Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:01

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp een kinderwens. Nou dan is 1 voldoende als je zo'n milieu fanaat bent dat je andere op de vingers tikt.

Ook daar kun je niet over oordelen. Er zijn legio redenen om meer dan 1 kind te willen en het is niet aan anderen om de legitimiteit daarvan in twijfel te trekken. Ook niet als zo iemand zich zorgen maakt over milieu (klimaat en de rest).

Nu ben ik geen 'fanaat' maar ik vind 1 kind vaak niet zo positief, niet bij het opgroeien en ook niet als de ouders krakkemikkig worden en/of overlijden. En daarom heb ik er 2.
(gebroken gezin hier, zusje en ik hebben regelmatig van elkaar verschillende adressen gehad dus en ik vond dat eenzaam).

Al heeft iemand een elftal.
Echt daar zit ik niet mee.

Het gaat mij dus over meerdere kinderen en het vervolgens andere op de vingers tikken dat ze het niet goed doen.
Klaver als voorbeeld.

@senna21 heeft dus niks met kinderhaten te maken.
Nare uitspraak ook.

Maar met de houding van de fanatiekelingen die vervolgens zelf niet doen wat ze prediken.

Captain

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:06

Ik weet niet of Jesse al zo fanatiek was voor het milieu en klimaat voor hij er 4 had? :)
Soms wijzigen gedachtegangen ook, en het is niet dat je ter adoptie kan afstaan ofzo.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:08

Mars schreef:
CairnTerrier schreef:

Al die heilige theorieën van mensen die (bewust, zeggen ze) geen kinderen hebben genomen of willen vanwege de “uitstoot” of het milieu :D

Ik zou wel willen weten wat deze mensen wel niet hebben gemist in hun leven zonder deze verrijking in het leven. Een kind geeft en brengt veel meer met zich mee dan een CO2-uitstoot van 60 ton :))

Vind dat altijd zo’n dooddoener.

Nee hoor, ik heb geen kinderen omdat ik er niks aan vind. Niet voor iedereen is het een verrijking ;)
Maar dat maakt de besparing voor de aarde niet minder. Iemand als Jesse Klaver is gewoon een hypocriet, je hoeft geen 4 kinderen te nemen. Hij zegt het één maar uit zijn keuzes spreekt iets anders.

En dat is jou goed recht. Iets wat je niet hebt kan je ook niet missen, maar dat neemt niet weg dat je daardoor niet beseft wat je wél mist (bewust/onbewust) ;)

Buiten dat - door dan te gaan spuien dat Jesse Klaver hypocriet is vind ik wat ver gaan. Laat hem genieten van z’n 240 ton aan CO2-producerende kinderen.

Paarden, bijvoorbeeld. Weet je wat een paard uitstoot qua C02 ? :D En een vliegtuig. En een elektrische auto. Etc etc.

Het gaat er met duurzaam leven niet om, om op één ding in te zoomen. Het idee van duurzaam leven is om alle beetjes te minderen/bewust mee om te gaan. Door alleen die 240 ton C02 van Jesse Klaver weg te nemen ga je de oorlog ook niet winnen :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:26

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:27

Ja ik zat het net te lezen. Dan is het wel krom ja. _O-

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:35

CairnTerrier schreef:
Het gaat er met duurzaam leven niet om, om op één ding in te zoomen. Het idee van duurzaam leven is om alle beetjes te minderen/bewust mee om te gaan. Door alleen die 240 ton C02 van Jesse Klaver weg te nemen ga je de oorlog ook niet winnen :(:)

Volgens mij gaat het er voor de natuur niet om hoeveel je je best doet om duurzaam te leven. Of wat je beweegredenen zijn voor de uitstoot die je hebt. Onder aan de streep is het een gewoon vervuilender dan het andere. Dus even plat gezegd is kinderen baren daar 1 van. En een grote vervuiler. Al is dat niet zo'n populaire leus zoals eet geen vlees en pak het vliegtuig niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:04

Dom of niet dom, alsof die kunstmest maken zo goed voor het milieu is. En een beetje slecht of heel slecht ik zie het verschil niet. Het is niet te stoppen. Net als iemand die zegt ik rook maar een paar x per dag en geen heel pakje.

