Pony vermoedelijk door wolf gedood Wekerom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony vermoedelijk door wolf gedood Wekerom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:51

en of de pony's niet op stal staan 'snachts weten we ook niet.
Misschien zijn ze door de man wel om 6 uur buiten gezet voordat hij naar het werk ging.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:51

Drnis behoorlijk gesleept met die pony of pony heeft zelf nog weten te lopen...aan de bloedsporen innde wei te zien...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:53

DuoPenotti schreef:
Misschien zijn ze door de man wel om 6 uur buiten gezet voordat hij naar het werk ging.

Om 6 uur is het nog donker.. Ik liet mijn kippen altijd bewust ruim na zonsopkomst pas naar buiten ivm de marters in de buurt. Bij pluimvee is dat heel normaal. Waarom bij pony's niet, zeker op een plek waar ze veel risico lopen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:57

Als ik om half 7 moest beginnen, 3 kwartier afstand van huis liet ik de paarden toch ook niet binnen staan tot ik om kwart over 3 thuis was....

met andere woorden niet iedereen kan tijden makkelijk bepalen.
Zo makklijk oordelen hoe andere het moeten doen....

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:

Om 6 uur is het nog donker.. Ik liet mijn kippen altijd bewust ruim na zonsopkomst pas naar buiten ivm de marters in de buurt. Bij pluimvee is dat heel normaal. Waarom bij pony's niet, zeker op een plek waar ze veel risico lopen..
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-09-24 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:57

Ik vind ook dat dit voor jonge kinderen te ver gaat. Aan de andere kant…misschien draagt het bij aan een generatie beleidsmakers met goed inzicht in de vernietigende kracht van een wolf die in de toekomst andere keuzes zullen maken.
Zo’n hek zou er bij mij niet komen. Wie wil er leven in een omgekeerde dierentuin waar zoveel andere dieren dan ook geen toegang meer toe hebben. Dan sluit je de natuur buiten.
Wel zou er een jachtgeweer komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:19

Geloof mij nou deze ponys gewoon 24/7 buiten liepen!
Zogenaamd voor de kindjes of kleinkinderen en lekker geen omkijken naar.
Dat zie je hier op zo veel erfen.
Mini shetje met mini schaapje en geitje...paar loop eenden er bij..gezellige keuterweitjes.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:23

Het is toch belachelijk dat dat nu niet meer kan omdat er een stel onmogelijkekansenknuffelaars de wolf terug willen hebben!
Straks willen ze de mammoet ook weer terug.
De plaats van de wolven is ingenomen door de mens en samen gaat niet!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:53

Is het ook. Het is te zot voor woorden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:57

chanicha schreef:
Het is toch belachelijk dat dat nu niet meer kan omdat er een stel onmogelijkekansenknuffelaars de wolf terug willen hebben!

Nou die mammoet mag terug van mij. Die vermoordt namelijk niet andermans dieren, want is planteneter. Maar die wolven kunnen hier niet,want die voeden zich met onze weidedieren, en veroorzaken ook nog grote polarisatie in de maatschappij tussen de pro- en anti-wolfers. Die pro -wolfers kan ik echt niet uitstaan ,ik sluit ze uit van al mijn sociale contacten. En er is al zo veel polarisatie momenteel door allerlei andere niet-wolfgerelateerde problemen waar weinig aan te doen is .Maar die wolven is wel wat aan te doen- weg ermee gewoon. Degenen die ze leuk vinden mogen ze ophalen en bij hen thuis (achter zware omheining) houden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:05

anjali schreef:
chanicha schreef:

Nou die mammoet mag terug van mij. Die vermoordt namelijk niet andermans dieren, want is planteneter. Maar die wolven kunnen hier niet,want die voeden zich met onze weidedieren, en veroorzaken ook nog grote polarisatie in de maatschappij tussen de pro- en anti-wolfers. Die pro -wolfers kan ik echt niet uitstaan ,ik sluit ze uit van al mijn sociale contacten. En er is al zo veel polarisatie momenteel door allerlei andere niet-wolfgerelateerde problemen waar weinig aan te doen is .Maar die wolven is wel wat aan te doen- weg ermee gewoon. Degenen die ze leuk vinden mogen ze ophalen en bij hen thuis (achter zware omheining) houden!

