Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:55

BarbaLala schreef:
Mij extreem noemen zegt meer over jou dan over mij, dat besef je zelf ook wel denk ik ;)
Blijf vooral lekker door je kleine kokertje naar de tv gluren, maar zet mij niet weg als gekkie, vanwege je eigen bekrompen gedachtegoed.

Ach meidje toch.. :')

Elisa2

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:07

Als het geen 1 April grap is dan vind ik het heel erg goed nieuws!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:07

Trots op ons

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:11

Geweldig nieuws *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:15

Verdachte datum, dus ik wacht nog even met vieren.

Maar het zou mij veel rust geven als het zo is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:17

Heel erg blij mee! Natuurlijk zal het niet meteen stil en schoon zijn, maar het moet ergens beginnen. Heel fijn dat dit zeer schadelijke, zeer overlastgevende en vervuilende gedoe eindelijk gaat uitdoven. Totaal niet meer van deze tijd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:23

Ik vind het geen probleem dat het stopt. Er lijken steeds meer mensen te komen met kortere lontjes die niet met lontjes om kunnen gaan. Prima zo. Het zal voor veel mensen een veilig gevoel geven dat ze weer gewoon over straat kunnen ook met hun huisdieren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:29

Ik hoop echt van harte dat dit geen 1 april grap is en dat het dit jaar al in gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:03

Ik las dat de staatssecretaris denkt minimaal 1,5 jaar nodig te hebben voor invoering. Maar wat een super goed nieuws! Nu nog even de stemming donderdagavond afwachten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:11

*\o/*.. voor de dieren, de mensen die niet meer willen werken met oud en nieuw, de mensen die niet meer durven te lopen naar hun buren om gelukkig Nieuwjaar te zeggen omdat ze midden in een brandvuurwerkidioterie kunnen belanden.
Hulde voor t milieu.
En ja jammer omdat het kijken naar een mooie show zo leuk is.
Maar een drone show is ook mooi. En per gemeente een afsteekplek met een show zou wel fijn zijn.
Ja gewoon eeuwig zonde dat ergens ter wereld van die..piep... bestaan die groter heftiger knalvuurwerk bommen moest maken. Dus er is geen weg meer terug.
En tradities maak je zelf gelukkig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:37

Ik ben er ook blij mee,
Als dierenhouder, elke jaarwisseling hou ik mn hart vast en dan zijn mijn dieren niet eens echt bang.
Als burger, ik geniet van mooi vuurwerk maar met mensen in de straat die het nodig vinden om vuurwerk en afval in de fik te steken en dit niet op te ruimen kijk ik elke dag naar de brandplek op straat vlak voor een kinderspeelplaats
Als hulpverlener, ik denk dat daar in de media meer dan genoeg over gesproken is

Het zal tijd nodig hebben maar het begin is er

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 00:33

karuna schreef:
Ik kan alleen maar juichen mits het geen 1 april grap is. Maar ik vrees dat het de komende maanden raak zal zijn met vuurwerk sjit. Net als met covid dat toen steeds om 2000 mensen vuurwerk gingen afsteken

Ik hoop ook dat het niet alleen maar een 1 aprilgrap is. Politie, brandweer en ambulance personeel kunnen niet veilig meer werken door de vuurwerkbommen die naar hun gegooid worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 00:54

Ik denk dat het hier niet zoveel verschil gaat maken.

De laatste maanden is hier altijd wel hard vuurwerk en de laatste weken is het net O&N.

Aan de ene kant zie ik dat onze dieren het wel kennen en ook weer snel wennen, dus dan ben ik daar op zich meer voor, dan alles in 1 keer. Maar het is natuurlijk heel onverwacht als het voor O&N wordt afgestoken en het was altijd al verboden om dan af te steken en zeker het illegale spul.

Toch heb ik nog nooit zien handhaven en ook de weken voor O&N of oudjaarsdag zelf zie ik geen extra politie rondrijden eigenlijk. Dus als mensen weten dat ze het kunnen doen, zullen ze het nog wel doen.

Als de mensen die echt alleen legaal afsteken stoppen en het dus echt minder wordt, zal het met de jaren misschien wel werken, maar ik denk de eerste jaren nog niet.

En er zijn ook altijd mensen die expres extra veel en hard gaan afsteken als protest.

Ben benieuwd hoe het over zeg 5jr is.

