"Bovaer" in koeienvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:16

juval schreef:
https://farmersdefenceforce.nl/reduceer ... ODIvZMHaRg

wij zijn direct gestopt met het voeren van Bovaer... helaas zijn wij nooit gewaarschuwd en hebben wisten wij ook niet van de gevaren en voorzorgsmaatregelen die genomen hadden moeten worden. Dit gaat een pittig gesprek worden met RFC en de voerleverancier. :(

Zijn jullie er mee in contact gekomen? Droegen jullie beschermingsmiddelen of niet? En komen er meer boeren mee in aanraking of kan het ook aan een voerrrobot overgelaten worden zonder dat je het bijv inademt? Ben wel benieuwd of er getest is welke hoeveelheid van deze stof in de melk kan worden gedetecteerd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:20

tienus63

Re: "Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:07

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:14

juval schreef:
nou ja, hazelnoten en rijst komt niet uit Nederland, dus dat geeft al veel meer vervoer.

het meeste koeienvoer komt van het land van de boer zelf.

Hazelnoten zijn inheems in Nederland :), ze groeien ook gewoon in het wild dus. Dus de kans is groot dat ze wel uit Nederland komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:39

Grootste hazelnoten producent momenteel is Turkije. Grote kans dus dat die uit de supermarkt daar vandaan komen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:49

Ah, dat wist ik niet. Genoeg hazelnoten hier :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 08:28

Als Campina zich er mee bemoeit en positeif is krijg ik vraagtekens. Geert de Groot is voor mij het voorbeeld van Campina. Vanuit Campina vertellen dat de boeren steeds groter moeten worden en enkele jaren blijkt hij zwaar D66 te zijn en wil hij de boeren halveren. Meer achter de ellebogen kun je het niet hebben. Bij Campina waait de wind zoals het geld waait.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 08:53

Rizette schreef:
Maar Anjali er zijn veel meer zaken om rekening mee te houden. Wordt de havermelk in Nederland geprodueerd? Komt de haver uit Nederland? Voor ons brood is ons graan niet goed genoeg, dan zal de grond meer bemest moeten worden. Het graag komt bijv uit Oekraine. Komt het graan voor havermelk daar ook vandaan.Enz enz. Veel te simplistisch gedacht om daar zo'n conclusie aan te verbinden als zou koeienmelk een grotere footprint hebben dat valt nog maar helemaal te bezien.

Je verwart me met anderen, want ik heb niets gezegd over de "footprint" van melk of andere voedingsmiddelen. Ik let op andere dingen bij de keuze van wat wel of niet te eten of te kopen of te doen. Volgens mijn persoonlijke geweten en verstand en niet volgens wat "de regering" zegt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 09:11

tienus63 schreef:
Boerin Schrijft heeft een scherpe column over Bovaer geschreven.

https://www.facebook.com/share/p/1E4vu7XSM3/?

Bedankt voor deze heel interessante link! Net wat ik al vermoedde allemaal. Overigens wordt alles wat een zoogdier eet in de melk uitgescheiden. Toen de kerncentrale van Tsjernobyl was ontploft kwam de radioactiviteit hier op het gras en moesten de koeien naar binnen omdat de radioactiviteit juist in de melk zou worden uitgescheiden. Ook veel medicijnen mogen niet aan borstvoedende mensen of dieren gegeven worden omdat alles in de melk komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:14

Rizette schreef:
Klopt net als paarden krijgen koeien ook veel supplementen. Alleen test een koeienboer zijn voer structureel en wordt er exact aangevuld wat er mist. Niet overgedoseerd niet ondergedoseerd.
Ik geloof direct dat een melkboer zijn koeienvoer goed samensteld, maar wel op een manier dat het de meeste melk oplevert, daar moet ie van leven nl.
Dat de koe daarmee letterlijk wordt uitgemolken lijkt toch van minder belang.
Voor de meeste boeren is een koe een levende melkfabriek die zo optimaal mogelijk moet produceren en wordt afgeschreven als er geld bij moet.
Kunnen ze hier iets aan doen...dat is slechts voor een enkeling weggelegd, want ze worden geregeerd door hypotheken/banken vanwege 'verplichte' schaalvergroting en wettelijke regels maar vooral door de prijzen die wij melkdrinkers er voor willen betalen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:19

Niet alleen wat "wij melkdrinkers" (ik niet) ervoor willen betalen.

