Signal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:24

Pareltjes schreef:
Er is ook nog Threema volgens mij Zwitsers. Wel tegen een kleine vergoeding.
Threema hoor ik ook positieve dingen over. Grootste probleem is met deze apps dat het al lastig is om anderen over te krijgen, en zonder hun heb je niks. Die vergoeding, hoe klein ook, lijkt een enorme blokade te zijn. De groep die er niet genoeg om geeft om er geld aan uit te willen geven is helaas te groot.

Wat erg jammer is, want niks is gratis. En als je niet wil betalen met je data (met alle gevolgen van dien) zal dat met iets anders moeten. Signal draait zoals eerder gezegd grotendeels op donaties, en die paar privacy nerds die dat doen betalen dus eigenlijk ook voor de rest in naam van the greater good (ikzelf ook). Maar met hoe iedereen gewend is aan zowel "gratis" (en soepel en profesioneel uitgewerkt, want dat is een ander heikel punt) van Big Tech is het erg lastig om men dit (weer) bij te brengen dat dingen niet gratis zijn.

Cioccolato

Re: Signal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:23

Hier gewoon meta. Tot iedereen over is op een alternatief en er eigenlijk dus geen keuze is.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:03

Naar aanleiding van dit topic heb ik Signal gisteren geïnstalleerd/gedownload.
Er blijken al heel wat mensen uit mijn contactlijst Signal te hebben en ik app sinds gisteren dan ook meer van mijn contacten om over te stappen.
Tot nu toe reageert iedereen positief en zijn er al 5 mensen overgestapt. :j
Als ik niks zou vragen, zou niets gebeuren. Dus afwachten "totdat iedereen over is", zal de cirkel niet veranderen. Een iemand uit de groep moet beginnen. Als een van mijn vriendinnen, die Signal al gebruikte dit had gevraagd, had ik Signal al veel eerder kunnen gebruiken. Kwestie van gewoon vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:20

Ik heb er niet perse behoefte aan, dus vind het niet erg om te blijven hangen zolang het kan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:29

Roodvos schreef:
Ja, als we allemaal op WhatsApp blijven zitten komen we er natuurlijk nooit vanaf...

En waarom 'moeten' WE er (natuurlijk?) vanaf?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:47

Cioccolato schreef:
Ik heb er niet perse behoefte aan, dus vind het niet erg om te blijven hangen zolang het kan

Dat dus. Er is me wel eens gevraagd over te stappen, maar heeft geen zin als er nog steeds meer vrienden op whatsapp zitten. En degene die me vroeg over te stappen is ook al weer terug op whatsapp.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:28

Goof schreef:
Roodvos schreef:
Ja, als we allemaal op WhatsApp blijven zitten komen we er natuurlijk nooit vanaf...
En waarom 'moeten' WE er (natuurlijk?) vanaf?
Dan komen we op een heel ander groot topic dus ik ga niet te veel in detail treden hier. Maar het komt neer op dat het gebruikt wordt om data te verzamelen om een profiel te maken van mensen. En dat die data gebruikt wordt om geld te verdienen, ongeacht de consequenties. En die consequenties zijn vaak niet al te best. Daar kan je hele papers over schrijven, maar dat zal ik hier niet gaan doen.

Daarnaast zijn we momenteel afhankelijk van een Amerikaans bedrijf (en dat geld niet enkel voor WhatsApp), met hele andere waarden en normen dan hier in Europa, en waar iemand aan de macht is die zo'n beetje de oorlog heeft verklaard een Europese privacy wetten en andere wetten die consumenten beschermen en die Europa wel meer buiten spel aan het zetten is. Binnen een korte tijd zijn ze opeens van politieke ally naar geopolitiek risico gegaan en is het niet ondenkbaar dat ze naar polieke vijand gaan. En ja, het feit dat we als Europa nooit geacteerd hebben op wat als dat gebeurd is iets waar een bepaalde groep in security & privacy land al lang over roept, maar nu met Trump pas hot issue is nu het ook echt gebeurd.

