Vliegtuig met 242 inzittenden onderweg naar VK neergestort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:46

Ik kwam het filmpje van neerstorten per toeval tegen op social media. Vreselijk. Je maag draait echt om als je het ziet en erna dan linkt aan de informatie wat bekend werd gemaakt over aantal doden e.d. Zag ook nog foto’s van een gezin met 3 kids die nog lachend een foto voor take-off hadden gemaakt en op weg waren naar een nieuw leven - ze gingen verhuizen naar London. Als je dan gezichten zo erbij ziet… Hartverscheurend dit, wat een angst moeten de mensen hebben gehad.

Ben ook benieuwd wat er idd uit onderzoek gaat komen.

anjali

Re: Vliegtuig met 242 inzittenden onderweg naar VK neergestort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:52

Kan het zijn dat een vliegtuig te zwaar geladen is en daardoor niet de lucht in kan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:56

Dat kan, maar daar wordt goed op gecontroleerd, maar er kan wel verkeerd geladen worden zodat het vliegtuig niet in balans op kan stijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:00

Duhelo schreef:
Gitana schreef:
Pfoe die video's. Wat moeten die mensen in angst gezeten hebben, wat een verschrikkelijke horror om zo naar je dood toe te zweven. En ook voor de mensen die toe gekeken hebben en zo'n schip aan zagen komen, bleh ;(

Ik vermijd de dreamliners al jaren vanwege alle rare dingetjes die er steeds meer zijn. Ben daarom benieuwd wat er uit het onderzoek gaat blijken.

Ik weet niet of ze het wel allemaal goed en wel beseft hebben. Je ziet het vliegtuig mooi in rechte lijn omhoog gaan en dan plots eigenlijk plat op de grond vallen.
De laatste vlucht hebben wij nogal turbulentie gehad, en ondanks dat het echt geen leuk gevoel is, voel je je in een vliegtuig wel veilig en was er van niemand "paniek" zeg maar.

Turbulentie tijdens het opstijgen is wel normaal, dus ik weet niet of er iemand wel bewust meegemaakt heeft dat ze gingen doodgaan.

Ik neem toch aan dat er mensen uit het raampje hebben zitten kijken en merkten dat dat vliegtuig wel heel dicht over de omgeving vloog. En ook toen het horizontaal kwam echt bizar laag vloog. Ik zou dan wel onrustig worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:19

Door dit soort ongelukken krijgen mensen soms vliegangst. Begrijpelijk maar het is nog steeds de veiligste vorm van vervoer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:54

Het zijn de grote aantallen slachtoffers ineens waar we van schrikken, terwijl er jaarlijks in het verkeer meer doden vallen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:07

Ja, bij een vliegramp zijn de gevolgen vaak gelijk heel ernstig. Plus dat je als inzittende geen enkele controle hebt. In het verkeer heb je over je eigen voertuig en veiligheid op z’n minst nog enige (illusie van) controle maar in een vliegtuig ben je echt overgeleverd aan de kundigheid van de piloten.

Wat me aan het nieuwe filmpje opvalt is die wolk rond het moment van liftoff. Stof of rook? Ik ben benieuwd of dat nog een rol speelt…

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:28

Ja en je stapt wel in een kolossaal voertuig, gaat meters hoog de lucht in, kan niet even tussendoor stoppen en je moet maar hopen dat hij goed gecontroleerd is (en daar überhaupt genoeg personeel en tijd voor is geweest).. dus ik snap het wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:54

Het ergste vind ik de foto's en filmpjes van de mensen die aan boord waren en die nu her en der opduiken. Of nou ja niet erger. Niks erger dan de beelden van zo'n catastrofe. Maar het raakt me meer. Mensen ipv een machine zeg maar.

Hopelijk gaat het goed met de overlevende en kan hij gauw veilig naar huis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:46

Ik hoop dat ze de 2e blackbox ook snel vinden zodat ze een totaalbeeld kunnen krijgen van de laatste minuten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:23

Koper schreef:
Het ergste vind ik de foto's en filmpjes van de mensen die aan boord waren en die nu her en der opduiken. Of nou ja niet erger. Niks erger dan de beelden van zo'n catastrofe. Maar het raakt me meer. Mensen ipv een machine zeg maar.

Ik vond net wel een filmpje van iemamd aan boord van hetzelfde toestel. 2 uur voor de crash.
Hij klaagde dat niets in de cabine werkte.

https://m.youtube.com/watch?v=1y_u1O-T6jw

Toch wel een raar filmpje. Vooral achteraf gezien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:25

Loretta schreef:
Koper schreef:

Ik vond net wel een filmpje van iemamd aan boord van hetzelfde toestel. 2 uur voor de crash.

Dat is wel gek ja..

Toen ik vorige jaar naar New York vloog was er ook iets mis met het besturingssysteem of iets. Dat moest ook opnieuw worden op gestart.

Eng idee

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:34

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:37

Janinevv schreef:
Loretta schreef:

Dat is wel gek ja..

