Particulier paardenhouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:54

Ik heb paardrijden altijd als luxe gezien, ik moest al redelijk jong van mijn ouders van mijn eigen zakgeld bijdragen aan mijn leskaart op de manege.
Kon dan wel weer op de manege aan het werk in ruil voor gratis ritjes op mijn favoriete pony.
Op die manier werd het voor mij leuk en mogelijk om vaker dan 1x per week mijn manegeles te rijden.
Op de manege aan een verzorgpaard gekomen, wat nog wat meer mogelijkheden gaf.
Maar paarden bij huis ging echt niet gebeuren, in ons hoekhuis met klein tuintje midden in het dorp :n

En mijn ouders gingen echt geen stalgeld op de manege betalen, dus dat eigen paard kwam echt pas toen ik op eigen benen stond.

En dan heb ik mijn eerste pony gekregen, de haflinger van de manege waar ik altijd op reed, mocht met pensioen en heb ik een goede oude dag kunnen geven, nog 11 jaar veel plezier van gehad. En geluk gehad met de pensionstalling die ik (inmiddels aan de andere kant van het land wonende) op slechts 3,5 km afstand van mijn huis (een huis met klein tuintje midden in het dorp, wederom) gevonden heb, met een kilometer ben ik in de bossen van de Veluwezoom, hij loopt 24/7 buiten en er mag onbeperkt ruwvoer gevoerd worden, zolang je het hooi maar niet verspilt.

Nog steeds zie ik het als een voorrecht dat ik mijn eigen paard heb, inmiddels ben ik 15 jaar paardeneigenaar, waarvan een overlappend deel van ruim 4 jaar dat ik er 2 had (de opvolger van mijn senior op tijd gekocht, zodat de senior nog als leermeester kon dienen en uiteindelijk ging de senior nog wel wat langer mee dan op moment van 2e aanschaffen gedacht/verwacht).

Ik vind het niks vanzelfsprekends dat ik een paard kan houden.

Mochten de omstandigheden hier om wat voor reden financieel achteruit gaan, dan zou ik in eerste instantie mijn uiterste best doen om geld voor het paard opzij te houden, maar daar zit wel een grens aan.

Uiteindelijk is dat paard gewoon wel een luxe dat ik die kan houden. Ik voel me enorm rijk dat ik hem heb.
Het hebben van een eigen paard of ander (huis)dieris geen recht, wel een voorrecht, imo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:09

Maar als iemand 2 kinderen heeft is het geen luxe.
Als men met die kinderen elk jaar op vakantie gaat is dat ook normaal. Want het valt onder armoede als het niet gaat.

Maar als je dan geen koters hebt, nooit op vakantie gaat.
Geen dikke garderobe enz enz.
Is een paard nog steeds heel luxe. Volgens de mensen dan die zelf kinderen hebben en luxer leven.

Terwijl ik me toch vaak afvraag, hier in de regio dan, wat het meeste geld kost.

Soms is het ook gewoon doen waar je blij van word.

En nee weet dat niet iedereen dat kan.
Maar vaak die het hardste roepen wel.

Hier ook geen lessen van mijn moeder.
Maar in ruil voor tuig poetsen, vegen en later ook mesten mocht ik rijden en kreeg ik ook les.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:15

superpony schreef:
Gini schreef:

Ik zou het een morele achteruitgang vinden wanneer we alle paarden met chronische aandoeningen standaard een spuitje gaan geven.

Zo zwart-wit is het niet en schrijf ik het ook niet.

En wat iemand vindt maakt ook niet echt uit. Als we in de situatie komen dat er echt veel paarden op de markt komen, komen er ook echt problemen.

Ik zeg dat er nu veel paarden die wel degelijk lijden lang in leven worden gehouden met allerlei foefjes en middeltjes. Voor dat geld en op die plek kan een gezond paard staan die meer toekomstperspectief heeft en een goed huisje zoekt. Die huisjes zijn straks nodig.

Het is eerder morele achteruitgang om dieren te lang laten lijden voor ons plezier.

