Tytonidae schreef:Ik hoop écht op een progressieve opvolger van Franciscus maar ik vrees ook dat er nu toch wat conservatiever gekozen gaat worden. Een ding is zeker - als Pizzabella wordt gekozen moet dat ook gelijk z'n pauselijke naam worden
Dat zou schitterend zijn, als die de volgende paus zou worden (en niet omwille van zijn naam, maar omwille van zijn herkomst). Franciscus zou hier zeker achter staan. Anderzijds: als hij in Vaticaanstad gaat wonen, is de kans reëel dat hij - gezien de wetgeving in Israël - niet meer kan terugkeren naar Jeruzalem. OK, een paus keert normaal niet meer terug, maar toch, het is toch anders, zoiets als een kapitein die een zinkend schip niet verlaat/wil verlaten. Ik weet niet of ik het in zijn plaats zou willen, al ben ik er wel van overtuigd dat zeker het pacifistisch pad van Franciscus met hem verder zou bewandeld worden. Hoe het met LGBTQ en vrouwen in de kerk zit in die regio, weet ik niet, ik vermoed dat hij de progressie van Franciscus niet ongedaan zal maken.
Nooit gedacht dat ik plots weer zo'n belangstelling voor de katholieke kerk ging krijgen. Ik ben niet gelovig en zal het vast ook nooit meer worden, maar dat betekent niet dat ik religies niet op één of andere manier boeiend vind.