7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: 7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:59

Ik vraag me vooral af hoe de 'experst' denken dat dit gaat eindigen.
Er hoeft er maar 1 tussen te zitten met hondsdolheid...
De gevolgen zullen echt niet te overzien zijn, nu al niet eigenlijk.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:00

Onvoorstelbaar.. het zullen je dieren zijn

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:03

HorsePassion schreef:
SjonnieZ schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben oprecht benieuwd of deze pioniers achter een wolvenwerend hekwerk stonden.

Je kunt een wei nog zo goed wolfwerend maken maar als er een wolf in gekomen is dan is het blijkbaar niet wolfwerend.
En dan krijg je straks dus ook geen geld meer uitgekeerd.

Als een hekwerk volgens de normen van bij12 is geplaatst, dan krijg je uitgekeerd, ongeacht of er een wolf in is gekomen of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:03

Vreselijk je geliefde dieren zo aan te treffen |(

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:04

Wat een verschrikking weer door die wolven, arme pony’s!

Hoe kunnen we onze dieren (en kinderen?) nu beschermen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun veiligheid als je effectief je dieren niet eens kan en mag beschermen? Helemaal in gebieden waar ze overdag ook al en in groepen jagen. Je kunt ze niet 24/7 binnen houden. En alle slachtoffers (reeen, dassen, etc) die in de “wolfwerende” afrasteringen sterven…

Menig vee/paardenhouder zou maar wat graag met een jachtgeweer z’n dieren beschermen, maar we zijn met handen en voeten gebonden door onze overheid. De overheid waar we verplicht belastingen aan betalen en die verantwoordelijk is voor onze veiligheid….
En we laten ons dat nog gebeuren ook. Echt van de zotten.

Ben benieuwd of er eindelijk iets gaat veranderen als de eerste menselijke dode door wolven valt. Dat komt vanzelf, met de hoeveelheid incidenten met wolven de laatste tijd. Maar mijn vertrouwen is tot het 0 punt gedaald wat betreft onze overheid…

En wat betreft Rabies; Als onze hond mee gaat op vakantie moet hij volgens de regels gevaccineerd zijn. Wolven kunnen het virus ook verspreiden, maar met dat risico wordt niets gedaan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:08

AppleSter schreef:
Ben benieuwd of er eindelijk iets gaat veranderen als de eerste menselijke dode door wolven valt. Dat komt vanzelf, met de hoeveelheid incidenten met wolven de laatste tijd. Maar mijn vertrouwen is tot het 0 punt gedaald wat betreft onze overheid…

De eerste confrontatie tussen een roedel wolven en een tiener was vorige week. Deze tiener was op de fiets onderweg naar school en werk omringd en aangevallen door meerdere wolven.
Sneu.
Ik vind het ook steeds spannender worden helaas, hoe lang ik ook geroepen heb dat ik het niet spannend vond.

Zoolgangster

Polar schreef:
Ik vraag me vooral af hoe de 'experst' denken dat dit gaat eindigen.
Er hoeft er maar 1 tussen te zitten met hondsdolheid...
De gevolgen zullen echt niet te overzien zijn, nu al niet eigenlijk.

Ook dat... een absolute nachtmerrie, als er eentje hondsdolheid krijgt... de wolven in NL zijn al veel te tam, en laat "tamheid" nu ook een teken zijn van hondsdolheid. Voor ze erachter zijn dat er een wolf hondsdolheid heeft, is het al wijd verspreid, zijn er mogelijk al mensen en huisdieren gebeten, met alle gevolgen...

Er is onlangs al een kat besmet met hondsdolheid, heeft zijn huisgezin gekrabd en gebeten. Gelukkig herinnerde zich iemand op tijd dat 3 weken ervoor de kat een vleermuis had gevangen, die achteraf dus besmet was. Iedereen op tijd aan het vaccin, je moet er niet aan denken als de link met de vleermuis niet op tijd was gelegd.
Oftewel: we zitten 1 besmette vleermuis van een uitbraak af.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 01-12-24 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Citaat:
Weet 1 ding!
Die Wolven zijn stuk voor stuk gechipt en worden gevolgd.
Deze door overheid ingezette moordenaars zijn beschermd.
Wij als vee, schapen-en paardenhouders zijn letterlijk én figuurlijk overgeverd aan "overheids-wolven" (via het verplicht ubn-nr oa.) en de hybride-wolven in het veld.
Als we NIETS doen wordt het erger en erger, wij als volk zullen moeten opstaan tegen dit sadistisch beleid.

Waarom schreeuw je zo tegen mij?

Begrijp het echt niet.

Ik ben absoluut voor beheer en afschot. Dus misschien dat je daar over heen heb gelezen.