En in de grote lijnen interesseert het me geen moer. Ik leef nu en over tig jaar hebben ze ook wel weer een oplossing. Zo niet dan niet. Wij moeten het met het heden doen en niemand heeft een glazen bol en niemand die in de verleden iets voor ons anders heeft gedaan.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:22

KikiCelinevs schreef:
CairnTerrier schreef:

Volgens mij gaat het er voor de natuur niet om hoeveel je je best doet om duurzaam te leven. Of wat je beweegredenen zijn voor de uitstoot die je hebt. Onder aan de streep is het een gewoon vervuilender dan het andere. Dus even plat gezegd is kinderen baren daar 1 van. En een grote vervuiler. Al is dat niet zo'n populaire leus zoals eet geen vlees en pak het vliegtuig niet.

Ik begrijp even niet zo goed wat jou reactie aan mijn quote toevoegt.

Daarnaast is het onmogelijk om één aspect groot aan te pakken en daarmee de wereld te beteren. Of dit nu het baren van kinderen is. Of het hebben van een paard. Of vliegen.

Je gaat mensen niet volledig veranderen op de korte/lange termijn. Mensen blijven wie ze zijn. En blijven doen wat ze willen doen. De wereld is daar op ingericht. Alleen de wereld uiteindelijk niet op ons.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:53

Ik denk dat het wel mogelijk is om één aspect groot aan te pakken. Alleen we hebben er nu de wilskracht niet voor (vooral omdat we er comfortabel bij zitten). Als we alleen maar kleine stappen zetten zullen we het probleem alleen maar iets uitstellen.

Ik denk dat we wel degelijk een verandering kunnen bewerkstelligen maar dan ook alleen als we grote opofferingen gaan doen. Dat mensen niet veranderen zal uiteindelijk funest zijn. Opzich is dat ook prima. Maar dan weten we wel waaraan dat ligt. Maakt niet uit of je 4 kinderen hebt of je er als kindloze voor kiest om niet duurzaam te leven.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:05

KikiCelinevs schreef:
Ik denk dat het wel mogelijk is om één aspect groot aan te pakken. Alleen we hebben er nu de wilskracht niet voor (vooral omdat we er comfortabel bij zitten). Als we alleen maar kleine stappen zetten zullen we het probleem alleen maar iets uitstellen.

Ik denk dat we wel degelijk een verandering kunnen bewerkstelligen maar dan ook alleen als we grote opofferingen gaan doen. Dat mensen niet veranderen zal uiteindelijk funest zijn. Opzich is dat ook prima. Maar dan weten we wel waaraan dat ligt. Maakt niet uit of je 4 kinderen hebt of je er als kindloze voor kiest om niet duurzaam te leven.

En dan. Verbod op vliegen. Niemand kan meer naar A of B. En alle bijbehorende zaken van dien.

Of verbod op vermeerdering van de mens (voortplanting). Dan zal de mens uitsterven na X aantal jaar.
Ja, dat zou uiteindelijk wel het grootste probleem beetpakken. Geen mens betekent uiteindelijk geen C02-uitstoot en geen vernieling van de aarde op allerlei fronten.

Lijkt mij dus niet realistisch om één groot aspect beet te pakken. Het één is (bijna) altijd verbonden aan het ander. De wereld (of anders gezegd: economie) is er nu eenmaal op ingericht.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:14

Dit topic is imo bedoeld voor het uitwisselen van aspecten, waar jij je goed bij voelt, op het gebied van duurzaamheid :D

Zo heb ik laatst wat foto’s naast elkaar gezet om in beeld te brengen wat mijn switches mij hebben opgeleverd. Links was mijn huid toen ik nog veel bewerkte voeding at en “standaard” verzorgingsproducten gebruikte, rechts is gisteren :o
Afbeelding

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:28

Wat een verschil!

Om niet helemaal te verzanden in het wel of geen kinderen: ik ben inmiddels bezig mijn huis te isoleren zodat ik nog minder gas verbruik. Uiteindelijk wil ik wel van het gas af. Daarnaast ben ik van diesel naar benzineauto gegaan en uiteindelijk zal ik ook naar elektrisch moeten.

En ik wil heel graag mijn kledingkast verduurzamen, dus wie tips heeft voor goede merken kleding, ik hoor het graag! :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:43

Soort van related; Ik ben er recent achtergekomen dat 'made from plastic bottles' greenwashing is. Plastic flessen kunnen heel lang gerecycled worden als fles, maar eenmaal tot kledingstuk verwerkt is het onrecyclebaar plastic geworden.

Er zijn wel websites die aardig goed uit hebben geplozen of iets duurzaam en etisch geproduceerd wordt. Ik heb hiervoor niet perse een tip, maar met googlen kom je een heel eind :j

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:43

Dieuwke_ schreef:
Wat een verschil!