Voor WhatsApp specifiek: daar wordt metadata door verzameld (en anders dan de inhoud van de berichten is dat niet E2E encrypted). Meta houd dus bij wanneer je online bent, van wie je berichten ontvangt en wanneer, en naar wie en wanneer je die stuurt. Hoe groot die ongeveer zijn. Hoe lang je welke chats leest, berichten aan het typen bent. Met wie je belt en hoe lang. Zodra je contacten synchroniseerd deel je die ook met Meta. En zo nog veel meer van dit soort data.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:37

Cambionn schreef:
Voor WhatsApp specifiek: daar wordt metadata door verzameld (en anders dan de inhoud van de berichten is dat niet E2E encrypted). Meta houd dus bij wanneer je online bent, van wie je berichten ontvangt en wanneer, en naar wie en wanneer je die stuurt. Hoe groot die ongeveer zijn. Hoe lang je welke chats leest, berichten aan het typen bent. Met wie je belt en hoe lang. Zodra je contacten synchroniseerd deel je die ook met Meta. En zo nog veel meer van dit soort data.

Misschien ben ik heel simpel en/of makkelijk, maar bovenstaande boeit me niet zo. Helemaal niet eigenlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:43

En Google houdt ook bij waar je bent. En dat werd in coronatijd nog gedeeld ook, er werd toen doodleuk gezegd dat het niet te herleiden was naar 1 persoon.
Tja, dat soort gegevens zijn geld waard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:01

Internet ook.

Als het zo erg is wordt het wel verboden in de eu net zoals andere apps. Dan moeten we wel over.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:15

Goof schreef:
Cambionn schreef:

Misschien ben ik heel simpel en/of makkelijk, maar bovenstaande boeit me niet zo. Helemaal niet eigenlijk.

Het boeit je wss niet omdat je niet bekend met de risico's ervan voor jouzelf en andere mensen. Om voor mezelf te spreken: sinds ik me daar meer bewust van ben denk ik omg wat een monster hebben we gecreeerd door ons overal te laten 'tracken' en wat als ze het ook 'kwaad' gaan inzetten. Om je bijv pro-Poetin te maken, of de Toeslagenaffaire.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:44

Ik ben benieuwd wat die risico's concreet zijn dan.
Weet je, zoals Germie ook al zei, je wordt overal gevolgd. Ik kies ervoor om me er niet druk om te maken.

En wat de toeslagenaffaire ermee te maken heeft begrijp ik ook niet direct.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:25

Ik gebruik met een paar mensen Viber. Ook echt een hele handige app. Maar de meesten hebben inderdaad Whatsapp, dus daar zijn we voorlopig nog niet van af.

Signal is toch ook Amerikaans? Net als Whatsapp.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:26

Die toeslagenaffaire snap ik ook niet. Je mag natuurlijk ook niet anti-wolf zijn, net zoals je niet tegen de coronamaatregelen mocht zijn. En dan is het de vraag, 'wanneer ben je dan pro poetin'? Is dat als je een Russische facebookvriend hebt? Is dat omdat je wel eens in Rusland geweest bent? Is dat omdat je de Russische cultuur interessant vindt? Is dat omdat je zo nuchter bent om te zeggen dat niet alle Russen fout zijn?
Maar als je bang bent voor 'online', dan moet je ook niet meer op bokt komen. En laat ook geen foto's achter op internet. Ga geen hardloopwedstrijden lopen, want je kunt de uitslagen online vinden. Idem bij andere sporten.
Accepteer nooit cookies en ga zeker met een anonieme proxy surfen. Bestel nooit wat online.

Oh ja, je bankgegevens worden ook al gedeeld, transacties vanaf 100 euro kunnen al 'verdacht' zijn. En Marktplaats, Vinted enz. moeten al doorgeven als je meer dan zoveel keer wat verkoopt.

Ik vind dat laatste best tricky, hoewel ik zelden wat online verkoop. Maar gewoon het idee dat iets waarover al btw, en dus belasting betaald is en wat je zelf ook gekocht hebt later nog weer gezien kan worden als 'inkomen'.

Maar eigenlijk is dat tracken al begonnen met een BSN-nummer. En ze tracken ook je kenteken.

