My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:53

87% van de afbrekingen vind plaats in de eerste 13 weken. Loop je richting de 24 weken is dat in de meeste gevallen idd door een slechte 20 weken echo (en vaak nog extra onderzoeken voor mensen een definitieve keuze maken; en eerder soms zelfs nog de 5 dagen wachttijd). Incidenteel misschien eens door een laat ontdekte (ongeplande) zwangerschap of idd in geval van slechte prognose van moeder (of kind).

Om daarnaast nog even terug te komen op de stijgende abortuscijfers; de opkomst van "natuurlijke anticonceptie" en de invloed van influencers hierop vind ik hartstikke slecht en gevaarlijk. Tegelijkertijd lijkt de stijging in het aantal abortussen ook "samen te hangen" met de huidige financiële crisis. Veel abortussen vinden plaats in de leeftijd 25-35 jaar en bijna de helft van de mensen die een abortus ondergaan hebben, zijn al moeder (49%).
Ik werk zelf in de geboortezorg en wat ik ook terug hoor van bijv. onze gynaecologen, is dat je in tijden van financiële crisis vaker ziet dat de geboortecijfers omlaag gaan. Mensen gaan vaak nog wel voor een eerste, maar een tweede/derde/vierde enz. komen er minder snel dan wanneer het financieel een betere tijd is.
Ergens zou ik het heel interessant vinden om dus wel de redenen voor abortus te weten te komen, omdat ik me dus wel afvraag tot in hoeverre de stijgende cijfers bijv. te maken hebben met de huidige financiële situatie van veel mensen (en bijv. de kijk op de toekomst met bijv. klimaatverandering en de oorlog in Oekraïne), maar ik zou ook bang zijn voor "sociaal gewenste antwoorden".

https://rutgers.nl/themas/abortus/feite ... nederland/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:35

Maaike_Indy schreef:
Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.

We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.

Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.

Probleem is, dat de medische term abortus zowel van toepassing is op het bewust afbreken van een zwangerschap als op wat in de volksmond een miskraam heet en het lichaam zelf de zwangerschap afbreekt. Ook zijn in beide gevallen een aantal medische behandelingen en nodige medicijnen gelijk. Dat maakt anti-abortus wetgeving zo levensbedreigend voor zwangeren. Complicaties behandelen om het leven van de moeder te redden omdat bv een miskraam niet voltooid wordt en de dode feutus in de baarmoeder blijft, valt nl net zo goed onder abortusbehandeling en is dan al snel bij wet verboden. Aangezien een baby pas na de geboorte het eigen imuunsysteem opstart, is het voor die tijd onderdeel van de moeder en als dat onderdeel gaat ontbinden omdat het in de moeder sterft ...

Dat je moeite hebt met het afbreken van een gezonde zwangerschap kan ik begrijpen, maar tegen die optie zijn blokkeerd ook essentiele medische zorg bij een miskraam aangezien die in medische termen ook abortus heet en dus ook onder zulke wetgeving valt. Weet aub goed waar je tegen bent en wat de consequenties zijn.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:16

tamary schreef:
Maaike_Indy schreef:
Zelfbeschikking is een groot recht en ik ben blij dat ik in een deel van de wereld leef waar we een grote mate van zelfbeschikking hebben. Maar, zodra de zelfbeschikking betekent dat je het leven van een ander mens beëindigd vind IK dat in heel veel gevallen niet meer stroken met mijn overtuigingen. Dat is MIJN reden om niet te tekenen. Dat andere mensen dit geen reden vinden betekent nog niet dat het daarmee geen reden is.

We leven in een democratie, in Nederland heeft dat ervoor gezorgd dat abortus legaal en toegestaan is. Daar vind ik wat van, maar ik voel niet de behoeft om op actieve wijze mijn mening daarover te verkondigen. Ik sta niet met een spandoek bij abortusklinieken of veroordeel vrouwen die een abortus (hebben) laten uitvoeren. Net zo min dat ik petities of burgerinitiatieven steun of onderteken om abortus te verbieden omdat IK vind dat er zekere redenen zijn om vrouwen de mogelijkheid te geven een zwangerschap af te breken. Een totaal verbod is iets waar ik zelfs zeer op tegen ben.

Typisch is wel dat nog niet zo heel lang geleden er heel veel mensen waren die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Zo vind ik het ook jammer hoe sommige mensen hier reageren op mijn mening. Alsof ik er geen andere mening als de meesten hier op na mag houden.