Om niet helemaal te verzanden in het wel of geen kinderen: ik ben inmiddels bezig mijn huis te isoleren zodat ik nog minder gas verbruik. Uiteindelijk wil ik wel van het gas af. Daarnaast ben ik van diesel naar benzineauto gegaan en uiteindelijk zal ik ook naar elektrisch moeten.

En ik wil heel graag mijn kledingkast verduurzamen, dus wie tips heeft voor goede merken kleding, ik hoor het graag! :D

De winkel natur-el in Rotterdam vind ik wel een fijne met duurzame merken! Heeft ook een webwinkel.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:17

Dieuwke_ schreef:
Wat een verschil!

Niks zo duurzaam als de kleding dragen die je al hebt :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:33

Eline_S_S schreef:
Dit topic is imo bedoeld voor het uitwisselen van aspecten, waar jij je goed bij voelt, op het gebied van duurzaamheid :D

Zo heb ik laatst wat foto’s naast elkaar gezet om in beeld te brengen wat mijn switches mij hebben opgeleverd. Links was mijn huid toen ik nog veel bewerkte voeding at en “standaard” verzorgingsproducten gebruikte, rechts is gisteren :o
[ Afbeelding ]

Mijn huid maakt het geloof ik niets uit wat ik eet of er op smeer. (dat laatste: meestal niets).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:35

Wat een leuk topic!

Wij zijn onderweg om zelfvoorzienend te worden, in ieder geval zo zelfvoorzienend mogelijk.
Ik denk dat we altijd wel in een bepaalde vorm afhankelijk blijven van bepaalde dingen. :o

We hebben een warmtepomp, zonnepanelen, gasloos, eigen waterbron, septic tank, elektrische auto die we grotendeels op zonne-energie laden, hooi van eigen land voor onze paarden, houtkachel/oven waar we ook op koken en hout van eigen grond, etc.
We eten wel vlees, maar dit komt voornamelijk van de jacht.

Qua shampoo, douchegel, wasmiddel, proberen we ook zoveel mogelijk biologisch te gebruiken, maar ik merk dat mijn haar er ontzettend droog van wordt.
Dus wie nog een goede tip heeft voor 100% afbreekbare shampoo die geen droog haar veroorzaakt. :))

We doen heel erg ons best om zoveel mogelijk rekening te houden met de natuur en dragen zoveel mogelijk katoen, wol etc.
Maar het is wel iets dat gewoon echt meer geld kost dan wanneer je hier geen rekening mee houdt.
En ik snap heel goed dat er mensen zijn die heel graag duurzamer willen leven, maar voor wie dit financieel niet haalbaar is.
Bepaalde investeringen verdien je weer terug (zonnepanelen, duurzame kleding, etc.), maar bijvoorbeeld de shampoo, wasmiddel en het vlees is echt een flink stuk duurder dan wanneer je de niet-duurzame keuzes maakt.

Als we met z'n alleen een klein beetje ons best doen, maken we ook al een verschil.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:57

Een hele tijd heb ik behoorlijk overtuigend geweest van het nut van mijn consument gedrag om bij te dragen aan een beter milieu. En ik leef nog steeds behoorlijk bewust qua leefstijl, maar minder streng.
Als je het wereldwijd bekijkt zijn individuele keuzes druppels op een gloeiende plaat. (tenzij we allemaal zo gaan leven als bijvoorbeeld bokker Thea D.)
Het is goed voor je zelfbewustzijn en gevoel, maar er is zoveel greenwashing, roofbouw en overproductie dat het effectief weinig zoden aan de dijk zet.
Wij kunnen tweedehands kleding kopen, maar er wordt wereldwijd ieder jaar meer kleding, van slechtere kwaliteit, geproduceerd.
Ik ben er van overtuigd dat politiek en multinationals pas werkelijk invloed kunnen hebben op wat we de aarde (en daarmee onszelf) aandoen.
We moeten toe naar een ander economisch systeem. Of we dat binnen een tiental jaren van de grond krijgen...ik vraag het mij af. Iedereen zal forse offers moeten brengen in leefstijl en welvaart. Vooralsnog is er veel politieke weerstand en onzekerheid.
Dat laat onverlet dat we moeten blijven streven naar een betere manier van omgaan met onze aarde en elkaar.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:08

Niet bewust mee bezig, maar meer gewoon lifestyle.

