De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:07

manubres schreef:
Na Charlotte Dujardin (Engeland), Cesar Parra (Columbia) en Carina Cassoe Krüth (Denemarken), allemaal Olympische dressuurruiters, is nu weer een Olympische dressuurruiter Heath Ryan (Australië) betrapt op (zware) paardenmishandeling |(

Je kan mij niet meer vertellen dat dit uitzonderingen zijn.

PAS OP>>Beelden zijn heartbreaking...

https://youtu.be/Z_d9rAUQx4g?si=4_H7JPm4fcnNDmIW

Ik denk dat wij ongeveer hetzelfde kijken naar wat goed is, dus met deze tekst erbij wil ik al janken

GabberGill

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:13

Oke mijn hart huilt!

Ik snap dit niet, dat paard is volledig weg. Afgestompte geautomatiseerde projectielen willen ze ervan maken. Paarden raken volledig hun eigen identiteit kwijt op deze manier.

Er zal een reden zijn dat dit dier dit voorheen zo heeft gedaan. Wat sneu zeg!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:30

Ik denk dan echt, wat wil je hiermee in vredesnaam bereiken…
Hoe triest als je zo in elkaar zit dat je dit kunt…

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:33

Oh bah, hier keert mijn mag van om. Arm, arm paard.
Die man nooit meer in de buurt laten van een dier!

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:10

Vreselijk.. hoop dat ze hem straffen al ben ik er bang voor.
Gebeurde waar ik ooit stage liep ook dagelijks met bloedsporen tot aan de wasplaats toe.
Dekens op in de zomer op stal om alles te verbergen. Dierenbescherming kwam er elke week gezellig op de koffie en iedereen die er verder kwam of werkte was het zo gewend die brachten zweepjes naar de bak voor t geval er weer een kapot was.
Er is nooit wat aan gedaan.
En inmiddels bezit hij zelf ook een manege en gaat lekker door.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:34

Wat sneu als je hiermee denk het paard te "helpen". Nee, dan is de slacht nog humaner. |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 23:48

Elisa2 schreef:
Volgens mij is dit geen wedstrijd paard, ziet er niet eens uit als een dressuur paard.

Zoals ik het lees is het een hengst die zijn eigenaresse uit het zadel trok en ingeslapen zou worden waarop hij hem heeft 'proberen te trainen ' (zijn woorden).

Ik denk dat hij probeert te bewerkstelligen dat het paard zich overgeeft ofzo..paard lijkt alleen weinig onder de indruk en vecht terug. Doel is denk ik dat hij ophoudt met terug vechten..

(niet dat ik dit goedpraat of keur hè)

Waarom nog een paard willen breken als er ook veel vriendelijkere en betere methodes zijn?
Dat kan ook op een heel andere manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 07:22

Mee eens hoor, dit is alleen wat ik er uit haal.

Zou zelf bij een hengst sowieso al zorgen voor castratie, dat scheelt vaak al meer dan de helft. En dan grondwerk e.d, zijn echt wel veel betere manieren om zoiets op te lossen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 07:49

Mijn rijinstructeur vroeger zei altijd: je moet geen confrontaties aangaan die je niet kan winnen. Je moet je problemen kunnen oplossen. Trainen is de grens opzoeken elke keer weer en soms er iets over maar nooit zo dat je het probleem wat je gecreëerd hebt niet meer kan oplossen. En daar zit soms een spanningsveld. Die grens verschilt per dag, per paard, per oefening etc. Daarom is goed trainen ook zo moeilijk.
En echt verreden paarden zijn helemaal moeilijk door het rugzakje wat ze meebrengen. Dat is een soort hele ingewikkelde knoop die je touwtje voor touwtje uit elkaar moet krijgen.

Albert Voorn is wel echt een ervaren paardenman en hij weet waarschijnlijke vele confrontaties op te lossen. Eén keer doorpakken kan soms heel goed zijn maar structureel confrontaties op een harde manier aanpakken is geen rijden. Maar ik heb geen idee of dit incidenteel was of aan de orde van de dag. Daarvoor ken ik hem niet goed genoeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:24

Suzanne F. schreef:
Mijn rijinstructeur vroeger zei altijd: je moet geen confrontaties aangaan die je niet kan winnen. Je moet je problemen kunnen oplossen. Trainen is de grens opzoeken elke keer weer en soms er iets over maar nooit zo dat je het probleem wat je gecreëerd hebt niet meer kan oplossen. En daar zit soms een spanningsveld. Die grens verschilt per dag, per paard, per oefening etc. Daarom is goed trainen ook zo moeilijk.
En echt verreden paarden zijn helemaal moeilijk door het rugzakje wat ze meebrengen. Dat is een soort hele ingewikkelde knoop die je touwtje voor touwtje uit elkaar moet krijgen.