Dus tja, in mijn ogen is dan dat beetje Facebook of whatsapp niet heel veel erger. En ja, ik heb zelfs een Temu account, de app gebruik ik niet. Maar dat is meer omdat ik een telefoon ruk vindt om te internetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:05

Die data is in eerste instantie interessant voor marketing m.a.w. het manipuleren van jouw keuzes over waar je geld naar toe gaat. Oorsprong van marketing (veranderen van meningen van mensen in jouw voordeel) komt van Goebbels.
Daarom dus is het kritisch kijken naar waar en of er data van jouw ergens naar toe gaat belangrijk. Als het niet een bedrijf is, dan wel een overheid (die beperkingen qua wetgeving zijn slechts actief zolang er naar de bijbehorende instanties geluisterd wordt).

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:06

Ik heb vandaag Facebook ook op inactief gezet.
Het is een soort dagboek, dus ik wil het niet verwijderen. En alles staat al op internet, dat krijg je er toch niet meer af
Dus vandaar dat ik niet voor verwijderen heb gekozen

Dan kan ik ooit nog eens terug kijken, als ik dat zou willen :)
Ik heb wel alle 'vind ik leuks' weggehaald
En mijn werkgever etc verwijdert
Ik zat er al veel langer aan te denken. Ook omdat ik ( naar mijn zin ) er toch vaak even op ging kijken. En dat even werdt toch weer langer, en voor je het weet...

Ik zal eerlijk zijn, ik ga wel dingen missen. Ik vond bijvoorbeeld vakantie adresjes voor met de hond in bepaalde groepen.
Maar om daarvoor nou op Facebook te blijven hangen ...

Misschien nog een beetje oftopic, maar ik vind de ontwikkelingen in de wereld wel een beetje spanned worden
AI zal voor sommige dingen een uitkomst zijn. Maar de ontwikkeling van autonome wapens dmv AI vind ik wel eng...

Dat is ook 1 van de redenen waardoor ik nu het belang van privacy veel belangrijker ben ga vinden
Daarom nu ook Signal, het was eerst een ver van mijn bed show, maar ga dat nu wel anders zien

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:32

Ik gebruik nog gewoon WhatsApp met de mensen die het al gebruikten. Verder hebben telefoons tegenwoordig uitgebreide sms-diensten, waarmee je hetzelfde kunt (rcs). Dat gebruik ik bij voorkeur. Niet iedereen heeft het; misschien is het alleen voor de Android of zo.

Wat andere diensten betreft kijk ik de kat uit de boom. Ik heb Twitter echt wel laten vallen sinds zijn eigenaar zich openlijk als niet-zo-verkapte nazi opstelt. Een groot deel van de mensen/accounts die me interesseren is naar Bluesky gegaan, dus die keus was snel gemaakt. Facebook zat ik al niet op; een alternatief boeit me niet want ik ben online al zoveel tijd kwijt.

Op insta zit ik wel en eigenlijk wil ik daar niet vanaf, omdat er prachtige foto's van mijn fietsvakanties op staan. Maar met alle wereldleed in mijn achterhoofd kijk ik wel naar een alternatief uit. Er is Pixelfed, maar daar zit werkelijk geen hond. Mocht één van jullie daar niet alleen een account hebben maar ook actief zijn, dan hoor ik dat graag; zo niet, dan blijft mijn alvast aangemaakte account nog even slapen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:03

@Cambionn: een paar mensen van de buurt-app willen over naar signal. Maar een paar anderen snappen niet waarom. Ik ben zo vrij geweest om je stukje over WhatsApp daar te delen. Goede uitleg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:15

Op het werk is de groepsapp nu ook over naar Signal. Privé nog niet. Misschien de volgende stap.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:32

Cambionn schreef:
Pareltjes schreef:
Er is ook nog Threema volgens mij Zwitsers. Wel tegen een kleine vergoeding.
Threema hoor ik ook positieve dingen over. Grootste probleem is met deze apps dat het al lastig is om anderen over te krijgen, en zonder hun heb je niks. Die vergoeding, hoe klein ook, lijkt een enorme blokade te zijn. De groep die er niet genoeg om geeft om er geld aan uit te willen geven is helaas te groot.

