Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:03

Wie denkt dat hier iets goeds uit komt snapt echt helemaal niets van de stammen en culturele aspecten in Noord Afrika.

Vrouwen en minderheden zullen het meest voor gestraft worden voor de eeuwige westerse bemoeienissen die nu weer Al Quida wapens geven en hopen dat ze 'gematigd' zijn. Als het niet zo erg was geweest zou je er om gegierd hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:08

Imre schreef:
anjali schreef:
[quote="Elect
Degenen die nu overwonnen hebben zijn jihadisten die de Islamitische Staat willen oprichten. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft- met democratische verkiezingen zal het allemaal niet veel te maken hebben.

Mwah, ik snap wel dat mensen hier de voorkeur aan geven over een dicator die oa zijn volk ombracht met chemische wapens.

Wat moet het heeerlijk zijn om vanuit je veilige omgeving zoiets te zeggen.
Ik krijg hier enorm de kriebels van.

Ik wordt meteen van dit forum verbannen als ik je wat filmpjes laat zien hoe leuk het leven is in een islamitische staat. Hoe enorm gezellig Afghanistan is.

Die mensen worden gewoon weer door het westen in de zeik genomen, omdat we Poetin aan wilden pakken. Die overzien de gevolgen hiervan helemaal niet. Ze zijn voor ons als westen bijproduct in de oorlog tegen Rusland.

Zeggen dat ze dat liever hebben is gewoon aanmatigend.

Getup

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:13

Ik ben geen expert - verre van, zelfs- , maar twijfel of de situatie daar nu beter wordt. Voor sommigen misschien wel, voor
anderen waarschijnlijk totaal niet....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:15

petraaken schreef:
Ik heb zo mijn twijfels of de syrische bevolking nu beter gaat af zijn. Volgens mij gaan ze nu helemaal in de drup vallen en zal er gewoon een nieuw wreed regime ontstaan. Teveel verschillende groeperingen die nu de macht gaan willen grijpen. Voor de Christenen gaat het nu helemaal een ramp zijn vrees ik. Wist trouwens niet dat er Christenen waren in Syrië.

De H.Paulus (toen nog Saulus geheten) werd bekeerd tot het Christendom toen hij op weg was naar Damascus. En dat was dus al vanaf het eerste begin van het Christendom.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:27

Marije_jiplover schreef:
Ik zag vanmiddag op de snelweg diverse auto's rijden waaruit een Syrische vlag wapperde.

Maar ik heb dezelfde bedenkingen als de meesten hier in het topic, of het voor de bevolking wel écht een vooruitgang zal gaan zijn.

Een staatshoofd in die regio verdrijven, levert kansen voor allerlei nog ergere groepen, dus ik ben bang dat de Syriërs hier te vroeg gejuicht hebben...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:34

Maflinger_S schreef:
Ervaring leert dat wanneer een dictator eindelijk wordt verdreven, al dan niet met ondersteuning van de US, de volgende meestal nog akeliger is.

Dat denk ik ook, Animal Farm. Maar we beginnen maar positief.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:38

Getup schreef:
Ik ben geen expert - verre van, zelfs- , maar twijfel of de situatie daar nu beter wordt. Voor sommigen misschien wel, voor
anderen waarschijnlijk totaal niet....

Ik twijfel er ook over. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen blij zijn dat de dictator is verdreven.
En dat ze willen geloven dat de nieuwe leider zijn woord houdt en minderheden niets hebben te vrezen.
Maar ja... de Taliban zei ook zoiets en voeren in Afghanistan ook nog strengere wetten in dan ooit. Dus ik heb iets van eerst zien en dan geloven.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:43

Ik heb veel dezelfde vragen als in de OP. Ik vrees voor vrouwenrechten en de o.a. christelijke en sjiitische minderheden. De rebellengroepen lijken tot nu toe gematigd maar wat als ze eenmaal aan de macht zijn, als dat gebeurt?
In het NRC staat dat de rebellen met de premier 'in gesprek' zijn (de premier is nog in het land) en dat de rebellen hebben opgeroepen, overgebleven overheidsinstanties niet aan te vallen. De premier zou een vrije verkiezing steunen en stuurt ambtenaren tot die tijd aan:

Citaat:
Premier Jalali staat ook in contact met de Syrische rebellen over het te voeren beleid voor de komende periode. Dat zei hij in een interview met Al Arabiya. Hij zegt bereid te zijn om een gekozen leider alle overheidsdossiers over te dragen, maar stelt voorop dat de overheidsinstanties overeind moeten blijven. Ook zou hij proberen de 400.000 Syrische ambtenaren weer aan het werk te krijgen.

[...]

Inmiddels hebben rebellen de premier uit zijn kantoor geëscorteerd voor een gesprek over de militaire gebeurtenissen, is te zien bij Al Arabiya.

