Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:47

paars schreef:
Goof schreef:
De boodschap is op zich niet gek; als je terug wil kun je ondersteund worden. Prima.
De verwoording kan tot discussie leiden ja. Maar eerlijk; 'wegjaag flyer' vind ik minstens zo slecht verwoord.

+1
Deze regeling bestaat al langer. Dat ‘de media’ nu ineens bovenop springt…zegt meer over de media dan over de regeling.
Laat je dus niet opjutten.

Het gaat niet om de regeling. De verwoording is vreselijk en het flyers uitdelen in asielzoekerscentra ook.
1: Syrie is voor de meesten geen thuis meer.
2. lang niet iedere Syrier viert suikerfeest / is Moslim.
3. Waarom target je Syriers, de groep waar de minste/geen problemen mee zijn, die voelen zich nog minder welkom. En niet welkom voelen maar ook niet wegkunnen leidt tot spanningen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 20:58

Eleeke schreef:
paars schreef:
+1
Deze regeling bestaat al langer. Dat ‘de media’ nu ineens bovenop springt…zegt meer over de media dan over de regeling.
Laat je dus niet opjutten.

Het gaat niet om de regeling. De verwoording is vreselijk en het flyers uitdelen in asielzoekerscentra ook.
3. Waarom target je Syriers, de groep waar de minste/geen problemen mee zijn, die voelen zich nog minder welkom. En niet welkom voelen maar ook niet wegkunnen leidt tot spanningen.

Precies mijn gedachte! Waarom zou je Syriërs willen helpen terug naar een land te gaan wat hun land niet meer is en wat onveilig wordt bevonden om naar toe te reizen. (Door dezelfde overheid)

En was het maar de media die er dit van gemaakt hebben. Het is onze bloedeigen minister die dit zelf post. (En daarna haar account heft verwijderd :'))

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:54

Een vergelijking, misschien voor sommigen niet de juiste, voor anderen wel:

Hier op mijn eiland is in 2021 een vulkaan uitgebarsten. Meer dan 2000 woningen liggen onder een hele dikke laag lava. Hier en daar zie je nog een schoorsteen en punt van een dak.
De kans dat er binnen 50 jaar weer een vulkaan uitbarst is volgens de wetenschap 56%.

En toch wil het gros van de mensen herbouwen bovenop hun plek. Er is helemaal niks meer. Maar het is hun grond, hun plek. Hun voorouders woonden er al.
Goddank vernielt door een natuurramp en niet door de medemens.

Dan, niet iedere Syriër zal terug willen. Ik maak op dat het ook niet verplicht is. Om er nou een feestje bij te betrekken is wellicht onhandig. Aan de andere kant, bij het moslimdeel van de Syriërs trek je wel de aandacht, zodat ze weten dat er hulp voor is.

Ik lees en zie het niet zo zwart.

Edit: ik vind dat er in dit topic erg veel word ingevuld voor de Syriërs. Ik denk dat ze dat echt alleen maar zelf kunnen beslissen. :) Roots zijn ook rare dingen en gevoelens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:24

verootjoo schreef:
Eleeke schreef:

Precies mijn gedachte! Waarom zou je Syriërs willen helpen terug naar een land te gaan wat hun land niet meer is en wat onveilig wordt bevonden om naar toe te reizen. (Door dezelfde overheid)

En was het maar de media die er dit van gemaakt hebben. Het is onze bloedeigen minister die dit zelf post. (En daarna haar account heft verwijderd :'))

Wat bedoel je met 'hun land niet meer is'? Denk jij te kunnen bepalen wat iemand zijn land is? Dat iemand genoodzaakt is om hun geboorte land te verlaten zegt niets over hun gevoel over hun thuis, vaderland en identiteit. Mensen verlaten niet voor hun lol hun land, hun thuis en hun vrienden en familie. Denk jij dat dit niets voor mensen betekend, dat ze hun identiteit zo makkelijk verwisselen voor een ander land? Want dat is echt niet zo. Voor veel mensen is het heel pijnlijk dat ze land moeten verlaten, die zouden juist graag terugkeren zodra dat enigszins veilig kan. Sommige mensen hebben niets meer om naar terug te keren of blijven vanwege de kinderen, maar ook voor hen zal Syrië altijd hun land blijven, ook als ze niet meer terug keren. Hooguit krijgen mensen er een nieuw thuis of vaderland bij.