Probleem is, dat de medische term abortus zowel van toepassing is op het bewust afbreken van een zwangerschap als op wat in de volksmond een miskraam heet en het lichaam zelf de zwangerschap afbreekt. Ook zijn in beide gevallen een aantal medische behandelingen en nodige medicijnen gelijk. Dat maakt anti-abortus wetgeving zo levensbedreigend voor zwangeren. Complicaties behandelen om het leven van de moeder te redden omdat bv een miskraam niet voltooid wordt en de dode feutus in de baarmoeder blijft, valt nl net zo goed onder abortusbehandeling en is dan al snel bij wet verboden. Aangezien een baby pas na de geboorte het eigen imuunsysteem opstart, is het voor die tijd onderdeel van de moeder en als dat onderdeel gaat ontbinden omdat het in de moeder sterft ...

Dat je moeite hebt met het afbreken van een gezonde zwangerschap kan ik begrijpen, maar tegen die optie zijn blokkeerd ook essentiele medische zorg bij een miskraam aangezien die in medische termen ook abortus heet en dus ook onder zulke wetgeving valt. Weet aub goed waar je tegen bent en wat de consequenties zijn.

Ik ben ermee bekend dat de medische term abortus ook gebruikt wordt voor een miskraam. Wat ik niet wist, en kan het eigenlijk haast niet geloven, dat er bij een natuurlijke abortus medische hulp geweigerd wordt vanwege wetgeving. Zijn ze echt zo dom en kortzichtig? Heb je daar misschien meer informatie over?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:27

Rinkex schreef:
Ik heb getekend! Waarom? ik ben enorme voorstander van de keuze vrijheid, alleen jij zou over je eigen lichaam moeten mogen beslissen.

Interessante uitspraak.. je bepaald namelijk wel voor iemand anders zijn/haar leven dat in de buik groeit. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:34

Maaike_Indy schreef:
Ik ben ermee bekend dat de medische term abortus ook gebruikt wordt voor een miskraam. Wat ik niet wist, en kan het eigenlijk haast niet geloven, dat er bij een natuurlijke abortus medische hulp geweigerd wordt vanwege wetgeving. Zijn ze echt zo dom en kortzichtig? Heb je daar misschien meer informatie over?

https://nos.nl/artikel/2404661-polen-ma ... gere-vrouw
Verder ook gevallen (toerist?) ellende in Malta en na afschaffen Roe vs Wade in de VS lopen de sterfte cijfers voor zwangere vrouwen snel op. Ook hier weer gevallen van in de baarmoeder gestorven en niet levensvatbare feutus die leven moeder in gevaar brengt en artsen die niet willen ingrijpen tot hartslag feutus is gestopt.
Dit brengt essentiele basis zorg voor zwangere vrouwen in gevaar ook en ook juist voor die vrouwen die wel de zwangerschap willen voldragen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:35

_Mir schreef:
Interessante uitspraak.. je bepaald namelijk wel voor iemand anders zijn/haar leven dat in de buik groeit. :)

Je bedoelt dan met die "iemand anders zijn/haar leven" de foetus die eerst een hele poos nog niks zelfstandig kan en afhankelijk is van jou? Of lees ik je zin verkeerd?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:36

Maaike_Indy schreef:
tamary schreef:

Is toen heel veel over te doen geweest:
Malta weigert abortus van zwangere toeriste in levensgevaar: 'Marteling'
https://www.linda.nl/nieuws/buitenland/ ... ensgevaar/

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:18

_Mir schreef:
Rinkex schreef:
Ik heb getekend! Waarom? ik ben enorme voorstander van de keuze vrijheid, alleen jij zou over je eigen lichaam moeten mogen beslissen.

En dit vind ik een interessante uitspraak. Als je voor abortus bent, dan geef je iemand de keuze of iemand wel of niet het kind wilt houden. Als je het kind wel wilt houden kraait er geen haan naar. Als je tegen abortus bent wil je (in verschillende maten) niet dat iemand anders abortus kan plegen.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:27

Ik lees veel dat iedereen zelf moet bepalen wat ze met haar lijf wilt; ik denk dan en het kind dan? Die kan niet kiezen die heeft toch net zo goed rechten. Dan kan je zeggen het leeft niet het is (nog) geen mens. Maar iets wat groeit dat leeft. En als je een mens met een mens zich voortplant krijg je een mens. Daarbij vind ik de absortus beelden echt vreselijk om te zien. Ik vraag me echt af of mensen die abortus ondergaan hier van op de hoogte zijn.