Vlees rechtstreeks van de boer
Groente/fruit halen we van de wekelijke duurzame markt (bio + goedkoper dan supermarkt)
Korte ritjes meestal de fiets ipv auto, maar dat doe ik al jaren
Wassen met neutral (mede door allergie) en eco vaatwastabletjes.
Verder nooit flessen douche gel ofzo, gebruiken alleen een stuk zeep
Hergebruik wel wanneer dat kan

Goh.. ben ik stiekem toch best goed bezig. Maar dat is toevallig dat het zo uitkomt, echt niet dat ik er bewust op wil/moet letten. Totaal niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:41

Ik probeer zeker mijn steentje bij te dragen. Echter ben ik ook iemand die dit me te veel kan aantrekken. En dat is voor mijn omgeving dan weer niet fijn.

Groente en fruit koop ik op de markt. Vlees eet ik zeer beperkt. Kaas en eieren koop ik ook lokaal. En mijn bood bij de bakker die lokaal ook zijn eigen graan verbouwd.

Kleding koop ik nieuw en 2e hands. Wanneer ik nieuw koop vind ik het belangrijk dat ik het mooi vind, geen polyester bevat, maar ook of het een goed 2e leven kan hebben. Merkkleding blijft vaak mooier en is beter te verkopen. Wat in mijn kast ligt gebruik ik ook allemaal. Jurkjes voor eenmalig gebruik heb ik niet. Een goeie black dress vind ik voldoende. Wanneer er een goed feestje aan komt koop ik op Vinted een leuke jurk en na het feest gaat deze gelijk weer in de verkoop.

Verder probeer ik zo veel mogelijk alles op te maken. Make-up en verzorgings producten en dergelijke echt gebruiken tot het op is. En dan koop ik nieuwe. Geen 10 verschillende lipgloss of 20 kleuren nagellak. Mijn ervaring is dat je met 3 kleuren heel ver komt.

Het zelfde voor klussen in huis. Ik haal op wat ik nodig heb voor de klus en dat is het. Schoonmaken die ik voornamelijk met de stoomreiniger. Daar heb je geen schoonmaakmiddelen voor nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:51

mysa schreef:
Eline_S_S schreef:

[ Afbeelding ]

Mijn huid maakt het geloof ik niets uit wat ik eet of er op smeer. (dat laatste: meestal niets).

Hier ook niet en je bent op de foto's te zien nog redelijk jong. Dan is eerder je leeftijd de oorzaak.

Ik gebruik overigens in het geheel geen make up. Vind het niet fijn en tja, kennelijk draagt het nog bij ook aan de CO2 uitstoot. Dus dat is dan mooi meegenomen.

Ik heb wel met kerst een pot huidscrub gekregen. Ruikt heerlijk, maar de scrub zijn dus plastics. Die zou ik zelf niet kopen, maar nu gebruik ik hem natuurlijk wel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:11

Leuk topic!

Ik ben best duurzaam. Eet van eigen bodem; zowel groenten als onkruid.
Ik eet geen gekocht fruit, dit jaar geen appeloogst, dus ik doe t met sap van de bessen en gedroogde vijgen.
Groenten worden weinig ingekocht.

We hebben veel zonnepanelen.

Als ik de oven aandoe, bijv voor mijn zuurdesembrood, stop ik meestal iets bij om te bakken.

Ik douche niet meer dagelijks

het land krijgt regenwater uit de vele tonnen die ik heb

Plastic mijd ik. Ik heb altijd wel ergens een tasje.

Cosmetica en shampoo ed maak ik al zo lang zelf.

Schoonmaakmiddelen maak ik ook zelf, maar de hulp vind t niet prettig, dus voor haar een fles uit de winkel.

Met kleding let ik op. Ik hou van wol, voorheen kocht ik het, nu spin en brei ik het.

Verder met belastende dingen opletten: zo eet ik bijv 2 avocado's per jaar, vlieg ik eens in de 8 jaar.

Wij repareren veel, mijn man vind als je als reparateur ook wel in t repaircafe.

Op t land hergebruik ik alles. De poep wordt compost, zieke bomen houtsnippers.

Het hooi maak ik voor een heel klein gedeelte zelf, met de hand :Y) De rest komt van de boer om de hoek en 2 hoeken verder.

Oh, en ik heb geen kinderen. Scheelt ook enorm.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:29

Overigens is niet elke zgn. verduurzaming merkbaar of fijn.

De buren hebben het huis laten isoleren met van die bolletjes in de muren. Die vind ik echt overal terug in mijn tuin en dat al zeker een jaar lang. Ik heb ook spouwmuurisolatie, maar een ander soort.