Albert Voorn is wel echt een ervaren paardenman en hij weet waarschijnlijke vele confrontaties op te lossen. Eén keer doorpakken kan soms heel goed zijn maar structureel confrontaties op een harde manier aanpakken is geen rijden. Maar ik heb geen idee of dit incidenteel was of aan de orde van de dag. Daarvoor ken ik hem niet goed genoeg.

Dit gaat niet over Albert Voorn.
Verkeerde topic?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:46

die uitleg van hgem vind ik wat bijzonder. Dat het paard zijn berijdster uit het zadel heeft getrokken en aangevallen??
lees ik dat goed? wellicht eerst ruinen een betere optie was dan!
heb zoiets nog nooit gehoord en kan mij voorstellen dat als een paard echt zo gevaarlijk is het beter af is bij de slager dan.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:51

Echt walgelijk. Niet te vergelijken (mijns inziens) met Charlotte. Gaat echt enorm hard en het paard is compleet lamgeslagen. Dit valt op geen enkele manier goed te praten. De verklaring die hij geeft is alleen nog maar meer schande voor de sport. Geen toe dat je fout zit niet zon banketstaaf er omheen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:57

MissJG schreef:
Vreselijk.. hoop dat ze hem straffen al ben ik er bang voor.
Gebeurde waar ik ooit stage liep ook dagelijks met bloedsporen tot aan de wasplaats toe.
Dekens op in de zomer op stal om alles te verbergen. Dierenbescherming kwam er elke week gezellig op de koffie en iedereen die er verder kwam of werkte was het zo gewend die brachten zweepjes naar de bak voor t geval er weer een kapot was.
Er is nooit wat aan gedaan.
En inmiddels bezit hij zelf ook een manege en gaat lekker door.

En jij doet niks? Vind dit wel heel heftig klinken. Daar moet je iets mee

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:00

Wat had ze eraan kunnen doen? Dierenbescherming kneep al beide ogen dicht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:05

denisesilver schreef:

Als het op sociale media terecht was gekomen dan was het viral gegaan.

Waar wij ons allemaal als paardenliefhebbers heel erg tegen af moeten zetten is dat er nog steeds bij velen het idee bestaat dat je een paard moet breken. En helaas zie je dit in de top nog zorgelijk vaak voorkomen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:11

Loretta schreef:
denisesilver schreef:

Als het op sociale media terecht was gekomen dan was het viral gegaan.

Waar wij ons allemaal als paardenliefhebbers heel erg tegen af moeten zetten is dat er nog steeds bij velen het idee bestaat dat je een paard moet breken. En helaas zie je dit in de top nog zorgelijk vaak voorkomen.

Je weet niet of er contracten ed zijn omtrent filmen en weet ik het wat. Daarnaast geen idee hoe oud MissJG was destijds, dat speelt ook mee in wat je durft te doen, en daarnaast of er überhaupt wel social media was toen :+

Daarbij zou ik iemand die zo met dieren omgaat ook niet bepaald erop aan durven te spreken. Straks zitten ze met een zweep achter jou aan :=

Ik denk dat ook in de top het stukje een paard breken erg achterhaald is. Denk dat er gewoon een paar eikels zijn die dat nog normaal vinden. En ik denk dat roem, geld en ego gewoon een groot probleem is in de sport.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:30

Nee dit klinkt niet fris. En ik hoef het eigenlijk niet eens te zien om er al een knoop van in mijn maag te krijgen.

Zijn verhaal (als het klopt) betekend wel dat ik het minder koppel aan (top)sport. Dit zou dan een heropvoedings poging zijn geweest.
Ik sluit niet uit dat het effectief is geweest (ik mag het hopen eigenlijk, want als het paard nu een vreedzaam leven zou leiden zou dat voor het paard dan in ieder geval iets goed maken).

Maar wat voor mij heeeel veel uitmaakt dan: wat hebben ze éérst geprobeerd. Was er echt geen andere manier?
Heeft iemand geprobeerd de oorzaak van het gedrag te achterhalen en uit elkaar proberen te rafelen? Met stapjes terug? Of hebben ze gewoon de uiting nu de kop in gedrukt? Want dan ben je dus al aan het verkeerde uiteinde van het probleem gestart voor mij.