En waarom zou je mensen helpen om terug naar hun vaderland te reizen? Misschien omdat ze dat graag willen? Omdat ze de cultuur missen en hun geboortegrond? Omdat ze terug willen naar hun vrienden en familie? Omdat ze deel uit willen maken van de opbouw van een beter Syrië? Of vind jij dat mensen daar geen recht op hebben 'nu het hun land niet meer is'?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 22:47

Syrië zoals het was is het niet.
En natuurlijk, als ze heel graag terug willen, kunnen we ze helpen. Dat gebeurt ook al.

Maar het is nu enorm onveilig. Er gaan nauwelijks Syriërs terug momenteel. En dat weet Faber ook.
Het is echt een non-issue om zo’n grote campagne op te zetten om Syriërs terug te helpen.
Doen alsof ze het zo goed met ze voorheeft.
Ook een compleet raadsel waarom ze alleen Syriërs terug wil helpen… zo groot is de groep Syriërs hier niet.

senna21

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:21

Het is gewoon akelige framing. Faber en welgemeende sympathieke woorden t.o.v. niet autochtonen is gewoon liegen. Daar is niks aardigs aan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:26

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:14

Hier nog wat bronnen om het “aardige karakter” van Faber te ondersteunen:

Ze had het over omvolking en noemde de islam een verwerpelijke ideologie. Dit neemt ze ook niet terug.
https://nos.nl/artikel/2525166-faber-be ... g-en-islam

Fabers woorden doen coalitie schudden op zijn grondvesten: 'Antisemitisme in genen Marokkanen'
https://nieuwrechts.nl/101043-fabers-wo ... marokkanen

Ze wilde moskeeën sluiten en de Koran verbieden
https://ejbron.wordpress.com/2020/02/22 ... die-islam/

21 miljoen - Rechter fluit Faber terug: voorlopig niet bezuinigen op VluchtelingenWerk
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... uinigen-op

Ook verspreide ze nepnieuws om een bepaalde groep belachelijk te maken. Hier wilde ze ook jaren niet op terug komen.
https://www.ad.nl/politiek/pvv-senator- ... ~a5da0657/

Tja, dan is “gezellig thuis het suikerfeest vieren” waarschijnlijk minder aardig bedoeld…

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:34

MarlindeRooz schreef:
Hier nog wat bronnen om het “aardige karakter” van Faber te ondersteunen:

Ze had het over omvolking en noemde de islam een verwerpelijke ideologie. Dit neemt ze ook niet terug.
https://nos.nl/artikel/2525166-faber-be ... g-en-islam

Fabers woorden doen coalitie schudden op zijn grondvesten: 'Antisemitisme in genen Marokkanen'
https://nieuwrechts.nl/101043-fabers-wo ... marokkanen

Ze wilde moskeeën sluiten en de Koran verbieden
https://ejbron.wordpress.com/2020/02/22 ... die-islam/

21 miljoen - Rechter fluit Faber terug: voorlopig niet bezuinigen op VluchtelingenWerk
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... uinigen-op

Ook verspreide ze nepnieuws om een bepaalde groep belachelijk te maken. Hier wilde ze ook jaren niet op terug komen.
https://www.ad.nl/politiek/pvv-senator- ... ~a5da0657/

Tja, dan is “gezellig thuis het suikerfeest vieren” waarschijnlijk minder aardig bedoeld…

Vrijwel iedereen is het erover eens dat de uitspraken van minister Faber met een grote zak zout genomen moeten worden. De PVV staat nu eenmaal niet bekend om zijn positieve associatie met vluchtelingen en moslims in het bijzonder.

