fohadie schreef:Tja, het was te verwachten dat het storm zou lopen en de boel vast zou lopen aangezien ook een hoop mensen dit aan gaan vragen die het eigenlijk niet nodig hebben. Ze hadden het beter voor de echte minima kunnen doen.
Aan de andere kant, ook de "midden inkomens" komen steeds moeilijker rond en het is ook niet te controleren wie er wel genoeg heeft om rond te komen en wie niet. En wat is 'echte minima'.
Is dat degene die geprofiteerd heeft van een variabel contract met lage prijzen in de zomer en nu huilie huilie doet omdat ze net als andere nu meer moeten betalen nu de prijzen omhoog zijn gegaan?
Is dat degene met een laag inkomen met lage uitgaves die een paar keer per jaar op vakantie gaat van het geld wat de overheid nu sponsort?
Is dat degene die werkt maar vanwege te hoge hypotheekkosten niet rond kan komen? En in een slecht geisoleerd huis woont waardoor de energieprijs hoog ligt?
Is dat degene die niet kan werken, veel medische kosten heeft, en aan het einde van de maand geen geld over heeft?
In principe zouden ze allemaal geld aan dit fonds mogen vragen. En dan heb ik nog niet eens iedereen gehad. In mijn ogen hadden ze beter kunnen zeggen dat iedereen die zoveel % overhoud aan het einde van de maand, (of minder) die komt in aanmerking. Zit je daarboven, dan niet.Maar dan zou je net zoals de bijstand om bankafschriften moeten vragen en het kost een hoop tijd en personeel om dat allemaal uit te zoeken, dus ik snap ook wel waarom ze nu deze lijn trekken.
Maar het blijft zuur voor degene die het het hardst nodig hebben die misschien toch buiten de boot pissen omdat het al op is.
En dan ga je weer krijgen dat bijvoorbeeld een zware roker die een pakje sigaretten per dag rookt, wél in aanmerking komt omdat die z'n geld op maakt, maar diegene die zuinig leeft om wat te kunnen sparen en daarvoor veel dingen moet laten en héél goedkoop de boodschappen doet, niets krijgt....
Mijn mening: ze hadden het zo moeten doen zoals ze met het prijsolafond gedaan hebben: ieder huishouden (of alleen aangetoonde minima huishoudens) krijgt een x hoeveelheid kwh en m3 gas gratis of voor een veel lagere prijs, die kwh en m3 gas mag je op maken binnen bijvoorbeeld 6 maanden, maar wat "over" blijft, krijg je niet terug.
Dus stel ieder huishouden krijgt 500m3 gas tegen een flink lage prijs, maar huishouden a verbruikt in 6 maanden maar 400m3, dan komt de laatste 100m3 te vervallen. Huishouden b verbruikt 600m2, 500m3 tegen de lage prijs, 100m3 tegen het normale tarief.
Op deze manier voorkom je naar mijns inziens, dat huishoudens de verwarming lekker op 21°c zetten "want het noodfonds betaald m'n rekening wel" maar aan de andere kant óók de huishoudens die de kachel helemaal niet aan durven zetten en vervolgens niet in aanmerking komen voor het noodfonds omdat hun energierekening te laag is. Iedereen die in aanmerking komt voor de regeling heeft dezelfde m3 gas en kwh om zijn/haar huis te kunnen verwarmen. Ja, je houdt het verschil tussen groot slecht geïsoleerd huis, welke de kachel minder warm kan zetten en klein goed geïsoleerd appartement die de kachel op 25°c zou kunnen zetten, maar helemaal 100% eerlijk ga je z'n regeling nooit kunnen krijgen ben ik bang.