Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
HorsePassion schreef:SjonnieZ schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben oprecht benieuwd of deze pioniers achter een wolvenwerend hekwerk stonden.
Je kunt een wei nog zo goed wolfwerend maken maar als er een wolf in gekomen is dan is het blijkbaar niet wolfwerend.
En dan krijg je straks dus ook geen geld meer uitgekeerd.
AppleSter schreef:Ben benieuwd of er eindelijk iets gaat veranderen als de eerste menselijke dode door wolven valt. Dat komt vanzelf, met de hoeveelheid incidenten met wolven de laatste tijd. Maar mijn vertrouwen is tot het 0 punt gedaald wat betreft onze overheid…
Polar schreef:Ik vraag me vooral af hoe de 'experst' denken dat dit gaat eindigen.
Er hoeft er maar 1 tussen te zitten met hondsdolheid...
De gevolgen zullen echt niet te overzien zijn, nu al niet eigenlijk.
Citaat:Weet 1 ding!
Die Wolven zijn stuk voor stuk gechipt en worden gevolgd.
Deze door overheid ingezette moordenaars zijn beschermd.
Wij als vee, schapen-en paardenhouders zijn letterlijk én figuurlijk overgeverd aan "overheids-wolven" (via het verplicht ubn-nr oa.) en de hybride-wolven in het veld.
Als we NIETS doen wordt het erger en erger, wij als volk zullen moeten opstaan tegen dit sadistisch beleid.
Wintu schreef:HorsePassion schreef:Je kunt een wei nog zo goed wolfwerend maken maar als er een wolf in gekomen is dan is het blijkbaar niet wolfwerend.
En dan krijg je straks dus ook geen geld meer uitgekeerd.
Als een hekwerk volgens de normen van bij12 is geplaatst, dan krijg je uitgekeerd, ongeacht of er een wolf in is gekomen of niet.
Goof schreef:AppleSter schreef:Ben benieuwd of er eindelijk iets gaat veranderen als de eerste menselijke dode door wolven valt. Dat komt vanzelf, met de hoeveelheid incidenten met wolven de laatste tijd. Maar mijn vertrouwen is tot het 0 punt gedaald wat betreft onze overheid…
De eerste confrontatie tussen een roedel wolven en een tiener was vorige week. Deze tiener was op de fiets onderweg naar school en werk omringd en aangevallen door meerdere wolven.
Sneu.
Ik vind het ook steeds spannender worden helaas, hoe lang ik ook geroepen heb dat ik het niet spannend vond.
Mellow schreef:Vreselijk. En het erge is nog dat hier in de omstreken een damherten overschot (naar schatting 500/600) is en dus genoeg "wild". En volgens de kenners verkiezen ze wild boven vee toch?
Loopt de spuitgaten uit zo.
knooopje schreef:Mellow schreef:Vreselijk. En het erge is nog dat hier in de omstreken een damherten overschot (naar schatting 500/600) is en dus genoeg "wild". En volgens de kenners verkiezen ze wild boven vee toch?
Loopt de spuitgaten uit zo.
Nou dat dus...
Deze damherten die ze nu dus willen gaan afschieten lopen in hetzelfde gebied als de pony's.
Schapen,pony's alles word gepakt door de wolven daar.
Alles behalve de damherten die gewoon op de eigenaar zijn erf lopen.
Goof schreef:De eerste confrontatie tussen een roedel wolven en een tiener was vorige week. Deze tiener was op de fiets onderweg naar school en werk omringd en aangevallen door meerdere wolven.
Sneu.
Ik vind het ook steeds spannender worden helaas, hoe lang ik ook geroepen heb dat ik het niet spannend vond.
AppleSter schreef:Er zijn steeds incidenten, maar maar heel weinig halen het nieuws. Eerst dat kleine meisje van een BSO, toen de vrouw waarvan de hond werd meegenomen terwijl ze er naast stond, daarna het hondje dat werd doodgebeten vlakbij haar baasje. De puber regio Utrecht (?) die laatst ingesloten werd door een roedel op weg naar school. En de hond in Zandhuizen die op eigen erf werd aangevallen… Legio voorbeelden waarin wolven te dichtbij mensen komen. Maar het is nooit de schuld van de wolf.
pien_2010 schreef:https://brusselsenieuwe.nl/europees-hof ... eten-wolf/
Ik lees in dit bericht dat andere eu landen wel degelijk geen wolven mogen schieten. Dus ik ga verder zoeken naar informatie waaruit anders blijkt.
Wel lees ik dat de meeste landen voor afschalen zijn beschermde status wolf en dat ook Nederland met die onderhandelingen meedoet.
https://nos.nl/artikel/2538460-eu-lidst ... tatus-wolf
Citaat:Binnen Europa wordt verschillend invulling gegeven aan de bescherming van wolven. Dit hangt vooral af van de per land of regio verschillende status in de habitatrichtlijn (bijlage IV of bijlage V soort). In een aantal Europese landen of regio’s mag de wolf beheerd worden. Dat wil zeggen dat het doden van de wolf plaatsvindt binnen een set aan beheersmaatregelen, die verenigbaar zijn met een gunstige staat van instandhouding. Dat is het geval in Estland, Letland, Litouwen, Bulgarije, Polen, Slowakije, in het Spaans gebied ten noorden van de rivier Duero, in het Finse rendierbeschermingsgebied en op het Griekse grondgebied boven de 39ste breedtegraad.
In andere landen is het mogelijk om af te wijken van van de algemene beschermingsstatus van de wolf. Onder meer Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Roemenië, Slovenië en Zweden vragen dergelijke wetsafwijkingen aan, op basis waarvan afschotlicenties toegestaan kunnen worden. Uit de randvoorwaarden volgt dat alleen toestemming kan worden gegeven voor een ingreep ten aanzien van de wolf als: a. de ingreep plaatsvindt vanwege een door de wet erkend belang, b. er geen andere bevredigende oplossing is voor de ingreep, en c. er geen afbreuk wordt gedaan aan het streven de populaties van de betrokken wolf in hun natuurlijke verspreidingsgebied in een gunstige staat van instandhouding te laten voortbestaan. Deze randvoorwaarden zijn opgenomen in artikel 16 van de Habitatrichtlijn en neergelegd in de Wet natuurbescherming (vanaf 1 januari 2023 de Omgevingswet). Alleen als aan drie voorwaarden is voldaan kan een uitzondering worden gemaakt op het verbod om wolven te doden, te vangen of te verstoren.
Benzz schreef:AppleSter schreef:Er zijn steeds incidenten, maar maar heel weinig halen het nieuws. Eerst dat kleine meisje van een BSO, toen de vrouw waarvan de hond werd meegenomen terwijl ze er naast stond, daarna het hondje dat werd doodgebeten vlakbij haar baasje. De puber regio Utrecht (?) die laatst ingesloten werd door een roedel op weg naar school. En de hond in Zandhuizen die op eigen erf werd aangevallen… Legio voorbeelden waarin wolven te dichtbij mensen komen. Maar het is nooit de schuld van de wolf.
Maar dit heeft allemaal het nieuws gehaald. Dus ik begrijp niet zo goed waarop je dit baseert.