Maar ook, vooral, de prijzen waarvoor de tussenhandel het kan/wil inkopen. En als dat over de grens goedkoper is door lagere kosten voor energie, arbeid, belastingen etc dan is dat de prijs die regeert.
En door schaalvergroting kan er per liter melk, of kilo vlees, goedkoper geproduceerd worden.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:48

DubbelFun schreef:
Rizette schreef:
Klopt net als paarden krijgen koeien ook veel supplementen. Alleen test een koeienboer zijn voer structureel en wordt er exact aangevuld wat er mist. Niet overgedoseerd niet ondergedoseerd.
Ik geloof direct dat een melkboer zijn koeienvoer goed samensteld, maar wel op een manier dat het de meeste melk oplevert, daar moet ie van leven nl.
Dat de koe daarmee letterlijk wordt uitgemolken lijkt toch van minder belang.
Voor de meeste boeren is een koe een levende melkfabriek die zo optimaal mogelijk moet produceren en wordt afgeschreven als er geld bij moet.
Kunnen ze hier iets aan doen...dat is slechts voor een enkeling weggelegd, want ze worden geregeerd door hypotheken/banken vanwege 'verplichte' schaalvergroting en wettelijke regels maar vooral door de prijzen die wij melkdrinkers er voor willen betalen.

Wanneer dat niet gezond is voor de koe zal een boer zeker niet tot het uiterste gaan zoals je zegt. Uiteindelijk wil de boer de koe gezond houden en zorgen dat ze lang leeft. Dat is namelijk nog altijd het goedkoopste als je het zo economisch wilt bekijken.

Ik krijg een beetje een verdrietige nasmaak als ik je stuk lees en misschien bedoel je het helemaal niet zo. Tuurlijk gaat de boer voor inkomsten, net zoals je zegt hij moet er van leven maar zo hard als het stuk van jou nu op mij overkomt is het echt niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:04

Nooit de reclame mbt sloopmelk gezien ?
Ik kan het niet mooier maken dan het is.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:10

DubbelFun schreef:

Zeker wel gezien... en ik erger me behoorlijk aan het frame wat ze alle boeren op willen plakken en nog meer aan dat wat een organisatie naar buiten brengt direct voor "waarheid en voor alle boeren geldend" wordt aangenomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:18

DubbelFun schreef:

Sorry DF, die ‘reclame’ is zo ontiegelijk geframed en wordt zo op het sentiment gespeeld van de mensen die denken dat boeren lompe hufters zijn en hun veestapel alleen maar voor het geld hebben lopen.

Voor iedereen die denkt dat dat spotje op waarheid berust, loop naar de buurman/buurvrouw die koeien melkt en vraag daar eens door en waarom dingen gedaan worden zoals ze op een boerderij gedaan worden.

Regelgeving
Ziekte preventie
Ervaring

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 13:02

Century schreef:
Ah, dat wist ik niet. Genoeg hazelnoten hier :)

Het heeft wel iets met Turkije te maken. Bij mij in de buurt (in Nederland) staan volop hazelnootstruiken aangeplant in de stads plantsoenen. Zodra de hazelnoten rijp zijn en zelfs al ruim daarvoor, komen grote groepen Turkse mensen en plukken de struiken leeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:07

Het is logisch dat het reclamespotje de slechtste kant laat zien, net als boeren/organisaties de beste kant laten zien.
Blijft een feit dat er tegenwoordig meer koeien zijn dat er plaats voor is in weilanden en er dus veel koeien konstant binnen gehouden worden (wat ivm de wolven misschien ook zo slecht niet is), dat de hele truckendoos wordt open getrokken om koeien maar zoveel mogelijk melk te laten geven omdat het anders economisch niet meer uit kan.
Dat het ook anders kan was laatst in een docu op TV te zien, maar dit is qua schaalvergroting gewoon in Nederland niet mogelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:25

Als een boer de staldeuren open laat staan, blijven de koeien liever binnen dan dat ze naar buiten gaan.

Voor de boeren die met een robot melken is het lastig om aan weidegang te doen.

Als ik zie hoe mijn broer de koeien huisvest, ruime dienstrooisel boxen, roterende en vaste borstels, mestrobot. Regelmatig klauwbekapper laten komen. Ventilatoren ter afkoeling en tegen de stalvliegen.
Waterverneveling achter boven de voerplek zodat de koeien kunnen afkoelen tijdens hittegolf.

De dames hebben het beter dan sommige mensen in een verzorgingshuis.

Zijn kameraden hanteren zelfde systeem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 13:58

tienus63 schreef:
Als een boer de staldeuren open laat staan, blijven de koeien liever binnen dan dat ze naar buiten gaan.

Voor de boeren die met een robot melken is het lastig om aan weidegang te doen.

