Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maaike_Indy schreef:Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.
We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.
Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.
tamary schreef:Maaike_Indy schreef:Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.
We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.
Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.
Probleem is, dat de medische term abortus zowel van toepassing is op het bewust afbreken van een zwangerschap als op wat in de volksmond een miskraam heet en het lichaam zelf de zwangerschap afbreekt. Ook zijn in beide gevallen een aantal medische behandelingen en nodige medicijnen gelijk. Dat maakt anti-abortus wetgeving zo levensbedreigend voor zwangeren. Complicaties behandelen om het leven van de moeder te redden omdat bv een miskraam niet voltooid wordt en de dode feutus in de baarmoeder blijft, valt nl net zo goed onder abortusbehandeling en is dan al snel bij wet verboden. Aangezien een baby pas na de geboorte het eigen imuunsysteem opstart, is het voor die tijd onderdeel van de moeder en als dat onderdeel gaat ontbinden omdat het in de moeder sterft ...
Dat je moeite hebt met het afbreken van een gezonde zwangerschap kan ik begrijpen, maar tegen die optie zijn blokkeerd ook essentiele medische zorg bij een miskraam aangezien die in medische termen ook abortus heet en dus ook onder zulke wetgeving valt. Weet aub goed waar je tegen bent en wat de consequenties zijn.
Maaike_Indy schreef:Ik ben ermee bekend dat de medische term abortus ook gebruikt wordt voor een miskraam. Wat ik niet wist, en kan het eigenlijk haast niet geloven, dat er bij een natuurlijke abortus medische hulp geweigerd wordt vanwege wetgeving. Zijn ze echt zo dom en kortzichtig? Heb je daar misschien meer informatie over?
Maaike_Indy schreef:tamary schreef:Probleem is, dat de medische term abortus zowel van toepassing is op het bewust afbreken van een zwangerschap als op wat in de volksmond een miskraam heet en het lichaam zelf de zwangerschap afbreekt. Ook zijn in beide gevallen een aantal medische behandelingen en nodige medicijnen gelijk. Dat maakt anti-abortus wetgeving zo levensbedreigend voor zwangeren. Complicaties behandelen om het leven van de moeder te redden omdat bv een miskraam niet voltooid wordt en de dode feutus in de baarmoeder blijft, valt nl net zo goed onder abortusbehandeling en is dan al snel bij wet verboden. Aangezien een baby pas na de geboorte het eigen imuunsysteem opstart, is het voor die tijd onderdeel van de moeder en als dat onderdeel gaat ontbinden omdat het in de moeder sterft ...
Dat je moeite hebt met het afbreken van een gezonde zwangerschap kan ik begrijpen, maar tegen die optie zijn blokkeerd ook essentiele medische zorg bij een miskraam aangezien die in medische termen ook abortus heet en dus ook onder zulke wetgeving valt. Weet aub goed waar je tegen bent en wat de consequenties zijn.
Ik ben ermee bekend dat de medische term abortus ook gebruikt wordt voor een miskraam. Wat ik niet wist, en kan het eigenlijk haast niet geloven, dat er bij een natuurlijke abortus medische hulp geweigerd wordt vanwege wetgeving. Zijn ze echt zo dom en kortzichtig? Heb je daar misschien meer informatie over?
_Mir schreef:Rinkex schreef:Ik heb getekend! Waarom? ik ben enorme voorstander van de keuze vrijheid, alleen jij zou over je eigen lichaam moeten mogen beslissen.
Interessante uitspraak.. je bepaald namelijk wel voor iemand anders zijn/haar leven dat in de buik groeit.
zoef123 schreef:Ik lees veel dat iedereen zelf moet bepalen wat ze met haar lijf wilt; ik denk dan en het kind dan? Die kan niet kiezen die heeft toch net zo goed rechten. Dan kan je zeggen het leeft niet het is (nog) geen mens. Maar iets wat groeit dat leeft. En als je een mens met een mens zich voortplant krijg je een mens. Daarbij vind ik de absortus beelden echt vreselijk om te zien. Ik vraag me echt af of mensen die abortus ondergaan hier van op de hoogte zijn.
Ook vind ik het bizar dat er gewoon deals zijn met de abortus klinieken. Bestelling met aantal ogen en longen. En die longen en ogen moeten uit een levend kind gehaald worden anders hebben anders zijn ze niet ‘vers’ en hebben ze er niks aan. Dat is toch vreselijk voor zo’n baby.
zoef123 schreef:Nee hoor in bv canada is abortus mogelijk tot de geboorte dus daar kan dat zeker wel.
Citaat:Abortus is in Canada legaal tijdens de zwangerschap en wordt door de overheid gefinancierd als medische procedure onder de gecombineerde effecten van de federale Canada Health Act en provinciale gezondheidszorgsystemen.
De toegang tot diensten en middelen verschilt echter per regio. Hoewel er enkele beperkingen bestaan, is Canada een van de weinige landen zonder strafrechtelijke beperkingen op abortus.
Abortus is onderworpen aan provinciale regelgeving voor gezondheidszorg en richtlijnen voor artsen.
Geen enkel rechtsgebied biedt abortus op verzoek aan bij 24 weken en langer, hoewel er uitzonderingen zijn voor bepaalde medische complicaties.
_Mir schreef:Rinkex schreef:Ik heb getekend! Waarom? ik ben enorme voorstander van de keuze vrijheid, alleen jij zou over je eigen lichaam moeten mogen beslissen.
Interessante uitspraak.. je bepaald namelijk wel voor iemand anders zijn/haar leven dat in de buik groeit.