen nog bereikbaar zijn als je een hele lange wandeling wil maken. En veel mooie plekjes zijn helemaal niet meer bereikbaar omdat de paden afgesloten zijn. Ok, ik kan nog wandelen en doe dat graag. Maar ook ik vind het jammer dat ik op veel plekken waar ik graag kwam niet meer mag komen. En dat ik eerst file moet lopen vanaf de parkeerplaats als ik naar de Veluwe wil.

Op de Heuvelrug bij het Leersumse Veld is een hele mooie route die je met een rolstoel kan maken. En ik zie bij mij vlakbij huis in het Amerongse bos geregeld mensen met oa scootmobiel van de natuur genieten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:22

Ik denk ook niet dat je het discriminatie kan noemen, dat is het bewust uitsluiten e.d. van een groep.
Nu kiezen ze puur voor natuur bescherming. Wat voor bepaalde groepen minder handig is.
Daarnaast mogen in veel van die gebieden minder valide juist wel met de auto naar binnen of iig afgezet worden wanneer ze een invalide kaart hebben, mensen zonder niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:26

Er zijn parken waar men een soort van elektrische treintjes (zonder rails) heeft, zoiets zou misschien ook te realiseren zijn voor die plekken die afgesloten zijn voor auto's. Hier in de buurt hadden/hebben ze ook zoiets, is fijn voor de bewoners van het verpleeghuis in de buurt, dan kunnen ze ook eens genieten van het bos.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:39

c_alsemgeest schreef:
Ik denk ook niet dat je het discriminatie kan noemen, dat is het bewust uitsluiten e.d. van een groep.
Nu kiezen ze puur voor natuur bescherming. Wat voor bepaalde groepen minder handig is.
Daarnaast mogen in veel van die gebieden minder valide juist wel met de auto naar binnen of iig afgezet worden wanneer ze een invalide kaart hebben, mensen zonder niet.

Het is juist toch tegenwoordig de mode om te gaan roepen dat je gediscrimineerd wordt?

ik vind het echter meer een schande dat sommige mensen niet de dagelijkse dingen kunnen doen, zoals boodschappen enz.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:13

c_alsemgeest schreef:

Dat is op de Veluwezoom bij de Posbank ook op een gedeelte.
Parkeerplaats de Driesprong ligt in het in juli en augustus en alle weekends afgesloten gebied, maar is voor mensen met een invalidekaart in de auto wel toegankelijk, aldus de site van de gemeente Rheden die ik eerder in dit topic al geplaatst heb.

Tazzey

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:36

Ik ben erg slecht ter been en heb me nog nooit gediscrimineerd gevoeld. Je moet je ook niet zieliger gaan voelen dan nodig. Soms zijn er dingen die ik niet meer kan, oliebol happens. Er zijn zat dingen die ik wel kan. Ik zou graag gaan autoracen, skydiven en marathons lopen maar dat kan niet. In plaats van een ander daarvan de schuld te geven moet ik toch echt bij mijn eigen lichaam zijn. Dus ipv zeuren dat ik die dingen niet kan doen zoek ik dingen die ik prima kan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:54

SusanH schreef:
Google maar eens op recreatieve zonering. Dan begrijp je de reden erachter. Het heeft niks met inclusie of het uitsluiten van bepaalde groepen te maken, dat parkeerplaatsen gesloten worden of verplaatst zijn.

Iets kan niet bedoeld zijn als uitsluiting maar in de praktijk wel degelijk bepaalde mensen of bepaalde groepen steeds opnieuw wel uitsluiten natuurlijk.

Ik herken het patroon in elk geval: er wordt veel meer ingezet op het weren van auto's, wat ik op zich heel goed begrijp, maar er wordt eigenlijk niet nagedacht dat lang niet iedereen zomaar een km lopen kan overbruggen. Dat beperkt echt, omdat het op zo veel plekken tegelijk gebeurt. Met familieleden die bijvoorbeeld ook niet zo goed ter been meer waren is het ook zoeken waar we nog kunnen komen. (En dat geldt voor de natuur, maar ook voor de stad waarbij de afstanden tot zowel de parkeerplaatsen als het openbaar vervoer als de woonplekken steeds een beetje worden opgerekt. Dat betekent voor mensen bijvoorbeeld dat hun ouders niet meer zelfstandig op bezoek kunnen komen of soms zelfs helemaal niet.)

