Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:22

Polar schreef:
Misschien een heel naïeve vraag, maar hoe kun je aan iemands achternaam zien of hij/zij joods is?

Als iemand bijvoorbeeld Cohen heet. Dan is de kans groot dat die persoon joods is.

Popstra

Re: Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:32

Demonstratierecht is voor komend weekend anders wel van de tafel! Nu wel

Opening holocoust museum ging het mis..
Herdenking 7 okt ging het mis..
Ze leren er niks van!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:34

Shadow0 schreef:
Popstra schreef:
Begrijp me niet verkeerd, vind het ook erg wat er met die jongens is gebeurd maar Halsema maakt fout op fout wat betreft vergunningen voor demos geven de laatste tijd!

Vind je? Ik vind dat ze heel zorgvuldig steeds de belangen afweegt en dat ook goed kan onderbouwen, waarbij ze een boel tegenstrijdige dingen in balans moet houden en dat ook grotendeels weet te doen. Ze heeft dat ook meer dan eens heel duidelijk toegelicht.

Haar straatje schoon geveegd zul je bedoelen

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:36

Polar schreef:
Citaat:
Supporters werden gedwongen ID-kaarten te tonen en in elkaar geslagen wanneer ze joods bleken te zijn.

Misschien een heel naïeve vraag, maar hoe kun je aan iemands achternaam zien of hij/zij joods is?
Of vul ik fout in dat ze naar namen keken?

Ja, deels wel. Bepaalde achternamen zijn heel typerend voor de Joodse gemeenschap. Net als bepaalde voornamen. Overigens betekent het niet automatisch dat je ook Joods bent als ik het goed onthouden heb. Dat vererf je namelijk via je moeder en niet via je vader. Je kunt dus een Joodse vader hebben, en dus een Joodse achternaam, maar zelf niet Joods zijn.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:39

Popstra, niet mee eens. Zij moet in een hele ingewikkelde situatie balanceren en zich ook nog aan de wet houden. Ik vind dat ze dat knap doet. Ga er maar aan staan!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:40

Ooh wauw, wat een manier om mensen te selecteren dan ook.
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb eens gezocht naar de meest voorkomende joodse achternamen.
Dat lijkt me héél moeilijk selecteren in Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 22:43

Ik denk eerlijk gezegd dat ze gekeken hebben naar Israelisch paspoort of niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:44

Dat klinkt logischer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:48

Loretta schreef:
Popstra schreef:

Precies dit! En waarom mocht daar ook nog een pro palestina demonstratie door het centrum gaan? Dat heeft die trut van een Halsema weer fantastisch bedacht!

Op de Engelse BBC lieten ze overigens heel andere beelden zien. Namelijk dat die Israeliers zelf ook heel niet braaf waren voor deze ellende uit brak!

Het lijjkt me ook geen makkelijk ambt in deze tijd burgemeester van Amsterdam.
Een hele moeilijke en ingewikkelde stad.

Met een voorganger die door de inwoners in het hart zat en op handen werd gedragen. Neem dat maar eens over.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:53

Vanavond werd er in het NOS journaal uitgebreid aandacht aan besteedt.

Zeer bedroevend om te zien hoe enorm bang de Joodse gemeenschap is om hun stem te laten horen, om Hebreeuws met elkaar te spreken of om überhaupt, in Nederland....., gerust over straat te kunnen lopen...

Waar komt dit vandaan? En wat geeft anderen het recht om iemand zomaar wat aan te doen?
Dat je met scooters kriskras door het centrum van Amsterdam gaat rijden, iemand een goede minuut te mishandelen en dan naar een ander deel te gaan zodat de politie geen mogelijkheid heeft om ze te pakken?

Ik kan me niet eens voorstellen dat je het bedacht krijgt... hier moeten toch net zo'n onfatsoenlijke straffen tegenover staan dan dat het gedrag is?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:54

_San87_ schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat ze gekeken hebben naar Israelisch paspoort of niet.

Zo werd het in het nieuws inderdaad gebracht. Volgens de organisator van het 'vreedzame protest', die overigens helemaal niet erg vond wat er gebeurde naderhand, waren alle Israëliërs verantwoordelijk voor wat er in Gaza gebeurde. Ze waren allemaal de meest verschrikkelijke dingen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:05

Polar schreef:
Citaat:
Supporters werden gedwongen ID-kaarten te tonen en in elkaar geslagen wanneer ze joods bleken te zijn.

Of vul ik fout in dat ze naar namen keken?

De een zegt dat ze ID moesten laten zien, een ander zegt weer dat het geroepen werd en weer een ander vertelt iets anders. Er zijn wel joodse namen en in Amsterdam kom je die veel tegen omdat er een grote groep woont die joods is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:09

De supporters droegen shirts en sjaals van hun club.
Dus makkelijk herkenbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:13

https://www.ad.nl/binnenland/ooggetuigen-filmen-hoe-maccabi-fans-na-verloren-wedstrijd-zelf-op-oorlogspad-gingen~a3355fc4/

Ooggetuigen filmen hoe Maccabi-fans na verloren wedstrijd zelf op oorlogspad gingen

Beelden van Israeliërs die werden opgejaagd, mishandeld en vernederd in Amsterdam gingen gisteren de hele wereld over. Maar twee dagen na de rellen duiken ook filmpjes op van hoe de voetbalsupporters van Maccabi Tel Aviv na de verloren wedstrijd tegen Ajax zelf op oorlogspad gingen in de hoofdstad.