Die nuance las ik niet terug in je eerste bericht waar ik op reageerde, maar fijn dat je die nu wel aanbrengt want voor dit bericht kan ik meer begrip opbrengen. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 07:46

DuoPenotti schreef:
.

Hier ook geen lessen van mijn moeder.
Maar in ruil voor tuig poetsen, vegen en later ook mesten mocht ik rijden en kreeg ik ook les.

Die mentaliteit lijkt oprecht ver te zoeken terwijl ik denk dat op die manier je best nog aan paardrijden kan komen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:00

Hier op de manege nog een heel aantal meiden die dat doen. Zouden er nog meer willen, maar niet genoeg te doen om ze het allemaal aan te bieden. Een paar die klussen voor les, anderen die klussen voor lease dagen. Ze zouden een wachtlijst kunnen maken voor meiden die het willen.

En ja, het zijn op dit moment meiden die dat allemaal al langere tijd doen en niet afhaken na een paar keer of met regen. (Maar die zullen er vast wel zijn ook haha)

Popstra

Re: Particulier paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:37

Ik houd ook particulier paarden. Heb een eigen accomedatie met 16 stallen, zandpaddocks, weilanden en een binnen rijbaan.
Ik fokte ook eens wat, bedrijf internationaal de sport en heb ook wat pensioeners staan.

Ik word niet vrolijk als ze alle 12 naar de tandarts gaan...alle 12 naar de hoefsmid...enten..enz. het is best heel duur geworden.
We kunnen het betalen en ik besef mij altijd maar al te goed ik hier zelf voor kies.
Ja het hebben van paarden is een luxe. Enkel de mogelijkheid alleen al dat je een paard kunt kopen is al luxe.
Nogmaals ik kies zelf voor deze ,way of life,
Ik klaag dus maar niet want weet dat er velen zijn die hier enkel maar van kunnen dromen of zelfs dat niet kunnen omdat hun zorgen op een heel ander vlak liggen. Namelijk of ze hun huur en eten kunnen betalen..hun gezin fatsoenlijk kunnen onderhouden.

Zorgen voor de toekomst maak ik me niet, ben 53 en niet van plan tot mn oude dag paarden te verzorgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:42

@ Popstra, ik heb er maar 4 maar schrik me inderdaad rot bij het stukje preventieve zorg. Halfjaarlijks enten en gebitten, wormenkuur, mestonderzoek. Het hakt er aardig in. Enige wat ik niet heb zijn kosten voor de hoefsmid want de voetjes doe ik zelf. De kosten van een poedertje en olietje kunnen ook zo leuk oplopen. Dat had ik past in de gaten toen ik de kosten maandelijks ging bijhouden op bokt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:17

Tja, ik heb 27 jaar lang 1 hetzelfde paard gehad.
Goedkoop gekocht ( want het "was toch niks") en destijds in een situatie dat ik samenwoonde en de vaste lasten gedeeld werden, ex-vriend had een goede baan dus het kon best uit.
Paard stond in pension. Er waren geen paddocks, weiland etc dus gewoon op stal tot je kwam.
( nu weet iedereen beter maar die stallen bestaan nog steeds)

Relatie ging over en ik moest alleen verder. Eerst bij mijn ouders, dat ging qua kosten ook nog wel.
Toen een eigen flatje gehuurd, en dan ga je schrikken met 1 inkomen
Maar wel een andere pensionstal gezocht die goedkoper en dichterbij was.
Paard kon in een paddock en op de wei.
Maar géen spaarrekening of reserves ( gelukkig konden al de "extra kosten" van vakantiegeld, bonus en giften van mijn ouders)

Wederom een relatie, met een welgesteld iemand, boerderij, paard aan huis m een paard erbij, ezel erbij...kon niet op.
Helaas ging dat ook over

Dus weer een flat gekocht met 1 inkomen, paard en ezel verkocht en met mijn 1e paard weer op pension. Gelukkig een stal met paddocks en weidegang maar weer geen spaargeld over....
Eindjes aan elkaar knopen, helemaal toen hij ziek werd.
Maar deze stal heb ik 10 jaar een vaste prijs betaald ( nieuwe klanten betaalden de nieuwe prijs, oude klanten bleven oude prijs betalen).
Paard is 34 geworden en ruim 2 jaar geleden overleden.

