Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:43

Mijn ervaring is dat dit soort panels echt heel graag ook mensen willen selecteren die denken dat 'klimaat' onzin is. Maar die mensen melden zich vaak niet aan (want denken net als Jan) óf, als ze wel geselecteerd zijn en je vraagt wat zij denken dat er aan de hand is/moet gebeuren, dat ze zich terugtrekken. En dat is ongelooflijk jammer, want het is veel beter juist ook de tegenstanders aan boord te hebben en houden. Al was het maar omdat je daardoor misschien een idee kunt krijgen wat ze triggert en waar ze wél open voor staan.
Ik denk dat de klimaattegenstanders die zich aangemeld hebben een relatief heel grote kans hebben geselecteerd te worden.

FrNo

Re: Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:49

Ik ben niet zozeer (bewust) met het klimaat bezig. Maar wel ingeloot.
Dus het klopt niet dat ze alleen maar de pro klimaat mensen selecteren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:53

"De deelnemers aan een burgerberaad zijn een soort mini-Nederland: samen vormen ze een goede afspiegeling van de samenleving. Dat gebeurt via een gewogen loting, wat betekent dat er bij de loting rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en woonplaats, maar bijvoorbeeld ook of je je wel of geen zorgen maakt over het klimaat. Zo zou uiteindelijk iedereen zichzelf in minstens één iemand uit het burgerberaad moeten kunnen herkennen."

https://www.bureauburgerberaad.nl/burgerberaden

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 03:26

Precies, ik wist eigenlijk al dat op basis van mijn antwoorden ik juist minder kans zou maken. Bovengemiddelde interesse in het onderwerp met enige zorgen, wonend in midden van het land en vrouw in leeftijdscategorie dat kinderen de deur uit zijn. Uit die categorie komen de meeste aanmeldingen. De selectie is er juist voor om te zorgen dat er discussie kan ontstaan met inzichten vanuit verschllende hoeken.
Dit stond overigens ook nog uitgelegd in de brief die je krijgt dat je niet geselecteerd bent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:42

Ben dan toch benieuwd wie al die 70.000 aanmeldingen doorgelezen heeft om te kunnen selecteren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:51

Ik neem aan dat het gesloten vragen zijn die automatisch kunnen worden geanalyseerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:06

FCSA schreef:
Ik neem aan dat het gesloten vragen zijn die automatisch kunnen worden geanalyseerd.

Dat is dan wel heel manipuleerbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:28

Zal ongetwijfeld een combi van gesloten vragen (demografische gegevens), schaalvragen (op een schaal van 0 tot 10, wat vind je van...) en open vragen (verdieping op zorgen over het klimaat) zijn. Grove automatische scheiding op demografie, dan automatisch uitsplitsen op de schaalvragen, en dan handmatig de diepte in op het klimaatdeel.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 16:19

Heb je het hele topic gelezen @janderegelaa? Het is voor een groot deel juist gegaan over waar jij nu vragen over hebt. We hadden zelfs nog een waardevolle "behind the scenes"-bijdrage van midori, die zal ik hieronder nog even quoten. Misschien verduidelijkt dat meer voor je?

En er zijn 70.000 uitnodigingen verstuurd, maar dat zijn dus lang niet allemaal aanmeldingen die doorgelezen moeten, zal maar een klein percentage zijn wat zich daadwerkelijk opgegeven heeft. En het waren geen teksten die je schrijft als antwoord maar meer "op een schaal van 1 tot 10 vink aan wat bij jou past.
Ik begrijp je zorg om manipulatie niet zo goed, in welke zin?

midori schreef:
Leuk om hier een topic van te zien op Bokt! Ik heb voor het bedrijf gewerkt dat achter de schermen veel heel gelobbyd heeft een voorbereidingswerk heeft gedaan, en geloof dat zij het nu ook gaan organiseren. Heb zelf dus ook bij een aantal meegewerkt op gemeentelijk niveau (vooral in het noorden).

Het gaat er juist om dat mensen die anders niet zo veel gehoord worden, nu wel gehoord worden. Je zult veel in kleine groepjes werken en bij elk groepje zit een facilitator. Hun rol is om te zorgen dat iedereen gehoord wordt en zal dus ook zorgen dat de stillere mensen op een goede manier hun meningen kunnen delen.

En het klinkt moeilijk om een echt representatieve groep te krijgen (dat is het ook), maar op 175 mensen hoeven maar een paar uit het noorden te komen (bijvoorbeeld). Er zullen inderdaad wel minder mensen zijn die zich van daar uit aanmelden vanwege de reistijd, maar waarschijnlijk wel genoeg. Wel een grotere kans dat je ingeloot wordt.