Wat erg jammer is, want niks is gratis. En als je niet wil betalen met je data (met alle gevolgen van dien) zal dat met iets anders moeten. Signal draait zoals eerder gezegd grotendeels op donaties, en die paar privacy nerds die dat doen betalen dus eigenlijk ook voor de rest in naam van the greater good (ikzelf ook). Maar met hoe iedereen gewend is aan zowel "gratis" (en soepel en profesioneel uitgewerkt, want dat is een ander heikel punt) van Big Tech is het erg lastig om men dit (weer) bij te brengen dat dingen niet gratis zijn.

Nouja voor Threema betaal je een paar euro. Dan worden je persoonsgegevens niet verhandeld. Staan ze onder strenge regels van Zwitserland. De wel bekende zijn gratis. Maar je gegevens, gesprekken, foto’s en filmpjes liggen gewoon op straat. Ik verbaas me iedere keer dat mensen bakken geld aan vakanties en paarden uitgeven maar voor de veiligheid van hun privacy te gierig zijn.

Denk dat de recente ontwikkelingen aangeven hoe riskant het begint te worden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 01:23

Pareltjes schreef:
Cambionn schreef:

Nouja voor Threema betaal je een paar euro. Dan worden je persoonsgegevens niet verhandeld. Staan ze onder strenge regels van Zwitserland. De wel bekende zijn gratis. Maar je gegevens, gesprekken, foto’s en filmpjes liggen gewoon op straat. Ik verbaas me iedere keer dat mensen bakken geld aan vakanties en paarden uitgeven maar voor de veiligheid van hun privacy te gierig zijn.

Denk dat de recente ontwikkelingen aangeven hoe riskant het begint te worden.
Ik ben het zeker niet met je oneens hoor ;) . Maar het is helaas wel een probleem als je anderen over wil laten stappen, zoals je zelf al zegt. Er is geld voor allemaal luxe maar niet voor privacy. Al helemaal wanneer men het belang er niet van inziet. En dat kun je men nouwlijks kwalijk nemen, met hoe complex dingen zijn geworden en de jarenlange marketing en normalisatie van de gedragingen van Big Tech. Dan is ze over krijgen naar een gratis dienst al lastig genoeg (en nee, ik voorzeer niemand. Ik vraag het eenmaal en nee is nee. Pushen werkt sowieso averechts. Men kan mij gewoon berijken via SMS en andere opties als ze geen Signal willen).

Ik betaal overigens ook voor onder andere Signal om die reden, maar ook voor andere dingen zoals mijn email (bij Proton). Niks is gratis, en ook privacy vriendelijke alternatieven moeten ergens geld weg krijgen.

Cookies schreef:
Signal is toch ook Amerikaans? Net als Whatsapp.
Klopt. Echter hebben ze domweg (vrijwel) geen data. Ze zijn privacy vriendelijk niet omdat ze het geheim zeggen te houden of omdat de lokale wet je beschermt, maar omdat het er gewoon niet is. En hier is bewijs van dankzij de open source software, audits en sub poenas.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 03:30

Ik had nog niet van deze app gehoord en ga me er eens op inlezen. Ik wil al langer van fb af maar de scholen van deze kinderen gebruiken het dus dat is wel jammer.

Whatsapp gebruik ik trouwens alleen voor vrienden en familie in Nederland. Hier in Australie gebruik ik sms of messenger.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 17:35

Vraag mij nu af of het jullie opgevallen is dat er toch al meer vrienden en kennissen de overstap hebben gemaakt?
Gezien de ontwikkelingen in de wereld

Ik heb er ( sinds het begin van dit topic ) nu 5 extra contacten bijgekregen
Ik hou het dus een beetje in de gaten :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:41

Ik heb het geïnstalleerd maar hij zoekt niet zelf automatisch naar contacten die Signal ook hebben?
Ik kan alleen mensen uitnodigen via een link.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:57

Als je icoontje aan klikt van nieuw bericht schrijven dan zie je wie van je contacten het geïnstalleerd hebben.