En nu? Bijna hetzelfde salaris, maar wél een spaarrekening nu.
Wil ik nu een paard op dezelfde pensionstal ben ik het dubbele kwijt.
Ik wil hem nog meer buiten dus dubbel paddockgeld.... en eerlijk: ik kan het niet meer betalen!

ik denk dus dat met name voor mensen alleen, met een huis, en een normaal salaris een paard niet meer te betalen is.
Daarbij kan ik een paard hier in de regio niet bieden wat ik zou willen.... dus voor mij is het niet meer te doen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:13

Toen ik klein was, was een eigen paard een onbetaalbare droom. Dat zal het voor velen ook altijd blijven. Het is een extreme luxe. Ik ben dankbaar dat het later in mijn leven (midden 30 pas) financieel haalbaar is gebleken. Maar desondanks is het echt schreeuwend duur. Vooral de dierenarts en de pech/onvoorspelbaarheid die daarbij komt kijken is lastig. Ik had een buffer, maar na 2 pechjaren met meer dan 10k aan dierenartskosten in totaal, vind ik het echt slikken en pittig. Bij een hoog tempo aan zorgkosten is er niet meer tegenop te sparen. Die klappen moet je wel kunnen opvangen als het tegenvalt. Dat realiseert men zich soms ook onvoldoende. 3-5k aan buffer is niks meer als je paard echt een keer wat heeft. Pas als je minstens 800-1000 euro per maand kunt ‘missen’ moet je aan een eigen paard gaan denken. En met missen bedoel ik los nog van je spaargeld. Dat moet je daarnaast nog opzij kunnen zetten. En de harde realiteit is dat dit voor velen niet meer haalbaar is.
Ik voorzie alleen nog maar hogere kosten en maak me oprecht zorgen of zelfs mensen met boven modaal het zich straks nog kunnen permitteren. Ik ben blij dat ik al een volwassen paard had gekocht. Hij is 17. Hoop nog minstens 10-15 mooie jaren met hem te hebben, maar zou anders zijn bij een veulen waar je wellicht nog 30 jaar samen te gaan hebt (als het je is gegund).
Ik twijfel ook of er ooit een 2e komt. Dus geniet extra van deze :)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:31

Mijn 2 paardjes staan gelukkig aan huis.
Maar dat alles duurder is geworden merk ik echt in de buidel.
Mijn merrie moet duur speciaal voer.
45 euro een zak.
Ze vreet er 2 op in de maand.
Had ze eerst op gehakseld stro,das nu weer duurder als vlas.
Dan ga ik toch echt weer over op vlas.
4 pakken in de week a 6,50 t stuk.
Voor mijn jonkie heb ik dan naar een voordeliger alternatief gekeken.
Een bassis brokje van pavo prima voor hem hij kan en mag het hebben, samen met een lucerne brokje.
Ook 2 zakken in de maand a 16 euro.
Mijn hooi haal ik bij mijn boertje waar ik al jaren kom.
4,5 een baal.
Gaat meer dan 1 baal per dag doorheen.
Dan heb ik het nog niet over zijn kliniek bezoekje en operatie.
Gelukkig hebben ze goede hoefjes en lopen ze op blote voetjes.
Maar op beslag ga je ook aardig leeg.
Zak penen,een snoepie voor de beloning,liksteentjes,wormen kuurtjes.
Ik snap wel dat er stallen omvallen hoor.
Of dat ze stoppen omdat onderaan de streep bijna niks over blijft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:28

germie schreef:
Josien_ schreef:
Alles wordt duurder en een paard hebben zal steeds moeilijker worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ook veel stallen verdwijnen en daarnaast waar blijven alle paarden waarvan mensen ze niet meer kunnen betalen?
Mijn persoonlijke zorg is dan ook dat ik op een gegeven moment zelf mijn paarden financieel niet meer kan bieden wat ze nodig hebben.

