Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:31

purny schreef:
Gekke is dat de overheid juist in de nacht opladen promoot.
Ik laad nooit apparaten op als ik slaap, ik zet nooit mijn wasmachine aan als ik er niet ben.

Ja en nee, er is al even een reclame spotje op tv van de overheid om overdag stroom te gebruiken.

Als ze het dan nou ook zo zouden maken dat je op die piekmomenten overdag daltarief zou betalen voor stroom, ipv in de nacht, dan zouden mensen zonder zonnepanelen ook nog mee kunnen helpen zonder dat het voor hun alleen maar extra kost.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:34

Ik snap niet dat je 7 zonnepanelen meer opleveren dan je gebruikt momenteel.
Ik heb net de maandafrekening gehad van essent. Wij hebben 5 panelen, ok, dat is iets minder, maar die van jou hebben niet heel veel meer opgebracht.
Wij verbruiken met een twee persoonshuishouden al minder stroom dan een gemiddeld één persoonshuishouden en nog leveren onze panelen maar 1/5 van onze stroom (in februari).
Koken en verwarmen gaat hier op gas, geen droger aanwezig en geen andere grote stroomverbruikers.
Dus ik snap niet helemaal hoe je het voor elkaar krijgt zo weinig stroom te verbruiken. Klopt dat wel?

Februari bij ons:

Afbeelding

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:23

Staar je niet blind op het aantal panelen. Mijn collega heeft bv 20 panelen die in totaal max +/- 5kW piek kunnen opleveren. Wij hebben er slechts 10 en hebben +/- 4kW piek...

en idd hier een inductie kookplaat met 5 pitten en geen 3-fase aansluiting. Ik kan gewoon niet de boosterfunctie op alle pitten gelijktijdig gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 14:40

Ik gebruik minder stroom dan gemiddeld (maar wel behoorlijk wat gas in de wintermaanden, en ben er nu na meer dan 15 jaar waarschijnlijk achter wat het is, en niemand kon het ooit vinden. Het zou aan mijn ketel liggen, aan mijn radiatoren, aan de isolatie, enz. Maar nu blijkt dat de aanvoer en retour van de ketel dus verkeerdom zitten en dat moet ik dus zien te laten aanpassen). Dus met een huis met dubbel glas (geen hr++glas want dat kan niet in mijn kozijnen), vloerisolatie, spouwmuurisolatie en zolder isolatie verstook ik nog steeds veel en zoals laatst met -6 krijg ik de woonkamer niet warmer dan 17.5 graad, en niemand had een oorzaak. Maar lijkt dus een fout in de cv installatie te zijn.

Hier bijvoorbeeld december, een maand waarin ik niet weg geweest ben:
Afbeelding

In de winter maanden verbruik ik meer stroom dan ik opwek, dat zal iedereen hebben. Zeker met die mistige dagen of als er sneeuw op de panelen ligt heb je geen opbrengst. Maar op dagen als vandaag natuurlijk wel. Gisteren had ik 8.9, vandaag zal ik iets lager uitkomen zegt de app.
Maar in maart heb ik tot nu toe dus meer opgewekt dan ik verbruik. Ik ben het topic dus ook begonnen met ook een beetje spot om te kijken wat mensen nu gaan doen om maar stroom te gebruiken. Ik heb dus sinds 1 maart mijn woning verwarmd met een energievretende convectorkachel. Zit ik niet koud en is het goedkoopste. Maar als je er over nadenkt is het gewoon raar natuurlijk dat het zo moet.
Verder heb ik vandaag 2 wasmachines gedraaid, terwijl het ook met 1 gekund had (tweede wasmachine waren alleen 2 handdoeken, dus daar had ik nog wel 4 dagen mee kunnen wachten). Ik heb net een nieuwe wasmachine en die heeft een energielabel A-40. Dus extra zuinig. Was eigenlijk helemaal niet nodig dus.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-03-25 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:42

