Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:04

Popstra schreef:
Wij wonen er ook midden in. Woudenberg. De schaapjes van onze buren zijn een aantal weken terug gepakt en er zijn best wat incidenten hier op heel de Utrechtse Heuvelrug.

Ik fokte veulentjes. Daar heb ik geen zin meer in nu en dat vind ik eigenlijk heel niet zo een ramp. Ik word ouder en wil ook een keer inkrimpen dus nu is die beslissing van daarmee te stoppen makkelijk genomen. Ik ben er uberhoupt nu veel meer nuchter onder. Het went lijkt wel! Heb buiten ook geen maatregels. Mijn 9 paarden die hier staan zijn volwassen sterke dieren.
Een wolf blijft daar liever bij vandaan. Zo slim zijn ze wel.
Mijn paarden gaan om 18 uur naar binnen en om 8.30 weer naar buiten. Ik slaap dus goed.
Onze hondjes gaan ook enkel met ons naar buiten.

In het begin was ik er gestressed door maar heb geen zin mijn leven er door te laten beinvloeden. Volg dus ook niet meer al het nieuws er over hier op Bokt of SM.
Wat je aandacht geeft groeit namelijk.

Tot dusver zoals ik er in sta.
Ik heb begrip voor een ieder ander zijn gevoelens

Als ik dit lees dan ben ik nog best verbaasd dat men denkt dat volwassen paarden in een kudde veilig zijn. Als ik dan weet dat kalveren van volwassen 800 kilo zware runderen met behoorlijke hoorns al geen probleem zijn en die runderen zelf ook niet. Is dat dan zodat je het voor jezelf een plek kunt geven en er daardoor makkelijker mee om kan gaan?
Normaliter ben ik het ook eens dat alles wat aandacht geeft groeit, maar geldt dat dan ook als dat gene wat die aandacht krijgt ook gewoon bittere realiteit is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:10

Ja daar verbaas ik me ook over, ze grijpen echt alles hoor klein of groot. Ik woon gelukkig in de industrie maar ik zou ook geen oog meer dicht doen als ik paarden had in een wolvengebied.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:14

Daar verbaas ik mij ook over.
In Nederland al weer jaren terug en nog denken mensen enkel aan schapen en kleine pony's?

Hier bij mij in de buurt.
Hier zat 1 gevestigde wolf, 1. Dus geen roedel en die deed dat in zijn uppie.
Dan weet je ook wel hoe het zit met meerdere....

Mei 2022
Wolf bijt drachtige koe dood in buitengebied Someren Noord-Brabant en verwond 3 andere.
https://www.nojg.nl/wolf-bijt-drachtige ... eien%20aan.

Elanden zijn een gewone maaltijd in het noorden van onze aardbol voor wolven.
Denken dat ze dan idd geen paarden pakken is idd wegkijken.

Afbeelding[

MyChoice

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 11:22

Ik denk dat dit voor mij nu de stress erger maakt dan het vorig jaar was. Toen was het een enkeling, of een keer 2 wolven. Die zullen niet zo snel een kudde grote paarden in gaan. Maar een roedel wel. Of je paarden op zn minst zoveel stress opleveren dat ze door de hekken gaan, de weg op. Dat wil je ook niet meemaken. Om die reden ook dekens met reflectorstrips erop. Die zaten toevallig al op de dekens die ze hadden, maar bij aanschaf nieuwe dekens let ik er wel extra op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:24

MyChoice schreef:
.. Om die reden ook dekens met reflectorstrips erop. Die zaten toevallig al op de dekens die ze hadden, maar bij aanschaf nieuwe dekens let ik er wel extra op.