Dat neemt niet weg dat met de regeling ansich niets mis is. En dat elke vluchteling voor zichzelf mag bepalen of hij/zij er gebruik van maakt. Ook kan niemand voor een ander bepalen wat iemand beschouwd als zijn of haar thuisland. Dat is gewoon arrogant.

Natuurlijk is het nog niet veilig in Syrië. Maar als iemand zelf beslist toch terug te willen om het land te helpen opbouwen, dan is dat alleen maar een onwijs moedige beslissing die respect verdient. En een denigrerende opmerkingen dat iemand wel gek moet zijn om naar Syrië te willen of dat het iemand zijn thuisland niet meer is, zijn dan niet op zijn plaats.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:45

Helemaal waar, journee. Echter is die boodschap niet die van Faber en dat weet jij ook.

Dus hele mooie argumenten voor de regeling an sich, maar in ogenschouw genomen wie het zegt en waarom, is het hele bericht gewoon hatelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:46

Jouw redenatie is prima, alleen heeft Faber het niet over thuisland. Maar over thuis. Thuis is niet altijd in je thuisland. Syriërs wonen, werken, studeren etc gewoon hier. Voor hun bepalen dat hun thuis niet hier is, is bijzonder.

De betekenis van thuis is: plaats waar iemand woont en zich veilig voelt

Betekenis van thuisland: land van herkomst / moederland

En bepalen dat hun thuis Syrië is, waar het enorm onveilig is. Dat is NIET oké.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:54

Was afgelopen week bij een klant van mij, een kwieke dame van 93. Ze woont al sinds begin jaren 70 in dit huis
Ze heeft sinds 2 jaar een Syrisch "gezin" naast zich wonen en er wonen meer Syriërs in de wijk en ik kan je , inmiddels ook uit eigen ervaring vertellen dat men er veel, heel veel overlast van heeft!

Zo weet deze mevrouw niet wie er precies wonen en met hoeveel ze er wonen! De hele dag is het een komen en gaan van mensen! De hele nacht horen ze (de andere buren natuurlijk ook) geluiden en stemmen in het huis, ze moeten er met veel zitten!
Nu hebben ze natuurlijk de woningbouw en de gemeente , politie ed al lang ingeschakeld, maar die kunnen niets doen! De voor en achtertuin zijn 1 grote chaos met ratten als gevolg die hierop aangetrokken worden!

De ellende is verschrikkelijk! Feit is nu dat deze mevrouw, ook op advies van de woningbouw(en haar kinderen die doodsangsten om hun moeder uitstaan) gaat verhuizen naar een woonzorgcentrum! Ze had er ansich nog kunnen blijven, maar ze voelt zich niet veilig meer!

De hele buurt op z'n kop en hey wat doet de woningbouw?? Als mevrouw er uit is komt er in haar huis nog een syrisch gezin in! Nou , sorry noem mij een rasict maar ik geef het je te doen!

De laatste paar jaar van deze vrouw zijn totaal vergald! En niet alleen van haar , maar de hele buurt gaat keihard naar beneden!

Ik zeg heel eerlijk! Ik ben blij dat ik er niet naast woon!
Laatst bijgewerkt door karrij op 08-03-25 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:56

Omliggende andere landen in europa schreeuwen dit al veel langer. Wellicht op een wat ,nettere, manier maar dat de vluchtelingen terug moesten en ook niet meer binnen gelaten werden was duidelijk. Waarom hier dan niet!?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 11:01

Hier is een hele straat vol Syriërs en ik deel de ervaring van Karrij totaal niet.
Ze delen altijd lekker eten en baklava uit dus verheug me al op het suikerfeest.

Maar vervelend dat niet alle Syriërs fijn zijn om naast te wonen. Het zijn ook net mensen eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:04

verootjoo schreef:
Hier is een hele straat vol Syriërs en ik deel de ervaring van Karrij totaal niet.
Ze delen altijd lekker eten en baklava uit dus verheug me al op het suikerfeest.