Ik woon ondertussen niet meer in Nl dus ik heb natuurlijk geen brief ontvangen, maar als iemand vragen over zo'n beraad heeft, zal ik mijn best doen om die te beantwoorden:)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:25

En als ze zouden manipuleren, was ik niet ingeloot.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:58

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:14

Ibbel schreef:
Ik heb ooit in een burgerberaad/burgerforum gezeten in het kader van de Regionale Energie Strategie. Ook klimaat-gerelateerd uiteraard, want de RES is opgezet om CO2-reductie te bewerkstelligen en dus opwarming van de aarde te verminderen.

Was in coronatijd, dus de bijeenkomsten waren online. Kostte desondanks veel tijd, er zat enorme bias in de deelnemers, en er was veel uitval. Waren 'maar' 20 mensen, waarbij uiteindelijk een man/vrouw of 5-6 overbleven. Maar die hadden dan ook wel echt serieuze inbreng.

Ik kan me niet voorstellen hoe je met 175 mensen álle deelnemers recht kunt aandoen, en kunt motiveren om inbreng te geven en aan boord te blijven. Zelfs als je al een representatieve groep mensen bij elkaar kunt brengen (lukte bij de RES sowieso al niet), ga je gegarandeerd een soort 'harde kern' krijgen die hun mond opendoen (en het is maar de vraag of die dan de algemene mening weergeven of aan een extreme kant van het spectrum zitten), en zie dat maar eens te modereren...

Oh dat is vrij goed te doen hoor. Je splitst (zoals eerder in het topic aangegeven) dan bijv op in subgroepen, maar ook maak je gebruik van stellingen met bijv Mentimeter. En die laat je dan weer mondeling toelichten.

Uiteindelijk zijn er vaak ook weer niet zoveel verschillende ideeën en zit er best veel overlap tussen de ideeën van (groepjes) mensen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:27

Komend weekend de eerste samenkomst toch? Nog iemand een achteraf-uitnodiging gekregen? Kan geloof ik nog t/m dit weekend. Ik zat er dus niet bij maar blijf het wel volgen.
Valt me op dat er zoveel wantrouwen lijkt te zijn over de selectie deelnemers, niet alleen hier in het topic maar ook als je op die facebookpagina kijkt.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:58

Klopt, morgen de eerste bijeenkomt.
Al zijn er al 'kennismakingsavonden' geweest.
Online en fysiek.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:21

Ah! Zit je dan al in een "eigen" werkgroepje? Nou ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren verder!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:18

Nee, dit was per provincie één (of twee) plaatsen. Of online (wat ik heb gedaan)
Ook kennis maken met de voorzitster en er werd het een en ander al uitgelegd.
Het worden bv geen saaie PowerPoint voorstellingen
En je mag zelf best veel beslissen over welke informatie je, en hoe wilt vergaren.

Straks gaan we wel in groepen werken, anders zijn er mensen die niet aan het woord komen.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:09

Leuk ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden! Hoe heet de voorzitster?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:34

midori schreef:
Leuk ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden! Hoe heet de voorzitster?

Nienke Meijer, toch? Die was in mei al benoemd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:31

Karina schreef:
Komend weekend de eerste samenkomst toch? Nog iemand een achteraf-uitnodiging gekregen? Kan geloof ik nog t/m dit weekend. Ik zat er dus niet bij maar blijf het wel volgen.
Valt me op dat er zoveel wantrouwen lijkt te zijn over de selectie deelnemers, niet alleen hier in het topic maar ook als je op die facebookpagina kijkt.

Niet raar hoor, want ze gaan eerst 'bijscholen' over de klimaatverandering. Daarmee kun je zeer eenvoudig al mensen sturen. Dat betekent dat het wederom NIET neutraal is.

Er staat verder bij dat ze geselecteerd zijn om hun houding t.o.v. het klimaatvraagstuk. Dat betekent al dat het echt niet neutraal en willekeurig door loting bepaald is. Het is dus gewoon absoluut geen doorsnede van de gehele bevolking. Het zijn maar 175 mensen en ik vraag me echt af of hier dan wel mensen bij zitten die weten of denken dat de klimaatverandering absoluut niet door de mens veroorzaakt wordt, die weten dat er echt geen hoog CO2 gehalte in de lucht is op dit moment (dat is in het verre verleden vele malen hoger geweest en toen waren er nog geen auto's e.d.), en of dat dan mensen zijn die ook nog eens hun mening durven geven.

Ik heb er geen vertrouwen in. Er staat in dit kleine stukje hieronder al te veel wat aangeeft dat het dus echt gestuurd wordt.