Dat is een goeie om in gedachten te houden, al denk ik er ook over om reflectorstrips op mijn bestaande dekens te plakken (geen idee of dat houdt ?? )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:01

Dat is wel een goede tip. En hebben jullie wel of geen halster om bij de paarden? Stel ze gaan door de draad vind ik wel een fijn idee als ze makkelijker te vangen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:10

Geen. Met vangen maakt een halster niets uit, alleen met vastpakken :) En ik wil zeker niet dat ze aan huis iets opdoen omdat ze een halster om hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:12

Ja ik ben ook angstig voor mijn dieren. 11 Pony's waarvan 4 kleintjes en geen stallen! Ze staan wel beschut en uit het zicht 's nachts. En verder heb ik gedaan wat ik kon met gaas, stroom en winddoek. Waarbij ik nog steeds bezig ben alles weer te verbeteren. Toch blijft de angst en de onzekerheid. Vannacht met de storm en regen is een hek omgewaaid. Ze vangen veel wind natuurlijk met dat winddoek. En ja, dan is je stroombarriere ook weg door dat ijzeren hek op de draden. Ook blijft het afwegen wat nou het allerbelangrijkste is: nog meer bescherming dus individueel gaan ophokken? of enig risico lopen door ze toch looptijd op de tracks te gunnen. Het is gewoon heel erg naar.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:14

Voor mijn paard heb ik op stal geen zorgen. Hier is een enkele wolf in de buurt wel gezien, maar geen roedel. En er worden nog steeds schapen in de buurt gepakt, wat ook ontzettend sneu is, maar daarom denk ik niet dat mijn paard nummer 1 op het menu staat.

Het bos hier in Leusden en regio rijd ik nu nog wel, maar niet alleen.
Bij elk geluid kijk je op wat het zal zijn, dus ik ben er heel alert op.

Maar met mijn hond, een kleine terriër durf ik echt niet meer in het bos te lopen en daar baal ik zo van.

Ook gewoon savonds als het donker is ben ik hier in de buurt ook alert, want de wolf heb ik hier in de woonwijk ook al eens gezien op klaarlichte dag.

Ik kan er ook zo boos om worden waarom dit probleem niet serieus genomen word, want een probleem is het echt.

Maar ik snap al jullie zorgen :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:17

Toch verschrikkelijk die verhalen waarin mensen gewoon niet meer vrij kunnen ontspannen, met paarden of de honden. :knuffel:

Dát blijft ook veel te onderbelicht in de media en/of word ook nog eens gebagatelliseerd.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:24

Amado schreef:
Een fijn topic om te lezen, het gaat hier niet om of je voor of tegen de wolf bent, maar om de ongerustheid die erbij komt kijken

precies dit is wat ik verder overal mis inderdaad!!

Vwb mijn ongerustheid, die heb ik zeker: paardlief staat 24/7 buiten pensionado te zijn, hoewel ze daar straks, om een andere reden nu wel in de nacht naar binnen kunnen. Voorzover ik weet is daar nog geen wolf gevestigd, maar als dat wel zo is dan is het niet anders. Ik ga het hem nu niet meer aandoen om weer als (semi)stalpaard door het leven te laten gaan, niet nu hij 100% vrijheid gewend is.
En die wolfwerende afrastering: ik geloof best dat die op heel veel plekken beter zou kunnen, maar afgezien daarvan vraag ik me af hoe betrouwbaar en/of schadelijk die is als er een kudde(tje) dwars doorheen gaat omdat die wolf er weliswaar niet bij kan maar de boel wel flink over de z**k kan jagen.

Zelf wonen we in de randstad, maar verblijven zoveel mogelijk, minimaal elk weekend, in onze stacaravan in Ermelo. Daar loop ik nog altijd relaxed met de (sowieso altijd al aangelijnde) hond. Weliswaar nauwelijks meer echt IN het bos, maar vergeleken met thuis is het daar nog altijd vele malen fijner/rustiger/ruimer wandelen dan thuis. Daar zijn al heel lang hele andere oorzaken en uitdagingen waardoor je altijd al oplettend moet zijn. Zowel daar als thuis loop ik altijd (legaal) "bewapend", al met al is het niet leuk dat het allemaal moet, maar het is niet anders. Ik laat me er mijn fijne wandelingen niet door beïnvloeden.