Ze zijn qua diversiteit in karakter en in de omgang met een ander echt net als Nederlanders, wie had dat verwacht _O_.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:10

In mijn complex wonen zo ongeveer alleen maar mensen met een migratieachtergrond. Op 60m2 met 1 slaapkamer met 1 of 2 kinderen. Zonder tuin. In een dorp waar niks te doen is.

En je mag raden van wie ik het meeste last heb. Van mijn oer Nederlandse buren. Die niet werken en de hele dag thuis zitten.

Ook toen ik midden in Lombok woonde, een wijk vol met die “akelige” buitenlanders. Nooit overlast gehad. Zelfs de ENORME moskee die 2 straten verderop stond gaf geen overlast. Juist gezellig!

Maar N= niet 1!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:13

MarlindeRooz schreef:
In mijn complex wonen zo ongeveer alleen maar mensen met een migratieachtergrond. Op 60m2 met 1 slaapkamer met 1 of 2 kinderen. Zonder tuin. In een dorp waar niks te doen is.

En je mag raden van wie ik het meeste last heb. Van mijn oer Nederlandse buren. Die niet werken en de hele dag thuis zitten.

Ook toen ik midden in Lombok woonde, een wijk vol met die “akelige” buitenlanders. Nooit overlast gehad. Zelfs de ENORME moskee die 2 straten verderop stond gaf geen overlast. Juist gezellig!

Maar N= niet 1!

Nee, wij hadden een moslima (ik weet niet zeker welk land) boven ons wonen waar we wel enorm veel geluidsoverlast van hebben gehad. Tot officiële waarschuwingen, politie en starten uithuiszetting aan toe.

Maar ze had net zo goed van Nederlandse afkomst kunnen zijn, want daar zijn ook genoeg asociale en luidruchtige personen tussen te vinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:25

MarlindeRooz schreef:
Jouw redenatie is prima, alleen heeft Faber het niet over thuisland. Maar over thuis. Thuis is niet altijd in je thuisland. Syriërs wonen, werken, studeren etc gewoon hier. Voor hun bepalen dat hun thuis niet hier is, is bijzonder.

De betekenis van thuis is: plaats waar iemand woont en zich veilig voelt

Betekenis van thuisland: land van herkomst / moederland

En bepalen dat hun thuis Syrië is, waar het enorm onveilig is. Dat is NIET oké.

Thuis en thuisland zijn vaak hetzelfde. Thuis is een heel ruim begrip. Zowel praktisch, emotioneel als filosofisch. Als thuis wordt vaak de plek aangeduid waar iemand woont. En in de ideale wereld zou iemand daar veilig moeten zijn. Maar ook in Nederland is dat lang niet altijd het geval.

Thuis kan ook de stad of plek zijn waar je woont of bent opgegroeid. De plek waar je de mooiste plekjes in de natuur kent. Waar je bekent bent met de leukste culturele voorzieningen en waar je je met veel plezier werkt en je hobby's uitvoert.

Maar nog vaker is thuis de plek waar je familie en vrienden zijn. De plek waar je geaccepteerd wordt zoals je bent en waar je altijd 100% welkom bent. Waar je je vooral beschermd en ondersteund voelt. Dat kan dus ook in een omgeving zijn die niet veilig is.

Niemand kan voor een ander bepalen wat hij of zij als thuis beschouwd. Dat geldt voor minister Faber, maar ook voor ieder ander. Het is aan een Syriër zelf of degene zich aangesproken voelt door het pamflet van Faber en Syrië wel of niet als thuis beschouwd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:32

journee schreef:
Niemand kan voor een ander bepalen wat hij of zij als thuis beschouwd. Dat geldt voor minister Faber, maar ook voor ieder ander. Het is aan een Syriër zelf of degene zich aangesproken voelt door het pamflet van Faber en Syrië wel of niet als thuis beschouwd.

Dus jij vindt het niet dwingend overkomen dat Faber deze flyers heeft laten uitdelen aan Syriërs? En dat zij voor hun bepaald wat hun thuis is?

