Paus Franciscus overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:06

Tytonidae schreef:
Ik hoop écht op een progressieve opvolger van Franciscus maar ik vrees ook dat er nu toch wat conservatiever gekozen gaat worden. Een ding is zeker - als Pizzabella wordt gekozen moet dat ook gelijk z'n pauselijke naam worden :+

Dat zou schitterend zijn, als die de volgende paus zou worden (en niet omwille van zijn naam, maar omwille van zijn herkomst). Franciscus zou hier zeker achter staan. Anderzijds: als hij in Vaticaanstad gaat wonen, is de kans reëel dat hij - gezien de wetgeving in Israël - niet meer kan terugkeren naar Jeruzalem. OK, een paus keert normaal niet meer terug, maar toch, het is toch anders, zoiets als een kapitein die een zinkend schip niet verlaat/wil verlaten. Ik weet niet of ik het in zijn plaats zou willen, al ben ik er wel van overtuigd dat zeker het pacifistisch pad van Franciscus met hem verder zou bewandeld worden. Hoe het met LGBTQ en vrouwen in de kerk zit in die regio, weet ik niet, ik vermoed dat hij de progressie van Franciscus niet ongedaan zal maken.

Nooit gedacht dat ik plots weer zo'n belangstelling voor de katholieke kerk ging krijgen. Ik ben niet gelovig en zal het vast ook nooit meer worden, maar dat betekent niet dat ik religies niet op één of andere manier boeiend vind.

_chou

Re: Paus Franciscus overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:35

Ik vind het ook erg interessant, vooral. Ik houd enorm van oude en Middeleeuwse geschiedenis en dit is gewoon een klein stukje ervan hedendaags. Wat mij vooral interesseert zijn de gebruiken en hoe oud deze zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:48

Deze paus is zojuist begraven. Ik heb het (behoorlijk indrukwekkende) ritueel gevolgd op de tv. Hij heeft heel veel fans, maar het typische is dat dat voornamelijk niet-katholieken en zelfs helemaal niet-gelovigen zijn. Ik heb wel mensen uit die groep gesproken, en gevraagd of ze onder deze paus nu naar de kerk zouden komen maar nee, dat gingen ze niet doen. Tja dan was hij toch eerder een soort pastor voor mensen " aan de randen " zoals hij zelf ook altijd zei. Ik hoop nu op een nieuwe paus die weer terugkeert tot de R.K. kern vanwaaruit alle andere goede dingen voortkomen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:03

Wat bedoel je met de RK kern? Deze paus predikte in mijn ogen veel acceptatie voor minderheden/gemarginaliseerde groepen mensen en voor mij als niet-gelovige zou dat wel zijn wat ik zou zoeken in een religie als ik er een zou aanhangen - iedereen gelijkwaardig ongeacht afkomst, geslacht of levensovertuiging.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:18

anjali schreef:
Deze paus is zojuist begraven. Ik heb het (behoorlijk indrukwekkende) ritueel gevolgd op de tv. Hij heeft heel veel fans, maar het typische is dat dat voornamelijk niet-katholieken en zelfs helemaal niet-gelovigen zijn. Ik heb wel mensen uit die groep gesproken, en gevraagd of ze onder deze paus nu naar de kerk zouden komen maar nee, dat gingen ze niet doen. Tja dan was hij toch eerder een soort pastor voor mensen " aan de randen " zoals hij zelf ook altijd zei. Ik hoop nu op een nieuwe paus die weer terugkeert tot de R.K. kern vanwaaruit alle andere goede dingen voortkomen.

Ik denk dat je het nieuwe Testament nog eens goed moet lezen. Als er iemand was die mensen opzocht en inspireerde aan de randen van de samenleving of daarbuiten, was dat Jezus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:18

anjali schreef:
Ik hoop nu op een nieuwe paus die weer terugkeert tot de R.K. kern vanwaaruit alle andere goede dingen voortkomen.

Je vindt naastenliefde en het voeden van de hongerigen geen belangrijke R.K. waarden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:31

Het is ook belangrijk om zich aan de 10 geboden te houden.Je kunt iedereen wel leuk en aardig en zielig vinden die dat niet doet ,maar voorkomen is beter dan genezen en veel mensen (dit geldt niet voor alle gevallen!) komen in de problemen doordat ze die geboden overtreden hebben.Zo ging deze paus nogal op bezoek bij gevangenen,heel mooi, maar die zitten daar omdat ze anderen zwaar geschaad hebben. Hij kon beter naar hun slachtoffers gaan, maar goed, dat is mijn visie hierop. Verder laat ik het hierbij, van de doden niets dan goeds,ieder mag zijn voorkeuren hebben, en God is de ultieme rechter.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:47

Oh ja, dat staat inderdaad in Matteüs 22: 'Hij antwoordde: 'Heb de Here, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel, heel uw kracht en heel uw verstand. En heb uw naaste net zo lief als uzelf. Maar alleen als ze zich aan de tien geboden houden, anders is het lekker hun eigen schuld dat ze in de problemen zitten.'

:=

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:26

anjali schreef:
Het is ook belangrijk om zich aan de 10 geboden te houden.Je kunt iedereen wel leuk en aardig en zielig vinden die dat niet doet ,maar voorkomen is beter dan genezen en veel mensen (dit geldt niet voor alle gevallen!) komen in de problemen doordat ze die geboden overtreden hebben.Zo ging deze paus nogal op bezoek bij gevangenen,heel mooi, maar die zitten daar omdat ze anderen zwaar geschaad hebben. Hij kon beter naar hun slachtoffers gaan, maar goed, dat is mijn visie hierop. Verder laat ik het hierbij, van de doden niets dan goeds,ieder mag zijn voorkeuren hebben, en God is de ultieme rechter.