Dat laatste denk ik ook wel eens aan. Wat als ik mijn paard moet verhuizen omdat de mensen waar mn paard nu staat stoppen?
Dan moet ik flink meer gaan betalen, maar lukt dat wel?
En wie wil er een gezonde 21.5 jarige? Dan wordt dat dus inslapen.
Ik wil mn paard niet wegdoen, en hoop dat het nooit zo ver komt. Maarsoms maak ik me wel zorgen.
En dan komen vast ook de veroordelingen naar boven dat je een oudje afdankt. Maar dat is dan echt niet zo, het is dan gewoon financieel onhoudbaar geworden.
En wie kan er zeggen al 20 jaar hetzelfde paard te hebben?

Ik, al 29 jaar zelfs

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:35

Genoeg mensen idd al jaren dezelfde. Mijn sjimpie heb ik 23 jaar gehad. zelf als 3 jarige zadelmak gemaakt.

Mijn ruintje heb ik als jaarling gekocht in 2008.

En mijn merrie als veulen in 2015.

En ja ik hoop ze beide tot de dood te mogen hebben en hoop dat dat lang duurt.

Maar betreft financiën. Ik zal er veel aan doen ze te houden.
Maar als het echt niet gaat houd het op.
Zo simpel is het uiteindelijk toch.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:54

Ik denk soms wel eens.... Ben 52 heb er 1 van 5,5 en 1 van 2,5.
Stel ze gaan minimaal nog 20 jaar mee.
Ben ik 72.
Dat benauwd me wel eens soms.
Maar zo lang het financieel en lichamelijk gaat wil ik ze zo lang mogenlijk houden.
Het houd je vit en gezond.
Gewoon schop onder je hol en hup naar buiten naar de beestjes.
De winters worden wel steeds zwaarder.
Koud, vies, nat, alles is smerig klam en goor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:01

Ja dat denk ik ook vaak.
Ben bijna 51.

Maar niets hier aan huis moet ik ook niet aan denken.
Heb wel besloten dat als 1 van de 2 er niet meer is ik een oudere erbij wil.
Niet een paard waar fanatiek mee aan de gang moet of ook weer 20 jaar zou kunnen leven.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:04

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb er vijf staan, ik heb sponsors gezocht en ben gaan influencen voor verschillende merken, dat scheelt echt een enorme klap geld. Verder eet ik zelf nog goedkoper, ben ik enorm gaan bezuinigen op alles buiten de paarden (energie, water, internet, etc), ik heb abonnementen eruit gegooid, en ben brutaler en creatiever geworden als het gaat om mijn uitgaven.

Het is best pittig, maar als ik op stal kom, en ik zie die rij van 5 staan, dan kan ik echt niet rijker zijn.

Verder kies ik ervoor om de paarden omstebeurt naar de tandarts te doen, ipv allemaal tegelijk, zelfde met enten etc. Dat verdeelt de kosten een beetje.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:19

ElCamino schreef:
Tja, ik heb 27 jaar lang 1 hetzelfde paard gehad.
Goedkoop gekocht ( want het "was toch niks") en destijds in een situatie dat ik samenwoonde en de vaste lasten gedeeld werden, ex-vriend had een goede baan dus het kon best uit.
Paard stond in pension. Er waren geen paddocks, weiland etc dus gewoon op stal tot je kwam.
( nu weet iedereen beter maar die stallen bestaan nog steeds)

Relatie ging over en ik moest alleen verder. Eerst bij mijn ouders, dat ging qua kosten ook nog wel.
Toen een eigen flatje gehuurd, en dan ga je schrikken met 1 inkomen
Maar wel een andere pensionstal gezocht die goedkoper en dichterbij was.
Paard kon in een paddock en op de wei.
Maar géen spaarrekening of reserves ( gelukkig konden al de "extra kosten" van vakantiegeld, bonus en giften van mijn ouders)

Wederom een relatie, met een welgesteld iemand, boerderij, paard aan huis m een paard erbij, ezel erbij...kon niet op.
Helaas ging dat ook over

Dus weer een flat gekocht met 1 inkomen, paard en ezel verkocht en met mijn 1e paard weer op pension. Gelukkig een stal met paddocks en weidegang maar weer geen spaargeld over....
Eindjes aan elkaar knopen, helemaal toen hij ziek werd.
Maar deze stal heb ik 10 jaar een vaste prijs betaald ( nieuwe klanten betaalden de nieuwe prijs, oude klanten bleven oude prijs betalen).
Paard is 34 geworden en ruim 2 jaar geleden overleden.