Daarbij mag je terug naar Syrië, maar als je er daar achter komt dat jij je daar toch niet thuis voelt. Bijvoorbeeld omdat de kogels om je oren vliegen, je huis in puin ligt en de economie kapot is. Mag je niet terug en is je asielprocedure verlopen. Heel welkom. :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:41

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Dus jij vindt het niet dwingend overkomen dat Faber deze flyers heeft laten uitdelen aan Syriërs? En dat zij voor hun bepaald wat hun thuis is?

Daarbij mag je terug naar Syrië, maar als je er daar achter komt dat jij je daar toch niet thuis voelt. Bijvoorbeeld omdat de kogels om je oren vliegen, je huis in puin ligt en de economie kapot is. Mag je niet terug en is je asielprocedure verlopen. Heel welkom. :j

Deze uitspraak vind ik behoorlijk denigrerend naar Syriërs toe. Jij doet net of Syriërs domme mensen zijn. Dat is namelijk absoluut niet het geval. Als iemand besluit terug te gaan dan hebben ze allang contact gehad met mensen in Syrië en zichzelf op de hoogte gesteld van de situatie ter plaatse. Als mensen gebruik maken van de regeling hebben ze zichzelf heus wel ingelezen in de voorwaarden. Mensen die hiervoor kiezen doen dit met hun volle verstand.

En een regeling die puur op vrijwillige basis is, is per definitie niet dwingend. Iemand die er niets mee wil kan de woorden van minister Faber gewoon verfrommelen en met een mooie boog in een afvalbak deponeren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:47

Even alleen reagerend op de openingspost

Nee, ik vind het geen gekke flyer. Eigenlijk vind ik het juist een mooie actie dat ze mensen willen helpen en ondersteunen met geld die terug willen. Niemand wordt gedwongen. En er wordt ook niet geëist dat ze vertrekken. Het is toch juist mooi dat dit bestaat zodat het ook mogelijk is dat naar huis gaan? En ja, dit is thuis voor deze mensen. Als het geen thuis was, wou je ook niet vertrekken. En als ze wel willen blijven om wat voor reden dan ook, dat ook helemaal geen probleem is want nogmaals, niemand wordt gedwongen

Wordt een beetje moe van die sneeuwvlokjes generatie tegenwoordig. Het is een optie en in mijn ogen meedenken vanuit het kabinet, om deze mensen te helpen aan hun reis.

Edit. Woord aangepast, had verkeerde benaming
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 08-03-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 13:49

Wat is een sneeuwvlokjescultuur :o?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:52

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:54

En merendeel van de stemmende mensen stemmen niet voor niks op deze partijen. Dit blijft een eeuwig durende politieke discussie.

Als dit niet goed valt, zullen ze minder stemmen krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:40

Kabayo schreef:
Even alleen reagerend op de openingspost

Nee, ik vind het geen gekke flyer. Eigenlijk vind ik het juist een mooie actie dat ze mensen willen helpen en ondersteunen met geld die terug willen. Niemand wordt gedwongen. En er wordt ook niet geëist dat ze vertrekken. Het is toch juist mooi dat dit bestaat zodat het ook mogelijk is dat naar huis gaan? En ja, dit is thuis voor deze mensen. Als het geen thuis was, wou je ook niet vertrekken. En als ze wel willen blijven om wat voor reden dan ook, dat ook helemaal geen probleem is want nogmaals, niemand wordt gedwongen

Wordt een beetje moe van die sneeuwvlokjes generatie tegenwoordig. Het is een optie en in mijn ogen meedenken vanuit het kabinet, om deze mensen te helpen aan hun reis.

Edit. Woord aangepast, had verkeerde benaming

Die regeling bestaat al jaren. En nee, mw Faber bedoeld dit ook niet aardig, maar als een onderhuids dreigement.
Mensen met die medemenselijk willen leven, wegzetten met kretologie zonder inhoud, hoort daar ook bij.
Sic, dat wel.