Die getallen, is dat wat jullie van het net nemen of effectief verbruiken? Best interessant om te vergelijken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:24

germie schreef:
Ik gebruik minder stroom dan gemiddeld (maar wel behoorlijk wat gas in de wintermaanden, en ben er nu na meer dan 15 jaar waarschijnlijk achter wat het is, en niemand kon het ooit vinden. Het zou aan mijn ketel liggen, aan mijn radiatoren, aan de isolatie, enz. Maar nu blijkt dat de aanvoer en retour van de ketel dus verkeerdom zitten en dat moet ik dus zien te laten aanpassen). Dus met een huis met dubbel glas (geen hr++glas want dat kan niet in mijn kozijnen), vloerisolatie, spouwmuurisolatie en zolder isolatie verstook ik nog steeds veel en zoals laatst met -6 krijg ik de woonkamer niet warmer dan 17.5 graad, en niemand had een oorzaak. Maar lijkt dus een fout in de cv installatie te zijn.

[ Afbeelding ]

In de winter maanden verbruik ik meer stroom dan ik opwek, dat zal iedereen hebben. Zeker met die mistige dagen of als er sneeuw op de panelen ligt heb je geen opbrengst. Maar op dagen als vandaag natuurlijk wel. Gisteren had ik 8.9, vandaag zal ik iets lager uitkomen zegt de app.
Maar in maart heb ik tot nu toe dus meer opgewekt dan ik verbruik. Ik ben het topic dus ook begonnen met ook een beetje spot om te kijken wat mensen nu gaan doen om maar stroom te gebruiken. Ik heb dus sinds 1 maart mijn woning verwarmd met een energievretende convectorkachel. Zit ik niet koud en is het goedkoopste. Maar als je er over nadenkt is het gewoon raar natuurlijk dat het zo moet.
Verder heb ik vandaag 2 wasmachines gedraaid, terwijl het ook met 1 gekund had (tweede wasmachine waren alleen 2 handdoeken, dus daar had ik nog wel 4 dagen mee kunnen wachten). Ik heb net een nieuwe wasmachine en die heeft een energielabel A-40. Dus extra zuinig. Was eigenlijk helemaal niet nodig dus.

Ha, mijn schoonouders hadden exact hetzelfde probleem bij hun huis, enorm stoken maar niet warm te krijgen/houden of andersom opeens een sauna. En enorme gasrekening natuurlijk. Mijn partner is er achter gekomen toen bij hen warmtepompen geplaatst werden. Schijnbaar gebeurt het vaak wanneer er een nieuwe ketel geplaatst wordt en de loodgieter zit te slapen.

Goed dat je erachter bent gekomen want dat zal je zeker veel gaan schelen, de kachel verwarmt nu heel erg inefficient. De warmte in je huis zal ook comfortabeler zijn wanneer de aanvoer en de retour omgedraaid zijn. Een loodgieter zou dat vrij simpel aan moeten kunnen passen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:30

germie schreef:

[ Afbeelding ]

Kortom, je gebruikt per maand meer dan dat je opwekt. Je gebruikt in je eentje net zoveel stroom als wij met zijn tweeën. In de zomer brengen onze panelen in de topmaanden maximaal de helft van ons verbruik op, dus bij jou zal het hoogstens iets meer dan driekwart zijn.
Oftewel het is dus gezeur om niks want je hoeft niet terug te betalen aan het eind van de maand.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:46

Bij ruimschoots teveel terug leveren is vrijwel altijd het model contract het goedkoopste. Terug lever kosten is nog verboden bij model contract maar komt waarschijnlijk in de loop van 2025. Onze grote vrijstaande woning wordt gas alleen voor SWW gebruikt en dat geeft dit jaar na een paar jaar zonder voorschot nu een voorschot van 25 euro per maand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:06

Waarom niet gewoon in je meterkast het schuifje van de groep van de panelen uitzetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:20

Suzanne F. schreef:
Waarom niet gewoon in je meterkast het schuifje van de groep van de panelen uitzetten?

Pak even jou quote eruit, maar niet persoonlijk bedoeld.

Maar het is toch van de zotte.
Ja laten we allemaal panelen leggen, goed voor het milieu.

En vervolgens zegt BV nederland, ja joh we knallen alle weilanden vol met panelen, zetten een hoop molens neer. Maar ons net is er helemaal nog niet klaar voor dus, laten we de burger die graag hun steentje bij wilde dragen maar boeten daarvoor. Maar de volgende aanvraag voor panelen op onze schaarse grond, die word weer goed gekeurd.