Verder heb ik vloerisolatie, ik heb de zolder geisoleerd (dakisolatie kan niet bij mijn woning), en heb ik overal dubbel glas.

Maar ik merk het totaal niet in het verbruik, echt niet. Mijn woning blijft gewoon een energieslurper.
Ik had radiatorfolie, maar kreeg schimmel achter de verwarming. Nu heb ik een ander soort om te testen, maar ben er wel echt alert op.

Maar ik gebruik al enige jaren eigenlijk geen vuilniszakken meer. Je krijgt zo veel dozen met de post met daarin weer spullen verpakt in plastic dat ik dat als afvalbakjes of zakjes gebruik. Oude schoenendozen gaan zo ook dienst doen als vuilnisbakje.

Ik douche wel elke dag, was m'n haar slechts 2 of 3 keer per week.

Ik betaal overigens nooit aan CO2 compensatie als ik wat koop en die optie is er, want daar zie je echt nooit meer wat van terug. Een bedrijf als Conquer van de challenges beweert bomen te planten of plastic uit de zee te vissen, maar er is geen bewijs dat ze het daadwerkelijk doen. Doen ik denk ook dat het voor sommige bedrijven ook een mooi verdienmodel is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:56

JudithGigi schreef:
Dieuwke_ schreef:
Wat een verschil!

Niks zo duurzaam als de kleding dragen die je al hebt :D

Dit vind ik een hele goede! We zoeken steeds naar de duurzamere optie om te kopen en spullen te vervangen, maar dat is vaak juist niet duurzamer.

Ik had toen ik vegan werd een grote drang om alle dierlijke spullen die ik had/droeg te vervangen door vegan spullen, dus mijn leren laarzen/schoenen/tas etc. Nu achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb.

Heeft iemand nog tips voor goede documentaires? Ik heb consumerism al gezien, en the true cost, en alle dier gefocuste documentaires.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 10:03

Antheman schreef:
Leuk topic!

Ik ben best duurzaam. Eet van eigen bodem; zowel groenten als onkruid.
Ik eet geen gekocht fruit, dit jaar geen appeloogst, dus ik doe t met sap van de bessen en gedroogde vijgen.
Groenten worden weinig ingekocht.

We hebben veel zonnepanelen.

Als ik de oven aandoe, bijv voor mijn zuurdesembrood, stop ik meestal iets bij om te bakken.

Ik douche niet meer dagelijks

het land krijgt regenwater uit de vele tonnen die ik heb

Plastic mijd ik. Ik heb altijd wel ergens een tasje.

Cosmetica en shampoo ed maak ik al zo lang zelf.

Schoonmaakmiddelen maak ik ook zelf, maar de hulp vind t niet prettig, dus voor haar een fles uit de winkel.

Met kleding let ik op. Ik hou van wol, voorheen kocht ik het, nu spin en brei ik het.

Verder met belastende dingen opletten: zo eet ik bijv 2 avocado's per jaar, vlieg ik eens in de 8 jaar.

Wij repareren veel, mijn man vind als je als reparateur ook wel in t repaircafe.

Op t land hergebruik ik alles. De poep wordt compost, zieke bomen houtsnippers.

Het hooi maak ik voor een heel klein gedeelte zelf, met de hand :Y) De rest komt van de boer om de hoek en 2 hoeken verder.

Oh, en ik heb geen kinderen. Scheelt ook enorm.

Mag ik vragen hoe jij je eigen shampoo en schoonmaakmiddelen dan maakt? :)

Nala schreef:
Dit vind ik een hele goede! We zoeken steeds naar de duurzamere optie om te kopen en spullen te vervangen, maar dat is vaak juist niet duurzamer.

Ik had toen ik vegan werd een grote drang om alle dierlijke spullen die ik had/droeg te vervangen door vegan spullen, dus mijn leren laarzen/schoenen/tas etc. Nu achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb.

Heeft iemand nog tips voor goede documentaires? Ik heb consumerism al gezien, en the true cost, en alle dier gefocuste documentaires.

Zembla heeft een goede docu over het kippenexperiment! Op Netflix heb je Buy now, Hack your health en ook seaspiracy en cowspiracy. Die laatste twee vind ik wel behoorlijk radicaal gebracht en moet je denk ik met een korreltje zout nemen, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Ook keuringsdienst van waarde slaat altijd wel de spijker op z’n kop :D

Edit; op Netflix staat ook een docu over blue zones. Niet specifiek milieugebonden, maar slaat ook zeker op een duurzame leefstijl.