Als ik zie hoe mijn broer de koeien huisvest, ruime dienstrooisel boxen, roterende en vaste borstels, mestrobot. Regelmatig klauwbekapper laten komen. Ventilatoren ter afkoeling en tegen de stalvliegen.
Waterverneveling achter boven de voerplek zodat de koeien kunnen afkoelen tijdens hittegolf.

De dames hebben het beter dan sommige mensen in een verzorgingshuis.

Zijn kameraden hanteren zelfde systeem.

Ligt aan de weersomstandigheden vermoed ik, of ze liever buiten of binnen zijn. Wel zie ik in het voorjaar filmpjes van koeien die na de lange winter binnen voor het eerst weer de wei opgaan. Die vinden dat duidelijk geweldig!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:19

DubbelFun schreef:
Het is logisch dat het reclamespotje de slechtste kant laat zien, net als boeren/organisaties de beste kant laten zien.
Blijft een feit dat er tegenwoordig meer koeien zijn dat er plaats voor is in weilanden en er dus veel koeien konstant binnen gehouden worden (wat ivm de wolven misschien ook zo slecht niet is), dat de hele truckendoos wordt open getrokken om koeien maar zoveel mogelijk melk te laten geven omdat het anders economisch niet meer uit kan.
Dat het ook anders kan was laatst in een docu op TV te zien, maar dit is qua schaalvergroting gewoon in Nederland niet mogelijk.

https://www.melkvee.nl/artikel/1073591- ... -wei-door/
bijna 75% van de koeien staan in de wei. 83% van de boeren doet aan weidegang voor de melkkoeien.

maar dat heeft in feite niets met Bovaer te maken.

Als het gaat om CO2 uitstoot en opname zijn boeren juist goed bezig met blijven grasland, dit neemt heel veel CO2 op, meer nog dan bebouwing zelfs.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:21

Google eens op hittestress bij koeien. Afhankelijk van de luchtvochtigheid treed hittestress al bij 22 graden op. Mij is op mijn opleiding altijd verteld dat de koe zich eigenlijk liever niet in temperaturen boven de 15 graden bevind. Dus leuk koeien in de wei, is niet altijd leuk, zeker niet als ze geen koele plekken kunnen opzoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 14:37

Desty schreef:
Google eens op hittestress bij koeien. Afhankelijk van de luchtvochtigheid treed hittestress al bij 22 graden op. Mij is op mijn opleiding altijd verteld dat de koe zich eigenlijk liever niet in temperaturen boven de 15 graden bevind. Dus leuk koeien in de wei, is niet altijd leuk, zeker niet als ze geen koele plekken kunnen opzoeken.

Zeker zeker! Graag weiden met schaduwbomen. 24\7 buiten zal niet altijd het beste zijn en nu die wolvendreiging ook nog. Maar af en toe weidegang, waarbij ze ook kunnen grazen, dat zal toch het fijnste zijn voor koeien, evenals voor paarden. Allemaal "grote grazers".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:47

DubbelFun schreef:
Blijft een feit dat er tegenwoordig meer koeien zijn dat er plaats voor is in weilanden en er dus veel koeien konstant binnen gehouden worden.

hoe kom je hier nou bij?
In 2023 kwam 82,8% van de koeien in de wei.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met alle paarden zit in Nederland. En dan ook nog als vergelijk erbij hoeveel loopruimte ze hebben wanneer ze op stal staan }:0
Het aantal runderen in Nederland neemt al jaren af overigens.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:54

Houtwallen om koeienweides brengen ook ernstige nadelen met zich mee.
Dieren wiens ogen zeer pijnlijk worden aangetast door insecten en die ooginfectie leidt vaak tot blindheid.
Verschrikkelijk naar om mee te maken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:54

Hier kun je de koeien bekant naar buiten forceren hoor. In het begin vinden ze het wel leuk, lekker rennen en gras eten. Maar na een tijdje hebben ze het wel gehad en willen ze gewoon weer naar binnen.

De boeren willen het beste voor hun koeien maar ze verdrinken in de nieuwe regelgeving. Hier in de buurt nu iemand die al 7 jaar bezig is met een vergunning voor een nieuwe stal. Wat telkens niet lukt omdat er om de haverklap nieuwe regels zijn.
Ondertussen staan zijn koeien nog in een ouderwetse stal terwijl hij het gewoon beter wilt hebben.
Maar hij zal toch X aantal koeien moeten hebben om z'n bedrijf te laten lopen. En dan krijg je dus van buitenaf slechte verhalen over hem als boer terwijl hij ook maar gewoon doet wat hij kan doen.