Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:58

Funnygirl schreef:
Wat je even niet moet vergeten met de arbeidsmigranten is, dat deze mensen ook weer naar huis gaan. Die blijven dus niet hier. Ze zijn voor een bepaalde periode hier en gaan dan weer naar huis. Verder maken wij gebruik van arbeidsmigranten en huren deze in via organisaties die gecertificeerd zijn. Zij moeten dus de huisvestiging en loonbeleid goed op orde hebben. Er zijn veel uitzendbureaus die de zaken echt wel goed voor elkaar hebben.

25% van de arbeidsmigranten zijn er na 10 jaar nog steeds dus dat teruggaan is wel wat bepert. Daarnaast komen er ieder jaar meer, afgelopen jaar zijn er 150.000 arbeidsmigranten meer hier gekomen dan het jaar ervoor.

Vergeet niet dat al die mensen ergens moeten wonen. Gert Jan Segers (van de Christen Unie) is bijvoorbeeld lobbyist speciaal voor wonen voor een groot uitzendbureau dat 18000 mensen in Nederland te werk heeft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:36

pien_2010 schreef:
Zonet googelde ik even daar ik meende ooit gelezen te hebben dat Wilders voorouders vluchtelingen waren

En voila het gaat om oma. Helaas kan ik zelf niet het artikel lezen want zit achter betaalmuur

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/12/oo ... 7-a1343352

Het stuk gaat over vluchtelingenstromen in het algemeen en heeft weinig diepgang en de kop klopt niet.

De oma van Wilders was geen vluchteling. Ik ben die geschiedenis een beetje aan het uitpluizen, kwa lokaties komt die geschiedenis wat overeen met die van mijn grootouders.
De grootouders van Wilders zijn al ruim voor de oorlog naar Nederland gekomen. De opa van Wilders is als militair naar Indië gegaan en is daar getrouwd. Nadat hij met zijn familie in 1933 naar Nederland was gegaan, mocht hij niet meer terugkeren naar Ned. Indie van de Nederlandse regering. Waarom dat is is niet duidelijk. Wel heb ik gevonden dat hij meerdere malen (als persoon) failliet is verklaard. Zijn oma komt uit een grote en rijke familie die al flink wat generaties in Indië woonde. Ik heb daar nog geen Indisch bloed in kunnen vinden maar de broer van GW meldt dat wel dus het is best mogelijk dat het er ergens (onofficieel) in zit. Maar ik moet nog wat verder pluizen :o

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:56

Tiggs schreef:
Electra63 schreef:
Alle andere lijsttrekkers zijn ook zeer gelukkig met de asieldeal.
Van der Plas proost er met een wijntje op. Ik vind dat echt not-done. Heerlijk, we sturen Syriers terug naar Aleppo ! Proost ! **\O/**

Jep, hadden ze maar zo slim moeten zijn om ook hier geboren te worden.

Ik snap echt niet hoe je zo kunt zijn of op zo'n partij kunt stemmen ;(

Nou dit idd! Echt om te janken allemaal. Waar je geboren bent is zó geen verdienste van jezelf.

Echt, N=1 of nou ja 2 maar in ons mini dorp in Groningen wonen 2 gezinnen, 1 uit Pakistan en 1 Soedanees, en mennn de liefste dankbaarste mensen die ik ooit ben tegengekomen, allemaal hard aan het werk nu, hun stinkende best, andere dorpsgenoten en ik proberen ze met alle regeltjes te helpen maar ohhhh ik word er zo boos van! Zij redden het gelukkig wel hoor maar ohhh die teneur en selectieve berichtgeving, echt woest word ik ervan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:35

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:55

irmaz schreef:
Waarom dit kabinet wel veel voor elkaar krijgt ondanks dat het misschien alleen op asiel bezig lijk, een zeer goede analyse:
https://threadreaderapp.com/thread/1850 ... 47908.html

Tja, het kabinet krijgt inderdaad veel voor elkaar, voor hun eigen bloedgroep. De multinationals en de agri-reuzen.

