Noodfonds Energie 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Noodfonds Energie 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:05

Moeilijk lijkt me dat zeg! Dan moet jij je eigenlijk inhouden om niks te zeggen :=
Ik ben al niet goed in dingen aannemen die ik niet broodnodig heb :') Dan snap je gewoon niet hoe mensen zo makkelijk dingen aanvragen gewoon om een extraatje.

Ik lees altijd al 100 keer of ik voor iets in aanmerking kom :')

Gok wel dat ik iets krijg. Het hangt er alleen vanaf welk advies ze aanhouden hoeveel het is. En heel misschien als ze het lage bedrag aanhouden stuur ik nog wel een mail met de vraag waarom, omdat lage advies gebaseerd is op warmere maanden en niet de echte winter.

Ik ben wel blij dat het er dit jaar weer is, toch wel een heel fijn initiatief zo. Maar je zou idd willen dat een grotere groep qua inkomen recht zou hebben. Hoewel het natuurlijk gaat om % van inkomen, maar een middeninkomen moet dan echt al flinke rekening hebben en die zullen ook al zuiniger zijn gaan doen, omdat zij juist geen hulp gekregen hebben afgelopen jaren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:02

fohadie schreef:
Tja, het was te verwachten dat het storm zou lopen en de boel vast zou lopen aangezien ook een hoop mensen dit aan gaan vragen die het eigenlijk niet nodig hebben. Ze hadden het beter voor de echte minima kunnen doen.

Aan de andere kant, ook de "midden inkomens" komen steeds moeilijker rond en het is ook niet te controleren wie er wel genoeg heeft om rond te komen en wie niet. En wat is 'echte minima'.

Is dat degene die geprofiteerd heeft van een variabel contract met lage prijzen in de zomer en nu huilie huilie doet omdat ze net als andere nu meer moeten betalen nu de prijzen omhoog zijn gegaan?

Is dat degene met een laag inkomen met lage uitgaves die een paar keer per jaar op vakantie gaat van het geld wat de overheid nu sponsort?

Is dat degene die werkt maar vanwege te hoge hypotheekkosten niet rond kan komen? En in een slecht geisoleerd huis woont waardoor de energieprijs hoog ligt?

Is dat degene die niet kan werken, veel medische kosten heeft, en aan het einde van de maand geen geld over heeft?

In principe zouden ze allemaal geld aan dit fonds mogen vragen. En dan heb ik nog niet eens iedereen gehad. In mijn ogen hadden ze beter kunnen zeggen dat iedereen die zoveel % overhoud aan het einde van de maand, (of minder) die komt in aanmerking. Zit je daarboven, dan niet.Maar dan zou je net zoals de bijstand om bankafschriften moeten vragen en het kost een hoop tijd en personeel om dat allemaal uit te zoeken, dus ik snap ook wel waarom ze nu deze lijn trekken.

Maar het blijft zuur voor degene die het het hardst nodig hebben die misschien toch buiten de boot pissen omdat het al op is.

En dan ga je weer krijgen dat bijvoorbeeld een zware roker die een pakje sigaretten per dag rookt, wél in aanmerking komt omdat die z'n geld op maakt, maar diegene die zuinig leeft om wat te kunnen sparen en daarvoor veel dingen moet laten en héél goedkoop de boodschappen doet, niets krijgt....

Mijn mening: ze hadden het zo moeten doen zoals ze met het prijsolafond gedaan hebben: ieder huishouden (of alleen aangetoonde minima huishoudens) krijgt een x hoeveelheid kwh en m3 gas gratis of voor een veel lagere prijs, die kwh en m3 gas mag je op maken binnen bijvoorbeeld 6 maanden, maar wat "over" blijft, krijg je niet terug.

Dus stel ieder huishouden krijgt 500m3 gas tegen een flink lage prijs, maar huishouden a verbruikt in 6 maanden maar 400m3, dan komt de laatste 100m3 te vervallen. Huishouden b verbruikt 600m2, 500m3 tegen de lage prijs, 100m3 tegen het normale tarief.