Ook vind ik het bizar dat er gewoon deals zijn met de abortus klinieken. Bestelling met aantal ogen en longen. En die longen en ogen moeten uit een levend kind gehaald worden anders hebben anders zijn ze niet ‘vers’ en hebben ze er niks aan. Dat is toch vreselijk voor zo’n baby.

VuurVleugels

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:33

En hoeveel van deze informatie heb je geverifieerd qua bronnen? Rusland bijvoorbeeld stuurt héél veel nepnieuws hierover de wereld in. Bijvoorbeeld onder de noemer 'abortus', beelden van eigenlijk een hele andere medische procedure (of gewoon nep, met silicone poppen in plaats van een echte foetus).

En die deals, kun je die onderbouwen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:52

zoef123 schreef:
Ik lees veel dat iedereen zelf moet bepalen wat ze met haar lijf wilt; ik denk dan en het kind dan? Die kan niet kiezen die heeft toch net zo goed rechten. Dan kan je zeggen het leeft niet het is (nog) geen mens. Maar iets wat groeit dat leeft. En als je een mens met een mens zich voortplant krijg je een mens. Daarbij vind ik de absortus beelden echt vreselijk om te zien. Ik vraag me echt af of mensen die abortus ondergaan hier van op de hoogte zijn.

Ook vind ik het bizar dat er gewoon deals zijn met de abortus klinieken. Bestelling met aantal ogen en longen. En die longen en ogen moeten uit een levend kind gehaald worden anders hebben anders zijn ze niet ‘vers’ en hebben ze er niks aan. Dat is toch vreselijk voor zo’n baby.

Medisch niet mogelijk. Organen zijn niet volgroeid en dus niet in staat tot zelfstandig functioneren. Prematuurtjes van 24 weken geven ze bv niet voor niets medicijnen om longen sneller te rijpen zodat ze in staat zijn om zuurstof uit de lucht te halen ipv via bloedsomloop moeder. Buiten een levend wezen individuele organen door laten groeien kunnen we niet. Maakt dit verhaal een lading propaganda van een anti-abortus groep.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:52

De beelden waar ik het over heb zijn geverifieerd.
Jazeker, man uit Canada/Amerika heeft daar onderzoek naar gedaan. En daar kwam dit uit daar had hij ook bewijs voor alles. Hij kwam in de gevangenis omdat hij informatie had gedeeld die hij niet mocht delen.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:53

Nee hoor in bv canada is abortus mogelijk tot de geboorte dus daar kan dat zeker wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:56

Medische gegevens van patienten mag je idd niet openbaar maken. Maakt nog niet dat zijn claims kloppen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 01:00

zoef123 schreef:
Nee hoor in bv canada is abortus mogelijk tot de geboorte dus daar kan dat zeker wel.

Technisch gezien ja, maar praktisch gezien nee.
Citaat:
Abortus is in Canada legaal tijdens de zwangerschap en wordt door de overheid gefinancierd als medische procedure onder de gecombineerde effecten van de federale Canada Health Act en provinciale gezondheidszorgsystemen.
De toegang tot diensten en middelen verschilt echter per regio. Hoewel er enkele beperkingen bestaan, is Canada een van de weinige landen zonder strafrechtelijke beperkingen op abortus.
Abortus is onderworpen aan provinciale regelgeving voor gezondheidszorg en richtlijnen voor artsen.
Geen enkel rechtsgebied biedt abortus op verzoek aan bij 24 weken en langer, hoewel er uitzonderingen zijn voor bepaalde medische complicaties.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abortion_in_Canada

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 07:52

Laten we vooral in de gaten houden dat de meeste abortussen in en veel vroeger stadium al gedaan worden, waarbij de vrucht absoluut niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder. De abortussen in een later stadium zijn bijna allemaal om medische redenen, dus met een heel andere intentie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:47

heel verontrustend dat Zoef dat soort bizarre verhalen gelooft.
Zoef, en als het helemaal in het beginstadium is, heeft dat 'kind' dan al een bewustzijn?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:50

_Mir schreef:
Rinkex schreef:

Klopt, want jij bent ook degene die na geboorte verantwoordelijk bent voor dat leven. Ik heb het vaker gezegd en zeg het nog een keer, ieder kind heeft recht op een goed leven, met ouders die in staat zijn ervoor te zorgen. Waarin het gewenst is. Als jij dat als moeder niet kan of wil geven, heeft echt he-le-maal niemand iets met die beslissing te maken. En laat niemand je iets anders wijsmaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:56

