Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

_chou

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:45

Iets wat illegaal is kan je niet verbieden :=

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:47

_chou schreef:

Als je er meer op handhaaft en hogere straffen, ook bijv hoge geldboetes voor eerder afsteken en bij vandalisme kan je het minder erg laten worden.
Wel een hele klus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:55

_chou schreef:

Illegaal is een ander woord voor verboden.
Je zal verbod niet kunnen handhaven bedoelen en dat is inderdaad lastig. Maakt nog niet dat je het maar legaal moet maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:59

_chou schreef:

Maar dat is wel deel van de discussie.

Door het illegale willen mensen nu alle vuurwerk verbieden. Of iig particulier afsteken.

Het probleem zit deels in het vuurwerk, want dat knalt, is spannend, eng etc. Maar het illegale deel zit ook in opvoeding, verkrijgbaarheid etc. Daar wordt te weinig aan gedaan of kan te weinig aan gedaan worden.

Ik weet dat in Almere jaren terug, mensen werden vastgezet met O&N als ze voor die tijd werden gepakt met vuurwerk. Dat is toch echt wel een maatregel die veel impact heeft, meer dan een boete denk ik.

Maar zoals nu zijn er over heel Nederland echte probleem wijken/gebieden waar echt extreem veel en hard vuurwerk wordt afgestoken, ook buiten O&N. Daar wordt gewoon echt te weinig gedaan en kan men te weinig.
Je hoeft daarvoor niet op een algeheel verbod te wachten, want wat nu wordt afgestoken en zo hard is, mag al niet en gebeurt toch.

Ik snap de weerstand tegen het normale vuurwerk echt. Maar als er buiten normaal siervuurwerk bij O&N om 00:00 geen belachelijk harde knallen worden afgestoken en men ook niet expres schade toebrengt, zal de weerstand een stuk minder zijn.
Het is een opstapeling geworden van lang, teveel, te hard.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:16

Schaf maar af.
Zijn de oogartsen ook blij, of de chirurgen die elk jaar weer schade aan ogen of ledematen mogen zien op te lappen. En dan maar zeuren over de ouderen dat elk jaar de zorgkosten stijgen.
Heb ik het nog niet over de luchtvervuiling.

Voor al het geld wat er nu naar overlast moet, kun je in de toekomst mooie shows doen, centraal.
Vuurwerk lijkt de laatste 2 a3 jaar meer en meer als wapen ingezet te worden.

Vuurwerk was vroeger ooit wellicht leuk, maar dat is het allang niet meer, en zeker niet meer van deze tijd!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:22

Urbanus schreef:
Onze gemeente heeft een referendum gehad en 66% was voor een vuurwerkverbod dus nu hebben we een verbod. Ben er blij mee, ik hoop dat ze handhaven.

De knallen zijn dit jaar al minimaal ten opzichte van vorige jaren.

Als onze gemeente dat nu ook eens ging doen ipv elk jaar maar weer roepen net na oud en nieuw als het schadebedrag bekend is gemaakt en de cijfers van de overlast dat ze het per het jaar erop willen verbieden. Maar nee het schuift elke keer maar weer op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:25

Handhaven kan wel.
Nee niet elke gooier. Je kan ook niet elke rood of hardrijder pakken.
Als je zo gaat redeneren kunnen we alle boetes wel gaan afschaffen.

Maar die je pakt die moet je zo genadeloos hard pakken dat zelfs mensen die geen hersenen lijken te hebben gaan snappen dat als, ja als, je gepakt word je gewoon echt de sjaak bent. En ja ook de ouders als ze hun kroost de straat op gooien met bommen.

Ik durf te wedden dat als die boetes echt zo enorm op gaan lopen dat ouders ineens kunnen opvoeden en volwassenen ineens toch gaan denken is dit het wel waard?
Want elke dag lees je wel mensen die zijn opgepakt... maar die lachen nu alleen maar hard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:28

Vorig jaar reed door onze wijk regelmatig een politieauto rond. Dat heeft al flink geholpen. Alleen al aanwezig/zichtbaar zijn.

Ik snap wel dat dat niet overal haalbaar is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:08

_San87_ schreef:
Vorig jaar reed door onze wijk regelmatig een politieauto rond. Dat heeft al flink geholpen. Alleen al aanwezig/zichtbaar zijn.

Ik woon praktisch naast een politiebureau, 1x raden hoe vaak ik ze daadwerkelijk in de wijk(en) zie.... :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:16

Goof schreef:
_San87_ schreef:

Ik woon praktisch naast een politiebureau, 1x raden hoe vaak ik ze daadwerkelijk in de wijk(en) zie.... :+

Ik gok nooit :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:24

Ik ben ook voor afschaffen, maar ik denk dat je mensen een alternatief moet bieden.

Misschien kunnen knappe koppen wat meer laser 'siervuurwerk' maken ofzo.. wat geen lawaai maakt maar wel een mooi effect kan hebben in de lucht. En dan normaal vuurwerk afschaffen.. wat vervuilend is, gevaarlijk en voor zoveel overlast zorgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:42

Volgens mij gaat het de meeste mensen, of toch iig de jeugd, om de knallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:48

Precies, dat mooie sier is voor diegene die zich wel kunnen gedragen.
Die etters met bommen zitten niet te wachten op laser siervuurwerk.