De burgers, de vluchtelingen en de natuur (en daardoor onze kinderen en kleinkinderen) betalen uiteindelijk de rekening.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:58

irmaz schreef:
Waarom dit kabinet wel veel voor elkaar krijgt ondanks dat het misschien alleen op asiel bezig lijk, een zeer goede analyse:

Ik snap werkelijk niet waarom er nog steeds VVD stemmers weglopen.
De VVD doet de beste zaken van de hele coalitie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:04

Loretta schreef:
irmaz schreef:

Er zullen ongetwijfelt VVD-ers zijn die wel een hart en een geweten hebben en die lopen nu waarschijnlijk weg.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:05

De VVD schoof onder Rutte steeds meer op richting belang van natuur in zien, excuses voor slavernij verleden, oog voor minima. Dat beviel mij wel. De huidige VVD koers bevalt mij helemaal niet, dus ja, ik "loop ook weg", ik wil wel een sterke economie maar dan met oog voor de nadelige gevolgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:07

Of ze hadden met de verkiezingen nog niet goed door waar de VVD voor stond
Laatst bijgewerkt door Loretta op 27-10-24 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:08

prompter schreef:
De VVD schoof onder Rutte steeds meer op richting belang van natuur in zien, excuses voor slavernij verleden, oog voor minima. Dat beviel mij wel. De huidige VVD koers bevalt mij helemaal niet, dus ja, ik "loop ook weg", ik wil wel een sterke economie maar dan met oog voor de nadelige gevolgen.

Was dat natuurbelang dan niet meer vanwege de coalitie waarin ze zaten. D66 had er bij de formatie van 2021 best veel uit gehaald

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:09

Klaas Dijkhof zei vrijdag nog, dat hij niet in een regering met PVV was gegaan. Er zijn meer VVD-ers die moeite hebben met de samenwerking met PVV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:11

Loretta schreef:

Omdat de meeste VVD-stemmers niet degenen zijn met miljoenen in witwasconstructies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:12

Electra63 schreef:
Klaas Dijkhof zei vrijdag nog, dat hij niet in een regering met PVV was gegaan. Er zijn meer VVD-ers die moeite hebben met de samenwerking met PVV.

Dat is zeker waar ja.

Ik ben NOOIT een VVD fan of een fan van Rutte geweest.
Ik vind en vond de VVD altijd nog te neo liberaal.
Maar zoals het er nu aan toe gaat verlang ik nog bijna terug naar Rutte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:22

Als ik er nu zo over nadenk. Dan is er op dit moment voor de gematigde rechtse kiezer niet zoveel keus meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:41

Gematigd rechts kan inderdaad op dit moment niet bestaan. Of het gaat onvermijdelijk richting extreemrechts, of je moet daar tegenwicht aan bieden maar dat kan alleen maar vanuit waarden die nu met links geassocieerd worden: bestaanszekerheid, rechtsbescherming, gelijkwaardigheid, zorg, democratische verantwoording.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:42

Shadow0 schreef:
Gematigd rechts kan inderdaad op dit moment niet bestaan. Of het gaat onvermijdelijk richting extreemrechts, of je moet daar tegenwicht aan bieden maar dat kan alleen maar vanuit waarden die nu met links geassocieerd worden: bestaanszekerheid, rechtsbescherming, gelijkwaardigheid, zorg, democratische verantwoording.

Dit zou voor elke politieke partij moeten gelden! Voor de partijen die dat niet doen zou geen plek moeten zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:46

BigOne schreef:
Dit zou voor elke politieke partij moeten gelden! Voor de partijen die dat niet doen zou geen plek moeten zijn.

Ja, dat zou moeten. Maar we hebben de PVV, VVD, BBB, SGP en FvD die hier nadrukkelijk geen zin in hebben, CDA als twijfelgeval, en D66, CU en NSC die nogal instabiel zijn in het uitdragen van die waarden, en de praktijk is dus dat die waarden al een paar decennia hardhandig worden afgebroken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:24

Nieuwsuur van gisteravond leek wel een migratie special.
Eerst over de grenscontroles in Europa en dan over hoe de Duitse grenscontroles verliepen om het vervolgens over het voortbestaan van Shengen te hebben.