En nu? Bijna hetzelfde salaris, maar wél een spaarrekening nu.
Wil ik nu een paard op dezelfde pensionstal ben ik het dubbele kwijt.
Ik wil hem nog meer buiten dus dubbel paddockgeld.... en eerlijk: ik kan het niet meer betalen!

ik denk dus dat met name voor mensen alleen, met een huis, en een normaal salaris een paard niet meer te betalen is.
Daarbij kan ik een paard hier in de regio niet bieden wat ik zou willen.... dus voor mij is het niet meer te doen.

Herkenbaar. Die veranderende situaties maken het juist zo lastig. Je gaat uit van je huidige situatie als je uitrekent of je een paard kunt betalen en niet van relaties die over gaan. Tuurlijk kan altijd gebeuren, maar als je overal op moet anticiperen in het leven kan je niets meer.

Ik woonde met partner in een goedkoop huurhuis. Behoorlijk wat spaargeld, eigen kleine pensionstal etc. Niets te klagen maar pension werd teveel werk dus uiteindelijk toch m’n paarden bij iemand anders op pension gezet. Stuk duurder uiteraard, maar was goed te betalen.

Relatie ging uit, ik moest in mn eentje een huis gaan kopen. Weg spaargeld en hoi maximale hypotheek. Alle vaste lasten in je eentje dragen is pittig. En mijn hypotheek is 2x zo hoog als wat we eerder samen aan huur betaalden.
Maar goed, paarden stonden nog steeds relatief voordelig, dus het ging.

Pensionstal werd steeds slechter, m’n paarden stonden er niet meer veilig.
Nu het besluit genomen om te verhuizen naar een andere stal, maar amper wat te vinden natuurlijk. Nu ga ik naar een stal waar ze en naar mijn zin teveel binnen staan en ik ook nog eens 2x zoveel ga betalen.
Ik ga er maar vanuit dat het goed komt en dat ik het kan betalen. Maar het wordt wel eindjes aan elkaar knopen en heel veel andere dingen laten.
Maar goed, ik weet het anders ook niet…..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:24

Ook ik heb mijn paarden al lang. De oudste twee nu al 16 en 15 jaar. Mijn oudste paard die 30 jaar is geworden was 21 jaar van mij. Eenmaal een dier op het erf is in principe voor de rest van zijn of haar leven hier.

Ik denk/hoop wel het altijd te kunnen betalen. Ik maak me wel eens zorgen over of ik het fysiek altijd wel aan zou kunnen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:47

Mwah onze hypotheek tov de hypotheek toen we nog midden in een dorp woonde is toch echt verdubbeld. Om over de energie prijzen nog maar te zwijgen. Daarvan alleen al zou ik 1 paard in superdeluxe pension kunnen zetten. Nu past dat mij niet maar toch.

En ik zou ook zonder dieren vrijstaand willen blijven wonen, dat bevalt me gewoon heel goed, heerlijk al die rust.

Dus is het echt goedkoper aan huis? Nee, alles bij elkaar op geteld denk ik dat niet perse.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:07

