Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:38

8nnemiek schreef:
Als je nu een vuurpijl afsteekt met nieuwjaar dan kun je gewoon zeggen dat je het ding in de winkel hebt gekocht. Straks is altijd overduidelijk illegaal. Dat betekent ook dat er door politie makkelijker te handhaven is. Vuurwerk = boete.
Misschien moet ik het anders formuleren; de drempel wordt hoger om vuurwerk áf te steken :j

Mmm, ook dat denk ik niet eigenlijk.
De politie is weinig aanwezig op straat. Je kan op je dooie gemak vuurwerk afsteken, als de politie al wordt geïnformeerd en besluit te komen, zijn degenen die afsteken allang een stuk verderop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:52

Maar ik denk niet dat half Nederland perse iets illegaals wil doen. Handhaving hoeft niet de enige reden te zijn om je aan de wet te willen houden.
Als vuurwerk gewoon in het dorp wordt verkocht dan voelt het veel minder illegaal om, eventueel naast wat Nederlands vuurwerk, ook wat goedkopere pijlen uit Duitsland mee te nemen. Maar als ál het vuurwerk duidelijk illegaal is dan is er denk ik echt wel een grote groep mensen die gewoon netjes mee gaat in die verandering.

Verder is het natuurlijk gewoon afwachten totdat het zo ver is, we kunnen toch nooit exact voorspellen hoe het gaat lopen.

pmarena

Re: Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:21

Het is het begin van een mentaliteitsverandering, inderdaad net als met destijds met dat roken :j

En juist als er op heterdaad betrapt zou moeten worden, hoop ik inderdaad dat omstanders / omwonenden beeldmateriaal in mogen sturen waarmee overtreders dan hopelijk gepakt kunnen worden :j

Zodat je net even wat minder makkelijk zo'n situatie krijgt dat de die-hards lachend van plek naar plek gaan omdat de politie toch altijd te laat is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:37

germie schreef:
En een meldapp? Gaan we echt die kant uit dat het een klikspaan verhaal moet worden? Dat vind ik wel erg triest.
Het is inderdaad triest een app maar werken de mensen dat niet zelf in de hand? Juist omdat de regels aan alle kanten niet worden nageleefd krijg je dat mensen er zo op tegen zijn. Heb meegemaakt dat er vuurwerk naar een rouwstoet werd gegooid hartje zomer... Dat soort mensen vind ik in en in triest en mogen wat mij betreft prima op de app worden gemeld als die er zou zijn op dat moment.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:00

Goof schreef:
8nnemiek schreef:
Als je nu een vuurpijl afsteekt met nieuwjaar dan kun je gewoon zeggen dat je het ding in de winkel hebt gekocht. Straks is altijd overduidelijk illegaal. Dat betekent ook dat er door politie makkelijker te handhaven is. Vuurwerk = boete.
Misschien moet ik het anders formuleren; de drempel wordt hoger om vuurwerk áf te steken :j

Mmm, ook dat denk ik niet eigenlijk.
De politie is weinig aanwezig op straat. Je kan op je dooie gemak vuurwerk afsteken, als de politie al wordt geïnformeerd en besluit te komen, zijn degenen die afsteken allang een stuk verderop.

Ik denk dat wanneer je een paar keer stevig optreedt tegen 'eikeltjes' (forse boetes), dat de lol er wel een beetje af gaat.
Ook krijg je de publieke opinie tegen je. Zo ging dat ook met roken. Mensen keken rokers echt weg op den duur.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:19

Als je dan al met vuurwerk over straat loopt ben je al de klos, dan hoef je er niet eens wat mee te doen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:22

higgins schreef:
Als je dan al met vuurwerk over straat loopt ben je al de klos, dan hoef je er niet eens wat mee te doen
Klopt nu moet je op heterdaad betrapt worden dat je iets daadwerkelijk af steekt. Of een grote hoeveelheid in bezit hebben.
Straks is het duidelijker en is met vuurwerk rondlopen al strafbaar.
Dat het nog een jaar duurt begrijp ik wel, het is nogal iets om op poten te zetten qua regelgeving en de doorvoer naar handhaving.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:14

Ik vind dit heel dubbel. Ben niet oke met opzettelijk schade en overlast veroorzaken. Maar ze pakken nu ook een mooi feest af van de mensen die zich wel kunnen gedragen ermee, en er echt van genieten. Ik denk dat er nu heeeeel veeel meer overlast gaat komen als het nu niet meer legaal te krijgen gaat zijn, het gaat mensen niet tegenhouden om illegaal vuurwerk te kopen en af te steken. Ze kunnen nooit op alles handhaven.

Zelfde als de vreugdevuren op Duindorp deze zijn juist in het leven geroepen voor de ellende die er was in de wijken. En toen ze dat wilden afpakken werd heel Duindorp vernield. Iets verbieden heeft geen zin. Want als mensen zich gaan vervelen gaat er juist onrust komen.

We moeten nu maar gaan nadenken over een nieuwe traditie... Of gewoon lekker vroeg naar bed gaan en het als een normale dag beschouwen.

Rip oud en nieuw.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:18

Een verandering is altijd lastig, vooral voor de 'huidige' generatie die er mee opgegroeid is.

Het is nu zaak om door te pakken. Keihard overtredingen aan te pakken. En een goed alternatief te bieden dat ook echt overal lokaal geregeld wordt (vuurwerkshow, kan je dan later / deels weer updaten naar een drone show) zodat de mensen die echt per-sé vuurwerk willen, daar kunnen kijken en dan het gevoel krijgen van hee dit is eigenlijk best tof zo :)

En de volgende generatie die weet niet beter. Inderdaad net als met niet roken in openbare gebouwen.
Geen alcohol meer op straat. En van mijn part afschaffen van gebruik van mobieltjes op scholen en meer van dat soort dingen die gewoon niet goed zijn voor de samenleving.

Dat je in je huis gewoon redelijk mag doen wat je wilt, maar dat je je buren / openbare ruimte niet tot last bent met allerlei ongein.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:24

bloementje3 schreef:
Zelfde als de vreugdevuren op Duindorp deze zijn juist in het leven geroepen voor de ellende die er was in de wijken. En toen ze dat wilden afpakken werd heel Duindorp vernield. Iets verbieden heeft geen zin. Want als mensen zich gaan vervelen gaat er juist onrust komen.

De vreugdevuren in Duindorp zijn juist geen goed voorbeeld. De organisatie hield zich al jaren niet aan de afspraken die gemaakt waren over de hoogte, de breedte en de vuurlast van het vreugdevuur. Dat leverde levensgevaarlijke situaties op, en dat is de reden dat er ingegrepen werd. En vervolgens loopt er een kind van 9 rond met een molotovcocktail. Begin december al %)

Babootje

Re: Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:32

Al maakt het maar de helft uit ben ik al blij. De helft zullen de 'brave' mensen zijn die zich aan de regels houden. :D
Het zal echt jaren duren eer je dit hebt omgekeerd, maar het begin is er.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:02

Ik denk dat je iets met live muziek kan gaan doen, of een DJ
Vreugdevuur kan ook, maar wel onder begeleiding met duidelijke regels, en op een veilige plek

Er zijn vast wel een paar knappe koppen te vinden die er een leuke, nieuwe, andere draai aan kunnen geven.