Familie vloggers wat vind jij? Schadelijk of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:58

superpony

Re: Familie vloggers wat vind jij? Schadelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:10

Ik begrijp dat mensen alles of teveel laten zien.

Maar qua in beeld brengen of profiteren......dat gebeurde altijd al. Kinderen spelen in reclames, series, films. Dat is dan duidelijk acteren, maar er staat ook geld tegenover en wie zegt dat kinderen dat later leuk vinden?

Ik heb in reclame gespeeld en was prima.ool best grappig om te zien. Maar nu wil ik niet met mijn kop in beeld eigenlijk.

En mensen gaan wel echt ver als hun kind een ster is of kan worden.

Met veel kindersterren gaat het later ook mis of ze zeggen een deel jeugd gemist te hebben.

Andere verschil is ook dat er voor op tv komen bijv al regels zijn. Maar dat heeft ook jaren geduurd.

En op school vroeger hingen alle foto's genummerd aan de wand. Iedereen kon alles vrij bestellen.
Sws filmde iedereen alles

Maakt het voor kinderen uit of er geld mee verdient wordt of gaat het puur om het beeldmateriaal?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 06:08

Klopt, maar voor acteren etc zijn best strenge regels voor hoe veel, hoe lang en wanneer dat is voor kinderen in Nederland.
Bij het vloggen is het bijna continu en er zitten verder vrijwel geen toezicht of regels aan verbonden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 06:44

Als ik naar mijn eigen dochter kijk, toen ze klein was wilde ze altijd in beeld. Moest ik haar filmen als ze iets deed, wilde ze op de foto. Nu is ze puber en wil ze juist niet meer in beeld. Dat verandert en dat is heel normaal. Maar je kan ook alles filmen en het op een externe harde schijf of ergens in de cloud hangen, dat je er alleen als familielid naar kan kijken. Je hoeft het niet met de hele wereld te delen. En je kan natuurlijk ook altijd je account op privé zetten. Ik geloof dus niet dat delen de reden is. Het zal heus meespelen maar in het geval van de familie vloggers is geld toch echt de grootste reden om hun content online te zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:00

SusanH schreef:
Als ik naar mijn eigen dochter kijk, toen ze klein was wilde ze altijd in beeld. Moest ik haar filmen als ze iets deed, wilde ze op de foto. Nu is ze puber en wil ze juist niet meer in beeld. Dat verandert en dat is heel normaal. Maar je kan ook alles filmen en het op een externe harde schijf of ergens in de cloud hangen, dat je er alleen als familielid naar kan kijken. Je hoeft het niet met de hele wereld te delen. En je kan natuurlijk ook altijd je account op privé zetten. Ik geloof dus niet dat delen de reden is. Het zal heus meespelen maar in het geval van de familie vloggers is geld toch echt de grootste reden om hun content online te zetten.

Mee eens. Voor jezelf ergens bewaren is een heel ander verhaal.
Maar het op deze manier op youtube zetten is gewoon een ordinair verdienmodel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:13

Ik dacht dat zo'n meisje dat goed kon zingen bij een talenten programma naar het buitenland was verhuisd zodat ze meer kon optreden jaren later treed ze nog steeds op. Die zong opera.

Die regels zijn wel goed maar in dit geval is 24 keer kunnen optreden kwa zang optreden is al sneller vol dan 24 hele dagen acteren. Zo'n zang optreden is veel korter.

En verder heeft zij geen camera op haar hoofd de hele tijd zoals deze kinderen.

En die zwembad filmpjes die door pedofielen word gebruikt.. is wel heftig

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:22

Doubtless schreef:
Hutcherson schreef:
Ik vind eigenlijk iedereen zonder talent eigenlijk niet interessant als vlogger. Dus ik ken deze namen ook allemaal niet.

Dit :+ Wat mij betreft mogen alle vloggers en influencers, met of zonder kinderen, verbannen worden van het internet :+

Zou jammer zijn. Sommige mensen doen het wel leuk en interessant. Ik volg b.v. Alpine Florine, dat is een Nederlandse die naar Oostenrijk is geëmigreerd. Veel van haar filmpjes vind ik erg leuk. Soms ligt de promotie van artikelen er te dik bovenop en sla ik die over. Maar als ze lekker aan het skieën is, met haar hond van alles onderneemt of in de bergen wandelt, kijk ik daar met plezier naar.

