Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
midori schreef:Leuk om hier een topic van te zien op Bokt! Ik heb voor het bedrijf gewerkt dat achter de schermen veel heel gelobbyd heeft een voorbereidingswerk heeft gedaan, en geloof dat zij het nu ook gaan organiseren. Heb zelf dus ook bij een aantal meegewerkt op gemeentelijk niveau (vooral in het noorden).
Het gaat er juist om dat mensen die anders niet zo veel gehoord worden, nu wel gehoord worden. Je zult veel in kleine groepjes werken en bij elk groepje zit een facilitator. Hun rol is om te zorgen dat iedereen gehoord wordt en zal dus ook zorgen dat de stillere mensen op een goede manier hun meningen kunnen delen.
En het klinkt moeilijk om een echt representatieve groep te krijgen (dat is het ook), maar op 175 mensen hoeven maar een paar uit het noorden te komen (bijvoorbeeld). Er zullen inderdaad wel minder mensen zijn die zich van daar uit aanmelden vanwege de reistijd, maar waarschijnlijk wel genoeg. Wel een grotere kans dat je ingeloot wordt.
Ik woon ondertussen niet meer in Nl dus ik heb natuurlijk geen brief ontvangen, maar als iemand vragen over zo'n beraad heeft, zal ik mijn best doen om die te beantwoorden:)
Ibbel schreef:Ik heb ooit in een burgerberaad/burgerforum gezeten in het kader van de Regionale Energie Strategie. Ook klimaat-gerelateerd uiteraard, want de RES is opgezet om CO2-reductie te bewerkstelligen en dus opwarming van de aarde te verminderen.
Was in coronatijd, dus de bijeenkomsten waren online. Kostte desondanks veel tijd, er zat enorme bias in de deelnemers, en er was veel uitval. Waren 'maar' 20 mensen, waarbij uiteindelijk een man/vrouw of 5-6 overbleven. Maar die hadden dan ook wel echt serieuze inbreng.
Ik kan me niet voorstellen hoe je met 175 mensen álle deelnemers recht kunt aandoen, en kunt motiveren om inbreng te geven en aan boord te blijven. Zelfs als je al een representatieve groep mensen bij elkaar kunt brengen (lukte bij de RES sowieso al niet), ga je gegarandeerd een soort 'harde kern' krijgen die hun mond opendoen (en het is maar de vraag of die dan de algemene mening weergeven of aan een extreme kant van het spectrum zitten), en zie dat maar eens te modereren...
Karina schreef:Komend weekend de eerste samenkomst toch? Nog iemand een achteraf-uitnodiging gekregen? Kan geloof ik nog t/m dit weekend. Ik zat er dus niet bij maar blijf het wel volgen.
Valt me op dat er zoveel wantrouwen lijkt te zijn over de selectie deelnemers, niet alleen hier in het topic maar ook als je op die facebookpagina kijkt.
germie schreef:dat er echt geen hoog CO2 gehalte in de lucht is op dit moment (dat is in het verre verleden vele malen hoger geweest en toen waren er nog geen auto's e.d.),
germie schreef:Niet raar hoor, want ze gaan eerst 'bijscholen' over de klimaatverandering. Daarmee kun je zeer eenvoudig al mensen sturen. Dat betekent dat het wederom NIET neutraal is.
-----
Ik heb helaas geen uitnodiging gehad.
Karina schreef:FrNo schreef:Even een schopje in dit topic.
Ik ben zojuist gebeld en ben ingeloot.
Oeh leuk! Zou het heel leuk vinden als je ons beetje op de hoogte houdt.
Ik heb wel een onbekend nummer gemist maar er is niks ingesproken en ook niet opnieuw gebeld dus denk niet dat we gaan meeten