Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Imre schreef:anjali schreef:[quote="Elect
Degenen die nu overwonnen hebben zijn jihadisten die de Islamitische Staat willen oprichten. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft- met democratische verkiezingen zal het allemaal niet veel te maken hebben.
Mwah, ik snap wel dat mensen hier de voorkeur aan geven over een dicator die oa zijn volk ombracht met chemische wapens.
petraaken schreef:Ik heb zo mijn twijfels of de syrische bevolking nu beter gaat af zijn. Volgens mij gaan ze nu helemaal in de drup vallen en zal er gewoon een nieuw wreed regime ontstaan. Teveel verschillende groeperingen die nu de macht gaan willen grijpen. Voor de Christenen gaat het nu helemaal een ramp zijn vrees ik. Wist trouwens niet dat er Christenen waren in Syrië.
Marije_jiplover schreef:Ik zag vanmiddag op de snelweg diverse auto's rijden waaruit een Syrische vlag wapperde.
Maar ik heb dezelfde bedenkingen als de meesten hier in het topic, of het voor de bevolking wel écht een vooruitgang zal gaan zijn.
Getup schreef:Ik ben geen expert - verre van, zelfs- , maar twijfel of de situatie daar nu beter wordt. Voor sommigen misschien wel, voor
anderen waarschijnlijk totaal niet....
Citaat:Premier Jalali staat ook in contact met de Syrische rebellen over het te voeren beleid voor de komende periode. Dat zei hij in een interview met Al Arabiya. Hij zegt bereid te zijn om een gekozen leider alle overheidsdossiers over te dragen, maar stelt voorop dat de overheidsinstanties overeind moeten blijven. Ook zou hij proberen de 400.000 Syrische ambtenaren weer aan het werk te krijgen.
[...]
Inmiddels hebben rebellen de premier uit zijn kantoor geëscorteerd voor een gesprek over de militaire gebeurtenissen, is te zien bij Al Arabiya.
Rebellenleider al-Julani van HTS roept zijn troepen op de overheidsinstellingen in hoofdstad Damascus met rust te laten. Volgens hem stuurt de premier de ambtenaren aan totdat de instanties „officieel” worden overgedragen aan zijn rebellenleger.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/07/syrieblog-a4875794
BigOne schreef:Dat ze het volk oproepen om geen overheidsinstanties aan te vallen is logisch , 54 jr schrikbewind, mensen die na 40 jr uit de gevangenissen komen, de haat zit diep.
Wel is het gebouw gebombardeerd waar het ministerie van geheime dienst en inlichtingendienst zat, door Israël zeer waarschijnlijk want geheimen moeten geheim blijven toch?
Morganlefay schreef:Mij collega is een gevluchte Koerd. Geen haar op zijn hoofd dat hij terug gaat naar Syrie. Hij heeft ook een duidelijke mening over het Turkse staadshoofd.
Lithya schreef:Morganlefay schreef:Mij collega is een gevluchte Koerd. Geen haar op zijn hoofd dat hij terug gaat naar Syrie. Hij heeft ook een duidelijke mening over het Turkse staadshoofd.
Maar een oprechte vraag en wellicht dat iemand het antwoord weet. Wanneer alle verblijfsvergunningen worden ingetrokken. Heb je dan wel de keus om te blijven?
foxy80 schreef:Ik zie alleen maar meer vluchtelingen komen. Diegenen die hier nu zijn, hebben nog steeds geen reden om terug te gaan (onstabiel land, hier sowieso veilig, betere rechten, gezondheidszorg en studiemogelijkheden - of zoals een Syrier het in de krant stelde: "mijn leven is nu eenmaal hier want mijn kinderen studeren, ik zal hoogstens met mijn pensioen terug keren"). En daar komen nu dus de mensen bij die Assad de hand boven het hoofd gehouden heeft.
Ik zie daar geen vrede komen. Teveel partijen betrokken die allemaal een deel van de koek willen.
mvdende schreef:Sowieso elke "vluchteling" die tijdens verblijf in Nederland (Europa) terug gaat naar het thuisland voor "vakantie" zouden de verblijfspapieren afgenomen moeten worden. Want waarom kan je wél enkele weken op vakantie naar je thuisland maar kan je er niet wonen?? Als het écht zo gevaarlijk is dat je moet vluchten, kan je er óók geen vakantie vieren.....
Sunnda schreef:Wie denkt dat hier iets goeds uit komt snapt echt helemaal niets van de stammen en culturele aspecten in Noord Afrika.
Vrouwen en minderheden zullen het meest voor gestraft worden voor de eeuwige westerse bemoeienissen die nu weer Al Quida wapens geven en hopen dat ze 'gematigd' zijn. Als het niet zo erg was geweest zou je er om gegierd hebben.
mce schreef:En nu alle gevluchte Syriers terug naar hun thuisland om er voor te zorgen dat er een goede regering komt. Dan was hun vlucht niet voor niets.
mce schreef:En nu alle gevluchte Syriers terug naar hun thuisland om er voor te zorgen dat er een goede regering komt. Dan was hun vlucht niet voor niets.