Ik kan me echt een heel unieke situatie voorstellen waarbij je ergens aan begint met een paard met een verhaal waarbij je het eerst netjes probeert op te lossen en waarbij je tegen de tijd dat je in de ruzie terecht bent gekomen denkt: oké dit moeten we nu oplossen. Dit moeten we NU doorbreken. Stel dat dat dier je echt probeert te slopen.
Maar eigenlijk ben je dan al te ver in het probleem ingestapt. En is en blijft het dus wel je eigen schuld dat je het zo ver hebt laten komen. En is het dus NIET de juiste manier geweest.
Een complete aframmeling is daarbij wel altijd een echt gebrek aan zelfbeheersing en dus ook fout. Als het nog doorgaat terwijl je het paard niet meer in de weerstand ziet gaan zoals het nu klinkt uit jullie omschrijving.

Ik ben er dus niet de persoon naar om de ruiter nu compleet af te schrijven (ik heb de beste man zelfs nog nooit zien rijden). Dan is het een ruiter die een heel verkeerde inschatting heeft gemaakt en daarmee een fout heeft gemaakt. Stel dat ik zijn verhaal mag geloven, vind hij dat zelf ook wel een beetje.
Maar het zou ook niet iemand zijn die ik graag zou betrekken bij de opleiding van mij of mijn paard.

SuzanneF omschrijft het ook wel goed eigenlijk. Dit was dus een confrontatie die je (nog) niet aan had moeten gaan. Want zo ver moet je het eigenlijk gewoon niet laten komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:54

pol013 schreef:
Nee dit klinkt niet fris. En ik hoef het eigenlijk niet eens te zien om er al een knoop van in mijn maag te krijgen.

Zijn verhaal (als het klopt) betekend wel dat ik het minder koppel aan (top)sport. Dit zou dan een heropvoedings poging zijn geweest.
Ik sluit niet uit dat het effectief is geweest (ik mag het hopen eigenlijk, want als het paard nu een vreedzaam leven zou leiden zou dat voor het paard dan in ieder geval iets goed maken).

Maar wat voor mij heeeel veel uitmaakt dan: wat hebben ze éérst geprobeerd. Was er echt geen andere manier?
Heeft iemand geprobeerd de oorzaak van het gedrag te achterhalen en uit elkaar proberen te rafelen? Met stapjes terug? Of hebben ze gewoon de uiting nu de kop in gedrukt? Want dan ben je dus al aan het verkeerde uiteinde van het probleem gestart voor mij.

Ik kan me echt een heel unieke situatie voorstellen waarbij je ergens aan begint met een paard met een verhaal waarbij je het eerst netjes probeert op te lossen en waarbij je tegen de tijd dat je in de ruzie terecht bent gekomen denkt: oké dit moeten we nu oplossen. Dit moeten we NU doorbreken. Stel dat dat dier je echt probeert te slopen.
Maar eigenlijk ben je dan al te ver in het probleem ingestapt. En is en blijft het dus wel je eigen schuld dat je het zo ver hebt laten komen. En is het dus NIET de juiste manier geweest.
Een complete aframmeling is daarbij wel altijd een echt gebrek aan zelfbeheersing en dus ook fout. Als het nog doorgaat terwijl je het paard niet meer in de weerstand ziet gaan zoals het nu klinkt uit jullie omschrijving.

Ik ben er dus niet de persoon naar om de ruiter nu compleet af te schrijven (ik heb de beste man zelfs nog nooit zien rijden). Dan is het een ruiter die een heel verkeerde inschatting heeft gemaakt en daarmee een fout heeft gemaakt. Stel dat ik zijn verhaal mag geloven, vind hij dat zelf ook wel een beetje.
Maar het zou ook niet iemand zijn die ik graag zou betrekken bij de opleiding van mij of mijn paard.

SuzanneF omschrijft het ook wel goed eigenlijk. Dit was dus een confrontatie die je (nog) niet aan had moeten gaan. Want zo ver moet je het eigenlijk gewoon niet laten komen.

En dat is hier wat je ziet.

Zou het gaan om een paard dat heeft geleerd, 2 keer vies steigeren en mijn ruiter stapt af. Door de medische molen is geweest en daar niets uitkomt.

Of dus wellicht zoals ze hier beschrijven hij probeert je er af te trekken

Dat als dan een paard bijvoorbeeld vies op de rem gaat en levensgevaarlijk gaat steigeren die niet op been en stem voorruit gaat en dan een paar rake klappen krijgt om hem naar voren te krijgen.
Is misschien geen sjieke manier, maar wel 1 die ik kan begrijpen. Al zullen daar ook legio mensen over vallen.
Idem dito als dit paard 3 klappen krijgt zodat hij naar voren gaat en zijn hals niet meer richting ruiter kan buigen... denk niet dat het filmpje viraal was gegaan.