Artikel zit achter een betaalmuur, maar zo lief zijn die maccabi supporters toch ook niet geweest.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:43

Maar dat zegt ook niemand toch?

Er is, zoals bij helaas elke voetbalwedstrijd, door enkele supporters, aan beide kanten vervelend gedrag vertoond.

Maar helaas waren het wel de ‘Nederlanders’ die er een jacht van gemaakt hebben en willekeurige Israëliërs aangevallen hebben.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:01

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:11

En waarom had Israël überhaupt mogen voetballen. Rusland wordt ook al jaren uitgesloten voor bepaalde evenementen.
Niet dat ik voor Rusland ben, over de oorlog daar heb ik een eigen mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:38

Net zag je op het rtl nieuws ook beelden van deze supporters die bij aankomst op schiphol lelijke leuzen over Gaza scandeerden!

Och wat zijn ze sneu.. :n

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:56

Lieser schreef:
Het waren anders de Israelische voetbalsupporter die als eersten een taxichauffeur mishandelden.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... slaags-met

Maar maakt het dat goed dat er door sommige ‘medelander’ van ons lukraak mensen gaat mishandelen?

Is dat daar een vrijbriefje voor? Dat een gehele groep het daarom moet ontgelden?

Overal zitten rotte appels tussen, maar daarom hoeft nog niet iedereen het te ontgelden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:14

PSvanLot schreef:
Lieser schreef:
Het waren anders de Israelische voetbalsupporter die als eersten een taxichauffeur mishandelden.

Maar maakt het dat goed dat er door sommige ‘medelander’ van ons lukraak mensen gaat mishandelen?

Is dat daar een vrijbriefje voor? Dat een gehele groep het daarom moet ontgelden?

Overal zitten rotte appels tussen, maar daarom hoeft nog niet iedereen het te ontgelden.

Een taxichauffeur in elkaar slaan is niet het enige wat ze hebben gedaan.

https://threadreaderapp.com/thread/1854811940675031354.html

Dus wie is er nou in feite schuldig? Allebei toch?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 01:44

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:48

purny schreef:
En waarom had Israël überhaupt mogen voetballen. Rusland wordt ook al jaren uitgesloten voor bepaalde evenementen.
Niet dat ik voor Rusland ben, over de oorlog daar heb ik een eigen mening.

Dit ook. Er worden door Israel gruwelijke, niet te verantwoorden oorlogsmisdaden gepleegd. De Israelische bevolking kan daar net zo min aan doen als de gewone Palestijnse bevolking aan Hamas. Ik kan me wel inleven in volgend standpunt op het conflicht: jij of je famiie zijn jaren geleden gevlucht uit Gaza wegens de kolonisatiedrang van Israel en nu de pleuris opnieuw is uitgebroken, moet je ook nog slikken dat er Palestijnse vlaggen voor je neus verbrand worden op een plek waarvan je dacht veilig te zijn.

Blijft dat geweld aan alle kanten te veroordelen is. Ik denk dat het met huidige gebeurtenissen niet onverstandig is om wedstrijden zonder publiek te laten doorgaan of juist helemaal niet te spelen. Dit is olie op het vuur.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:00

plus, laten we eerlijk zijn het eigenlijk ook niet te verkopen is dat Nl de kant van Israel steunt! de politiek, de media alles.
Je zal hier maar wonen als Palestijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:15

PSvanLot schreef:
Lieser schreef:

purny schreef:
Een taxichauffeur in elkaar slaan is niet het enige wat ze hebben gedaan.
https://threadreaderapp.com/thread/1854811940675031354.html
Dus wie is er nou in feite schuldig? Allebei toch?

In elke supportersgroep zitten raddraaiers. Die noemen we hooligans. En die raken vaak met elkaar slaags.
Politie probeert die groepen ook altijd uit elkaar te houden etc.

Maar dit had daar niets mee te maken. Na analyse wordt hier steeds meer over duidelijk.
Minimaal 2 dagen eerder, voordat de Israelische supporters arriveerden circuleerden er al in telegram groepen oproepen tot een jodenjacht. 1 van die groepen betroffen taxichauffeurs; daarvan hebben een aantal hun taxi ook daadwerkelijk als wapen ingezet door op mensen in te rijden.
Dit was een voor opgezette actie. Joden in elkaar slaan omdat het joden zijn en dus antisemitisme.
Hier waren overigens voornamelijk Marokkanen bij betrokken. De bij de politie al bekende groepen.

@Purny: ik zou niet teveel vertrouwen op berichten waarvan de herkomst niet duidelijk is. Ook over deze gebeurtenis gaat veel nepnieuws rond. En zelfs filmpjes kun je anders laten lijken dan ze zijn.
Alles is in onderzoek bij de politie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:30

Ik hoor in Talkshows op dit moment alleen maar hoe leuk en lief de supporters van Maccabi waren, maar op internet circuleren genoeg filmpjes dat hier ook hooligans tussen zaten.

Het is allemaal geen excuus, maar het systematisch negeren van het leed in Ghaza en het stelselmatig polariseren en opjutten door politici van moslims werkt zeker niet mee.

Ik hoop vooral dat ze de daders oppakken en streng straffen.
En wie de veroorzakers zijn, door wie is dit gestuurd.