Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veriye schreef:Ik maak me aan een kant wel ongerust, maar aan de andere kant denk ik: Rusland heeft al zoveel moeite met Oekraine, waar zullen ze de mensen vandaan halen om nog Skandinavie en bv Duitsland/Polen aan te vallen. Maar ja mijn opa zij altijd: Liever in huis hebben, dan nodig hebben.
We hebben voor +- 1 week voorraad aan voedsel en ik heb nu wel een aantal flessen water als voorraad. Hebben we het niet nodig voor een noodgeval, dan komt het wel op
_San87_ schreef:Ik hoop het niet... China is toch ook weer afhankelijk van Europa.Polar schreef:Het is meer dat China er nu ook bij betrokken is en Rusland niet meer in z'n eentje vecht, maar o.a met Noord Korea samen werkt.
Noord-Korea is verre van een wereldmacht. En ik vraag me af of China het zoekt in oorlog te raken met Europa, VS en Canada.
_San87_ schreef:Polar schreef:Het is meer dat China er nu ook bij betrokken is en Rusland niet meer in z'n eentje vecht, maar o.a met Noord Korea samen werkt.
Noord-Korea is verre van een wereldmacht. En ik vraag me af of China het zoekt in oorlog te raken met Europa, VS en Canada.
tamary schreef:_San87_ schreef:
Ik maak mij geen zorgen oer bommen op Amsterdam oid, maar cyberaanvallen of andere sabotage van onze nutsvoorzieningen als stroom, water, gas, telefonie/internet, ...
En ja er zijn cyberaanvallen vanuit die hoek op onze voorzieningen al meerdere malen gelukkig mislukt. Geeft geen garantie op dat dat zo blijft. Komt nog eens veranderende weerpatronen mee die dingen fysiek kapot kunnen maken + menselijke oepsies (die heli in de hoogspanningskabels bij Zaltbommel al vergeten?).
_San87_ schreef:Polar schreef:Het is meer dat China er nu ook bij betrokken is en Rusland niet meer in z'n eentje vecht, maar o.a met Noord Korea samen werkt.
Goof schreef:Ik had het hier toevallig vorige week met een vriendin over. Zij is wel wat bang en is wel begonnen met aanleggen van voorraden voor zichzelf en de kat.
Ik daarentegen niet. Ik heb wel voer voor de honden en kat in huis, dus die overleven wel even, maar mijn man en ik komen niet ver denk ik![]()
We hebben wat eten in de vriezer liggen, maar daar kom je dan niet ver meer mee. Er ligt een half brood, dat is ook wel op in 1 dag. Ik heb geen blikken groente ofzo op voorraad (ik gebruik verse groente) en flessen drinken ook weinig. Soms wat frisdrank, maar ik drink zelf voornamelijk water en thee. Ik heb wel wat rijst en pasta, maar dan houdt het op (qua voeding althans) en koken wordt ook lastig als er geen gas en/of elektriciteit meer is.
Interessante kwestie wel op zich.
Blacky94 schreef:_San87_ schreef:
Tsja, gezien een zekere herkozen Amerikaanse president er geen geheim van maakt uit de Navo te willen stappen en Poetin al eens een vrijbrief gegeven heeft om Navo-landen aan te mogen vallen die onvoldoende investeren in defensie, sluit ik momenteel niks uit. En zou ik als Europa zeker niet teveel op Amerikaanse hulp steunen/rekenen.
Maar ook hier vrienden bij defensie, en wat ik daar soms van hoor word ik ook niet heel gelukkig van.
Desondanks eigenlijk niet voorbereidNu zouden we qua voedsel wel een heel eind komen, maar misschien binnenkort toch maar eens een 6-pack water halen om iig een paar dagen vooruit te kunnen. Qua kattenvoer hebben we ook wel wat voorraad, maar paard zou een groter probleem worden. Zeker als er wel geëvacueerd zou moeten worden.
Verder ook hier campingspullen, alhoewel gasflessen 15min verderop bij m'n ouders opgeslagen liggen. Wel een goede reminder om toch m'n auto wat sneller weer eens bij te tanken dan pas bij het laatste streepje
Supervixen schreef:Goof schreef:Ik had het hier toevallig vorige week met een vriendin over. Zij is wel wat bang en is wel begonnen met aanleggen van voorraden voor zichzelf en de kat.
Ik daarentegen niet. Ik heb wel voer voor de honden en kat in huis, dus die overleven wel even, maar mijn man en ik komen niet ver denk ik![]()
We hebben wat eten in de vriezer liggen, maar daar kom je dan niet ver meer mee. Er ligt een half brood, dat is ook wel op in 1 dag. Ik heb geen blikken groente ofzo op voorraad (ik gebruik verse groente) en flessen drinken ook weinig. Soms wat frisdrank, maar ik drink zelf voornamelijk water en thee. Ik heb wel wat rijst en pasta, maar dan houdt het op (qua voeding althans) en koken wordt ook lastig als er geen gas en/of elektriciteit meer is.
Interessante kwestie wel op zich.
Hier hetzelfde.
Ik ben niet zo bang voor stront aan de knikker en laat me niet gek maken.
VuurVleugels schreef:Ik denk dat er nog wel een verschil zit tussen jezelf gek (laten) maken of gewoon bewust zijn van het feit dat we als land kwetsbaar zijn en je daar enigzins op voorbereiden.
tamary schreef:VuurVleugels schreef:Ik denk dat er nog wel een verschil zit tussen jezelf gek (laten) maken of gewoon bewust zijn van het feit dat we als land kwetsbaar zijn en je daar enigzins op voorbereiden.
Dit dus. Ons hele systeem is veel kwetsbaarder en mensen zien het teveel als een vast gegeven dat X, Y, Z altijd werkt. Hoeveel werk daar achter zit en hoe makkelijk dat fout kan gaan beseffen ze niet en de meeste ging net goed momenten komen niet in de pers. Balans tussen nodige bewustzijn en geen paniek willen creeeren loopt ondertussen fors scheef. We zijn nogal verwend hier met hoe betrouwbaar onze nutsvoorzieningen zijn en staan te stuiteren over een keertje uurtje of 2 per jaar / paar jaar een storinkje. Meeste overlast voor dat soort hikjes komt van op dat moment in een lift staan en medische apparatuur die geen batterij backup heeft. Je koelkast, vriezer, wasmachine en de inhoud overleven dat allemaal wel. Probleem is dat mensen die zo'n 2 uur net plat meemaken daar flink over kunnen klagen, maar er niks van leren qua hoe vang ik zoiets of een langere versie op een volgende keer.