Op deze manier voorkom je naar mijns inziens, dat huishoudens de verwarming lekker op 21°c zetten "want het noodfonds betaald m'n rekening wel" maar aan de andere kant óók de huishoudens die de kachel helemaal niet aan durven zetten en vervolgens niet in aanmerking komen voor het noodfonds omdat hun energierekening te laag is. Iedereen die in aanmerking komt voor de regeling heeft dezelfde m3 gas en kwh om zijn/haar huis te kunnen verwarmen. Ja, je houdt het verschil tussen groot slecht geïsoleerd huis, welke de kachel minder warm kan zetten en klein goed geïsoleerd appartement die de kachel op 25°c zou kunnen zetten, maar helemaal 100% eerlijk ga je z'n regeling nooit kunnen krijgen ben ik bang.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:27

Maar een terrarium is ook een keuze. Dan moet je eigenlijk eerst je hobby eruit gooien voordat je echt in aanmerking zou kunnen komen vind ik

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:37

purny schreef:
Maar een terrarium is ook een keuze. Dan moet je eigenlijk eerst je hobby eruit gooien voordat je echt in aanmerking zou kunnen komen vind ik

Tja, race to the bottom gaat het dan worden......want waar ga je de grens leggen?

Niet roken? Geen terrarium (maar vooral aquarium vreet stroom) mensen die de gehele dag de tv aan hebben óók maar uitsluiten dan? Want een beetje tv verbruikt net zoveel stroom als mijn terrarium. Nog niet te spreken over gaming computers... en dan huisdieren... iedereen met huisdieren uitsluiten? Een kat is bijvoorbeeld echt véél duurder per jaar aan voeding, kattenbakvulling, entingen dan mijn hele terrarium kast met 5 slangen bij elkaar. Ja, een kat verbruikt geen stroom, maar hun voeding enz is bij elkaar duurder dan wat de stroom van mijn terrarium kost en daarnaast van pak'm beet april tot begin oktober kost mijn terrarium mij niets aan stroom ivm zonnepanelen.... en straks waarschijnlijk een plug in thuis accu volgend jaar om nog meer te kunnen profiteren van eigen stroom.

Edit: wat ik hiermee probeer aan te geven is dat het héél héél moeilijk is om een subsidie/ noodfonds/ financiële hulp in het leven te roepen welke echt uitsluitend terecht komt bij de mensen die het echt nodig hebben, omdat het gewoon héél moeilijk is om een grens te trekken wat betreft uitgaves enz. En ik ken nog geen 1 regeling waarbij er nooit geprofiteerd is door mensen die het niet strikt nodig zouden hebben én waarbij alsnog niet is gebeurd dat er mensen tussen wal en schip zijn beland...

Kijken naar inkomsten is denk gewoon het eerlijkste, wat een persoon met z'n inkomsten doet, is privé is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 25-04-25 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:42

Daarom vind ik het ook een hele oneerlijke regeling.
Iedereen zou in aanmerking moeten komen want de stroom en gas is voor iedereen even duur. Maar helaas pissen er weer een hele hoop mensen naast de pot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:43

Maar je zou de opgewekte stroom ook kunnen gebruiken voor het verwarmen van huis, waardoor gas minder verbruikt wordt en je rekening dus lager is.
In principe heb jij al iets om je te helpen met energie rekening wat dat betreft. Dus dan kan je ook vinden dat jij ten onrechte in aanmerking komt, omdat je al bespaart.

Ik denk ook dat je je jn jouw voorbeeld vergist in wat een slecht geïsoleerd huis verbruikt, helemaal met ook een oude ketel bijvoorbeeld. Ik kom dus serieus al aan die 500m3 zonder kachel hoger te hebben als 15 en 2 keer per week langer warm water te gebruiken als de tijd dat het kost om de wasbak vol te laten lopen. Met datzelfde verbruik kon ik een flat normaal verwarmen. Dus dan houd je nog steeds die oneerlijke verdeling.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:47

In die zin ben ik ook nog steeds voor een zogenaamd 'basisinkomen', maar dan wel in een hele sobere vorm. Ik vind ook dat mensen - als ze kunnen - moeten werken. Maargoed, hier kaart ik wel een totaal andere discussie mee aan. Want tegelijkertijd vind ik de privatisering van het OV, energie, de zorg één van de meest slechte ideeën ooit. Die kosten zijn zo omhoog gegaan... Misschien ben ik toch ergens een beetje communist :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:50

Ik zie trouwens niet wat er mis zou zijn aan de verwarming aan hebben op standje comfortabel, waarom zou het erg zijn als mensen de verwarming op 21 hebben staan?
Iedereen maakt toch zijn eigen keuzes met het geld dat er binnen komt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:56

Telpeva schreef:
Ik zie trouwens niet wat er mis zou zijn aan de verwarming aan hebben op standje comfortabel, waarom zou het erg zijn als mensen de verwarming op 21 hebben staan?
Iedereen maakt toch zijn eigen keuzes met het geld dat er binnen komt?