Marigo schreef:
Toen ik klein was, was een eigen paard een onbetaalbare droom. Dat zal het voor velen ook altijd blijven. Het is een extreme luxe. Ik ben dankbaar dat het later in mijn leven (midden 30 pas) financieel haalbaar is gebleken. Maar desondanks is het echt schreeuwend duur. Vooral de dierenarts en de pech/onvoorspelbaarheid die daarbij komt kijken is lastig. Ik had een buffer, maar na 2 pechjaren met meer dan 10k aan dierenartskosten in totaal, vind ik het echt slikken en pittig. Bij een hoog tempo aan zorgkosten is er niet meer tegenop te sparen. Die klappen moet je wel kunnen opvangen als het tegenvalt. Dat realiseert men zich soms ook onvoldoende. 3-5k aan buffer is niks meer als je paard echt een keer wat heeft. Pas als je minstens 800-1000 euro per maand kunt ‘missen’ moet je aan een eigen paard gaan denken. En met missen bedoel ik los nog van je spaargeld. Dat moet je daarnaast nog opzij kunnen zetten. En de harde realiteit is dat dit voor velen niet meer haalbaar is.
Ik voorzie alleen nog maar hogere kosten en maak me oprecht zorgen of zelfs mensen met boven modaal het zich straks nog kunnen permitteren. Ik ben blij dat ik al een volwassen paard had gekocht. Hij is 17. Hoop nog minstens 10-15 mooie jaren met hem te hebben, maar zou anders zijn bij een veulen waar je wellicht nog 30 jaar samen te gaan hebt (als het je is gegund).
Ik twijfel ook of er ooit een 2e komt. Dus geniet extra van deze :)

Buiten het feit dat je gelijk hebt dat alles een stuk duurder is geworden denk ik ook dat wij als mens veel meer zijn gaan 'eisen'.
En ook op medische vlak soms veel verder gaan dan vroeger, misschien soms wel iets te ver.
Tot op een zeker vlak kan je paarden houden zo duur maken als je wil natuurlijk.
Want al die dure dekjes, dekens, maatwerk laarzen , supplementen, lessen enz enz zijn ook vaak overbodige luxe maar kosten wel een godsvermogen.

Zo ga ik tegenwoordig met de paarden naar de kliniek voor te enten, dat scheelt mij een consultkosten en is met 5 min. gepiept als ze op de trailer staan.

Mijn paard had hele slechte voeten en hij hij bijna wekelijks zijn ijzers eraf trapte.
Iedereen verklaarde mij voor gek dat ik ze eraf liet.
Ja hij heeft in begin heel beroerd gelopen en we hebben wedstrijden af moeten zeggen.
Maar nu 1,5 jaar later heb ik een paard op blote voeten.
Clu van het verhaal ? het scheelt me mega veel kosten per maand, en heb inmiddels weer een gelukkig paard lopen.

Zomer 2023 stond mijn menpony ineens in het land met de strekpees van haar achterbeen doormidden.
Keuze, opereren of inslapen.
Omdat ik de financiële middelen had en er ook voor over had heb ik haar laten opereren maar als ik dat niet gehad had dan had inslapen een eerlijke keuze geweest. Had dat erg geweest ? nee ik denk het niet want zij had het niet geweten.

En nee deze voorbeelden zullen niet in alle situaties kunnen, maar als ik zo wel eens om mij heen kijk denk ik soms wel dat het wat simpeler kan allemaal.

marleen_usar schreef:
Ik liet de mest op halen koste zo'n 1000 euro per jaar, nu composteer ik de mest en wordt het gratis opgehaald.

Hier idem, eerst kunstmest en nu laat ik mest rijden en gebruik eigen mest weer voor de moestuin.

Audesta schreef:
Mwah onze hypotheek tov de hypotheek toen we nog midden in een dorp woonde is toch echt verdubbeld. Om over de energie prijzen nog maar te zwijgen. Daarvan alleen al zou ik 1 paard in superdeluxe pension kunnen zetten. Nu past dat mij niet maar toch.

En ik zou ook zonder dieren vrijstaand willen blijven wonen, dat bevalt me gewoon heel goed, heerlijk al die rust.

Dus is het echt goedkoper aan huis? Nee, alles bij elkaar op geteld denk ik dat niet perse.

ik denk inderdaad niet dat paard aan huis per definitie goedkoper is maar het je wel een hoop vrijheid geeft. Het word pas goedkoper als je er meerdere hebt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:13

Oh ik ben beide standpunten echt roerend met je eens. Ik rijd hier tussen de profs met mijn paarden uit een eh iets andere prijsklasse. Mijn grens qua medisch handelen ligt ook heel anders denk ik, ook verschillend nog per paard (en pony). Daarnaast weiger ik echt een zadel van 3000 euro te kopen als een goedkoper merk ook fijn past en mij goed zit. Ik ben dan ook vaak de vreemde eend in de bijt op wedstrijd maar dat vind ik ook wel weer wat hebben.