Als die mammoet mee wil eten van het gras in jouw ponywei is je omheining plat, pony op de weg en ook plat. Net zo goed problematisch. Nijlpaard is ook gevaarlijker dan krokodil, planteneter en ongevaarlijk voor jouw of je dieren klopt niet.

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:14

Triest :( ik snap alleen niet helemaal waarom je je kind niet tegen houd tot je zelf gekeken hebt.. Wat een vreselijk beeld moet dat geweest zijn voor zo'n jong meisje. Naar mijn mening moeten de ouders hun kinderen daar tegen beschermen..

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:30

8nnemiek schreef:
Wat ik dan denk als ik die foto zie; waarom zet je zo'n kleine pony's midden in wolven-territorium achter zo'n slechte omheining? Neem je verantwoordelijkheid en zet de dieren 's nachts binnen.

Kinderen laten poseren voor een 'o kijk wat zielig'-foto vind ik ook not-done.

Wat betreft "neem je verantwoordelijkheid en zet de dieren 's nachts binnen"
Het is bij daglicht gebeurd. In de ochtend. Ergens tussen 8 en half 9. Dat is het meest ernstige. Op klaarlichte dag dus!
Dus je kan ze 's nachts op stal zetten, maar dan kun je alsnog overdag aan de beurt komen ben ik door dit voorval achter gekomen.

Ben er nog steeds goed ziek van: Er ging rond half 9 een waarschuwing in de buurtapp dat er een wolf over het erf en de straat liep.
Ik kreeg thuis het bericht dat mijn paarden (ze staan 60 meter verderop) nog een aantal extra uren op stal gehouden werden vanwege het nog geldende gevaar. De wolf is uiteindelijk door buurtbewoners samen met politie verjaagd.

(Strikt genomen mag je een wolf niet verstoren...... Maar ja, daar is dan zekerheidshalve maar de politie bijgehaald) .

Wat betreft het plaatsen van de foto: nog zieliger had ik het gevonden als de kinderen vrolijk buiten spelend naar de pony gegaan waren en ook gegrepen waren. Wat ik hoor is dat kinderen momenteel niet meer buiten spelen zonder dat er een volwassene bij is.
Voor de allerkleinsten natuurlijk normaal dat toezicht. Maar als ik aan mijn eigen jeugd denk en hoeveel ik genoten heb van het buitenspelen op de boerderij en hoeveel ik daar van de dieren geleerd heb is het om te |( dat dit dus niet meer vertrouwd is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 17:59

Papaya schreef:
8nnemiek schreef:
Wat ik dan denk als ik die foto zie; waarom zet je zo'n kleine pony's midden in wolven-territorium achter zo'n slechte omheining? Neem je verantwoordelijkheid en zet de dieren 's nachts binnen.

Kinderen laten poseren voor een 'o kijk wat zielig'-foto vind ik ook not-done.

Wat betreft "neem je verantwoordelijkheid en zet de dieren 's nachts binnen"
Het is bij daglicht gebeurd. In de ochtend. Ergens tussen 8 en half 9. Dat is het meest ernstige. Op klaarlichte dag dus!
Dus je kan ze 's nachts op stal zetten, maar dan kun je alsnog overdag aan de beurt komen ben ik door dit voorval achter gekomen.

Ben er nog steeds goed ziek van: Er ging rond half 9 een waarschuwing in de buurtapp dat er een wolf over het erf en de straat liep.
Ik kreeg thuis het bericht dat mijn paarden (ze staan 60 meter verderop) nog een aantal extra uren op stal gehouden werden vanwege het nog geldende gevaar. De wolf is uiteindelijk door buurtbewoners samen met politie verjaagd.

(Strikt genomen mag je een wolf niet verstoren...... Maar ja, daar is dan zekerheidshalve maar de politie bijgehaald) .

Wat betreft het plaatsen van de foto: nog zieliger had ik het gevonden als de kinderen vrolijk buiten spelend naar de pony gegaan waren en ook gegrepen waren. Wat ik hoor is dat kinderen momenteel niet meer buiten spelen zonder dat er een volwassene bij is.
Voor de allerkleinsten natuurlijk normaal dat toezicht. Maar als ik aan mijn eigen jeugd denk en hoeveel ik genoten heb van het buitenspelen op de boerderij en hoeveel ik daar van de dieren geleerd heb is het om te |( dat dit dus niet meer vertrouwd is.

