Meta wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van Ai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Meta wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van Ai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:00

Ik heb niks prive openbaar staan.
En de op gesloten pagina kom je paarden en honden kiekjes tegen :D
Dus niet heel spannend.
Maar toch bezwaar gemaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:35

DuoPenotti schreef:
Ik heb niks prive openbaar staan.
En de op gesloten pagina kom je paarden en honden kiekjes tegen :D
Dus niet heel spannend.
Maar toch bezwaar gemaakt.

Haha! Herkenbaar!! :D Zowel Insta als FB bevatten foto's van mijn dieren en daar zie je dan een enkele keer ook mijn kop op staan. Ik deel FB alleen met vrienden en Insta is wel openbaar, maar dat zijn ook foto's die ik graag laat zien.

Ik weet dat het dan ook gebruikt kan worden, maar lig daar ook niet van wakker. Wel als Meta dat zelf actief gaat doen, dus daar heb ik wel bezwaar tegen gemaakt.

Eraf gaan zou een optie zijn, maar ik zie mijn sociale contacten nog maar heel weinig en ben ook geen beller. Via de socials houd je toch een beetje contact en dat vind ik wel heel leuk.

In elk geval bedankt voor de tip, ik had het nog niet voorbij zien komen. +:)+

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:41

Krijg een foutmelding (pagina bestaat niet meer) als ik op bezwaar maken klik :\

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:04

Douce schreef:
Goede reminder!

Ik zat te twijfel om mijn profielen te wissen en ga het nu toch maar doen, heb het gelijk ingepland. Enige wat ik toch nog gebruik is whatsapp en LinkedIn.. het voelt wel een beetje als wat contactmogelijkheden doorsnijden maar goed, momenteel log ik nooit in dus dan kunnen mensen contact met me opnemen wat ze willen maar zie ik het toch niet :') . Daarvoor willen blijven is dus toch een drogreden...

Edit: inderdaad, let ook op je fotos via whatsapp. Zelf deel ik geen herkenbare fotos meer op WhatsApp:
https://www.hpdetijd.nl/technologie/tec ... -verstuurt

Ben zelf al over op Signal maar ja nog niet iedereen helaas

Dat artikel is oud, is deze wetgeving niet inmiddels al veranderd dan?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:21

Ik heb niets kunnen vinden over gewijzigde wet en regelgeving dus vermoedelijk is er niets gewijzigd.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:42

sans6 schreef:
Krijg een foutmelding (pagina bestaat niet meer) als ik op bezwaar maken klik :

Ik heb net nog bezwaar kunnen maken. Misschien overbelast oid. Ik zou het gewoon nog een keer proberen.
Ook op insta kon ik in bezwaar. Ik heb per mail en in mijn berichten een bevestiging van mijn bezwaar ontvangen.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:29

Wel vreemd, je kunt bij het bezwaar maken elk willekeurig emailadres invullen. En je hoeft niets in de mail te bevestigen. Dus als je bezwaar wilt maken voor vrienden met facebook, die zelf geen bezwaar willen maken, dan kan dat gewoon.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:41

germie schreef:
poes schreef:
Is er hier niemand die even denkt: ik bén al jarenlang het product ???

De echte oplossing is geen profiel hebben e. Facebook lacht al jaren met The right to be forgotten. Het is een Amerikaans bedrijf waar GDPR niet speelt.

Ikzelf vind het voorlopig niet zo erg, naïef waarschijnlijk, maar weet dat de enige echte bescherming is om geen profiel te hebben en als je er eentje hebt die expliciet te laten wissen en te vragen om vergeten te worden. Maar denk niet dat ze dat doen.

Ik denk hetzelfde hoor. Heb het ook nog niet uitgezet bij Meta. Wil het wel doen, maar ben nooit de eerste met zoiets, wacht altijd de ongewenste neveneffecten af, want die komen soms.

Ik gebruik ook gewoon whatsapp en geen signal.

Op mijn facebook gaat het toch alleen over hobby's. Heb alleen wel eens achter gestolen foto's aan moeten zitten, en dat maakt dat ik vanaf nu direct een rekening ga sturen als het weer gebeurt. Want ook al staan foto's openbaar, men mag ze niet er af halen en zelf prive voor promotie of publicatie gebruiken. Je mag ze alleen eventueel embedded gebruiken, want dan blijven ze in mijn domein staan.

Maar ook met zulke dingen zit je soms met andere landen waar andere regels gelden. Zo heeft iemand een stuk video van mij van een grotduik in Manatee springs gebruikt om een video te maken over een grotduikongeluk in een geheel andere grot. Dat mag in Europa absoluut niet, maar kennelijk in Amerika wel. Maar kennelijk maak ik zulke goede videos dat ze ook educatief kunnen zijn. :D

Hoe kom je er überhaupt achter dat iemand jouw video heeft gebruikt in verweggistan?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:42

Els1984 schreef:
Wel vreemd, je kunt bij het bezwaar maken elk willekeurig emailadres invullen. En je hoeft niets in de mail te bevestigen. Dus als je bezwaar wilt maken voor vrienden met facebook, die zelf geen bezwaar willen maken, dan kan dat gewoon.

Natuurlijk niet, je doet het via je eigen Facebook

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:11

Dorine92 schreef:
Els1984 schreef:

Natuurlijk niet, je doet het via je eigen Facebook

Nee hoor. Hij vult dan automatisch een mailadres in, die kun je aanpassen en dan bezwaar maken. Hoef je niet voor ingelogd te zijn. Was ik ook niet met het andere mailadres en toch gewoon de bevestigingsmail gehad.
Ik gebruik sowieso geen app, alleen de browser.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:35

Als je bezwaar maakt.. Gaan ze dan beoordelen wat ze met dat bezwaar gaan doen (met risico dat ze er niks mee doen en lekker doorgaan) of gebruiken ze je gegevens dan niet? Hoe betrouwbaar is dat ?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:20

In de mail staat:

"We honoreren je bezwaar voor je openbare gegevens, zoals openbare berichten en opmerkingen, en voor je interacties met AI bij Meta-functies. Dit betekent dat we je openbare gegevens van Meta-producten of je interacties met AI bij Meta-functies niet meer gebruiken voor verdere ontwikkeling en verbetering van generatieve AI-modellen voor AI bij Meta."

Of je daarop kunt vertrouwen is natuurlijk een tweede.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:07

Ik heb het ook ingediend en die mail ook gehad.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:31

Goed om te weten, heb het ook meteen ingevuld en de bevestiging binnen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:44

Hoe zit het als je je account hebt gedeactiveerd ?
En heeft het dan nog zin om je account te verwijderen ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:53

En 24 uur later had ik in Facebook al weer het bericht dat ze m'n gegevens gaan gebruiken voor het trainen van AI. Dus heb het maar weer aangegeven dat ik het niet wil. Ben benieuwd of die melding nog een keer komt.