Mijn enige opmerking daarop is ook dat ik het knap vind dat ze het durven als je het blijkbaar eigenlijk niet kan betalen :') Voor mijn lijf zou het veel beter zijn, net als vaker warm bad nemen. Zou kunnen schelen in zorgkosten hahaha. Maar als je voor dit noodfonds in aanmerking komt kan je het dus niet betalen. Ook al red je het nu wel qua geld elke maand, er is berekend dat dus of 8% of 10% van inkomen het maximum is wat iemand kwijt zou moeten zijn. Dat kan dus betekenen dat iemand nu geld overhoudt, maar eigenlijk meer over zou moeten houden en dus andere zaken wel zou kunnen betalen.

Maar idd, want waarom is 21 graden erg, maar 19 en eventueel energie vretende apparaten niet? Of de tv de hele dag aan, ik zit thuis dus ja mijn tv staat aan omdat ik zo radio luister. Er zijn zoveel variabelen ook per huis en bewoners van dat huis.

Winged; eens hoor :') Hoewel niet in hele sobere vorm. Ik zou toch wel heel graag ooit in mijn leven weer iets normaler kunnen leven haha. Al snap ik echt dat het een lastig ding is, het zou veel gedoe en fouten schelen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:03

MyWishMax schreef:
Winged; eens hoor :') Hoewel niet in hele sobere vorm. Ik zou toch wel heel graag ooit in mijn leven weer iets normaler kunnen leven haha. Al snap ik echt dat het een lastig ding is, het zou veel gedoe en fouten schelen

daarom zou ik ook willen dat de privatisering in de zorg geremd gaat worden. Zorg is zo duur en zeker als je chronisch iets hebt. Ik heb zelf het geluk met een goede baan, gezond lijf etc... Zit ik erop te wachten dat zaken voor mij duurder worden? Nope. Maar vind ik het belangrijk dat geld bij de juisten terechtkomt? absoluut.
En deze regeling + opzet is dat IMO een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Je kan niet bijna 300.000 mensen teleurstellen waar waarschijnlijk schrijnende gevallen tussen zitten. Ik vind dat enorm kwalijk. Het is nu simpelweg een loterij....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:08

Ja, helemaal mee eens. Ik vond dat trouwens al met het stap budget. Als vervanging voor studiekosten terug vragen, maar een loterij en werd ook gebruikt door mensen die die cursussen en opleidingen nooit zullen gebruiken voor hun werk. En mijn fysio gaf al aan dat hun opleidingen of eigenlijk de verdieping of vernieuwing niet in aanmerking kwamen.

Er zijn best veel dingen niet slim geregeld eigenlijk. Ook de energie toeslag destijds, er kregen mensen 1300 euro die een vast contract met lage prijzen hadden en helemaal geen hulp nodig hadden met betalen ervan. En mensen kregen het niet die net erbuiten vielen, maar geen vast contract meer hadden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:19

MyWishMax schreef:
Maar je zou de opgewekte stroom ook kunnen gebruiken voor het verwarmen van huis, waardoor gas minder verbruikt wordt en je rekening dus lager is.
In principe heb jij al iets om je te helpen met energie rekening wat dat betreft. Dus dan kan je ook vinden dat jij ten onrechte in aanmerking komt, omdat je al bespaart.

Ik denk ook dat je je jn jouw voorbeeld vergist in wat een slecht geïsoleerd huis verbruikt, helemaal met ook een oude ketel bijvoorbeeld. Ik kom dus serieus al aan die 500m3 zonder kachel hoger te hebben als 15 en 2 keer per week langer warm water te gebruiken als de tijd dat het kost om de wasbak vol te laten lopen. Met datzelfde verbruik kon ik een flat normaal verwarmen. Dus dan houd je nog steeds die oneerlijke verdeling.

https://www.nu.nl/economie/6353769/stor ... html#nujij

Alweer bijna op, zoals te verwachten.