Ik vind het wel wat bijzonder dat er onder de bordjes losloopgebied (waar ik zelf dus nooit kom) waarschuwingen hangen dat er wilde dieren leven waaronder de wolf met o.a. een aanbeveling om je hond aangelijnd te houden, maar dat zo'n waarschuwing niet te vinden is bij de bordjes waarop o.a. een aanlijngebied wordt aangegeven. In beide gebieden wandelen/fietsen/rijden ook mensen zónder honden, maar die hoeven dus kennelijk niet gewaarschuwd te worden.
Waar ik me dan ook nog over blijf verbazen is dat zoveel mensen ondanks de waarschuwingen nog altijd hun honden los laten lopen, en daarmee dus een bewust risico nemen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:28

DuoPenotti schreef:
Toch verschrikkelijk die verhalen waarin mensen gewoon niet meer vrij kunnen ontspannen, met paarden of de honden. :knuffel:

Dát blijft ook veel te onderbelicht in de media en/of word ook nog eens gebagatelliseerd.

Ja en je moet niet proberen je zorgen te uiten op social media, daar wordt iedereen aanstellers genoemd door de pro-wolf mensen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 12:30

Ik wil jullie tussendoor even bedanken voor jullie fijne reacties allemaal. Bij het openen van dit topic was ik best bang dat het een reltopic zou worden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:02

Onze 2 senioren Ijslandse paarden stonden tot ruim 2 weken geleden aan de bosrand in Rhenen. Het paard van mijn dochter was het afgelopen jaar erg verslechterd en helaas het besluit moeten nemen om deze in te laten slapen. Zijn maatje waarmee hij al meer dan 10 jaar samen stond zou alleen achterblijven en dan ga je nadenken, wat nu met hem? Na heel lang nadenken en mogelijke scenario's te hebben overwogen. Heb ik uiteindelijk besloten om hem samen met zijn maatje te laten gaan. Ook de mogelijkheid dat er wellicht op korte termijn wolven zouden komen heeft meegeholpen in mijn besluit. Er zijn welliswaar nog geen wolven in het naastliggende bos gesignaleerd maar dat is een kwestie van tijd.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:42

Hier ook iemand die behoorlijk veel stress heeft over haar paarden. Ondanks dat wolven nog niet heel veel in mijn regio hebben aangericht komt het wel steeds dichterbij. Proberen te bedenken hoe je ze veilig kan houden en weten dat buiten zetten een gok is. Kan me niet voorstellen hoe het is in de gebieden waar echt veel wolven toeslaan. Daarnaast ben ik ook bang. Bang dat mijn paarden worden aangevallen of om zelf aangevallen te worden. Mijn paarden zijn grote honden gewend want die heb ik zelf. Zelf maakt dat me nog extra bang. Dat ze er gewoon rustig op af zullen gaan. Afgelopen zomer heb ik ze voor het eerst snachts binnen gehouden. Wel heb ik binnen van mijn hele schuur een grote stal gemaakt, 9 bij 16 meter, de 3 paarden die ik heb kunnen daar heerlijk bewegen, maar het kostte wel wat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:42

Als ik paarden of pony's zou hebben in wolvengebied zou ik dat ook spannend vinden en elke keer kijken of ze er nog staan.

Zelf ga ik gewoon één of twee keer per week hardlopen in de bossen in mijn eentje. Ik ben echt totaal niet bang voor wolven. Ik heb er anderhalf jaar geleden een gezien in de Kroondomeinen, ook toen ik alleen aan het hardlopen was. Hij was zo'n 10 meter van me af, keek me aan en liep daarna rustig de struiken in. Ik vond het een geweldige ervaring.
Nou moet ik ook zeggen dat ik meerdere keren in Zuid Afrika in game reserves heb gelopen/gefietst waar we allerlei dieren tegenkwamen die nog wel gevaarlijker kunnen zijn dan wolven (o.a. een hyena, wrattenzwijnen, giraffen, gnoes en krokodillen) dus ik ben wel wat gewend.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:47

Voor mij is het plezier van met mijn hondje wandelen wel voor een groot deel weg.
Loop gewoonlijk graag alleen, en dat vind ik nu met klein hondje niet meer veilig genoeg. Soms doe ik nog wel een klein stukje.
Maar vroeger kon ik gerust een uurtje op een heidepol zitten, lekker in het niets staren, de wereld vergeten. Dat kan nu niet meer.