Rebellenleider al-Julani van HTS roept zijn troepen op de overheidsinstellingen in hoofdstad Damascus met rust te laten. Volgens hem stuurt de premier de ambtenaren aan totdat de instanties „officieel” worden overgedragen aan zijn rebellenleger.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/07/syrieblog-a4875794

(Ik weet niet hoeveel tekst ik uit een betaalde krant mag plaatsen?)

Wat ik me ook afvraag, heeft het land überhaupt de infrastructuur voor een hypothetische vrije verkiezing? Hoe ga je fraude en corruptie tegen als je het volk moet oproepen, overheidsinstanties niet aan te vallen? Hoe weet je of je de uitslag kan vertrouwen? Het lijkt me heel ingewikkeld om een land in deze staat op te bouwen, zelfs als je van leiders met een goede wil uitgaat.

Edit Hier trouwens nog wat meer info (zonder betaalmuur) over de HTS en zijn leider voor degenen die het interessant vinden: https://nos.nl/collectie/13981/artikel/ ... wie-is-hij

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:26

Dat ze het volk oproepen om geen overheidsinstanties aan te vallen is logisch , 54 jr schrikbewind, mensen die na 40 jr uit de gevangenissen komen, de haat zit diep.
Wel is het gebouw gebombardeerd waar het ministerie van geheime dienst en inlichtingendienst zat, door Israël zeer waarschijnlijk want geheimen moeten geheim blijven toch?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:48

Het is zeker logisch dat het volk boos is en dat overheidsinstanties doelwitten van aanvallen zouden kunnen zijn. Ik vind het niet per se vanzelfsprekend dat de rebellen de oproep maken overheidsinstanties te sparen, voor hetzelfde geld hadden zij ook uit haat (of welke emotie dan ook) alles overheids-gerelateerd willen vernietigen. Wat dat betreft vind ik die oproep naar omstandigheden positief.

Sorry, ik begrijp niet wat je met je laatste zin bedoelt, wat zit er in Syrie dat Israel geheim zou willen houden?

PS excuus voor spelling van de landen, de e met trema heb ik op mijn Zwitserse toetsenbord niet

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:34

BigOne schreef:
Dat ze het volk oproepen om geen overheidsinstanties aan te vallen is logisch , 54 jr schrikbewind, mensen die na 40 jr uit de gevangenissen komen, de haat zit diep.
Wel is het gebouw gebombardeerd waar het ministerie van geheime dienst en inlichtingendienst zat, door Israël zeer waarschijnlijk want geheimen moeten geheim blijven toch?

Goh logisch, zou zulke info en wapens en mogelijkheden ook niet in handen van jihadisten willen laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:05

Mij collega is een gevluchte Koerd. Geen haar op zijn hoofd dat hij terug gaat naar Syrie. Hij heeft ook een duidelijke mening over het Turkse staadshoofd.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:19

Morganlefay schreef:
Mij collega is een gevluchte Koerd. Geen haar op zijn hoofd dat hij terug gaat naar Syrie. Hij heeft ook een duidelijke mening over het Turkse staadshoofd.

Maar een oprechte vraag en wellicht dat iemand het antwoord weet. Wanneer alle verblijfsvergunningen worden ingetrokken. Heb je dan wel de keus om te blijven?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:44

Lithya schreef:
Morganlefay schreef:

Maar een oprechte vraag en wellicht dat iemand het antwoord weet. Wanneer alle verblijfsvergunningen worden ingetrokken. Heb je dan wel de keus om te blijven?

Vaste verblijfsvergunningen kunnen niet worden ingetrokken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:01

Ik zie alleen maar meer vluchtelingen komen. Diegenen die hier nu zijn, hebben nog steeds geen reden om terug te gaan (onstabiel land, hier sowieso veilig, betere rechten, gezondheidszorg en studiemogelijkheden - of zoals een Syrier het in de krant stelde: "mijn leven is nu eenmaal hier want mijn kinderen studeren, ik zal hoogstens met mijn pensioen terug keren"). En daar komen nu dus de mensen bij die Assad de hand boven het hoofd gehouden heeft.

Ik zie daar geen vrede komen. Teveel partijen betrokken die allemaal een deel van de koek willen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:20

foxy80 schreef:
Ik zie alleen maar meer vluchtelingen komen. Diegenen die hier nu zijn, hebben nog steeds geen reden om terug te gaan (onstabiel land, hier sowieso veilig, betere rechten, gezondheidszorg en studiemogelijkheden - of zoals een Syrier het in de krant stelde: "mijn leven is nu eenmaal hier want mijn kinderen studeren, ik zal hoogstens met mijn pensioen terug keren"). En daar komen nu dus de mensen bij die Assad de hand boven het hoofd gehouden heeft.

Ik zie daar geen vrede komen. Teveel partijen betrokken die allemaal een deel van de koek willen.