Wat betreft familievloggers ben ik het wel eens met veel mensen dat de kinderen gewoon beschermd moeten worden en niet gebruikt horen te worden voor de likes waar hun ouders blijkbaar naar hunkeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:31

Ik vind het nogal een verschil of je in een film speelt, dus een personage en niet jezelf .
En je niet juist extra veel likes krijgt als je in je priveleven je emoties uit.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:35

Mijn dochter is 8 jaar en vindt dit soort dingen leuk. Ik zie wel verschil tussen de genoemde gezinnen, de Zoete Zusjes worden niet in hun dagelijkse ding gevolgd maar bewust opgenomen challenges, knutselinstructies ed. En de boekenserie is ook echt wel leuk. Wel erg commercieel geworden maar inderdaad de kinderen zelf niet meer in beeld.
De fam de B krijg ik wel de kriebels, en andere dingen die ik soms voorbij zie komen ook. Daar worden echt persoonlijke dingen in uitgezonden. Creachick hangt er tussenin, daarvan vind ik het creatieve wel heel leuk.
Ik vind het zelf wel lastig, wil dr niet teveel beperken maar wel sturen. Gelukkig kijkt ze ook graag Paardenpraat en series op Disney.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:39

Jonge kinderen kijken dan maar die bellinga's maar als ze wat ouder zijn eigenlijk ook al niet meer. Wat Ik in mijn omgeving zag. Jaar of 8 was het alweer over.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:40

DuoPenotti schreef:
Ik vind het nogal een verschil of je in een film speelt, dus een personage en niet jezelf .
En je niet juist extra veel likes krijgt als je in je priveleven je emoties uit.

Daar heb je ook wel weer een goede punt.

Als ik in het ziekenhuis behandeling heb zou ik echt geen ja zeggen met van die camera's voor tv programma's op de spoed ofzo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:45

Christiene schreef:
DuoPenotti schreef:

Daar heb je ook wel weer een goede punt.

Als ik in het ziekenhuis behandeling heb zou ik echt geen ja zeggen met van die camera's voor tv programma's op de spoed ofzo.

Mijn ervaring is dat op de SEH zeker eerst toestemming wordt gevraagd voor je geflimd wordt. Ik heb toestemming geweigerd toen mijn moeder met spoed werd binnengebracht toendertijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:48

Precies dat. Maar die kinderen hebben die keuze niet.

Eigenlijk is dat met een programma als spoed ook wel zo dat de ouders beslissen en kind moet het maar oke vinden.
Kan leuk zijn als het het heel stoer doen, want dan is het gaaf om op tv te zijn.
Maar als dat niet zo gaat en de klas vind een kind een aansteller of zo?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:48

c_alsemgeest schreef:
Klopt, maar voor acteren etc zijn best strenge regels voor hoe veel, hoe lang en wanneer dat is voor kinderen in Nederland.
Bij het vloggen is het bijna continu en er zitten verder vrijwel geen toezicht of regels aan verbonden.

Ja, er zijn veel regels.

Maar maakt het voor kinderen uit wat, waar en hoe?

Hier gaat het over hoe schadelijk het voor kinderen is EN hoe volwassenen, de ouders, over de rug van hun kind geld verdienen. Maakt dat dan voor kinderen uit of dat af en toe is, dagelijks etc?

Ondanks de regels ziet men al heel lang dat het vaak fout gaat met kindersterren. Dus dan zou je juist zeggen dat dit niet een nieuw probleem is.
Het is alleen makkelijker geworden om van je kinderen sterren te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:54

DuoPenotti schreef:

Wij vinden dat een verschil, maar voor kinderen is dat verschil denk ik veel kleiner.

Of je een kind een rol laat spelen of een kind de hele dag gaat filmen en dan ook situaties creëert is imo niet zo heel anders.
Ook bij audities, modellen werk en bijv in de sport, worden kinderen als statussymbool gebruikt en ook aan ze verdient.

DuoPenotti schreef:
Precies dat. Maar die kinderen hebben die keuze niet.

Eigenlijk is dat met een programma als spoed ook wel zo dat de ouders beslissen en kind moet het maar oke vinden.
Kan leuk zijn als het het heel stoer doen, want dan is het gaaf om op tv te zijn.
Maar als dat niet zo gaat en de klas vind een kind een aansteller of zo?