Het eerste gebod is "bovenal bemin één God". Dus als je niet gelooft in God, ben je sowieso al een zondaar? En wat met "tot 7x70 maal, vergeef ik een ander zijn schuld?"

Trouwens, ik vind dat je op zondag veel menslievender zaken kan doen dan naar de kerk gaan. Iemand die bijv. gaat helpen in de Voedselbank of zo, is imo veel christelijker. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België zijn bijna geen misvieringen meer.

En ja, ik hoop echt van harte dat er een paus komt die zijn lijn zal verderzetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:03

Zwarte rook, logisch ook maar wel laat om 2100 uur

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:08

Ben benieuwd. Heb er nog niets van gevolgd, dus weet zelfs niet wie de kanshebbers zijn, maar ik hoor het dan wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:21

Er is zojuist een nieuwe paus gekozen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:36

purny schreef:
Er is zojuist een nieuwe paus gekozen

Haha ik denk ik open dit topic precies voor deze informatie. Thanks :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:37

Oh dat is snel en verrassend vroeg. :oo Ik ben benieuwd

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:41

Ik hoop wel dat er gekozen is voor een liberale progressieve paus zoals de vorige. Want in deze wereld wil je niet nog meer conservatieve mannen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:21

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:29

Een Amerikaan.
Misschien wel een goede keuze richting Trump die religie op de kaart wil zetten.

Hij word gezien als hervormer en neem aan voor vrede.

Heb normaal niks met het Vaticaan. Maar dit zou misschien wel goed kunnen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:36

DuoPenotti schreef:
Een Amerikaan.
Misschien wel een goede keuze richting Trump die religie op de kaart wil zetten.

Hij word gezien als hervormer en neem aan voor vrede.

Heb normaal niks met het Vaticaan. Maar dit zou misschien wel goed kunnen zijn.

Hij is wel een uitgesproken criticus van Trump.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:37

Denk juist niet dat ze in de VS blij met hem zullen zijn. . Deze man schijnt het relatief progressieve beleid van Franciscus voort te gaan zetten. De Amerikaanse katholieken zijn extreem conservatief. Een paar maga politici zeiden zelfs dat Franciscus moest branden in de hel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:40

Nou ja, Trump gaat het in ieder geval in zn voordeel spinnen. :D :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:41

Opmerkelijke keuze en razendsnel. En de kardinalen staan echt vol trots naast. Ze lijken echt heel eensgezins in hun keuze. Hij komt erg krachtig over :j pleit voor vrede lijkt het en samen opkomen voor elkaar. <3

Mooi dat hij Franciscus nog benoemd en een interessante naamkeuze Leo XIV

Ik hoop alleen dat een zekere amerikaanse leider nu niet denkt dat hij de keuze heeft bepaald -O-

Heel benieuwd wat dit gaat brengen.

Wat ik wel schattig vond, is dat meeuwenechtpaar op het dak bij de schoorsteen met dat baby vogeltje erbij <3

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:01

Jaa die meeuwen zijn nu wereldberoemd. :') En dat kleintje waggelde schattig over de dakpannen. Buiten dat om, vond ik het zeker interessant om te volgen. Ik vond het ook mooi om te zien hoe zichtbaar blij de kardinaal was die uitgekozen was om de naam van de nieuwe paus, Leo XIV kenbaar te maken. M’n schoonvader die dezelfde naam draagt is stiekem trots. :D

De benoeming van de vorige paus is eigenlijk compleet langs me heen gegaan, toen was ik ook nog tiener. :=

En leuk om de Vaticaan correspondent Andrea Vreede en Anton de Wit gepassioneerd te horen spreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:11

Beschrijving van nu Leo XIV uit NOS lijstje kanshebbers van paar dagen terug :
Robert Prevost (69),Verenigde Staten. Met alle veranderingen in de wereld lijkt de tijd voorbij dat een kardinaal uit grootmacht VS nooit paus kan worden. Prevost is een belangrijke curiekardinaal die zijn halve leven in Peru heeft gewoond en gewerkt.

Hij is afgestudeerd in het kerkelijk recht en een kundig bestuurder. Onder Franciscus was hij hoofd van de afdeling die bisschoppen benoemt. Hij spreekt vloeiend Engels, Spaans en Italiaans. Misschien is hij minder herderlijk, maar wel veel pragmatischer dan Franciscus.
https://nos.nl/collectie/13990/artikel/ ... t-conclaaf

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:12

Ik ga al wat langer mee en heb al meerdere keren bewust alles meegemaakt. :j Ook de heel lang durende keuze jaren geleden. Er bleef maar zwarte rook uitkomen toen. :') Natuurlijk niet zo direct te volgen in het begin zoals nu. En was er ook niet zoveel nieuwsbelangstelling live op tv als nu. Ik ga eens zoeken hoeveel ik er heb meegemaakt

Edit dit is de vijfde, bij de eerste keer was ik 10 en toen overleed hij heel snel en kwam het daarna weet. Johannes Paulus 1 en 2.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:53

mysa schreef:
Denk juist niet dat ze in de VS blij met hem zullen zijn. . Deze man schijnt het relatief progressieve beleid van Franciscus voort te gaan zetten. De Amerikaanse katholieken zijn extreem conservatief. Een paar maga politici zeiden zelfs dat Franciscus moest branden in de hel.

Dan hoop ik dat hij doordat hij de cultuur goed begrijpt die lui een beetje zachter kan krijgen.