Dus is het een economische vluchteling!! Als hij namelijk écht écht gevaar zou lopen in z'n thuisland, zou hij óók niet met z'n pensioen erheen kunnen.....

Sowieso elke "vluchteling" die tijdens verblijf in Nederland (Europa) terug gaat naar het thuisland voor "vakantie" zouden de verblijfspapieren afgenomen moeten worden. Want waarom kan je wél enkele weken op vakantie naar je thuisland maar kan je er niet wonen?? Als het écht zo gevaarlijk is dat je moet vluchten, kan je er óók geen vakantie vieren.....

Ik hoop dat Syrië nu snel tot de "veilige landen" gaat behoren en dat er grondig gekeken gaat worden wie daadwerkelijk nog steeds gevaar loopt in Syrië en wie "het hier in West-Europa wel lekker leven vind", maar wie géén levensgevaar heeft in thuis land/ gebied/ stad

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:21

Maar het is toch gek dat er ook mensen zijn die hier willen blijven omdat ze een leven hebben opgebouwd :?

Wij emigreren toch ook, vind je dat dan ook niet kunnen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:29

mvdende schreef:
Sowieso elke "vluchteling" die tijdens verblijf in Nederland (Europa) terug gaat naar het thuisland voor "vakantie" zouden de verblijfspapieren afgenomen moeten worden. Want waarom kan je wél enkele weken op vakantie naar je thuisland maar kan je er niet wonen?? Als het écht zo gevaarlijk is dat je moet vluchten, kan je er óók geen vakantie vieren.....

Maar als je vaste verblijfpapieren hebt, hoef je niet terug, ook al is het veilig.
Stel: iemand is hier naar toe gevlucht en woont hier 20+ jaar met gezin, waarom zou zou diegene terug moeten omdat het veilig is?
En mag dan ook niet op vakantie in zijn/haar geboorteland?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:40

Ook ik heb mijn twijfels of Syrië nu daadwerkelijk zijn vrijheid heeft verkregen. In de Arabische cultuur hebben vrouwen minder vrijheden dan wij gewend zijn. Onder het regime van Assad was er veel mis, maar vrouwen hebben door de oorlog wel bepaalde vrijheden verworven, die ze niet graag meer zullen opgeven. Hier een stukje uit 2019, over het feit dat vrouwen door de oorlog veel meer beroepen uitoefenen die voorheen alleen voor mannen waren.

https://nos.nl/l/2267874

De taliban beweerde in 2021 ook een toleranter beleid te gaan hanteren, maar in middels mogen vrouwen in Afghanistan niet meer werken, niet meer naar school, niet zonder man naar buiten en niet meer in het openbaar zingen of spreken.

Tenzij er in Syrië een regime komt dat niet volgens de Sharia wil regeren, vrees ik dat het daar dezelfde kant op kan gaan.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:48

Sunnda schreef:
Wie denkt dat hier iets goeds uit komt snapt echt helemaal niets van de stammen en culturele aspecten in Noord Afrika.

Vrouwen en minderheden zullen het meest voor gestraft worden voor de eeuwige westerse bemoeienissen die nu weer Al Quida wapens geven en hopen dat ze 'gematigd' zijn. Als het niet zo erg was geweest zou je er om gegierd hebben.

Syrië ligt niet in Noord Afrika..? :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:54

Het is een ingewikkelde zaak. Ik heb in mijn lesgroepen meerdere Syrische vluchtelingen. Sommige zijn politiek vluchteling, gevlucht voor Assad en die zijn blij, al weten ze niet wat er komen gaat. Anderen zijn Koerd of christen en die maken zich zorgen. Eentje vertelde me dat haar ouders zijn ondergedoken nu.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:56

En nu alle gevluchte Syriers terug naar hun thuisland om er voor te zorgen dat er een goede regering komt. Dan was hun vlucht niet voor niets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:58

mce schreef:
En nu alle gevluchte Syriers terug naar hun thuisland om er voor te zorgen dat er een goede regering komt. Dan was hun vlucht niet voor niets.

Jeeh die 150.000 vanuit hier (waaronder ook kinderen en ouderen en meerdere met een vaste verblijfsvergunning) die gaan echt de boel uitmaken op 23 miljoen mensen in Syrië :+
edit: en hun vlucht niet voor niks als ze teruggaan? Hun leven redden is al een reden genoeg.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:02

mce schreef:

Die vlucht was niet voor niets. Die was om het er levend vanaf te brengen. Eerst kijken of de groep die Al-Assad heeft verjaagd werkelijk iedereen een veilige plek gunt of ze toch een streng Islamitische staat proberen te stichten.
De Taliban in Afghanistan beloofde ook een mild regime en dat blijkt in praktijk ook anders te zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:02

mce schreef:

Jij hebt het echt niet begrepen...