Ik weet zelfs niet of er hierna nog een hond zal komen. Het onbezorgde genieten is er wel af…. :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:45

Wintu schreef:
Popstra schreef:
Wij wonen er ook midden in. Woudenberg. De schaapjes van onze buren zijn een aantal weken terug gepakt en er zijn best wat incidenten hier op heel de Utrechtse Heuvelrug.

Ik fokte veulentjes. Daar heb ik geen zin meer in nu en dat vind ik eigenlijk heel niet zo een ramp. Ik word ouder en wil ook een keer inkrimpen dus nu is die beslissing van daarmee te stoppen makkelijk genomen. Ik ben er uberhoupt nu veel meer nuchter onder. Het went lijkt wel! Heb buiten ook geen maatregels. Mijn 9 paarden die hier staan zijn volwassen sterke dieren.
Een wolf blijft daar liever bij vandaan. Zo slim zijn ze wel.
Mijn paarden gaan om 18 uur naar binnen en om 8.30 weer naar buiten. Ik slaap dus goed.
Onze hondjes gaan ook enkel met ons naar buiten.

In het begin was ik er gestressed door maar heb geen zin mijn leven er door te laten beinvloeden. Volg dus ook niet meer al het nieuws er over hier op Bokt of SM.
Wat je aandacht geeft groeit namelijk.

Tot dusver zoals ik er in sta.
Ik heb begrip voor een ieder ander zijn gevoelens

Als ik dit lees dan ben ik nog best verbaasd dat men denkt dat volwassen paarden in een kudde veilig zijn. Als ik dan weet dat kalveren van volwassen 800 kilo zware runderen met behoorlijke hoorns al geen probleem zijn en die runderen zelf ook niet. Is dat dan zodat je het voor jezelf een plek kunt geven en er daardoor makkelijker mee om kan gaan?
Normaliter ben ik het ook eens dat alles wat aandacht geeft groeit, maar geldt dat dan ook als dat gene wat die aandacht krijgt ook gewoon bittere realiteit is?

Ik denk dat ze eerder voor de schaapjes gaan die hier overal nog onbeschermd rond grazen ondanks er gepakt zijn ( ja ook die over zijn van mijn buren ..)
En dat snap ik dus niet!

Liepen hier vanmorgen trouwens een paar mooie hindes op de weide. Die had ik al even niet meer gezien eigenlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:15

Wij hebben niet eens wolven rondlopen in de buurt dus jullie ervaringen kan ik nog niet delen.

Maar ik wordt er nu al beroerd van als ik denk aan alle gesodemieter, geld en stress het gaat kosten om de wei in de toekomst wolf proof te maken.
Opgroeiend gras, storm en takken, droogte en daardoor matig werkend stroom apparaat. En dan je paarden voor je werk buiten zetten in de donker en maar duimen dat alles klopt en de wolf niet ergens aan zwakte ontdekt die je zelf nog niet gezien had.
Brrrrr.

Dan is het leven nu nog maar simpel met een houten omheining die je gewoon van een km afstand kunt controleren en betrouwbaar genoeg is omdat er niks naar bínnen wil. Maar dat lijkt een tijdelijke status te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:34

De podcastserie Geleidewolf geeft behoorlijk wat kanten van het wolven verhaal weer.
Het is begonnen als podcast van twee blinden die niet meer met hun geleidehonden het bos in durven te gaan.
In iedere aflevering hebben ze een gast wie ze aan het woord laten over hun ervaring en mening over de wolf.
De serie is absoluut het luisteren waard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:18

Popstra schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat ze eerder voor de schaapjes gaan die hier overal nog onbeschermd rond grazen ondanks er gepakt zijn ( ja ook die over zijn van mijn buren ..)
En dat snap ik dus niet!