_Mir schreef:
Rinkex schreef:

Je punt zou valide zijn wanneer het een rechtspersoon betrof. Dat is niet zo. Tot 20 weken is daar sowieso geen sprake van.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:23

_Mir schreef:
Rinkex schreef:

Klopt, in je eigen buik. Waar letterlijk niemand anders zeggenschap heeft dan jij zelf. Wil jij geen abortus, doe je het niet. Laat een ander daar zelf over beslissen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:46

Het argument ‘je beslist over leven’ komt eigenlijk altijd vanuit tegenstanders van abortus. Wat ik me dan afvraag, stel dat we inderdaad er even vanuit gaan dat we een foetus van 4 weken al zien als ‘leven’ (waar al veel discussie over is en wat ik zelf ook niet zo zie) en er wordt inderdaad besloten. Dan zijn er nog altijd twee mogelijkheden, namelijk ‘leven’ en ‘niet leven’.

Zonder abortus wordt die keuze altijd ‘leven’, want dat is de enige mogelijkheid en niets doen zie ik ook als een keuze.
Er zijn in mijn ogen ook zoveel situaties te noemen waarin ik vind dat ‘niet leven’ een betere keuze zou kunnen zijn… kinderen die opgroeien in zeer slechte situaties, kinderen die in hun leven extreem beperkt worden door medische oorzaken, etc.
Mijn vraag aan de mensen die tegen abortus zijn, hoe zien jullie dit? Kunnen jullie je indenken dat er situaties kunnen zijn waarin ‘niet leven’ de betere keuze kan zijn? En hoe zouden we daar dan mee om kunnen gaan als abortus niet mag?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:05

Het gaat hier volgens mij over het recht op abortus in Europa, waar volgens mij geen 1 land zo lang in de zwangerschap abortussen toestaat dat een foetus levensvatbaar zou kunnen zijn.

Dus om je mening voor het recht op abortus te baseren op gekkigheden in een heel ander werelddeel, is wel de zaken enorm uit zijn verband rukken.

En daarbij, het gaat om een recht op abortus, daarmee geef je de vrouwen die hun zwangerschap tijdig willen afbreken de kans om dit te doen en te voorkomen dat een kind ongewild/ongewenst op de aarde wordt gezet.
Maar als iemand geen abortus wil laten uitvoeren, is er ook de vrijheid om de zwangerschap gewoon uit te dragen en het kind te verwelkomen als het geboren wordt.
Een recht op abortus geeft mensen een keuze vrijheid, wanneer iemand ongepland zwanger werd, of zwanger is van een kind met afwijkingen, is er geen verplichting op abortus. Je mag gewoon ervoor kiezen om je leven door die gebeurtenis om te gooien en met alle liefde die je in je hebt, voor dat ongeplande of zieke kind te gaan zorgen.
In tegenstelling tot een verbod op abortus. Dan is die keuzevrijheid er ineens niet meer. Een verbod legt vrouwen een verplichting op, omdat men dan het leven in de algemene zin van het woord belangrijker vindt dan het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw. En of dat leven van het ongewenste kind (en dat van de vrouw die het perse heeft moeten voldragen en baren) een waardig leven is, daar kijkt niemand meer naar om.

Abortus moet geen verkapte anticonceptie worden, dat ben ik ook eens met degenen die hun zorgen hierover delen.
Maar ik denk niet dat een verbod op abortus maakt dat deze vrouwen niet per ongeluk zwanger raken.
Daar moet op een heel andere manier voorlichting voor komen.

Abortus om die reden verbieden, heeft voor mij meer iets van we verbieden de Reddingsbrigade om drenkelingen te redden, omdat die zelf zo stom zijn om te gaan zwemmen zonder zwemdiploma, in plaats van voorlichting te geven waarom een zwemdiploma belangrijk is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:20

Goed geschreven Marije, helemaal mee eens :j

Ik vind het altijd zo jammer dat de tegenstanders alleen oog hebben voor de ongeboren vrucht en het leven van de vrouw helemaal uit het oog verliezen. Waarom gaat een ongeboren vrucht voor op een al bestaand leven?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:34

Niet alleen dat, maar ook het leven na de geboorte wordt helemaal vergeten. Hoe isnhet voor ene kindje om ongewenst ter wereld te komen, met ouders of een ouder die niet voor je wil of kan zorgen? Ieder kind heeft niet alleen recht oo een leven, maar ook op een goed leven. Om geliefd en gewenst ter wereld te komen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:46

Ja inderdaad, ook dat :j