Vervolgens naar Amerika waar Trump zijn campagne nu volledig in het teken van migratie zet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:57

Als je het er maar vaak genoeg over hebt ervaren mensen vanzelf een crisis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:01

Tot nu toe ervaar ik nog steeds geen migratie of asielcrisis. Niet hier in ieder geval.

Ik zie wel een bestuurscrisis die steeds groter wordt. En dat er geen enkel probleem meer wordt opgelost. En zo gat het dus ook met asiel. Een asiel wanbeleidscrisis

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:56

Loretta schreef:
Tot nu toe ervaar ik nog steeds geen migratie of asielcrisis. Niet hier in ieder geval.

Ik zie wel een bestuurscrisis die steeds groter wordt. En dat er geen enkel probleem meer wordt opgelost. En zo gat het dus ook met asiel. Een asiel wanbeleidscrisis

Ik ervaar ook geen enele migratie-crisis, hooguit dat ik zelf hier inmiddels graag weg wil.

Ik snap ook echt niet waarom Nederland nu zo lang gegijzeld wordt door nitwits in het kabinet. Ooit is democratie uitgevonden omdat je dan iemand kon kiezen die slimmer was en meer kennis had dan jij zodat die jou beter kon vertegenwoordigen dan jij ooit zelf zou kunnen.
Nu kiezen mensen iemand die "zo lekker normaal is" en "de taal van het volk spreekt" (lees Tokkies) en vooral niet te veel kennis van zaken heeft, want elitair. -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:07

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:18

BigOne schreef:
Column van Chris Klomp en het hellende vlak, het lezen waard!

https://chrisklomp.nl/de-taal-is-de-kan ... kolenmijn/

Ook eens met de waarschuwing.

De quote vind ik ook een hele sterke

Citaat:
Ik zou wel eens willen weten hoe Caroline van der Plas zou reageren als linkse partijen proosten op de beslissing om duizenden boeren te onteigenen. De wereld zou te klein zijn.

Want in een andere context is dit wel wat er gebeurt. Toosten op dat wat heel veel verdriet en onzekerheid gaat bieden aan andere MENSEN.
Ik heb me er ook enorm over verbaasd dat dit getoost en blijheid zo openlijk getoond wordt over de ellende die dit voor andere mensen gaat opleveren.
"Waar mensen in een klein landje al trots op kunnen zijn" zei ik bij de beelden tegen mijn man, waarbij ik mijn hand op mijn buik legde daar ik er een onpasselijk gevoel bij had.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:19

BigOne schreef:
Column van Chris Klomp en het hellende vlak, het lezen waard!

https://chrisklomp.nl/de-taal-is-de-kan ... kolenmijn/

Prima column, maar er gaat ook een stukje mis. In deze alinea kan je beter de denkslag maken naar wat de natives in Amerika is overkomen, toen de kolonisten (uit Europa) de inheemse bevolking simpelweg uitmoordde.
Klomp schreef:
Ook in de Verenigde Staten is taal de kanarie in de kolenmijn. Tijdens een recente rally van Donald Trump klapten de fans de handen stuk toen een spreker sprak over migranten. Hij stelde dat ze het bloed van de Amerikanen vergiftigen. Ik zou zeggen: vertaal het eens in het Duits een inheemse taal en kijk in welke jaren je uitkomt. Het begint met taal en inmiddels zijn we al bij het woord deportatie uitgekomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:21

Als je maar lang genoeg roept wat de mensen willen horen dan ga je vanzelf wel geloven in wat ze roepen. Zonder het hele verhaal te vertellen... En dat is heel erg goed gelukt is mijn mening.
Zonder zich te kunnen verdiepen of hebben verdiept te hebben in de materie of het überhaupt wel kan.
En dat mensen dit nog steeds niet doorhebben...