En zie al die dikgedrukte letters, daarvan krijg ik wel het idee dat je jezelf aardig in de complottheorie hoek hebt gezet. Of anders gezegd. Ik vind het EU beleid niet goed dus daarin eens met je!
Maar het is niet de EU of de Nl overheid die de wolf bewust in Nederland heeft uitgezet. Als je dat geloofd dan komt dat het samen sterk maken voor ander beleid niet bepaald ten goede. Het is de wolf zelf die vanuit het oosten steeds meer is opgeschoven naar het westen.

En echt sterkte want het lijkt me enorm frustrerend en verdrietig om dieren te verliezen aan de wolf en machteloos toe te moeten kijken. Dus ik begrijp je boosheid en emoties.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:11

SjonnieZ schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben oprecht benieuwd of deze pioniers achter een wolvenwerend hekwerk stonden.

Dat maakte niet uit want de ponies zijn door de draden gejaagd. Daarvoor hoeft de wolf niet eens binnen te zijn geweest.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:11

Wintu schreef:
HorsePassion schreef:
Je kunt een wei nog zo goed wolfwerend maken maar als er een wolf in gekomen is dan is het blijkbaar niet wolfwerend.
En dan krijg je straks dus ook geen geld meer uitgekeerd.

Als een hekwerk volgens de normen van bij12 is geplaatst, dan krijg je uitgekeerd, ongeacht of er een wolf in is gekomen of niet.

Dat ligt aan de uiteindelijke interpratie. Want met het 'juiste' hek plaatsen ben je er niet. Ben je net te laat met de onderste draad vrijmaaien dan voldoet het al niet meer, dus dan ook geen vergoeding? Zelfde geldt voor een gebroken draad, verzakte paal, teveel sneeuw op de draad, schrikdraadapparaat dat storing had of kortsluiting had gemaakt etc.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:13

Vreselijk. En het erge is nog dat hier in de omstreken een damherten overschot (naar schatting 500/600) is en dus genoeg "wild". En volgens de kenners verkiezen ze wild boven vee toch?

Loopt de spuitgaten uit zo.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:21

Goof schreef:
AppleSter schreef:

De eerste confrontatie tussen een roedel wolven en een tiener was vorige week. Deze tiener was op de fiets onderweg naar school en werk omringd en aangevallen door meerdere wolven.
Sneu.
Ik vind het ook steeds spannender worden helaas, hoe lang ik ook geroepen heb dat ik het niet spannend vond.

En die man die een paar dagen geleden aangevallen werd maar die hem van zich af heeft kunnen schoppen.. Ik wacht af tot het moment dat het echt mis gaat en ik hoop dat het dan ook flink mis gaat en het zo'n wappie is die gegrepen wordt. Misschien wordt er dan iets gedaan... Maar ik acht de kans vrij klein.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:22

Mellow schreef:
Vreselijk. En het erge is nog dat hier in de omstreken een damherten overschot (naar schatting 500/600) is en dus genoeg "wild". En volgens de kenners verkiezen ze wild boven vee toch?

Nou dat dus...
Deze damherten die ze nu dus willen gaan afschieten lopen in hetzelfde gebied als de pony's.
Schapen,pony's alles word gepakt door de wolven daar.
Alles behalve de damherten die gewoon op de eigenaar zijn erf lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:27

knooopje schreef:
Mellow schreef:

Nou dat dus...
Deze damherten die ze nu dus willen gaan afschieten lopen in hetzelfde gebied als de pony's.
Schapen,pony's alles word gepakt door de wolven daar.
Alles behalve de damherten die gewoon op de eigenaar zijn erf lopen.

Damherten zijn een stuk lastiger te vangen dan schapen en pony's, dus ik snap die wolven wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:33

Wolven zijn inderdaad opportunisten en zullen altijd voor de meest gemakkelijke prooi gaan.
Ik hoop dat niemand gepakt wordt ooit, ook niet "die wappies van Captain" want zij ontkennen alleen de ernst van de situatie maar zijn echt niet schuldig aan dit uit de hand gelopen gedoe met die wolf. Die wolf wordt beschermd vanuit de EU, vermedert zich als een gek en als beschermd soort, tja, dan heeft hij geen vijanden. Dus het evenwicht is totaal weg en vanwege dat beschermde gegeven wordt hij gevaarlijk . Hij leert niet dat hij weg moet blijven van de mensen.
Dat zit toch echt bij de EU.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:35

Gedeeltelijk, maar in andere EU landen kan wel afschot plaatsvinden. Het zijn die natuurclubjes die hier in Nederland overal voor gaan liggen en alles dwarsbomen. Dus doe maar een van hen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:36

Goof schreef:
Sneu.