Maar wat je hier ziet heeft niets, gewoon niets te maken met bovenstaande.
Ja ziet een ruiter meppen voor het meppen. Een paard totaal afgesloten, maar ook niet voorwaarts.
Een paard dat niets doet waarvoor hij ook maar 1 klap zou kunnen krijgen.
Laat staan 42

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:55

Ik zie ook niks, een paard dat stilstaat, ruiter die geen hulpen geeft en maar slaat om het slaan. Daarnaast zag je al aan het laatste stukje dat het niet om training van een hoger opgeleid paard gaat, dat had ik dan al goed gezien. Ik heb het commentaar niet aangehoord alleen gekeken met geluid uit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:34

dat is de reactie als je je zelf tegen komt,
zonder kennis en kunde op een paard zit, het gaat goed zolang het paard het maar doet.

maar dan................ lang geleden zei men als de kennis en kunde ophoud begint de leerwinkel, welnu de leerwinkel zijn we voorbij

het paard verworden tot een ding, helaas nog niet altijd juist geprogrammeerd.
kijk er niet vreemd van op.
Laatst bijgewerkt door mce op 13-06-25 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:43

Even het filmpje gekeken. Die muts van dressagehub kan beter haar klep eens twee seconden leren houden, erger me altijd zo aan haar. Laat mensen zelf even het filmpje tot zich nemen, dat brengt mi de boodschap nog beter en zwaarder over.

Maar het is echt niet om aan te zien. Dit is gewoon geseling van een paard.

https://nos.nl/artikel/2570990-australische-ruiter-ryan-geschorst-voor-slaan-paard-deed-het-in-het-belang-van-het-dier
Hij vindt het jammer dat de behandeling zo succesvol was voor iedereen behalve hem. Echt om te kotsen deze vent. Maar goed dat hij niet internationaal meer rijdt. Zo een mogen ze voor het leven schorsen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:54

Wat erg, echt gemene zwiepende zweepslagen, en het gaat maar door.
Het ergste is nog dat het paard zich al niet meer kan verdedigen, zo letterlijk verslagen is het al.
Vreselijk dat mensen zo kunnen zijn.
En waarom?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 11:22

Het paard heet Nico en is een zesjarige RUIN!
En dat maakt natuurlijk niks uit. Niks maar dan ook niks kan deze mishandeling goedpraten.
Niet een paard dat iemand op de IC slaat, eraf gooit, aanvalt...niks!

Dat je een paard met de zweep slaat als hij je aanvalt, daar zit nog logica achter. Maar een week, of hoelang het ook geleden is, een paard tot moes slaan, slaat nergens op.

Ik snap het echt niet als iemand dit nog enigszins goed wil praten. Als je voor dit geen gevangenisstraf krijgt, waarvoor dan wel? Op dierenmishandeling staat 2-3 jaar.

Als je te weinig hersencellen hebt om problemen met een paard op andere manieren op te lossen of te zeggen: dit paard is niet geschikt om te berijden....(meestal ligt het toch ergens aan pijn in het lichaam of de ruiter) dan moet je geen paarden meer mogen berijden.

En wat ik heb gelezen, mishandelt deze man stelselmatig paarden, al zal 40 zweepslagen in een paar minuten hopelijk een uitzondering zijn :x

En ik zeg het nog maar een keer: een paard is geen gebruiksvoorwerp! Dat dringt nog vaak niet tot mensen door. Maar de tijd zal het ons hopelijk een keer leren...

Horses durft het niet eens op zijn FB te plaatsen, op hun website staat wel een artikel, maar alleen allemaal 'goedgepraat' tekst van de ruiter....wat een zwakte van Horses. Er staat niet: een walgelijke vertoning of zeer zware dierenmishandeling...Zooo bang dat ze de paardensport gaan schaden? Niks zeggen erover schaadt mijns inziens veel meer.

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ent-447626
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-06-25 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:29

Electra63 schreef:
[
Dit gaat niet over Albert Voorn.
Verkeerde topic?

Sorry. Ja verkeerde topic.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:47

manubres schreef:
Ik snap het echt niet als iemand dit nog enigszins goed wil praten. Als je voor dit geen gevangenisstraf krijgt, waarvoor dan wel? Op dierenmishandeling staat 2-3 jaar.

Waar haal jij (alweer) vandaan dat mensen dit goedpraten trouwens?