Liepen hier vanmorgen trouwens een paar mooie hindes op de weide. Die had ik al even niet meer gezien eigenlijk.

Tja, ook onbeschermde schapen zijn geen garantie helaas, die staan hier ook genoeg, dat weerhoudt ze echter niet om runderen en ponies te pakken, helaas.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:22

:(:) Begrijp je heel goed TS!
Ik zit ook in wolvengebied en ze hebben hier in de buurt naast schapen etc. ook al een groot paard te pakken gehad.
Op enkele honderden meters van ons af zijn al een aantal keer tientallen schapen vermoord... Dan loopt het kippenvel je over de rug bij de gedachte "Wat als ze een andere afslag hadden genomen..." :(
Ook ik heb niet de illusie dat het banketstaaf hekwerkje wat zgn "wolfwerend" is, ook maar enig verschil uitmaakt.
Dat maakt dat ik ook elke dag opsta met de angst om een aangevreten paard aan te treffen, of idd een telefoontje te krijgen.
Elke avondronde extra goed langs de heining schijnen met de zaklamp om te kijken of er vreemde ogen oplichten, paarden extra controleren en in de gaten houden qua gedrag, you name it...
Wandelen met paard/hond doe ik wel want ik wil me niet laten beperken, maar merk ook dat het niet meer zo ontspannen is als voor de wolf. Zeker niet met mijn Chihuahua's :=

Voor mijzelf heb ik echter wel heel duidelijk de keuze gemaakt mijn leven er niet door te laten bepalen.
"Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.", is mijn credo.
En ik weiger iets buiten mijzelf zoveel macht over mijn emoties te geven.
Zéker een half gedomesticeerd dier niet! (Je kan mij veel vertellen maar NIET dat dit wilde dieren zijn ;) )

Blijf me overigens ook gruwelijk irriteren aan al die mensen die het bagatelliseren. Maargoed, dat zegt meer over hun tekortkomingen in empatisch vermogen dan over ons ;)
(Overigens evengoed aan mensen die zich veilig wanen met wolfwerend hekwerk en daar popi-jopi over doen := )

Ik hoop en wens jou toe dat jij ook een manier voor jezelf vind om er mee te dealen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:20

BarbaLala schreef:

Dat is een mooie, die ga ik onthouden :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:37

DubbelFun schreef:
BarbaLala schreef:

Dat is een mooie, die ga ik onthouden :j

Heeft mij al veel gebracht! Jou hopelijk ook! :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:39

Ik woon ook in wolven gebied, omgeving 't Harde/Nunspeet.
Een bosrijk deel van de Veluwe hier, met nu dus ook de wolf.
Waar ik voorheen hier in alle bossen in de omgeving kwam met de honden, is dit nu niet meer zo.
Het ongedwongen wandelen en genieten met de honden, dat kan niet meer.

Mijn vriendin is helemaal bang, die komt nergens meer waar wolven zijn.
Zelf sta ik daar iets anders in, denk meer van: een wolf zoekt geen confrontatie, de kans is groter dat je nooit een wolf ziet etc.
Maar zelfs dan als ik in het bos ben, hou ik nu wel de omgeving goed in de gaten en zorg dat de honden dicht bij me blijven.

Ook denk ik dat de natuurorganisaties, boswachters e.d. blij zijn met de wolf.
Steeds meer mensen durven hun hond niet meer los te laten, minder wandelaars in het bos.

Toen met corona dat opeens iedereen naar het bos wou, werd het te vol in het bos en kwamen natuurorganisaties met allerlei regels om dit in goede banen te leiden.
Hier in het bos werden er paden dichtgegooid, zandverstuiving was een losloopgebied voor honden maar dit werd ook opgeheven.
Maar nu met de wolf, lost dit zich vanzelf op, minder wandelaars en mensen met honden laten ook niet meer illegaal hun hond loslopen.