Het lijken kleine dingen maar het zijn veel kleine dingen die allemaal samen best een behoorlijke impact kunnen hebben. Het is makkelijk om dat over te slaan als je daar zelf niet mee te maken hebt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:32

Nja weet je. Ik heb zelf als mindervalide ook gewerkt als ervaringsdeskundige bij oa toegankelijk Zwolle.

Je kunt, Of je dat nou met alle goede intentie wilt,never nooit niet als een "gezond" (deze term gebruik ik vooral om 't verschil voor dit voorbeeld aan te duiden) persoon begrijpen hoe verschrikkelijk beperkend het is als je in een rolstoel zit om chronische redenen.

Tuurlijk kun je dat eens "proberen. Ga een uurtje in een rolstoel zitten met gemeenteraadsleden en dan de stad in, of met een blinddoek of geluid beperking op. Allemaal leuke initiatieven waardoor je begrip krijgt en redelijk inzicht. Maar aan 't eind van de dag gaan diegene gewoon verder met hun dagelijks leven als lopend persoon.
Het is niet alleen het niet kunnen lopen, het is ook nog eens de minderwaardige positie waarin je overwegend vaak o bewust door iemand wordt geduwd en wat jij maar OK moet vinden onder het kopje : maar ze bedoelen het goed.

Een paar mensen hier maakten de opmerking dat er plekken zijn waar men dan met een gehandicapten kaart wel mocht parkeren

1 er bestaat helemaal geen "gehandicaptenkaart" in Nederland. Wel een gehandicapten parkeer kaart maar niet iedereen heeft deze, of krijgt hem en al helemaal niet enkel omdat je toevallig in een rolstoel zit. Daarnaast zijn ze in sommige gemeentes belachelijk duur en niet te betalen.

In Nederland bestaat geen enkele kaart die bewijst dat jij officieel gehandicapt bent. Dat maakt dus ook dat deze wegen door ee groot deel van mensen met een beperking niet gebruikt kunnen worden.

Dan voor de mensen die roepen dat er plekken zijn waar men aangepaste rolstoelen kan "lenen"
Dat is leuk maar 80% van de mensen die langdurig /chronisch een rolstoel gebruiken kunnen deze helemaal niet gebruiken. Onze buiten de boot vallende lichamen hebben een op ons lichaam gebouwde stoel onder de kont die onder maatwerk valt. Ik kan nog geen 10 minuten in een rolstoel zitten van iemand anders of een standaard leenstoel omdat ik dan 4 weken kapot lig te gaan van de pijn op bed. Voor ons is een rolstoel net zo belangrijk als ee goed stel zittende schoenen. Je kunt het vergelijken met jezelf af vragen of het een slim idee is de nijmeegse 4 daagse te lopen op een stel bergschoenen die 2 maten te klein zijn en ingelopen door iemand die scheef loopt.

Dat gezegd, asfalt is echt niet de enige geschikte ondergrond. Hier in het losloopbos ligt en semi verhard kleingrindpad wat prima werkt. Het zijn opties maar je blijft toch echt vast lopen op vooral de in en uitgangen zodra je fietsen of groter verkeer wilt weren.

Is er dan een oplossing? Nee nog niet. Helaas. Ik ben het eens met meerdere hier, zoals ik al eerder zei, dat soms dingen niet aan te passen zijn en dat beheer en behoud van natuur voorop moet staan ten opzichte van toegankelijkheid te eisen. Een beperking is soms ook gewoon precies wat het woord betekend, en soms is dat gewoon ontzettend zwaar en voelt dat oneerlijk. Vooral als het voelt dat niemand er serieus over na heeft gedacht alvorens uberhaubt een beslissing te hebben genomen. (En dat gebeurd helaas ontzettend vaak, weet ik uit ervaring door de projecten waarbij ik betrokken ben geweest)

Gelukkig zijn er wel plekken toegankelijk en worden er wel meer paden begaanbaar gemaakt. Waaronder het pietenpad dat deels aangepast is of deels een alternatieve optie heeft voor de plekken waar aanpassing niet kan.