Wij moeten hard werken voor ons (nog deels te verbouwen huis en dito tuin, onderhoud aan de track en noem maar op) en ik weiger echt alle geld in de paarden te pompen. Mijn hobby is me veel waard maar niet meer ten koste van alles.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:42

Maar de setjes enz heb ik altijd al overgeslagen.
En dekjes ook de meeste nog 2e hands ook en anders altijd in de aanbieding.
Ga geen 90 euro voor een dekje neertellen.... toe....
Maatlaarzen ook niet en ook geen hele dure merken.
Kijk als je nu voet/kuitmaat hebt dat niet regulier past moet je wel.
Maar denk dat er voor de meeste wel passends te vinden is.
Kijk iemand die dat leuk vind en kan betalen moet lekker doen natuurlijk.
Maar ik heb daar nooit trek in gehad, ook niet toen prijzen nog anders waren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:48

8nnemiek schreef:
Niet anders dan vroeger; een paard koop je alleen als je er de financiële middelen voor hebt.
Ik zou zelf minimaal zo’n €5000 spaargeld willen hebben voordat ik aan een nieuw paard zou beginnen.

Dat vind ik wel een interessante! Eén van mijn paarden heeft mij in 2024 aan extra voeding, supplementen en DA kosten(niks onoverkomelijks) al fors meer gekost dan die 5k. En dat is dan naast de reguliere kosten qua stalling, hoefsmid en een keer een nieuwe deken.
Ik denk dat je met een buffer van 5000 euro tegenwoordig nergens meer komt, zeker niet gezien de maandelijkse kosten voor de gemiddelde paardenbezitter ook al tussen de 500 en 1000 euro liggen(uitgaande van geen paard aan huis).

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:52

DuoPenotti schreef:
Maar de setjes enz heb ik altijd al overgeslagen.
En dekjes ook de meeste nog 2e hands ook en anders altijd in de aanbieding.
Ga geen 90 euro voor een dekje neertellen.... toe....
Maatlaarzen ook niet en ook geen hele dure merken.
Kijk als je nu voet/kuitmaat hebt dat niet regulier past moet je wel.
Maar denk dat er voor de meeste wel passends te vinden is.
Kijk iemand die dat leuk vind en kan betalen moet lekker doen natuurlijk.
Maar ik heb daar nooit trek in gehad, ook niet toen prijzen nog anders waren.

Ik zeg ook niet dat jij dat doet, maar zo zijn er wel veel tegenwoordig.
Ik ben ook gezegend met een paar moeilijke dikke kuiten, en nee kan geen rijlaars vinden met een glimmetje of dergelijke.
Maar een simpele leren rijlaars heb ik na lang zoeken wel kunnen vinden.
Maatwerk en luxe dingen is prima als je het kan en wil betalen, helemaal prima toch.
Maar dat zijn wel dingen die het paardrijden en houden extra duur kunnen maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:56

Dat weet ik dat jij dat niet zegt :)

Maar vind het ook niet zo vanzelfsprekend dat zoveel dat doen.
Ja genoeg. Maar ken er ook heeeel veel die daar niet meer op kunnen besparen omdat ze dat nooit nodig vonden.

En die er wel op kunnen besparen. Zouden ze paardrijden dag nog leuk vinden? Die modeshow is een onderdeel van hun passie

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:03

@duo penotti, dat valt mij idd ook vaak op. Het mode stukje is inmiddels onlosmakelijk verbonden met de ruitersport, althans wel in het Engelse rijden. Ik heb het idee dat western of bijvoorbeeld ijslander ruiters of menners er weer wat minder belang aan hechten.
Hier heb ik a) geen tijd en b) geen zin in, laat staan dat ik er óók nog veel geld voor moet betalen.
Het moet functioneel, comfortabel, betaalbaar zijn en in die volgorde, leuke kleurtjes zijn bonus :D
Ik was vorige week bij divoza voor wat hooinetten en heb met open mond staan kijken naar een cap van 1500 euro die volgens de winkelmevrouw goed verkocht werd.
Ik bedoel....hoe dan!