Dat is toch gewoon niet kloppend te krijgen.
Dat ze dan als eerste zo'n veld maar uitzetten.
Nee daar willen ze zelf geld van trekken en vervolgens trekken ze nog geld van die burger...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:22

Waarom laat je niet een paar pv panelen af koppelen. Wel laten zitten maar uit zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:41

Waarom zou je panelen uitzetten of afkoppelen als je nog steeds een paar cent per kWh verdient op de zonne-energie?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:45

Hier ook zonnepanelen met overcapaciteit. Maar ik ga geen meer stroom verbruiken dan nodig, daar heb ik geen goed gevoel bij.
Ik probeer wel zoveel mogelijk overdag de wasmachine aan te doen en fiets op te laden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:37

8nnemiek schreef:
Waarom zou je panelen uitzetten of afkoppelen als je nog steeds een paar cent per kWh verdient op de zonne-energie?

In de OP staat dat terugleverkosten betaald moeten worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:48

Maar de terugleverkosten zijn normaal nooit hoger dan de kWh prijs, dus salderen heeft dan nog altijd zin. Dat moet je met elkaar verrekenen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:16

8nnemiek schreef:
Maar de terugleverkosten zijn normaal nooit hoger dan de kWh prijs, dus salderen heeft dan nog altijd zin. Dat moet je met elkaar verrekenen.

Al je niks verbruikt op dat ogenblik omdat je niet thuis bent ook? Hier in BE hebben we al een capaciteitstarief

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:34

In België is het anders geregeld inderdaad, maar in Nederland hebben we nog een salderingsregeling waarmee al je opbrengst in hetzelfde jaar 100% wordt gesaldeerd tegen het verbruik. Dus als je in de zomer of tijdens zonnige periodes zoals deze week stroom teruglevert dan kun je later (bv ‘s nachts of bij bewolkt weer) hetzelfde aantal kWh gratis gebruiken, waar je normaal bijvoorbeeld 30ct/kWh voor zou betalen.
Alleen zijn er nu veel energiebedrijven die daar bovenop een terugleverboete tellen. Stel die boete is 20ct/kWh, dan bespaar je nog steeds 30 - 20 = 10ct/kWh ten opzichte van iemand zonder zonnepanelen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:44

Huh wat raar. Ik heb ook zonnepanelen op m’n huis (9 stuks en woon alleen), maar volgensmij krijg ik op stroom nog steeds terug ondanks terugleverkosten.
Gas is een ander verhaal, daar betaal ik een vermogen voor vandaar dat ik erover denk om airco’s aan te schaffen die ook verwarmen om wat te besparen. Maar apparaten maar doelloos laten draaien op niets terug te leveren heb ik nog nooit over nagedacht. Is dat echt beter voor de totaalprijs?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:50

De panelen kostte mij afgelopen half jaar 80 euro (terugleverkosten) Best een hoop geld en zo ongelooflijk krom. Gelukkig speel ik door de saldering wel kiet. Door het wegstrepen heb ik 0 verbruikskosten.

Maar, ik moet toch eens goed gaan rekenen of mijn lage verbruik zonder zonnepanelen niet goedkoper is dan met zonnepanelen en terugleverkksten.

Echt een achterlijke omgekeerde wereld. Verduurzamen maar dan uiteindelijk stimuleren dat panelen gedeeltelijk of helemaal worden afgesloten.

Tijdje terug nog spotjes over in dal uren je stoom opwekken. Gekke henkies willen iedereen op hogere kosten jagen, vind het echt misleidende informatie en mensen onnodig op kosten jagen terwijl alles al zo duur wordt tegenwoordig...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:06

Het makkelijkste is overstappen naar een dynamisch contract. Dan heb je nooit gedoe met terugleverboetes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 09:11

8nnemiek schreef:

Op papier nog steeds ja. Maar salderen gaat er in 2027 af en nu betaal je al behoorlijk wat aan terugleverkosten (ik zag gisteren een overzichtje van 1500kwh terugleveren kost tussen de 180 en 295 euro afhankelijk van de leverancier).
Ik heb nu al een terugverdientijd van mijn panelen die langer is dan de levensduur, omdat ik dus nooit heb kunnen profiteren van geen terugleverkosten. Mijn panelen zijn in de winter geinstalleerd en vorig voorjaar begon met al met terugleverkosten.