Het siervuurwerk kon ik op zich wel waarderen, maar ik vind het ook wel echt erg veel wat de lucht in gaat elke jaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 05:33

Fijn maar totaal niet de verwachting dat hier langs de Belgische grens er iets van gemerkt gaat worden. Gelukkig kunnen mijn honden het goed hebben. De paarden waren afgelopen jaarwisseling voor het eerst behoorlijk overstuur. De paarden zijn jagers gewend en van die kanonnen om vogels te verjagen. Dat deert hun niets. Echter het vuurwerk afgelopen oud en nieuw was echt een maat te heftig. Dan staan ze nog hemelsbreed 2 kilometer van het eerste dorp vandaan....dus ja blij mee al verwacht ik geen verschil. Degenen die zich gaan houden aan het verbod zullen hooguit de mensen zijn die normaal fatsoenlijk vuurwerk hadden.
Ik ben benieuwd of we komende jaarwisseling s ochtends op 1 januari wakker worden of weer om 0.00 uur ivm het vele vuurwerk. Ik verwacht het laatste scenario.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:28

Vreselijk dat verbod!

Hier een absolute vuurwerk liefhebber ( nee, niet het illegale knalvuurwerk) en vind dit echt niet leuk.

En wéér een overheid die zich niet houd aan gemaakte afspraken/ beloften. Vvd enz waren fel tegen vuurwerkverbod. Maar keer op keer op keer draait onze overheid ineens om. Nu het vuurwerkverbod, de salderingsregeling zou blijven enz.

Wanneer houden ze zich eens aan hun verkiezingsprogramma?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:32

Saldereingsregeling blijven?
Die heb ik gemist. Hij is al enkele jaren verlengd om tegemoet te komen.

Ja mensen gedragen zich niet meer.
Uiteraard is dat de minderheid.
Maar zoveel ellende er door dat uiteindelijk een verbod wel moet komen.

Dit jaar zullen ze niet doen.
Want de ondernemers klagen dat ze nog veel vuurwerk hebben in de opslag.

Dus willen ze die niet zwaar moeten compenseren zal er nog wel een jaar ellende blijven

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:34

Ik zou maar juichen als die wet effectief gestemd is. Dan pas kan je juichen. Ik zou het alleen maar kunnen toejuichen mocht dit ook in België van kracht worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:35

Gelukkig is dit geen grap.

Ik ben er blij mee, dan kan ik idd gewoon op een normale tijd naar bed. En mijn katten verstoppen zich niet meer. Voor elke dierliefhebber is dit iets waar ze al jaren op gehoopt hebben.

Er zullen voorlopig wel mensen zijn die illegaal vuurwerk halen en afsteken maar als ze daar goed op handhaven houd dat met de jaren ook wel op.

Grote vuurwerkshows heb ik geen problemen mee. Laat het mensen afsteken die weten wat ze doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:36

DuoPenotti schreef:
Saldereingsregeling blijven?
Die heb ik gemist. Hij is al enkele jaren verlengd om tegemoet te komen.

Ja mensen gedragen zich niet meer.
Uiteraard is dat de minderheid.
Maar zoveel ellende er door dat uiteindelijk een verbod wel moet komen.

Dit jaar zullen ze niet doen.
Want de ondernemers klagen dat ze nog veel vuurwerk hebben in de opslag.

Dus willen ze die niet zwaar moeten compenseren zal er nog wel een jaar ellende blijven

Sowieso vind ik die compensatie vreemd, voor een ultiem luxeproduct. Veel handelaren handelen in vuurwerk als bijverdiensten en niet als primaire inkomstenbron.

Ik snap dat het dit jaar moeilijker is omdat áls ze nog willen verkopen ze de vergunningen en kluizen moeten laten controleren en verlengen.

Er wordt zoveel gewijzigd en aangepast, en zoveel ook niet gecompenseerd, dat het geld voor de compensatie beter ergens anders in gestoken kan worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:40

Ik heb in een oude binnenstad gewoond waar het afsteken van vuurwerk verboden was. Daar hielden mensen zich er ook aan en het was dus heerlijk rustig met oud en nieuw

Momenteel wonen we in een nieuwbouwwijk en alle dieren zijn overstuurd. Vorig jaar een dode mus in de tuin en een hele verzwakte op nieuwjaarsdag.

Ben blij dat het klaar is, al zou ik dit jaar nog niet naar een vuurwerk show durven en de dieren alleen laten. Je weet nooit of mensen zich er aan houden

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:44

Geweldig blij mee!
Hopelijk al voor deze oud en nieuw. Elke klap minder is winst wat mij betreft, eindelijk een beslissing van de overheid waar ik blij mee ben :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:46

Ik hou van vuurwerk, kom uit hartje Den Haag en vuurwerk en vreugdevuren midden in de wijk is waar ik mee ben opgegroeid. En op oud en nieuw was het hier altijd oorlogs gebied... maar het was maar 1x per jaar, een paar uur.
En ondanks dat ze dingen deden die niet mochten, hield men wel rekening met elkaar.