Volgens berichten is de pony om 7.50 gevonden, om half 8 ging de zon op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:39

Citaat:
Strikt genomen mag je een wolf niet verstoren.

Je mag een wolf niet verstoren/verjagen in zijn natuurlijke omgeving; het erf van een huis valt daar niet onder.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:02

Nee maar doe je het, dan krijg je al die wolvenknuffelaars over je heen. Kijk naar die man in Drenthe, er zat een wolf in het weiland bij zijn hobbyschaapjes met rondom met wolfproef hek. Hij belde met de BIj, wat te doen: "probeer hem uit je weiland te verjagen" hij ging met een riek het weiland in, maar de wolf keerde zich naar hem, hij rende naar het hek waar zijn zoon stond en kon nog net het hek sluiten, maar werd wel in zijn hand gebeten. Later is de wolf doodgeschoten... die mensen hebben bakken met ellende over zich heen gekregen... echt de omgekeerde wereld..

Maar eerlijk, ik denk dat ik gek wordt als ik zie dat een wolf mijn paard/of hond pakt.. Ik weet ook zeker dat ik "iets" probeer, misschien ook met een hooivork of stenen gooien of weet niet wat, maar je gaat toch niet toekijken hoe je lieve dier (levend) wordt opgegeten..

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:52

Het enge is vooral dat dit overdag gebeurde. Gewoon klaarlichte dag terwijl de andere vooral 's nachts waren. Dus eerst had je nog een beetje de gedachte "op stal staat hij veilig"... Maar nu is het dus gewoon 24/7 "eng" om een paard te hebben in de buurt waar wolven zitten.

Het probleem is dat je gewoon als je het ziet, vaak al te laat bent, klinkt misschien heel stom... Maar jaagt een wolf omdat hij honger heeft of? Want op het moment dat het te laat is en je jaagt hem weg, komt er dus waarschijnlijk nog een ander slachtoffer? Of als ze voor de lol jagen... Dan geen idee..

Kunnen ze geen voederplaatsen maken als ze voor honger jagen? Juist bossen omheinen (heel stom gezegd, dan heb je ook geen kans meer op een ree voor de auto met alle gevolgen van dien, dus ik ben voor :')) want elke omheining wolfproof maken is niet te doen. (Qua kosten, qua tijd, qua opletten of... en die beesten zie je soms ook over dingen klimmen dat je toch echt hoopt dat ze dat niet zouden halen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:58

2021
https://www.gld.nl/nieuws/7400649/wolve ... lichte-dag
Wolven doden schaap in de buurt van herder op klaarlichte dag

het is toch al lang bekend dat wolven niet alleen maar in de nacht doden.
Dat is ook alleen maar wat die zogenaamde experts ons wijs willen maken.
Ja vaker in de nacht, zeker.
Alleen maar, nee nooit geweest. 2021 hè... nog gaat de fabel rond

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:00

Wintu schreef:

Hai Wintu, vind je het goed dat we verder geen discussie over het tijdstip aan gaan?
Ik heb die de buren gesproken die er naast wonen. Jij hebt berichten gelezen.

We zijn er beiden niet bij geweest. Het is dus van horen zeggen en horen lezen.
Ik weet niet of je achteraf kan reconstrueren op welk tijdstip exact het knagen is begonnen.
Ik weet ook niet hoe lang zo'n wolf erover doet zulke happen uit het slachtoffer te nemen.

Voor velen lastig kan zijn dat als je naar het werk de paarden niet bij schemer, maar pas bij dag licht naar buiten zal moeten zetten. Tenminste als het tijdstip een rol gaat speelt bij aanvallen.

Als ik het bericht van DuoPenotti hierboven lees kan het zijn dat elk willekeurig tijdstip een aanval verwacht kan worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:35

Desi_2409 schreef:
Nee maar doe je het, dan krijg je al die wolvenknuffelaars over je heen. Kijk naar die man in Drenthe, er zat een wolf in het weiland bij zijn hobbyschaapjes met rondom met wolfproef hek. Hij belde met de BIj, wat te doen: "probeer hem uit je weiland te verjagen" hij ging met een riek het weiland in, maar de wolf keerde zich naar hem, hij rende naar het hek waar zijn zoon stond en kon nog net het hek sluiten, maar werd wel in zijn hand gebeten. Later is de wolf doodgeschoten... die mensen hebben bakken met ellende over zich heen gekregen... echt de omgekeerde wereld..