En waarom ik mijn huis (nu en in de nabije toekomst) niet grotendeels met stroom verwarm?

Vrij simpele reden. Simpele elektrische kachels (had er 2 gekocht vorig jaar, maar niet gebruikt) hebben een efficiëntie van 1:1. 1kwh stroom levert 1kw warmte op. Terwijl een vaste airco of warmtepomp een efficiëntie van 1:4 kan leveren. Deze zijn wél voordeliger in hun stroomverbruik, maar kosten €1000den in aanschaf voor een split airco unit.

1m3 gas staat ongeveer gelijk aan 8kwh stroom wat betreft warmte. Met een gasprijs van €1,22 (huidig contact tot oktober) en een stroomprijs van €0,31 per kwh, zou dat dus betekenen dat 8kw aan warmte €2,48 aan stroom kost vs €1,22 voor dezelfde 8kw warmte bij gebruik gas. Als je dus bent aangewezen op simpele elektrische kachels ipv airco/ warmtepomp, dan is verwarmen op gas goedkoper dan verwarmen op stroom.....

2e reden is dat mijn zonnepanelen in de herfst en voornamelijk de wintermaanden zo weinig opleveren, dat ik (ook zonder terrarium) nu al véél meer verbruik heb per dag dan dat de zonnepanelen kunnen opleveren. In Januari meerdere weken gehad dat de totale zonnepanelen opbrengst niet meer was dan 8kwh per week... dat is z'n 1kwh per dag, 1 uurtje een verwarming van 1000w aan.

Ik had nu toevallig wat kwh over na aftrek salderingsregeling, dus komende winter zal ik dat beter in de gaten houden, zodat ik enkele uurtjes komende winter de elektrische kachel erbij aan kan zetten, maar op dit moment is de jaaropbrengst bijna hetzelfde als m'n verbruik.

In mijn situatie is het voor mij dus voordeliger om mijn huis met gas te verwarmen dan met stroom.

Edit: en met het verdwijnen van de salderingsregeling straks per 2027, is het al helemaal goedkoper om op gas te verwarmen. Of een diesel standkachel, of petroleum....

Voor nu, ga ik in ieder geval mijn terrarium niet weg doen, al hanteer ik wel een uitsterfbeleid. En heb ik vorig jaar al een 2e terrarium opgeheven en vorige maand 1 van de bewoners moeten verkopen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:39

Zojuist heb ik hem nog kunnen invullen, ik kreeg geen error dat ik te laat zou zijn of iets in die richting dus ik hoop dat ik nog goed zit. Er waren ook geen foutmeldingen over drukte, dus mocht iemand het nog willen invullen dan denk ik dat nu een goed moment is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:59

https://nos.nl/artikel/2564952-stormloo ... bijna-leeg

Het is alweer bijna leeg kennelijk. Bizar gewoon -O- je zult een paar dagen ziek zijn of niet thuis en dan heb je pech. De snelste slimste mensen krijgen het geld daarna een paar "sukkels" die nog geluk hebben en de rest dat is pech geld weg -O-

Mijn papa heeft geen recht. Helaas kijken ze dus naar bruto en niet naar zijn inmiddels torenhoge huur waar hij niet onderuit kan. Gewoon zot. |o

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:21

Jep, ik zat dus wegens een sterfgeval in de familie een aantal dagen elders in het land, ik heb de aanvraag gestart pakweg een uur nadat ik thuis ben gekomen en ik hoop dat ik nog op tijd was. Meer als 12% van mijn inkomen gaat naar de energiekosten :=

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:31

MyWishMax schreef:
Moeilijk lijkt me dat zeg! Dan moet jij je eigenlijk inhouden om niks te zeggen :=
Ik ben al niet goed in dingen aannemen die ik niet broodnodig heb :') Dan snap je gewoon niet hoe mensen zo makkelijk dingen aanvragen gewoon om een extraatje.

Ik lees altijd al 100 keer of ik voor iets in aanmerking kom :')

Gok wel dat ik iets krijg. Het hangt er alleen vanaf welk advies ze aanhouden hoeveel het is. En heel misschien als ze het lage bedrag aanhouden stuur ik nog wel een mail met de vraag waarom, omdat lage advies gebaseerd is op warmere maanden en niet de echte winter.