Maar wees alsjeblieft voorzichtig met sommige opmerkingen of probeer je iets beter in te denken hoe dit kan zijn voor anderen als het gaat om dit soort onderwerpen. En besef dat sommige dingen ook nooit een zwart wit oplossing hebben of zullen krijgen juist omdat het niet zo simpel is als je denkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:37

Hier is ook een rolstoelpad door het bos heen aangelegd. En daar maken veel mensen gebruik van.
Eigenlijk zie je het hier juist steeds vaker.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:19

Villaneusjes, waarom zou iemand in een rolstoel geen invalidenparkeerkaart krijgen? Dat lijkt me toch sterk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 22:08

Omdat het van heel veel factoren afhangt en het ook nog eens per gemeente verschilt en zelfs per keuringsarts kan verschillen. Soms lijkt het willekeurig. Ik heb er wel een ondanks dat ik soms verder kan lopen maar omdat mijn ziektebeeld grillig is en langzaam verslechterd heb ik er recht op. Bij ouderen gaat het vaak mis. Mijn soms wiebelige papa van 91 krijgt er bijvoorbeeld geen. Want ouderdom met gebreken vinden best veel artsen geen reden om een kaart te geven. Mijn dementerenden moedere had daarentegen wel een passagiers kaart.

En al heb je een kaart en mag je doorrijden dan gaat dat soms ook behoorlijk mis door overijverige handhavers of agressieve burgers die het er niet mee eens zijn.

Ik heb met mijn canta destijds rare dingen meegemaakt. Ik mocht hoe dan ook ergens rijden maar kreeg steeds gezeik. Toen een vergunning bordje gekregen maar zelfs met die nog heel kwade mensen. Ik ben bespuugd bedreigt iemand die zijn paraplu kapot sloeg op de motor kap en meer van dat fraais

Ook in de huidige situatie met zichtbare kaart en ontheffing vaker wel gezeik dan geen. Dan vergaat je de lol wel om door te rijden

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:49

Tja, vervelend maar natuur gaat voor. Er ligt al genoeg asfalt in NL.

Gelukkig woon je in Frankrijk TS, veel meer groen en ruimte dus je komt vast op genoeg mooie plekjes.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:32

Dat is raar, ik heb nog nooit negatieve reacties gekregen en ik kom ook soms in Nederland.
Ik snap er niets van dat jjj al die negatieve ervaringen hebt terwijl niemand die ik ken daar ooit iets mee te maken had.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:38

Negatieve reacties houd je toch. Je kiest zelf hoe je daar mee om gaat. Ik kan me niet voorstellen dat je elke keer belaagd wordt als je iets doet.

Ik heb letterlijk eens bijna ruzie gekregen omdat ik een koptelefoon op had in de supermarkt. Dat betekent niet dat ik dat niet meer doe…

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 00:27

Maar op de hoge Veluwe kun je met de auto ook het park rondrijden. Dus dat moet heen zware issue zijn. Tevens heb heb je dan nog veel fietspaden (oke ze zijn wel smal) en kun je zeker op 90% van de observatiepunten gewoon komen.

De veluwezoom zou je dan op de dagen buiten het seizoen dat het dicht is kunnen bezoeken. Ik moet overigens zeggen dat ik vorig jaar toch wel erg genoot van geen auto's en zo over dr weg kon fietsen.

Je kan nog wel tot bepaalde punten komen ook van de andere kant kon ik doorrijden tot nog een andere parkeerplaats om via daar bij het observatie punt te komen waar een ruïne staat van een boerderij. Maar hiervoor moet je sowieso goed te been zijn het was ook wel steil.

Wel ben ik het ermee eens dat in Nederland voor mensen in een rolstoel niet altijd goed geregeld is als het gaat om wegen , stoepen , ingangen naar restaurants en mogelijkheden.

Maar voor de Veluwe zowel de veluwezoom als de hoge Veluwe zijn genoeg alternatieven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:57

Ik vind de poll wel wat te suggestief. Je bent of van het rekening houden met of je bent van de pech.

Ik val onder de kop, natuur gaat voor, maar rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig :).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:59

Ja, die negatieve bewoording in de antwoorden viel me ook al op, ik val in dezelfde categorie als San87 :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:42

Hier op het noordelijk gedeelte van de Veluwe zijn nog echt veel, al dan niet verharde, paden
waar je met de auto komen kan en mag.