Ondanks dat het van mij niet hoeft, maar als ik mensen plezier doe aan gemeenschapsbelasting te betalen aan een centraal siervuurwerk al dan niet met laser op het dorpsplein doe ik dat graag.

Maar voor die bommengooiers is het niet nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:54

Hier hebben we dit jaar voor het eerst een vuurwerkshow georganiseerd door de gemeente. Ik ben benieuwd. Moet wel zeggen dat het rustiger is als afgelopen jaren.

Maar wat mij betreft zoals Babootje al zei: Zware vuurwerk onder de wapenwet laten vallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:57

Benzz schreef:
Hier hebben we dit jaar voor het eerst een vuurwerkshow georganiseerd door de gemeente. Ik ben benieuwd. Moet wel zeggen dat het rustiger is als afgelopen jaren.

Maar wat mij betreft zoals Babootje al zei: Zware vuurwerk onder de wapenwet laten vallen.

Ik hoorde vandaag op het nieuws dat ze dat wel graag willen, cobra's enz..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:59

Ja ik vrees dat jullie daar wel gelijk in hebben. Ik weet niet wat voor een alternatief daarvoor bedacht kan worden..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:15

Geen alternatief?
Dat hebben ze toch zelf in de hand gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:51

Ja mee eens, maar is dat te handhaven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:49

Goof schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb voor ja gestemd :j
Van mij mogen ze alles verbieden, dat kan er tenminste gehandhaafd worden.
En laten ze vooral die onzinnige grenscontroles inzetten om illegaal vuurwerk te zoeken, met zware boetes erop.

Hoe dan?
Djaylano steekt in de Dorpsstraat een halve bom af en blaast een prullenbak op, springt op zijn fatbike en eer dat er politie is gebeld en gearriveerd is Djaylano al in een ander dorp om een bushokje kapot te knallen.
Handhaven lijkt me lastig, zo niet onmogelijk. Je bent er namelijk nooit bij.

Ik denk dat handhaven, in de dagen voor nieuwjaar, in ieder geval wel makkelijker wordt. Nu moeten ze maar gokken of iemand legaal of illegaal vuurwerk bij zich heeft. Als alles verboden is dan wordt het simpel; vuurwerk = boete.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:19

Geen vuurwerk verbod, puur omdat mijn jongens zo glunderen ervan en er echt enorm naar genieten en naar uitkijken. Knalvuurwerk verbod was een goede zet. Dat is gewoon niet feestelijk

De bepaalde groep sociale huurders hebben toch wel jaarlijks hun 'kampvuur' op t asfalt. Gemeente haalt bewust gratis in december grofvuil gratis op en dan nog presteren Dj'eliano en consorten het om matrassen op te fikken waar pa en ma bij staan.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:23

Afschaffen ja. Ook siervuurwerk interesseert me niks. Al dat geknal.. ik vind het vreselijk voor de dieren. Herrie, gevaar en hoop troep. Ik zie geen voordelen?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:23

Ik vind vuurwerk mooi om naar te kijken en om foto’s van te maken. Maar wel ver weg van waar ik sta en vooral niet in mijn buurt. Ik heb ooit een grondtol gehad die ontplofte tussen mijn benen. Ik heb heel verl geluk gehad dat het in Oostenrijk gebeurde en echt heel koud was. Ik had thermolegging en spijkerbroek aan onder een skibroek. Die skibroek was compleet gesmolten. Mijn spijkerbroek verschroeid. Sindsdien heb ik het echt niet meer op vuurwerk.

Buiten dat worden die van die achterlijke bommen afgestoken (van oktober tot februari ergens) waar de ramen van trillen (zelfs met rolluiken dicht). Mijn katten vonden vuurwerk nooit heel erg maar zijn wr nu doodsbang voor. Wij blijven ook altijd thuis voor de dieren. Vinden sommige vrienden niet zo leuk maar ze mogen hier komen als ze willen. Ik ga mijn dieren niet alleen laten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:50

In een tijd van bewuster met onze omgeving omgaan vind ik vuurwerk voor consumenten niet meer passen. De troep, de herrie, de angst die het bij mens en dier veroorzaakt als het overal wordt afgestoken… niks leuks aan. Om nog te zwijgen over het aantal gewonden jaarlijks.
Laat gemeenten maar een centrale show geven en dan klaar.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 03:24

Ik had vanavond laat ook nog weer een leuke :+
Ik stond te tanken toen er op nog geen 10m van het tankstation een hele dikke pot de lucht in ging. Een paar minuten "sier"vuurwerk (knalde desondanks nog steeds superhard), en ik ondertussen maar hopen dat er niks fout zou gaan en het niet onder het dak van het tankstation/tussen de pompen terecht zou komen. Knalde ook wel een paar dingen op de grond kapot namelijk, dus dacht daarom eerst nog dat het pijlen oid waren. Daarna natuurlijk snel wegrijden met de "automeeting" die daar gaande was, maar hoe bedenk je zoiets -:)
En misschien ben ik dan een zeikerd en een mietje, maar ik voelde me verre van veilig op dat moment :o Beetje common sense bedenkt toch wel dat je zoiets niet naast een tankstation moet doen, laat staan als er mensen/vreemden staan te tanken :=

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 06:09

Afschaffen zeker! Niet alleen voor al het afval dat wordt achtergelaten nadien, dieren die van het geluid sterven, mensen die zwaargewond geraken, enz.

Ik herinner me dat er ergens verboden was om te verkopen, maar je mag het wel afsteken. :')