Lau schreef:Alleen gaat het nu niet over dik so your comment is invalid. NEXT IN LINE!
Lau, je bent zelf ook niet heel lekker aan het communiceren zo. Ik snap dat het je hoog zit, maar je levert nu zelf ook niet echt een bijdrage aan een positief gesprek.
Popstra schreef:het is gewoon iets wat mij op valt en dat idd die lelijke opmerkingen tegen die slanke meiden wel best gevonden worden waar lelijke over een vol persoon veel weerstand krijgen.
Buiten dat die weerstand richting zwaardere mensen er absoluut wel is, is body positivity (of 'neutrality' tegenwoordig: het lichaam is zoals 'ie is en dat is prima) in sommige kringen zichtbaarder richting zware mensen. Waarschijnlijk omdat zware mensen al decennialang oliebol over zich heen krijgen omdat ze minder aan het slanke schoonheidsideaal voldoen dan zware mensen.
'De mens' is gecreëerd/geëvolutioneerd om verschillende lichaamstypes te hebben. Het is heel normaal dat een vrouw met een brede bekkenbodem zwaarder is dan een vrouw met een smalle bekkenbodem. Ik kan afvallen wat ik wil, maar zal absoluut nooit een ballerinafiguur krijgen omdat ik gewoon te breed ben. Mijn gewicht is keurig, gezond BMI en gezonde omvang. Maar mijn bouw is breder dan die van een heel petit vrouwtje. Dat is toch gewoon normaal? Alleen het schoonheidsideaal stelt dat er maar één lichaamstype "goed" is, en dat maakt dat er wordt neergekeken op iedereen die dat "goede" lichaam niet heeft.
Waar ik me persoonlijk een beetje aan stoor is dat het shamen van zwaardere mensen altijd op gezondheid wordt gegooid. Natuurlijk, echte obesitas is gevaarlijk ja, maar echt ondergewicht is dat ook. En daartussen zijn lichamen nou eenmaal verschillend, en zijn ze gewoon zoals ze zijn. Body neutrality. En als het schoonheidsideaal dik en spierwit zou zijn, zoals in de tijd van slavenhouders in de Verenigde Staten bijvoorbeeld, dan zou een 'body neutrality' movement in die tijd zich waarschijnlijk zichtbaarder maken rondom dunne mensen met een donkerder huidskleur. Puur omdat die het meeste afwijken van het heersende schoonheidsideaal en dus het meest boven tafel geshamed worden.
Gezondheid speelt een rol, maar niet altijd. In de middenmoot, weg van de extremen, is een zwaarder iemand absoluut niet per definitie ongezonder als een lichter iemand. Beide groepen worden geshamed, en hoeveel je van het shamen ziet hangt af van je algoritme, je eigen bril, en het heersende schoonheidsideaal.