Maar, en wellicht heb ik eea gemist, jij woont toch in Frankrijk TS? Hoe is het daar gesteld met de toegang naar natuurgebieden voor mensen die wat slechter ter been zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 08:55

Ik zit deels in frankrijk en deels in Nederland. Als ik niet in nederland zou zijn zou ik toch ook niet merken dat er weer iets is dichtgezet toch. :+

Maar ik ben zeker niet de enige die hier tegenaan loopt, het is dus geen alleen ikke topic. Maar ik lees en hoor genoeg zeker in de regio. Eventuele bezwaren vande zoveelste afsluiting worden botweg opzij geveegd met soms idiote aanbevelingen die je dan wel zou kunnen doen. 8)7 Wildobservatie punt in de rust en stilte dicht met als excuus je kunt op de posbank gaan staan. Of "het is maar 600 meter lopen de bult op" of " dan zorgt u maar voor een duwer" tegen een hoogbejaard echtpaar :x

Niet zozeer rijden door de natuur maar een klein stukje in de buitenlucht uit de auto. Maar door weghalen van parkeerplaatsen en blokkeren van bestaande wegen of met zigzaghekken afsluiten waardoor je er moeilijk tot niet meer langs kunt wordt dat steeds lastiger. Of zoals ergens hierboven een parkeerplaats maar dan een enorme duin over moeten ploeteren (onmogelijk).

Het is hollen of stilstaan in frankrijk, deel van de bospercelen is prive deels is openbaar en in de regio hier soms best steile paden. Maar ook kilometers aan wegen door het bos verhard en halfverhard waar je gewoon met de auto mag komen. Veel parken en openbaar groen dat goed begaanbaar is met veel ruime parkeergelegenheid voor gehandicapten. Maar over het algemeen hoe dan ook veel minder druk waardoor je niet hoeft file te wandelen. En er mee dan voldoende plekken zijn waar je rustig van het groen kunt genieten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:10

Maw, jij wilt de rust en de ruimte van Frankrijk (en ja het ís daar leeg in grote delen) in Nederland. Dat kan niet. Er is voldoende mogelijkheid hier, binnen de ruimte en drukte die hier is. Wil je geen 'file-lopen', blijf dan in Frankrijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 09:16

Nee dat wil ik niet en zeg ik ook nergens :n weer een "fijne" persoonlijke reactie die niets met het onderwerp te maken heeft . iemand (die de verkeerde conclusie trok) vroeg ietwat cynisch hoe het zat in frankrijk.

Het enige dat ik aankaart is dat natuur in nederland steds lastiger te bereiken en te beleven is in nederland door steeds verdergaande afsluitingen, parkeerplaatsen die gesloten worden, hekken en slagbomen die geplaatst worden waardoor je er niet in of niet uit kan. Of niet kunt parkeren, of een heel eind moet lopen vanaf de parkeerplaats voor je er bent. En dat terwijl er overal geroepen wordt, inclusie iedereen moet kunnen meedoen. Iets waar bedrijven en instanties zich op de borst kloppen dat ze zo goed zijn met inclusie. Behalve als het gaat over minder vlot te been mensen en minder fitte ouderen. Die worden steeds verder uit de deelname geduwd. -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:18

karuna schreef:
Nee dat wil ik niet en zeg ik ook nergens :n weer een "fijne" persoonlijke reactie die niets met het onderwerp te maken heeft . iemand (die de verkeerde conclusie trok) vroeg ietwat cynisch hoe het zat in frankrijk.

Het enige dat ik aankaart is dat natuur in nederland steds lastiger te bereiken en te beleven is in nederland door steeds verdergaande afsluitingen, parkeerplaatsen die gesloten worden, hekken en slagbomen die geplaatst worden waardoor je er niet in of niet uit kan. Of niet kunt parkeren, of een heel eind moet lopen vanaf de parkeerplaats voor je er bent. En dat terwijl er overal geroepen wordt, inclusie iedereen moet kunnen meedoen. Iets waar bedrijven en instanties zich op de borst kloppen dat ze zo goed zijn met inclusie. Behalve als het gaat over minder vlot te been mensen en minder fitte ouderen. Die worden steeds verder uit de deelname geduwd. -O-

Je vergeet alleen dat de meeste van die afsluitingen voor IEDEREEN gelden, zoals hier al vaker gezegd. Dat het door die afsluitingen voor minder valide mensen nog lastiger wordt, dat geloof ik wel ja.