Er zijn steeds incidenten, maar maar heel weinig halen het nieuws. Eerst dat kleine meisje van een BSO, toen de vrouw waarvan de hond werd meegenomen terwijl ze er naast stond, daarna het hondje dat werd doodgebeten vlakbij haar baasje. De puber regio Utrecht (?) die laatst ingesloten werd door een roedel op weg naar school. En de hond in Zandhuizen die op eigen erf werd aangevallen… Legio voorbeelden waarin wolven te dichtbij mensen komen. Maar het is nooit de schuld van de wolf.

En dus weigert onze overheid (in andere Europese landen kunnen wolven wel geschoten worden inmiddels) ons en onze dieren te beschermen. Of ons toe te laten onze gezinsleden en onze dieren te beschermen. Hoe erg moet het mis gaan voor er wél iets gaat veranderen aan dit beleid?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:37

Het is ook niet de 'schuld' van de wolf. Dat dier doet wat het instinct hem vertelt. De schuld ligt bij onze lakse overheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:39

Afgelopen week is er weer een hond aangevallen. Maar ook is er een scholier door een groep wolven omsingeld.
Het gaat hier echt helemaal de verkeerde kant op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:41

AppleSter schreef:
Er zijn steeds incidenten, maar maar heel weinig halen het nieuws. Eerst dat kleine meisje van een BSO, toen de vrouw waarvan de hond werd meegenomen terwijl ze er naast stond, daarna het hondje dat werd doodgebeten vlakbij haar baasje. De puber regio Utrecht (?) die laatst ingesloten werd door een roedel op weg naar school. En de hond in Zandhuizen die op eigen erf werd aangevallen… Legio voorbeelden waarin wolven te dichtbij mensen komen. Maar het is nooit de schuld van de wolf.

Maar dit heeft allemaal het nieuws gehaald. Dus ik begrijp niet zo goed waarop je dit baseert.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:42

Wat een afschuwelijk aangezicht, arme dieren en eigenaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:42

https://brusselsenieuwe.nl/europees-hof ... eten-wolf/

Ik lees in dit bericht dat andere eu landen wel degelijk geen wolven mogen schieten. Dus ik ga verder zoeken naar informatie waaruit anders blijkt.

Wel lees ik dat de meeste landen voor afschalen zijn beschermde status wolf en dat ook Nederland met die onderhandelingen meedoet.

https://nos.nl/artikel/2538460-eu-lidst ... tatus-wolf

En gevonden welke landen het wel mag
Onder bepaalde voorwaarden
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/bes ... gelgeving/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:50

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:51

Klopt San ik had het aangevuld nog hierboven met een link waarbij ik de quote nog wilde plakken

Citaat:
Binnen Europa wordt verschillend invulling gegeven aan de bescherming van wolven. Dit hangt vooral af van de per land of regio verschillende status in de habitatrichtlijn (bijlage IV of bijlage V soort). In een aantal Europese landen of regio’s mag de wolf beheerd worden. Dat wil zeggen dat het doden van de wolf plaatsvindt binnen een set aan beheersmaatregelen, die verenigbaar zijn met een gunstige staat van instandhouding. Dat is het geval in Estland, Letland, Litouwen, Bulgarije, Polen, Slowakije, in het Spaans gebied ten noorden van de rivier Duero, in het Finse rendierbeschermingsgebied en op het Griekse grondgebied boven de 39ste breedtegraad.

In andere landen is het mogelijk om af te wijken van van de algemene beschermingsstatus van de wolf. Onder meer Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Roemenië, Slovenië en Zweden vragen dergelijke wetsafwijkingen aan, op basis waarvan afschotlicenties toegestaan kunnen worden. Uit de randvoorwaarden volgt dat alleen toestemming kan worden gegeven voor een ingreep ten aanzien van de wolf als: a. de ingreep plaatsvindt vanwege een door de wet erkend belang, b. er geen andere bevredigende oplossing is voor de ingreep, en c. er geen afbreuk wordt gedaan aan het streven de populaties van de betrokken wolf in hun natuurlijke verspreidingsgebied in een gunstige staat van instandhouding te laten voortbestaan. Deze randvoorwaarden zijn opgenomen in artikel 16 van de Habitatrichtlijn en neergelegd in de Wet natuurbescherming (vanaf 1 januari 2023 de Omgevingswet). Alleen als aan drie voorwaarden is voldaan kan een uitzondering worden gemaakt op het verbod om wolven te doden, te vangen of te verstoren.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-12-24 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:52

Benzz schreef:
AppleSter schreef:

Maar dit heeft allemaal het nieuws gehaald. Dus ik begrijp niet zo goed waarop je dit baseert.

Plus, ik had het specifiek over incidenten met of aanvallen op mensen.