Er was nu het kinderziekenhuis op tv. Daar wordt ook erg veel besproken over de kinderen en laten ze vrij veel zien. Daar geven ouders toestemming voor.
Het wordt vast besproken met de kinderen en men stelt het vast voor als educatief, maar het is en blijft prive en toch kiezen mensen ervoor dat het op tv moet. En tv heeft sws wel een aardig groot bereik.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:56

Zodra de kinderen moeten ben ik tegen en als het dagelijks is dan is het dus een moeten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:03

maar er zijn inderdaad ook best veel tv programmas waar de kinderen niet zelf mogen beslissen, al die programma´s met grote gezinnen, of veel van de TLC programma's. Al die real life soaps En de Nanny bijvoorbeeld.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:11

Ze krijgen wel extra veel content en inkomsten nu, nu “iedereen” ma boos ze extra gaat opzoeken.

Kwam deze nog tegen, hun eerste, opzich wel interessant om te zien dat de man zo slank geweest is 11 jaar geledenz
https://youtu.be/NYmqAznvnKQ?si=LqdvHTmOb9CH_eJN

Ik vraag me dan altijd af waarom je dit openbaar zou willen hebben. Zo’n familie video. Vroeger werd dat ook allemaal gefilmd maar getoond aan vrienden en familie. Nu op internet staat dat natuurlijk forever en voor iedereen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:43

Hannanas schreef:
Ze krijgen wel extra veel content en inkomsten nu, nu “iedereen” ma boos ze extra gaat opzoeken.

Kwam deze nog tegen, hun eerste, opzich wel interessant om te zien dat de man zo slank geweest is 11 jaar geledenz

Ik vraag me dan altijd af waarom je dit openbaar zou willen hebben. Zo’n familie video. Vroeger werd dat ook allemaal gefilmd maar getoond aan vrienden en familie. Nu op internet staat dat natuurlijk forever en voor iedereen.

Ik ken ze wel want hu oudste is net zo oud als mijn zoontje en dan kwamen die video's wel eens voorbij. Vreselijk!!
Hij is inderdaad best stevig geworden vergeleken met toen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:14

Hannanas schreef:

Aandacht. Onzekerheid. En geluk hebben dat mensen alsnog naar je willen kijken.

Ze zijn alles behalve leuk en toch blijft iedereen kijken. Vind het zelfs kinderachtig om hier je geld mee te verdienen als volwassenen met een gezin. Alsof je dit over 20 jaar nog op deze manier volhoudt.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:34

Mijn dochter, nu 12, zou het geweldig vinden zichzelf online terug te zien.

Ik deel maar zelden iets van haar. Als ik op bokt een foto deel blur ik haar gezicht. Op Facebook post ik af en toe, maar meestal haal ik die nadien weg. Maar een enkele blijft staan.

Er zijn ook foto's die ze absoluut niet online zou willen. En nu ze ouder word, gaat ze dat van steeds meer foto's van vroeger vinden.
Die zouden bij een Blogger dus online hebben gestaan.

Mijn dochter bepaald later zelf maar of ze online wilt of niet.
Een enkele familie foto deel ik. En in overleg met haar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:00

PaulSimonFan schreef:

Ik deel maar zelden iets van haar. Als ik op bokt een foto deel blur ik haar gezicht. Op Facebook post ik af en toe, maar meestal haal ik die nadien weg. Maar een enkele blijft staan.

Er zijn ook foto's die ze absoluut niet online zou willen. En nu ze ouder word, gaat ze dat van steeds meer foto's van vroeger vinden.

Maar wat een kind van 12 nu beslist, kan nog steeds compleet anders zijn, dan wat ze over 10 jr daarvan vindt.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:03

superpony schreef:
PaulSimonFan schreef:

Maar wat een kind van 12 nu beslist, kan nog steeds compleet anders zijn, dan wat ze over 10 jr daarvan vindt.

Dat is exact wat ik zeg toch?

Ik zeg al in mijn bericht dat ze nu anders denkt over foto's dan een paar jaar terug.

Ze vind het NU leuk online te staan. Maar dat ik dat niet doe. En ze t later maar mooi zelf bepaald *D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:45

Dus al die bellinga kinderen groeien al op met zo'n camera voor hun gezicht. Ze zouden bijna denken dat dat normaal is. Als die 1e vlog hun 1e kind is tenminste .
De jongste van nu is net iets ouder op wereldreis wat ik ergens zag in het nieuwe.

Zetten ze ook vieze luiers online, eten wat overal heen vliegt ect?

Als ze al een bevalling online doen , dat was wel een andere familie wat lubach toen liet zien.