Ik ben wel blij dat het er dit jaar weer is, toch wel een heel fijn initiatief zo. Maar je zou idd willen dat een grotere groep qua inkomen recht zou hebben. Hoewel het natuurlijk gaat om % van inkomen, maar een middeninkomen moet dan echt al flinke rekening hebben en die zullen ook al zuiniger zijn gaan doen, omdat zij juist geen hulp gekregen hebben afgelopen jaren.

Nou, idd. Ik ben zelf ook het type wat het eerder een ander gunt dan mezelf, als ik vind dat ik het niet echt nodig heb.

MvdEnde: ja, de ene geeft het uit aan sigaretten en/of drank, de ander aan huisdieren en weer een ander aan een vakantie. In mijn ogen allemaal hetzelfde: dan heb je het dus niet nodig.

Ik heb het fout verwoord. Ik bedoelde wat iemand over houd per maand na aftrek van de vaste lasten. Daar bedoel ik dan geen sigaretten en sparen mee. Echt puur de vaste lasten. Als je dan x bedrag overhoud heb je recht op de compensatie. Want met jouw voorbeeld komen alleen de minima aan bod. Niet de middeninkomens die meer kwijt zijn waardoor ze aan het einde van de maand minder overhouden dan een minima omdat deze geen compensatie en toeslagen krijgen.

Edit: wat toegevoegd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:46

Ik vind het raar - en slecht - dat er een limiet aan het aantal aanvragen (bedrag) is. Het is mij wel gelukt na maar driekwartier proberen op de pc. Alleen ben ik een 'bespreekgeval', krijg volgende week aanvullende vragen per email, zeggen ze. Mogelijk is de pot dan leeg.

Heb een verlaagde uitkering (bruto ca. 1000 per maand) en mijn energierekening is 348 per maand, en dat alleen omdat ik de hele winter niet boven de 13 graden zit, alleen de enkele keer dat ik gasten heb, dan zet ik m op 17 graden.

Naja, we zien wel.

Veel succes allemaal!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:54

Hoe kan jij €1000 bruto krijgen? Dat is onder het sociaal minimum. Dit is incl toeslagen? En dan €348 energiekosten, hoe betaal je de rest dan? Want dan blijft er niet veel meer over terwijl je toch andere vaste lasten hebt. Of bedoel je €1000 netto en vergeet je de toeslagen mee te tellen? Dan is het nog geen vetpot, maar dit kan toch niet kloppen?

En €348 energiekosten is ook wel heel hoog. Dan woon je ofwel in een kast van een huis, ofwel is er meer aan de hand. := . Sorry als ik misschien aannames doe, maar dit kan echt niet kloppen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:48

fohadie schreef:
En €348 energiekosten is ook wel heel hoog. Dan woon je ofwel in een kast van een huis, ofwel is er meer aan de hand. := . Sorry als ik misschien aannames doe, maar dit kan echt niet kloppen.

Ik betaalde in mijn oude huis, in 2022-2023, €250 p.mnd aan energiekosten. Dat was wel een vrijstaande woning maar zeker geen kast van een huis.

Als Hevonen in een slecht geïsoleerd huis woont, (deels) enkel glas heeft en misschien warmte verliest door scheuren in de muren (mijnbouwschade). Dan geloof ik wel dat ze bij de huidige prijzen €350 p.mnd aan energie kwijt is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:02

Ik woon zelf in een E woning (dacht D, maar blijkt toch E te zijn) en betaal €60,00 per maand. Het is gemiddeld 15-18 graden in huis in de winter. Afhankelijk of de zon schijnt. Nu woon ik klein, 45m3 maar als je €350 betaald en het alsnog 13 graden is, dan klopt er gewoon iets niet. Dat is nog 100 euro duurder dan wat jij betaalde voor een vrijstaand huis!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:32

Ondanks media berichten... gewoon aanvraag doen zolang dat kan. Veel van de reeds ingediende aanvragen worden nog afgekeurd. Daarnaast is het een pot in euro's, niet in absoluut aantal aanvragen. Veel aanvragen gaan over kleinere bedragen.

Vanuit Humanitas ga ik dinsdag nog een aanvraag doen voor iemand die dat geld ècht keihard nodig heeft. Ben benieuwd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:25

fohadie schreef:
Hoe kan jij €1000 bruto krijgen? Dat is onder het sociaal minimum. Dit is incl toeslagen? En dan €348 energiekosten, hoe betaal je de rest dan? Want dan blijft er niet veel meer over terwijl je toch andere vaste lasten hebt. Of bedoel je €1000 netto en vergeet je de toeslagen mee te tellen? Dan is het nog geen vetpot, maar dit kan toch niet kloppen?