Waar het mij om gaat is dat het gewoon heel erg krom is, je gaat 'verduurzamen', en vervolgens word je gestraft. Net als een EV, die is straks (ik las al 2025, dat is dus nu) per km ook duurder dan een benzine-, of dieselauto. Nu begint men ook al dat je geen stroom zou moeten gebruiken tussen 16 en 21 uur. Maar dat zijn de momenten waarop ik wel ga koken (gas overigens) en lampen aan doe. Ik heb geen ev en geen warmtepomp, dus dan zet een ander die warmtepomp maar uit of hangt de stekker maar na 9 uur aan de auto denk ik dan. Ik kan niet minder doen zeg maar. Maar dat er meer verbruikt zou gaan worden met verduurzamen kon men echt wel zien aankomen. Maar men doet vervolgens niets of niet genoeg. Geld wordt wel naar het buitenland gesmeten, terwijl ik dan denk dat je beter voor dit soort dingen geld kunt vrijmaken.

Maar door dit soort berichten de ether in te slingeren is het psychologische spelletje begonnen. Als je slecht nieuws eerst een keer benoemd zonder dat het uitgevoerd wordt, dan komt de klap als het daadwerkelijk wordt uitgevoerd minder hard aan. Dat hebben we in het verleden vaker gezien en ook hier gaat het gewoon gebeuren dat stroom straks op die tijdstippen duurder wordt. Dan zeggen ze niet anders te kunnen.

Ik voel me best wel bekocht op dit moment. 5500 euro uitgegeven aan panelen op basis van bepaalde spelregels en nog geen half jaar later worden de spelregels eenzijdig veranderd.
Als ik het geld kan vinden om een airco aan te schaffen (heb eerst ook nog wat andere hoge kosten helaas), dan ben ik ook iemand die tussen 4 en 9 dat ding aan gaat zetten omdat ik niet anders kan. Dat ding gaat dan of koelen of verwarmen. Gas is momenteel duurder dan stroom, dus dan kan de cv uit blijven (en die koelt niet, terwijl het bij mij in huis in de zomer wel 28 graden wordt wat niet zomaar er meer uit gaat).

Dynamisch wordt overigens afgeraden als je vrij veel gas verbruikt. Dus dat durf ik niet aan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:20

germie schreef:
Waar het mij om gaat is dat het gewoon heel erg krom is, je gaat 'verduurzamen', en vervolgens word je gestraft.

Dat is onzin. Je wordt niet gestraft als je verduurzaamt. De zonnepanelen zorgen nog steeds voor goedkope, klimaatvriendelijke stroom voor jou. Wat 'gestraft' wordt, is als je er op wilt verdienen. Dus stroom opwekken die je zelf helemaal niet nodig hebt en die stroom dan willen opdringen aan een netbeheerder die er ook niks mee kan (maar wel de voorzieningen moet realiseren om jouw stroom kwijt te kunnen). En dat is niet meer dan terecht.
Als een fabriek 1000 bankstellen maakt en er maar 100 verkoopt, moet er ook betaald worden om die resterende 900 weg te gooien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:21

germie schreef:
Dynamisch wordt overigens afgeraden als je vrij veel gas verbruikt. Dus dat durf ik niet aan.

Hoezo verbruik je veel gas als je zonnepanelen hebt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:23

Maar dat die spelregels veranderde was al lang bekend. Sterker nog het zou al eerder veranderen.

Dus daar heb je zelf niet opgelet.

Maar ik vind het wel krom dat we goed moeten zijn voor het klimaat.
De grote jongens hectares goede grond vol gooien met panelen om zelf flink te verdienen.
En vervolgens de burgers gaan straffen omdat ze leveren.

En nee wij hebben er nog geen last van.
En wij hebben de panelen al lang terug.

Maar ik vind alsnog dat dit niet hoort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:25

germie schreef:

Je kan stroom en gas apart houden. Stroom dynamisch en voor gas een vast contract.