Toen ik vorige jaar naar New York vloog was er ook iets mis met het besturingssysteem of iets. Dat moest ook opnieuw worden op gestart.

Eng idee

Ik vond het gewoon een bizar filmpje omdat dit hetzelfde vliegtuig is. Een paar uur later bij een volgende vlucht was die hele cabine er niet meer.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:43

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:57

Dat eenmaal opgestegen is zo'n vliegtuig aan het einde van de baan dan kan je alleen maar omhoog of noodlanding op weiland of wat er achter ligt.

Die ene toestel paar jaar terug op Schiphol was al heftig om te zien. Of al langer.

Dat hij nog leeft mag wel een wonder zijn met die grote explosie.

En hoe hij er ook alweer redelijk normaal zit en praat. ( noet in coma of op de ic zwaar verbrand)

Ik liep eruit op de vloer en daarna de explosie.. die had geluk dat die er net uit kwam zo snel.

Dat de pers al zo snel een interview doen , ik denk niet dat elke persoon die zoeits overleefde dat al wil

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:21

Ik vind het in deze tijd lastig om te weten wat echt en nep is. In de zin van filmpjes die opduiken. Is dat filmpje waarop niets qua apparatuur het doet idd van de bewuste vlucht, of van een andere vlucht en is iemand aan t 'sensatie maken'. Tegenwoordig is dat echf lastig...

Bizar ongeluk en helemaal bizar dat die persoon het heeft overleefd, hoe dan???? De vuurbal was enorm en de beelden van de rampplek... bizar dat daar iemand levend uit is gekomen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:37

Christiene schreef:
Dat de pers al zo snel een interview doen , ik denk niet dat elke persoon die zoeits overleefde dat al wil

Het is een Brit, maar met een Indiase achtergrond. 's Lands wijs, 's lands eer.

En kan mij ook voorstellen dat hij het liever zelf doet dan dat mensen zijn familie gaan lastigvallen of dat er over van alles gespeculeerd gaat worden. En ook dat erover praten, ook al is het met de pers, kan helpen in zijn eigen proces.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-06-25 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:52

Tancreda4 schreef:
Ik vind het in deze tijd lastig om te weten wat echt en nep is. In de zin van filmpjes die opduiken. Is dat filmpje waarop niets qua apparatuur het doet idd van de bewuste vlucht, of van een andere vlucht en is iemand aan t 'sensatie maken'. Tegenwoordig is dat echf lastig...

Daar heb je ook nog wel gelijk aan. Dat is ook inderdaad niet te beoordelen. Het kan zomaar een jaar oud zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:58

Het houd mij ook wel bezig.

Echt bizar dat die man eruit geraakt is. Maar de explosie gebeurde dus net toen hij er al uit was als ik goed begrijp? Op filmpje lijkt namelijk dat het explodeert bij de landing, maar het is dus eigenlijk pas enkele seconden/minuut na de landing pas die explosie waardoor die man zoveel geluk gehad heeft.

Bizar ook dat filmpje waarin niets werkt. Maar ja is dat wel hetzelfde vliegtuig?

Ik vroeg me af of het vliegtuig misschien bij opstijgen ineens in ijle lucht terecht kwam, kan dat überhaupt wel op die lage hoogte, ijle lucht?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:35

Ik snap niet dat als iemand al gebrekkig Engels praat én de reporter is ook native dat ze niet gewoon in hun beider geboortetaal praten, dan had ie iig beter zijn verhaal kunnen doen lijkt mij.

@Art_Ificious: ik heb niet eerder gehoord van ijle lucht op lage hoogtes, pas boven de 2500 meter wordt/is de lucht ijler. Wel kun je valwinden hebben, maar dat was hier niet het geval.
Iets wat ze windshear noemen krijg je vaak alleen bij heftige regen/onweer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:49

DubbelFun schreef:
Ik snap niet dat als iemand al gebrekkig Engels praat én de reporter is ook native dat ze niet gewoon in hun beider geboortetaal praten, dan had ie iig beter zijn verhaal kunnen doen lijkt mij.

Ik vermoed dat niet alleen in India mensen geïnteresseerd zijn in wat hij te zeggen heeft :+ Daarnaast zal zijn taalbeheersing heus wel in orde zijn, Brits staatsburgerschap krijg je niet bepaald zomaar. Ik denk dat ik in elke taal warrig zou klinken in zo'n situatie als waar deze man zich in bevindt.

Die man zat zo te zien letterlijk naast de uitgang. Ik zou er ook uitgesprongen zijn als ik de kans had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:04

Ook in India kennen ze ondertiteling :) Ik denk gewoon dat ie eea makkelijker had kunnen vertellen.
Hij heeft idd gewoon wel heel veel geluk gehad en tegenwoordigheid van geest om te handelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:15

Volgens mij kent India ook meerdere talen.

Edit: 18 erkende talen met 22.000 dialecten :=