Maar toch ben ik blij met het verbod. Mensen kunnen zich gewoon niet meer gedragen. Het hele jaar wordt er ellende afgestoken, spullen, mensen en dieren vernield. Eigen "plezier" gaat al jaren boven veiligheid.
Bij onze stal hebben wij voetbal en hockey verenigingen en het hele jaar wordt daar vuurwerk afgestoken. En dan echt hard en groot spul. Zeker in de zomer is het elk weekend ellende en niemand doet er wat aan. Wat natuurlijk geen goede match is met paarden... zeker niet omdat de verenigingen weigeren even te waarschuwen voor ze het af gaan steken. Heeft al voor veel gevaarlijke situaties gezorgd met jonge beesten buiten.

Ook zie ik hoe het in mijn oude wijk veranderd is. Van vuurwerk en baldadigheid qua vuurtjes op verkeerde plekken is het over gegaan in spullen opblazen, en vuurwerk naar mensen en dieren gooien. Elk jaar liggen er nu ergens wel ramen uit of staat er een auto in de hens.

De regering neemt ons dit niet af, de mensen die er niet mee kunnen om gaan doen dit.
En als je de grote er van wil begrijpen, vraag (nu het nog mag afgestoken worden) of je een oud en nieuw nachtje mee mag draaien met de hulpdiensten van Den Haag.
Hou er wel rekening mee dat je bekogeld, beschoten met vuurwerk of aangevallen kan worden. Naast alle verwondingen die ze tegen komen door eigen of andermans illegaal vuurwerk. Want dat maken ze met regelmaat mee die nachten.

Ik hoop vooral dat er genoeg capaciteit gaat zijn voor het handhaven.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 02-04-25 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:47

Ik ben er ook blij mee. Ik vind siervuurwerk echt prachtig. Maar hier begint de ellende eind van de zomer al en nu in april is het pas een beetje rustig. Om over oudjaarsdag zelf maar niet te spreken.
Het is in de jaren alleen maar heftiger en extremer geworden. De angst en stress is het mij voor mijn dieren in ieder geval niet meer waard.
En dan het gedrag naar de hulpverleners met halve bommen. Nee, vuurwerk is allang zo leuk niet meer. Ik ben wel heel benieuwd hoe ze dit willen gaan handhaven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:55

Als iets onhoudbaar is geworden dan gaan zelfs die partijen overstag die tegen een vuurwerk verbod zijn. Zo werkt dat in een democratie.
Het hele vuurwerk afsteken is buiten alle proporties geworden met enorme vernielingen, overlast voor materiële en immateriële zaken en kost klauwen met geld vanwege al vernielingen en bedreigingen.
De kleine groep raddraaiers die er altijd zijn geweest is uitgegroeid tot een grote groep die de maatschappij enorme overlast geven en een gevaar oplevert.
Dat niet willen inzien vind ik enorm bekrompen. Dus de VVD die normaliter tegen is komt op voor de veiligheid van Nederland en dat doen ze goed.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:58

mvdende schreef:
Vreselijk dat verbod!

Hier een absolute vuurwerk liefhebber ( nee, niet het illegale knalvuurwerk) en vind dit echt niet leuk.

En wéér een overheid die zich niet houd aan gemaakte afspraken/ beloften. Vvd enz waren fel tegen vuurwerkverbod. Maar keer op keer op keer draait onze overheid ineens om. Nu het vuurwerkverbod, de salderingsregeling zou blijven enz.

Wanneer houden ze zich eens aan hun verkiezingsprogramma?

Ik baal ook verschrikkelijk van dit verbod. Als een van de weinige denk ik...

Maar ik denk ook dat de aankomende jaren alleen maar meer problemen gaat geven. Want als vuurwerk niet meer mag gaan ze zelf knutselen, of komt er meer vandalisme tijdens de jaarwisseling. Dat zal met de jaren wel uitdoven, maar het zal jouw auto, huis, etc maar zijn die ze dan vernielen met zelfgemaakt vuurwerk of hun handen en voeten.

Ik snap wel wat ze willen bereiken met dit verbod, maar ik denk dat het nu juist een tegengesteld effect gaat geven.