Maar eerlijk, ik denk dat ik gek wordt als ik zie dat een wolf mijn paard/of hond pakt.. Ik weet ook zeker dat ik "iets" probeer, misschien ook met een hooivork of stenen gooien of weet niet wat, maar je gaat toch niet toekijken hoe je lieve dier (levend) wordt opgegeten..

Ik zou hem zeker met een riek (andere wapens heb ik niet) te lijf gaan. Ik ben 71 maar door adrenaline ben je dan wel sterk. En ik riskeer er graag gevangenisstraf voor.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:35

Papaya schreef:
Wintu schreef:

Hai Wintu, vind je het goed dat we verder geen discussie over het tijdstip aan gaan?
Ik heb die de buren gesproken die er naast wonen. Jij hebt berichten gelezen.

We zijn er beiden niet bij geweest. Het is dus van horen zeggen en horen lezen.
Ik weet niet of je achteraf kan reconstrueren op welk tijdstip exact het knagen is begonnen.
Ik weet ook niet hoe lang zo'n wolf erover doet zulke happen uit het slachtoffer te nemen.

Voor velen lastig kan zijn dat als je naar het werk de paarden niet bij schemer, maar pas bij dag licht naar buiten zal moeten zetten. Tenminste als het tijdstip een rol gaat speelt bij aanvallen.

Als ik het bericht van DuoPenotti hierboven lees kan het zijn dat elk willekeurig tijdstip een aanval verwacht kan worden.

Het is toch heel simpel echter, de melding is rond 8 uur gedaan en de zon ging op om 7.35. Volgens omroep Gelderland geeft de eigenaresse aan dat de wolf om 8 uur over het erf nog liep volgens hun cameras.

En dat er vraagtekens zijn logisch, de wolf die om 8 uur over het erf liep is schoon, terwijl de eigenaresse noemt dat er enorm veel bloed lag bij de pony. De pony is ook compleet leeg gegeten. Dus tuurlijk moet daar wel over het tijdstip gesproken worden. Want was het wel die wolf of is er in de nacht ook activiteit geweest. Mevrouw werd wakker van alle belletjes en berichtjes die ze kreeg van de buren, die een dode pony in de wei zagen liggen. Maar het was nog maar 25 minuten licht, dan hadden ze de wolf moeten zien eten toch?

Dus ik persoonlijk niet dat het overdag is gebeurd. Want al die activiteiten in 25 minuten en dan een schone wolf, tja gaat er bij mij niet in. Ik denk dat er eerder al een aanval is geweest.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 30-09-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:41

Bij hart van Nederland zei het oudere meisje dat er niet van gegeten was.
Alleen maar gedood en uit elkaar getrokken.
Daar doet een wolf geen uren over, dat is in een paar minuutjes wel gebeurd.
Dus ja gewoon in het licht, terwijl daar ook de dieren te zien zijn is erg aannemelijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:43

DuoPenotti schreef:
Dus ja gewoon in het licht, terwijl daar ook de dieren te zien zijn is erg aannemelijk

Schijnt dat wolf nogal eens voor rijkste orgaan gaat, dat is de lever. Kan best dat die mist, valt niet zo snel op in de chaos die achterblijft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:44

Dat zou zomaar kunnen. :j
Maar het was iig geen leeg gegeten pony

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:45

DuoPenotti schreef:

Dus ze zeggen dat de wolf in de foto, een foto vooraf was, zou kunnen, volgens de taxateur was dier half opgegeten?.
Ik zie net het filmpje van de pony, maar daar mist toch best veel van?

Zie net dat de broer heeft gepost dat het fotootje van de wolf nadien is gemaakt,
Vanmorgen heeft de wolf op klaarlichte dag toegeslagen en de pony van mijn broer verscheurd. Daarna liep hij rustig door de tuin, waar mijn neefjes en nichtjes op dat tijdstip normaal gesproken spelen. Ik zal jullie de gruwelijke foto’s besparen.

Jammer dat weer de info alle kanten opgaat.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 30-09-24 10:53, in het totaal 3 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:03

Welke experts. Ik weet 100% zeker, dat er geen ervaringsdeskundigen zijn met een geboortedatum van voor 1860. Zelfbenoemde hebben we meer dan genoeg.