Ik heb helaas geen uitnodiging gehad. Anders reizen ben ik echt niet van plan te doen. Nou ja, ik doe het al, sinds 2003 vlieg ik af en toe, en heb geen vliegschaamte en zit er niet op te wachten dat mensen zich daar mee gaan bemoeien. Net zo min als over het aantal kilometers wat je met een auto aflegt. Ik heb geen duikstek naast de deur, de koraalriffen bevinden zich niet meer in Nederland (ook door klimaatverandering in het Pleioceen verdwenen), wij hebben geen grotten, dus dan moet je wel reizen voor je hobby.

Afbeelding

Als ze de adviezen maar als advies houden en niemand financieel gaan raken, dan kun je er nog wat mee, want alles wat me zal beperken in mijn reisvrijheid zal ik als advies in de wind slaan. En gelukkig mag je adviezen naast je neerleggen (anders had ik nooit op het WO gezeten), maar ik vrees dat ze wel weer wat verzinnen om mensen financieel te raken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:44

germie schreef:
dat er echt geen hoog CO2 gehalte in de lucht is op dit moment (dat is in het verre verleden vele malen hoger geweest en toen waren er nog geen auto's e.d.),

Dat klopt. Miljoenen jaren geleden was het zo warm dat de polen geen ijs bevatten. Onleefbaar voor mensen trouwens, maar die informatie geef je er niet bij.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 20:14

germie schreef:
Niet raar hoor, want ze gaan eerst 'bijscholen' over de klimaatverandering. Daarmee kun je zeer eenvoudig al mensen sturen. Dat betekent dat het wederom NIET neutraal is.

-----

Ik heb helaas geen uitnodiging gehad.

Als je wel een uitnodiging had gehad, had jij je dan ook laten sturen in een bepaalde richting bij de bijscholing? Het selecteren is juist gedaan op verschillende meningen, en uit die groepen met verschillende meningen is dan weer geloot. Jij komt niet over als iemand die zich van zijn eigen inzichten af had laten sturen, waarom zou je er dan vanuit gaan dat anderen dat wel zouden doen.

Mooie hobby, begrijpelijk dat je daarvoor wil en moet reizen. Maar er zullen juist vast mensen bij die 175 zitten die zich dezelfde zorgen maken als jij hoe maatregelen zouden kunnen raken waar je niet geraakt wil worden, lijkt me nou juist interessant van dit beraad.

Ik heb niet de illusie dat ik je wantrouwen weg kan nemen hoor, maar ik denk echt dat er meer mensen in zullen staan zoals jij die zich juist hebben opgegeven omdat ze ook gehoord willen worden.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:52

Karina schreef:
FrNo schreef:
Even een schopje in dit topic.

Ik ben zojuist gebeld en ben ingeloot.

Oeh leuk! Zou het heel leuk vinden als je ons beetje op de hoogte houdt.

Ik heb wel een onbekend nummer gemist maar er is niks ingesproken en ook niet opnieuw gebeld dus denk niet dat we gaan meeten -O-

Ik zou jullie op de hoogte houden.
Het eerste weekend was een kennismaking met elkaar en algemene informatie over de klimaatverandering en over eten, reizen en spullen gebruiken op een manier die beter is voor het klimaat?"

We zijn in drie groepen gedeeld, eten en drinken, reizen en spullen gebruiken.
Ik zit in de groep reizen.
afgelopen weekend zijn we in kleinere groepjes opgedeeld en zijn door het land heen naar bedrijven/organisaties geweest voor rondleidingen en info te horen over hoe de bedrijven klimaatbewust bezig zijn. Ik ben naar de NS geweest en naar de Fietsersbond.

Aankomende keer komen er wetenschappers en deskundige over deze onderwerpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:12

Dat klinkt interessant :j
Hoe heb je het ervaren bij de bedrijven? Ik heb vaak het idee dat er veel te veel aan greenwashing wordt gedaan door grote bedrijven. Maar de NS en fietsersbond lijken me dan weer best duurzame bedrijven.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:02

Op zich wel interessant, ze zijn inderdaad beide behoorlijk (voor) duurzaam(heid). De treinen rijden al 100% op windenergie in Nederland. In het buitenland wordt dit ook steeds meer.
De Fietsersbond was iets lastiger, ze zijn er voor de fietsers. maar het was minder direct te zien wat ze deden. Aangezien ze vaak weer afhankelijk zijn van overheid, provincies en gemeenten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:46

Maar wordt er dan ook gesproken over hoe groen windenergie daadwerkelijk is, bijvoorbeeld? Want 'groen want we rijden op windenergie' zou mij wel wat te kort door de bocht zijn eigenlijk.....
En ik had het idee dat jullie om jullie mening gevraagd zou worden, dat kan ik slecht rijmen met wat je hier verteld. Heb ik het dan verkeerd begrepen of.....?