Klopt wel. Ik heb een speciaal soort uitkering IOAZ, en dan wordt je uitkering gekort omdat je 'vermogen' hebt. Mijn vermogen is de waarde van mijn huis. Ik woon in een grote oude ongeisoleerde boerderij, maar die is dus wel op papier veel waard, vandaar zowel de korting op mijn uitkering, (ik krijg geen toeslagen, zelfde reden) als de hoge energierekening. Over ruim drie jaar krijg ik AOW, dan heb ik meer geld en meer mogelijkheden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:11

Sorry voor mijn vragen, maar is dit in Nederland? En kan je van je vermogen niet investeren in energiezuinige maatregelen?

Normaal kan je ook met de uitkering die jij hebt niet onder het sociaal minimum komen, dus vraag me af waarom jij die pech hebt? Of bedoel je toch netto ipv bruto? Want hoe kan je anders rondkomen behalve dat je je elke maand in de schulden steekt? Als je googelt op de uitkering die jij hebt, zie je ook dat die normaal hoger is

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:53

Als je in NL een huis bezit, dan is dat vermogen. Maar soms kun je heb je een bijstandsuitkering nodig, ondanks dat je dus een eigen huis hebt.

Wat er dan gebeurd is dat je ipv een bijstandsuitkering een lening van de gemeente krijgt, maandelijks uitgekeerd net zoals de bijstand.

Op enig moment is de waarde van het huis minus de gemeentelijke lening zover gedaald dat het onder het zgn vrije vermogen komt. Op dat moment stopt de lening en krijg je een echte bijstandsuitkering. Wanneer het huis dan verkocht wordt, wordt de gemeentelijke lening afgelost.

Dit is een keiharde regeling. Je leeft nagenoeg onder het minimum, komt voor geen enkele vorm van kwijtschelding in aanmerking maar draait wel op voor de kosten van onderhoud van het huis. Ik ken enkele van dit soort situaties en doorgaans zitten die mensen ècht klem. Huis verkopen klinkt zo simpel, zeker in deze tijd.... maar waar moet je dan gaan wonen?

Vanmorgen bericht in mijn mailbox. Noodfonds gaat spoedig dicht.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:37

Dees schreef:
Als je in NL een huis bezit, dan is dat vermogen. Maar soms kun je heb je een bijstandsuitkering nodig, ondanks dat je dus een eigen huis hebt.

Wat er dan gebeurd is dat je ipv een bijstandsuitkering een lening van de gemeente krijgt, maandelijks uitgekeerd net zoals de bijstand.

Op enig moment is de waarde van het huis minus de gemeentelijke lening zover gedaald dat het onder het zgn vrije vermogen komt. Op dat moment stopt de lening en krijg je een echte bijstandsuitkering. Wanneer het huis dan verkocht wordt, wordt de gemeentelijke lening afgelost.

Dit is een keiharde regeling. Je leeft nagenoeg onder het minimum, komt voor geen enkele vorm van kwijtschelding in aanmerking maar draait wel op voor de kosten van onderhoud van het huis. Ik ken enkele van dit soort situaties en doorgaans zitten die mensen ècht klem. Huis verkopen klinkt zo simpel, zeker in deze tijd.... maar waar moet je dan gaan wonen?

Vanmorgen bericht in mijn mailbox. Noodfonds gaat spoedig dicht.

Dank voor deze info. Ik dacht alles te weten van uitkeringen ed in Nederland maar blijkbaar toch niet alles.

Maar woont Hevonen ook in Nederland? Want ik dacht altijd dat zij in Scandinavie woonde, maar dan ben ik zeker in de war met een andere Bokker.

En natuurlijk hoeft niemand te vertellen hoe ze rondkomen, maar ik vraag me af als je €1000 bruto per maand hebt, daar nog €350 netto af moet aan energiekosten, hoe je de rest van de vaste lasten betaald, want dat lijkt me onmogelijk. Ik hoop dat iedereen die het hard nodig heeft het ook krijgt en dat jullie niet te laat zijn. Is er bekend wanneer je te horen krijgt of en hoeveel je krijgt?